Dela av en verksamhet.

E

Earth

Nu söker jag svar på lite olika funderingar. Vad jag har förstått så finns det många här inne med mkt och olika kunskap som kanske skulle kunna hjälpa till här.

Person A och person B har varsett företag men en gemensam verksamhet.

Verksamheten växer och börjar generera pengar.

Allt är bra upplagt från början med vem som ska få vad och hur mkt, alla är nöjda och glada.

Person B är lärling till Person A under ca: 3 år.

Person B börjar bli avundsjuk på person A som får mer uppmärksamhet och i B:s tycke stjäler kunder. A tycker att det är naturligt att A får mer uppmärksamhet då A var den som grundade verksamheten.

detta pågår under 5-6 år och B blir mer och mer arg, frustrerad och försöker på alla vis att snacka ner person A för att själv kunna få till sig kunderna.

Person B går så långt att nu vill B ha verksamheten för sig själv, alltså, B vill kicka bort A. B har inte sagt det rakt ut men mail, brev och insinuationer pekar på detta. Även namnet på verksamheten som A hade från början vill nu B ha.

Namnet är registrerat på A men inte på B.

B hävdar att B har lika stor rätt till namnet då det nu är inarbetat i B:s verksamhet.

B har fått hela lärlingstiden gratis och har verkligen arbetat upp en bra verksamhet på A:s bekostnad.

A funderar nu över hur A ska hantera det hela.

A vill ha kvar sitt namn då A är sammanknippat med det namnet men det är inte B, inte personligen så som A.

A vill ha kvar sin verksamhet men gärna utan B eftersom det nu uppstått negativ attityd som förstör.

Det ägs inga varor gemensamt. Det ägs inga lokaler eller andra tillhörigheter, det enda som används och ägs gemensamt är utbildningsmaterial. Detta vill nu B ha för sig själv. A hävdar sin gemensamma rätt till det då A var den som skrev det från början. B har lagt till en del och dragit ifrån en del och anser nu att det är B som äger rättigheterna.

Verksamheten är väl känd och väl etablerad. Båda har mkt att göra. A och B behöver inte varandra egentligen, så långt allt gott. Men hur delar man av en verksamhet?

Kan någon få ut något av det jag försökt beskriva?

Och om NÅGON fattar vad det handlar om säger jag SNÄLLA låt det förbli "A" "B" och "Verksamheten" för alla parters bästa.

Jag tackar på förhand för minsta lilla input

:bow:
 
Sv: Dela av en verksamhet.

Jag tycker att du hellre ska rådfråga en jurist än att fråga här... Av vad du beskriver verkar det som att person B är ganska bitter och vill ta över allt, och då kommer du nog behöva en jurist som pekar ut vad som tillhör person A och vad som tillhör person B och hur ni ska gå vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 499
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 804
Skola & Jobb Jag passar på att komma ut som yrkesrelaterat pennfetischist. Jag älskar pennor, och lägger lite för stor summa och vikt vid roliga...
Svar
10
· Visningar
1 438
Senast: Karfitsa
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 490
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp