Delad stalldörr....eller inte?

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi håller på och murar upp ett stall just nu och har nu kommit till stalldörrsfunderingar... Fungerar det att ha delad stalldörr i norra Sverige? Tänker på om det blir stort värmeläckage just pga delningen.
 
Du behöver ju ha en ventilation som tar in bra mycket mer luft än det som läcker in genom springan.
 
ja jag menar dörr där ena halvan går att öppna separat.

Ja vi skall ha ordentlig ventilation.....
yd-hast-16x23-furu.jpg
 
Om du tänker dig att värma upp luften från ventilationen på något sätt är det kanske dumt att riskera läckage på annat ställe. Om du inte tänkt det så är ju den eventuella springan försumbar i förhållande till ventilationen, värmemässigt. Sen går det ju att sätta någon typ av list för att minska värmeläckaget också.
 
Jag undrar varför man vill ha tvådelad dörr? Vad är vitsen? :confused:
För mig skulle det bara vara irriterande att hålla reda på över- och underdel, enklare med hel dörr och så har man den antingen stängd eller öppen. Vädra kan man göra med fönstren öppna.
Sen finns det ju risk att en häst hoppar...inte så bra om den skenar hem och hoppar in i stallet.
 
Vi håller på och murar upp ett stall just nu och har nu kommit till stalldörrsfunderingar... Fungerar det att ha delad stalldörr i norra Sverige? Tänker på om det blir stort värmeläckage just pga delningen.

Jag vet inte hur det är att ha häst i Norrland, bor i andra änden av landet =). Men det är väl sällan kylan är ett problem i stallet utan ventilation/luften? Visst blir det kallt men på med täcke och isolera vattenrören.
Personligen tycker jag att halvdörr är mycket bra. Jag vet inte vilket håll ditt stall ligger, men vårt har dörren på "läsidan" m a o det blåser nästan aldrig rakt mot dörren. Det innebär att man kan ha överdörren öppen även om det är kallt och en stängd nederdörr hindrar golvdrag.
 
Dessa dörrar funkar som en vanlig dörr.. man kan välja att öppna och stänga den som en vanlig dörr.. men man kan typ sommaren och mellan intag och nattning vår å höst ha överdelen öppen om man vill för att få in solljus/luft.
Jag älskar sånna här dörrar och dörren släpper inte in mer luft än någon annan dörr.
Även om man har bra ventilation i stallet gillar jag att ha öppet så mkt de bara går så länge de inte är minusgrader ute=)
Ett stall jag stod i stod hästarna ute i en lada= självventilation.. och man kunde dra upp en stooor skjutdörr på 3 meter så solen lös rakt in i boxarna och frisk luft kom in i stallet.:love:
Det var som hästarna var ute fast inne om ni förstår.
Så jäkla bra..... men sedan fick stallägaren fnatt och satte plast längs väggarna och slog igen dörren och allt vart instängt och de luftiga ljusa fina stallet dog.
Fanns inga fönster i ladan.
Så hjärtat i stallet dog så många flyttade då ink mig själv.
 
Jag vet inte hur det är att ha häst i Norrland, bor i andra änden av landet =). Men det är väl sällan kylan är ett problem i stallet utan ventilation/luften? Visst blir det kallt men på med täcke och isolera vattenrören.
Personligen tycker jag att halvdörr är mycket bra. Jag vet inte vilket håll ditt stall ligger, men vårt har dörren på "läsidan" m a o det blåser nästan aldrig rakt mot dörren. Det innebär att man kan ha överdörren öppen även om det är kallt och en stängd nederdörr hindrar golvdrag.
Om man låter dörren stå öppen när det är 20-40 minus så hjälper det inte att ha isolerade vattenrör. Då måste man ha värmeslinga runt rören också. :p
Har du provat knäppa upp täckes-, träns- och andra spännen i 20-40 minusgrader, utan vantar? :D
De flesta stall jag varit i där uppe har 8-12 plusgrader inne. Precis lagom.
 
Vad är poängen med en sån dörr?Antigen har man dörren öppen eller stängd, det blir inte kallare/varmare för att halva dörren är öppen.

Verkar väldigt onödigt. Fixa istället öppningsbara fönster som hästarna kan sticka ut huvudet genom, det brukar de uppskatta! :)
 
Hej!

Vi har sån dörr i stallet där jag står. Jag gillar den för då kan jag ha hästan lös på gången utan risk för att hon rymmer och det är inte lika mörkt på gången.

Nackdelar är ju såklart att hästar kan få för sig att hoppa eller för den delen gå under (har hänt) och det blir 2 delar som kan blåsa igen när en häst passerar (om man inte är noga med att sätta fast delarna i väggen).

Höst och vår är det skönt att kunna ha halvöppet, man liksom inbillar sig att en lös häst inte hoppar över en halvdörr nattetid om den nu tar sig ut ur boxen. Så det är lite som att ha öppet men ändå stängt. Hos oss är det en markant skillnad mellan halva dörren stängd/hela dörren stängd, det blir så mycket bättre luft med halvdörr öppen. Men visst, det är nog ingen skillnad hel/halv dörr öppen, å andra sidan känner vi oss säkrare med halvdörr stängd ifall nån häst kommer lös.

Sen tycker jag att det är mysigt med halvdörr så man ser hästarna när man kommer tidigt. :-)

/Lavinia
 
Ev. värmeläkage går att åtgärda med lister.

Annars fyller dörren ingen som helst funktion. Förutom en; Det är snyggt! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Krummi
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp