Bukefalos 28 år!

Den där bakselen...?

Rea

Trådstartare
Efter sju svåra år och många om och men har vagnen blivit lagad och hästens körkunskaper uppfräschade :bump: så nu ska här köras för glatta livet! Ska bli så underbart att få komma igång med körningen eftersom knäna inte håller för ridningen längre :mad: , (tackar Puman_22 för att hon kört in hästen jag köpte av henne :bow:).
Igår spände vi för rockarden för att se hur pass balanserad den var och för att se om det fanns annat smått o gott att fixa. Såg tex att det saknades svängelfäste och att det inte fanns ngn infästning för baksele :confused: .

Jag har bara en bröstsele utan baksele som jag tömkört med och dragit slanor, däck och allt annat kul med MEN jag vill ju kompletera med baksele, har listat ut att det är jätte jätte bra för hästen *klappar på huvudet och känner sig duktig*.

Frågan mina vänner är: HUR ska jag fästa den, på skaklarna finns inga öglor eller annat så jag gissar att det blir till att svetsa i helgen, eller?
Sen har jag mina funderingar om hur långt ner bakselen ska vara på bakbenen och hur tight ska den vara i förhållande till, ja vad ska jag säga...vagn, häst, bakben i nerförsbacke, innan den "bromsar upp"?
Något konstigt men ni vet nog hur jag menar :crazy: .
Hästen i fråga är stooor och drar Xfull i all utrustning så bakselen lär bli samma antar jag.

Har ni tips på var jag kan hitta en lite billigare variant ty kassan är skral eftersom jag sparar till en "riktig" sele men vill samtidigt komma igång och köra :idea: .
Önskar att ni har plats för "lilla mig" på denna trevliga lilla vrå på forumet :love: :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Den där bakselen...?

Det bästa är nog att svetsa dit en ögla på varje skackel, den kan användas både till däckel och baksele! Bakselen ska sitta åt så att du får in en tvärhand mellan den och hästen när hästen står i drag! Lite svårt att förklara i vilken höjd...vet inte om det finns nåt smart sätt att bestämma men du ser väl kanske på hästen var den sitter bäst? Sen när den går i nerförsbacke! Om du ska få tag på en billigare kan du antingen titta på annonser om begagnade eller kanske ha turen att få låna av någon! Lycka till med körningen!
 
Sv: Den där bakselen...?

har du ingen gammal rejäl kätting du kan ta två öglor av och svetsa fast på din vagn?
 
Sv: Den där bakselen...?

Jag preciserade nog lite dåligt :o , det finns öglor på skacklarna till skackelremmar men kan man ha samma ögla till bakselen :confused: . Kommer inte det för långt fram alt. blir det inte knöligt med alla remmar i samma ögla?

//kristel, som känner sig helblåst just nu... ;)
 
Sv: Den där bakselen...?

Jag har tom det så "lyxigt" att jag har en släkting som är en sann trollkonstnär med svets och allt som har med tekniska prylar att göra :love: . Det finns nog inget han inte kan, han svarvade till ett par fina siliconbussningar till vagnen och svarvade sen lekande lätt till ett par bultar som passade perfekt eftersom han inte hade rätt dimention hemma.
SÅNT IMPONERAR på Kristel :bow: .
 
Sv: Den där bakselen...?

Sånt bör imponera, min fd kan allt om svets och smide och gjorde en piskhållare åt mig som var kanonfin, men även öglor till bakselen av en stor gammal kätting och det blev kanoners.
 
Sv: Den där bakselen...?

Åhhhh, piskhållare hade ju varit bra att ha :idea: , borde ju kunna använda sig av ett rör i rätt diameter och kapa av i lagom längd. Lite svetskunskap kommer man långt med tydligen :D .
 
Sv: Den där bakselen...?

Bakselen skall sitta ungefär en handsbredd nedanför bärbensknölen.
Den fästes lättast i skakeln i separata öglor. När hästen står idrag så skall det finnas plats för en knuten hand mellan baksele och hästrumpan. Titta på bilder på kuskringen.nu så ser du en lämplig höjd på bakselen om du tycker att det är svårt.
Lycka till
/M
 
Sv: Den där bakselen...?

Du kan ju ha bakselens rem i samma ögla som däckeln bara bromsremmarna är tillräckligt långa! Men det snyggaste och lättaste är nog att svetsa dit ett par extraöglor. Min pappa fixade en jättefin piskhållare till mig av ett avgasrör tror jag det var! hehe...alldeles glänsande silverfärgat var det!! Mycket bekvämt att ha...
 
Sv: Den där bakselen...?

Jag tror att det får bli nya öglor, är rädd att jag inte kommer att hitta baksele med tillräckligt långa bromsremmar. Min häst drar Xfull i all utrustning och gärna 165++ i täcke. Allt man köper ligger på gränsen till för smått, men det är kanske annorlunda med seldon :idea: ? Kanske man har lättare för att hitta saker till "fullvuxna hästar" innom kör? Han är inte ardennergrov eller så utan "bara" stor, xl :D .

Hm, avgasrör *antecknar i bra att ha till körning-blocket :idea: *
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 527
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 174
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 271
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har en 24 år gammal nsv som jag älskar. Han har stort värde för mig även om han inte skulle kunna användas. Han skapar lugn i min...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp