Bukefalos 28 år!

Den danska hundlagen ...

Mia_R

Trådstartare
Usch vad hemskt för Catos ägare och vilken huvudlös lag! Hur i helskotta kan man bedömma en hund som så farlig för att den på sin inhägnade tomt nafsar en främmande hund som försöker ta pinnen, att den avlivas? :mad:

1900 hundar på tre år. :(
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Fy så hemskt :(

Jag tycker det är självklart att en hund får säga ifrån i sådan situation.
Jag tycker även det är okej att den försvarar hus, hem och familj.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Ja, det är helt fruktansvärt.

Denna video om Prinsessen fick mig att börja gråta :cry::cry:. Det enda "felet" Prinsessen gjorde var att hon föddes som fel ras.

Har hört att folk numera inte vågar låta sina hundar träffa några andra hundar överhuvudtaget av rädsla för att något skulle gå "snett" och hundarna råka skada varandra för då väntar avlivning.

Jag kommer inte ta med mina hundar till Danmark - ska nog undvika att åka dit själv också...
 
Senast ändrad:
Sv: Den danska hundlagen ...

Men oj! Vi tar regelbundet med våra hundar till dk varav en är en staffe... Kanske borde sluta med det...
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Hunden har inte gjort fel, det har uppfödaren gjort.

kl
En råttis är omhändertagen i Sverige, den var ålagd koppeltvång för att den dödat en hund, den rastades lös av en annan person än ägaren, gick in på en tomt o bet ihjäl en hund till. Hunden har varit omhändertagen av polisen i 4 månader i väntan på avlivning, ägaren överklagar hela tiden.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

kl
En råttis är omhändertagen i Sverige, den var ålagd koppeltvång för att den dödat en hund, den rastades lös av en annan person än ägaren, gick in på en tomt o bet ihjäl en hund till. Hunden har varit omhändertagen av polisen i 4 månader i väntan på avlivning, ägaren överklagar hela tiden.

Det är ju en annan sak kan jag tycka. Men i det danska fallet är väl den "anfallna" hunden oskadd..? Jag kan tyvärr inte läsa artikeln, tycker det är läskigt.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Hade du tyckt samma sak om de var ditt barn som råkade komma in på tomten och fått samma behandling?

Nu var förmodligen ingen av oss där och ingen av oss kände hunden i fråga, men det är inte ovanligt att ägare till hundar som gått till anfall eller bitit någon menar att hunden är jättesnäll och skulle aldrig göra någon illa ( den måste blivit provocerad, skrämd etc) trots att motsatsen redan hänt.

Om det är rätt att förbjuda kampraser, jag vet inte, men i fel händer så kan de bli livsfarliga, man kanske skulle behandla dem som skjutvapen och folk får söka licens.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

En råttis är omhändertagen i Sverige, den var ålagd koppeltvång för att den dödat en hund, den rastades lös av en annan person än ägaren, gick in på en tomt o bet ihjäl en hund till. Hunden har varit omhändertagen av polisen i 4 månader i väntan på avlivning, ägaren överklagar hela tiden.
Där är ju avlivning lite mer rätt.

Hade du tyckt samma sak om de var ditt barn som råkade komma in på tomten och fått samma behandling?
Men om man har en hund som är lite osäker av sig och den är ute i trädgården som är inhägnad, så tycker jag ändå inte man ska skylla på hund eller ägare om någon olovligen tar sig in och närmar sig hunden och då blir biten.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Så du menar att det är okej att en hund dödar ett barn som råkar komma in på gården? Eller var ska man dra gränsen? Vi vet inte hur det såg ut här, men uppenbarligen kunde en hund ta sig in.

Jag tycker inte att man ska avliva hundar hur som helst, men samtidigt så finns det hundar ute i vårt samhälle som inte drar sig för att hugga vid mindre provokationer såsom att man befinner sig på fel plats. Mest är det ägarens fel men en hund som en gång varit aggresiv är en potentiell risk.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Men hunden har inte dödat ett barn. Den har sagt ifrån när en annan hund kom in på tomten och försökte ta en pinne ur truten på den.
De allra, allra flesta hundar som ligger ute på sin tomt och tuggar ben el pinne t ex hade nog blivit rätt provocerade av en annan främmande hund som försöker sno den. Och det måste dem väl få bli? Eller ska de aldrig någonsin få lov att säga ifrån?

Ett barn är inte en främmande hund.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Nej men ett barn kan också provocera.

Jag var inte på plats som sagt och känner inte hela historian eller om det skett andra incidenter. Myndigheterna i Sverige har i liknade fall ingen möjlighet att ge alla upplysningar och det samma gäller i danmark skulle jag tro. Medierna har då ofta att gå efter ägarens beskrivning vilket inte alltid stämmer överens med myndigheternas eller för den delen en objektiv verklighet.

Har man en hund på ett vis så man inte har full kontroll över den, oavsett om den visar agresiva tendenser eller inte så ska det vara på någon plats där ingen obehörig kan komma in ( ja om man inte bryter sig in). Sedan bör kanske inte en enstaka liten incident leda till avlivning, men hur det förhåller sig i verkligheten här vet vi inte. Det kan ha varit första eller tionde gången, vi vet inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Den danska hundlagen ...

Ja..."tänk om". Varför inte förbjuda folk att ha hund helt och hållet. Den "kan" ju döda ett barn.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Ja..."tänk om". Varför inte förbjuda folk att ha hund helt och hållet. Den "kan" ju döda ett barn.

Nu är du bra fånig, eller menar du att bara föratt man anser att folk ska ha koll på sina hundar så att de i de inte riskerar att skada någon vill man förbjuda folk att ha hund? Eller tycker du att hundar ska få härja fritt och det är vars och ens ansvar att se till att de inte blir skadade?

Eller anser du att det alltid är fel att avliva en hund mot ägarens vilja så länge det inte i medierna framkommer att den kan vara farlig ( och alltid avliva hundar som framställs i medierna som farliga oavsett om de är det eller inte?).
 
Senast ändrad:
Sv: Den danska hundlagen ...

Vi kan ju förbjuda allt helt enkelt, förbjuder vi t ex ungar att gå lösa så minskar ju riskerna drastiskt.

Jag hade som ägare till de andra hundarna skämts ihjäl som inte hade så pass uppsikt över min egen hund och definitivt inte anmält det inträffade.

Ska bli intressant att se när en chihuahua avlivas pga aggresivitet, små hundar nafsas ju generellt mer än större hundar och är oftast mer ouppfostrade, för lagen kan ju inte enbart gälla de större raserna. :banghead:
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Det är just den här typen av kommentarer som gör folk anti. Huva, någon tycker man ska ha koll på sina hundar och helt plötsligt så vill denne förbjuda hundsläktet eller förbjuda allt.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Ja, jag anser att man har koll på sin hund när den är inne på sin inhägnade tomt. Har man barn får man banne mig hålla koll på dem med så de inte dräller omkring på andras tomter, oavsett om det finns hund eller inte! Huvva. :crazy:
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Men det är ju skillnad på ett barn och en annan hund. Bara för att den säger ifrån när en annan hund försöker ta en pinne är det inte = att den kommar gör likadant mot ett barn.

Och sen ska man ju inte behöva en 3m mur bara för man ska kunna ha sin hund ute utan att någon tar sig in. Utan det ska räka med att ens hund inte kan ta sig ut. Om en annan hund tar sig in är det dennas ägare som har brustit i sin uppsikt över hunden inte den inhägnades hundens ägare. Samma sak med barn. Om ett barn tar sig in är det förälderns brist på uppfostran.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Detta är anledninge till att jag blir jätte stressad när det kommer en främmande lös hund när jag är ute med min hund- i koppel. För om den lösa hunden kommer fram och attackerar min hund och min hund försvar sig så är det min hund som blir avlivad alternativt får ha munkorg resten av sitt liv pga att min hund är stor och det är en kamphund. Det är så jävla sjukt tycker jag.
Hittills har mun hund blivit biten 5 ggr av mindre raser av terriertyp men aldrig bitit tillbaka, men vem vet, nån gång kanske det blir för mycket.

Det är ju inte naturligt, om man som människa blir misshandlad måste man ju till en viss grad försvara sig.

Nej jag tycker alla hundlagar borde ses över noga, och alla utvärderingar av "aggresiva" hundar borde göras av kunniga etologer och INTE polis!!!

Ett tips är att läsa boken "Farliga hundar" som tar upp hur lagstiftningen fungera i Sverigee i liknande fall. (Glömt vem författaren är nu)
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Men nu hade ju inte den mindre hundens ägare koll på sin hund heller. Iom att den kunde ta sig in på tomten. Var är den ägarens ansvar?
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Hade du tyckt samma sak om de var ditt barn som råkade komma in på tomten och fått samma behandling?

Nu var förmodligen ingen av oss där och ingen av oss kände hunden i fråga, men det är inte ovanligt att ägare till hundar som gått till anfall eller bitit någon menar att hunden är jättesnäll och skulle aldrig göra någon illa ( den måste blivit provocerad, skrämd etc) trots att motsatsen redan hänt.

Om det är rätt att förbjuda kampraser, jag vet inte, men i fel händer så kan de bli livsfarliga, man kanske skulle behandla dem som skjutvapen och folk får söka licens.

Nu var det ju en weimaraner, en ras jag känner väl och de har en hel del skärpa. Så om hunden hade velat döda den andra hunden hade den gjort det. Den ska kunna få säga till en hund som kommer in på dess tomt. Sen kan man ju köra "tänk om" i all oändlighet. Men min hund hade också blivit avlivad isåfall, för hon svarar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 755
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 480
Senast: Jadzia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 442
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp