Bukefalos 28 år!

Den hägrande tölten...

FlaxenMane

Trådstartare
...Eller; vad göra när man prövat allt utan resultat?

Long story short: blev intresserad av islandshästar för några år sen efter en ridolycka som resulterat i medföljande hästskräck. Den biten är avklarad, men efter 2,5 år på isisridskola börjar lusten och självförtroendet tryta - jag verkar nämligen vara helt inkapabel att få en häst i tölt. Alla hästar, även de som enligt ridläraren är lättridna. Oavsett om jag sitter upp för första gången eller ridit dem länge. Jag har frågat om instruktioner från olika håll, men tycker bara att jag får flytande vaga förklaringar om känsla och att det är olika beroende på häst. Ena stunden ska jag rycka i yttertygeln, sen luta mig bakåt, plötsligt mana på, och då går det för fort, jag tragglar och tragglar ridpass efter ridpass - och pass är just vad jag får, eller snarare grisepass. Även ridläraren verkar ha avskrivit mig som ett hopplöst fall :crazy:

För närvarande rider jag en häst som övriga i stallet inte vill gå i närheten av, då den har rykte om sig att bocka av folk så fort man kräver något i töltväg. Då jag inte har den blekaste om hur man gör för att kräva något i töltväg så borde det då inte vara några problem, vilket det inte heller är. Denna häst är den enda som faktiskt töltat en längre sträcka med mig (barbacka och på hängande tygel) några gånger. Men dessa gånger har varit rena slumpen, grundproblemet kvarstår, jag har fortfarande ingen aning om hur det gick till :o :crazy::banana:

Jag börjar fråga mig själv om det alls är någon idé att fortsätta leta efter den där tölten, om jag helt enkelt ska kasta in handsken och erkänna att jag inte har någon fallenhet alls för den här typen av ridning, eller bara nöja mig med att jag kan få till en riktigt snygg flygande pass (:devil:) och släppa resten? Måste jag köpa mig en "naturtöltmoppe" för att få uppleva det där som alla pratar om (med en gnagande oro över att jag kommer totalsabba även den hästens gångarter så fort jag sitter upp). Finns det något som helst knep, något man ska tänka på som jag kanske missat, någon bok som tar upp tölthjälpgivning vid ridning av starkt passtaktiga hästar, vad som helst? Hjälp ett hopplöst fall! :D
 
Sv: Den hägrande tölten...

Har du bara ridit islänning på samma ställe?

Ibland så funkar man inte alls med vissa instruktörer och de finns olika bra ställen.

Jag har ridit för en islänning som har är suverän för att just förmedla ridkänslan medans andra kan vara mer tekniska.
 
Senast ändrad:
Sv: Den hägrande tölten...

Säger som föregående, har du bara ridit på ett ställe? Och för en instruktör? De flesta lite större ställen har hästar som föredrar att tölta och töltar i stort sett oavsett vad ryttaren gör. Självklart så kan du lära dig tölta.
 
Sv: Den hägrande tölten...

Kommer själv ihåg känslan av att inte få till tölten trots lättöltade hästar. Tragglade på på en islandshästridskola i ett halvår utan att få till tölt ens på den töltsäkraste hästen de hade, dock fick jag "tregångaren" att tölta taktrent, något inte ens instruktören lyckats med. :grin:

När jag sedan bytte ridskola så föll polletten ner på bara några lektioner, när jag äntligen fick en instruktör som tog sig tid att förklara på ett sätt som jag kunde ta till mig. Dessutom tog jag några privatlektioner så att vi kunde fokusera på att få fram tölten och slapp annat som påverkar under en grupplektion.

Hästen jag lärde mig tölta på var en känslig häst där man var tvungen att göra allt rätt för att få till tölt. Första passet gick åt skogen, då hästen förmodligen gärna velat slänga av mig i ett hörn och fly för livet, medan andra passet, då jag hunnit fundera lite och på egen hand (utan häst) jobbat lite med sits och händer, gick suveränt bra (vet inte om hästen höll med eller bara töltade för att slippa mig :D).

Sen är ju hästarna olika och har olika lätt för tölt och olika nära till trav och (grise)pass så går man på ridskola där man byter häst frekvent så kan det ju vara lite knepigare att hitta knapparna.

Så mitt förslag är att du rider privatlektion för (annan) instruktör där ni fokuserar på just tölten och i synnerhet förberedelserna inför tölten, eller vad instruktören anser att du behöver träna på.
 
Sv: Den hägrande tölten...

Kom och rid min häst! Han vill bara tölta, så just nu HATAR jag tölt!

Jag vill ha skritt, trav och galopp som han har kunnat gå i klockrent innan!
Tror min häst fått en hjärnblödning så han bara kan gå i tölt SUCK..

Å nej det är inte dig det är fel på, du har bara suttit på fel hästar med fel instruktör!
Rätt instruktör kan förklara för dig hur du ska göra :)
 
Sv: Den hägrande tölten...

Absolut att du INTE är ett hopplöst fall!

Det jag börjar fundera på är som ovanstående skribenter -är det samma ställe på samma hästar för samma instruktör? Lyckas övriga på ridskolan få hästarna i tölt helt obekymrat? Kanske dags för dig att pröva någon annan ridlärare på ett annat ställe? Eller varför inte bli medryttare så du får rida en o samma häst och på så sätt kan få en mer klar bild över hur just den hästen fungerar(experimentera lite själv o inte bara göra som tillsagd). Eller åk på ett ridläger där du får rida/träna på samma häst hela veckan -för en annan tränare givetvis.

Sen är det väl så att det inte alltid är samma "fattning" på tölt på olika hästar. Jag lät min hopp-granne pröva min ena islandshäst igår och skulle försöka förklara hur hon skulle göra. Det är assvårt! Jag började iaf med den vanliga förklaringen när hon skrittade mest fokus på hur vi får tölt. (Jag vill absolut inte beskriva det som sitt tungt, händerna upp - :crazy: ) Det ridpasset slutade iaf med att vi fick fokusera på att lära henne trava då hästen av någon outgrundlig anledning valde tölt varenda gång! Hästen är busenkel att trava/tölta på, antingen länger man lite för trav, kortar lite för tölt. Hon längde o längde o hästen hade nästan fri tygel -ändå tog han tölt :confused: Jag gissar att hon omedvetet höll om med benen(trots avslappningsorder) så då töltade han :) wierd

Bor du inärheten av Göteborg/Kungsbacka får du gärna komma hit o testa tölträsern om du vill ;) Men ge inte upp! Möjligtvis släpp lite på dina krav/din press att prestera -så känns det nog bättre!
 
Sv: Den hägrande tölten...

Svarar alla: Jag har ridit på andra ställen också, men inga lektioner. Innan jag började där jag rider nu så red jag på en annan ridskola (en termin för två år sen), men jag minns inte om det var någon skillnad då jämfört med nu. Hästarna på nuvarande ridskolan är alla mer eller mindre svårridna på olika sätt, ingen av dem har direkt lätt för tölt vad jag märkt av när andra ridit så det är inte bara jag som kämpar. Men det är bara jag på min ridnivå som inte fått till tölten på någon av hästarna.

Det där med privatlektioner var en jättebra idé, har jag inte ens tänkt på faktiskt :) Det ska definitivt provas några gånger. Hittade en del via webben, men om någon vill tipsa via pm om någon särskild tränare (som även hyr ut hästar) så är ni välkomna :)

För övrigt gillar jag att hästarna är så olika, men det är samtidigt frustrerande. Hjälpgivningen som är rätt för en häst kan ju vara helt åt skogen för nästa.

Kvandi: jag bor i området, men vågar du verkligen släppa ihop mig med hästen? Du kanske får en häst som går som en fyrbent kissnödig anka för tid och evighet efteråt ;)
 
Sv: Den hägrande tölten...

Kvandi: jag bor i området, men vågar du verkligen släppa ihop mig med hästen? Du kanske får en häst som går som en fyrbent kissnödig anka för tid och evighet efteråt ;)

Haha, jag hade kunnat betala för att få se en fyrbent kissnödig anka :rofl:

Klart jag vågar :) skicka ett pm så fixar vi en tur på tölträsern
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 129
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 789
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp