Bukefalos 28 år!

Den här hästen är skodd

Sedan vet jag mängder av föl som inte får en bra start i livet enbart beroende på bristande kunskap och förståelse för fölets första levnads veckor och i sådana fall anser jag att man som hovis gör klokt i att inte göra något alls eftersom ändrar man på fölets förutsättningar men hästägaren inte ändrar på fölets förutsättningar vad gäller närmiljö så går allt åt helvete i alla fall och vem får skit för de????

Jo hovis!!!

Vad dillar du om nu?
Ngt som du inte har en susning om.

Klart att man lyssnar på helheten, men boxvila är sällan vettigt för föl med "bara" lite veka eller upprätade kotor.

Jag gillar de hovisar som hjälper föl med självhjälp, men nu har den stabiliserat sig själv via rörelse som stärker upp de allra flesta småttingar.

Sorry TS för OT
 
Uppdatering sprickan.

Precis efter nya skoningen

10550932_1463115453956945_6375831880251377846_n.jpg


1 vecka efter nya skoningen och smörjning med Equistro Severit

10425463_1463115480623609_130178734336256611_n.jpg
 
@Invincible Hur funkar skorna? Är det tänkt att man ska kunna rida en häst med sådana skor, eller är det ett sjukbeslag som endast fungerar på vilande häst/häst som går i hage?
 
Andra skoningen med nya hovis, 4 veckor sedan sist.

IMG_20140822_172018.jpg


IMG_20140822_172106.jpg


IMG_20140822_171902.jpg


Jag har även varit på åb på kliniken och visat upp en helt ohalt häst, fått en rejäl ursäkt av veterinären och har mailat bilderna på hovarna till kliniken som skulle ta upp det med sin hovslagare.

Efter 6 månader har jag nu en häst som håller på att sättas igång =)
 
Fy tusan vad bra:):bow: måste ta till ett kraftigt epitet.

Undrar vad Coari anser?
Fastän både bandslip o sidokappor använts.

Är det meningen att hästägarna ska kunna så pass mkt om hur dess hästar ska stå på sina hovar o skor?
Som trav o galopp folket som inte alltid använder de med utbildning i skola. Kanske just därför.
Min lånehäst blev inte skodd för att jag ansåg att den varit felskodd. Man tar allt som oftast inte alls på sig ngn skuld o bryr sig inte om hästen om man anser sig trampad på tårna.
Hästens ägare är ny i hästsvängen o vet inte bättre o blev itutad att det var bra. Även på klinik. Såg ut nästan som TS häst o hade haft en mkt allvarlig senskada där bra understöd var A o O vilket var mer än obefintligt.
Min kompis uttryckte det väl -Man är inte kund till hovisen, utan de är ens kund

Jag önskar att det blev en bättring både i hantverksskickligheten, kunskapen om djuret samt en mer ödmjuk attityd. Vissa anser att hästar helst ska stå stilla mellan skoningarna eller väljer allt som oftast med att sko trångt eller utan utrymme för hoven att expandera eller växa-korta skor.
Det kan inte vara meningen att man ska kunna så mkt o ändå inte få ngt gehör.

Som vanligt är de riktigt duktiga bra även på den sistnämnda biten.
TS hovis har kunskapen om helheten o kan även förklara om en RÄTT diagnos o behandling.
Inte bara svammel för att man själv inte kan.
Detta är dock inget unikt fenomen. Ointresserade läkare gör samma istället för att remittera vidare.
Tänk om byggsvängen inte hade kunnig ..are besiktningsmän

All heder åt de duktiga som kan o bryr sig:bow:men de är för få.....
Och nu är mitt svammel slut:o

Grattis TS!
Håll i din hovis HÅRT!
 
Det är en sådan skillnad så jag är mållös.
Både i fråga om kundbemötande,service, kunskap, engagemang - och framförallt i skoning så det är sjukt !
Det man sagt till mig inte går att göra nåt åt har denna hovis kommit en bra bit på väg att förändra på bara 4 veckor !!
Jag ska hålla hårt i honom, jag lovar ;)
 
Min lånehäst som var nästan lika illa skodd som din har nu fått ännu mindre skor än när han kom till mig. Han vobblar o är lite öm i skritt o har noll understöd. De ska till synes sätta ner hoven plant. Är trakten för låg eller alldeles för kort sko så vobblar den. Skitbra för hovleden som blir instabil.

Har fått tillbaka sin forna hovis- som folk verkar vara nöjd med.
Den hade stora framfötter, men inte platt, hade gammal lättare fångpåverkan, understucken. så visst kan de bli mindre, men att inte ge understöd på en häst med en allvarlig äldre senskada. Jag fattar inte. Skittrist för jag kan inte föreställa mig att den kommer att hålla för ens motionsridning.
Den hade noll tappskor med rejält utlägg o satte ner hovarna plant, men dock på ett kallblodsvis..

Det är väl bara att inse att detta är dagens standardskoning. Även på en häst som inte behöver direkta sjukbeslag, men traktunderstöd där inte ballarna ligger 3 cm bakom skons slut vid nyskoning.

.
 
Ja, här går det bra iaf med nya hovis =)
Hästen med hovsprickorna är i "full gång" igen ( vi pratar intensiv rehabilitering med tät equiterapeutkontakt och uppbyggande träningsschema under tränarledning) och sprickorna är på väg att växa ned - vi skor med 5 veckors intervaller och han har fortfarande heartbar skor.
Equiterapeuten, nya hovis och tränare samarbetar och tillsammans gör dom "underverk" för denna häst - ingen kan vara gladare och nöjdare än jag =)
 
Har inte följt tråden utan skummat igenom och tittat på bilderna och skulle gärna se nya bilder igen nu! Är ju sjukt vilken skillnad det blev på bara en skoning på både din och dina vänners hästar.
 
Ja, här går det bra iaf med nya hovis =)
Hästen med hovsprickorna är i "full gång" igen ( vi pratar intensiv rehabilitering med tät equiterapeutkontakt och uppbyggande träningsschema under tränarledning) och sprickorna är på väg att växa ned - vi skor med 5 veckors intervaller och han har fortfarande heartbar skor.
Equiterapeuten, nya hovis och tränare samarbetar och tillsammans gör dom "underverk" för denna häst - ingen kan vara gladare och nöjdare än jag =)

Var i Sverige finns du? :)
 
Ja, här går det bra iaf med nya hovis =)
Hästen med hovsprickorna är i "full gång" igen ( vi pratar intensiv rehabilitering med tät equiterapeutkontakt och uppbyggande träningsschema under tränarledning) och sprickorna är på väg att växa ned - vi skor med 5 veckors intervaller och han har fortfarande heartbar skor.
Equiterapeuten, nya hovis och tränare samarbetar och tillsammans gör dom "underverk" för denna häst - ingen kan vara gladare och nöjdare än jag =)

Nya bilder hade varit intressant :)!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp