Den här hästen är skodd

Har inte följt tråden utan skummat igenom och tittat på bilderna och skulle gärna se nya bilder igen nu! Är ju sjukt vilken skillnad det blev på bara en skoning på både din och dina vänners hästar.
Har inte följt tråden utan skummat igenom och tittat på bilderna och skulle gärna se nya bilder igen nu! Är ju sjukt vilken skillnad det blev på bara en skoning på både din och dina vänners hästar.
Det borde inte vara så "sjukt" eller uppseendeväckande om vi var vana vid god hantverks skicklighet.
Jag hade en diskussion härom dagen om korrigering. De flesta hovisar säger som TS tidigare hovisar. "Det går inte", "man får bara korrigera lite åt gången". Har man det tänket så blir det inte bättre!

Om hästen kan gå 6-8 v. utan att flyta ut åt ngt håll har balansen lagts rätt-för individen.

Om hästen inte står i balans kommer den obalansen att förstärkas mer för var dag. Man "bättrar på felställningen om man inte skor om varje 2 v.
Här har vi bra balans, avlastning o han styr hur hoven ska o bör växa ut.

Jag är av den åsikten att om det är möjligt så ska en felställning korrigeras så fort som möjligt för att inte få skador i hela övriga kroppen. Om det nu inte går som så många med för låga eller konstant under stuckna trakter-sätt på kilsula så slipper man senskador, artros eller strålbens problematik.

Kilsulan nöter, ja men spelar roll om man nu inte kan åtgärda problemet. Ortopediska lösningar hjälper även oss. Eller så utbildar sig fler på att kunna förändra.
 
När det gäller min nya hovis så har jag aldrig varit med om maken till nogrannhet, det mäts och studeras både här och där och hovis lägger sig tex på golvet för att se hoven från marknivå.
När häst nr 3 skulle skos fick den dessutom se sitt hovskägg upptejpat så han kunde se hela hoven ordentligt.
Inser vilken tur i oturen jag haft som träffat på rätt hjälp/hovis för tyvärr verkar han vara rätt sällsynt =(

IMG_20140913_164648.jpg
 
När det gäller min nya hovis så har jag aldrig varit med om maken till nogrannhet, det mäts och studeras både här och där och hovis lägger sig tex på golvet för att se hoven från marknivå.
När häst nr 3 skulle skos fick den dessutom se sitt hovskägg upptejpat så han kunde se hela hoven ordentligt.
Inser vilken tur i oturen jag haft som träffat på rätt hjälp/hovis för tyvärr verkar han vara rätt sällsynt =(

IMG_20140913_164648.jpg
Får man fråga hur lång tid en skoning tar? Varmskor han?
 
Har suttit och läst igenom tråden nu, och måste hålla med om att du ska hålla fast i din nuvarande hovslagare!!!
Både klinikhovslagaren och din gamla hade gjort bedrövliga jobb, säger även jag som utbildad hovslagare! Traktstöd är otroligt viktigt, och dessutom ska hästen ha stöd under hela skoperioden, även om tån växer och skjuter fram skon lite, vilket ju var helt omöjligt med de tidigare skoningarna.

Någon skrev att en trångskodd häst inte fick tappskor lika lätt, vilket jag måste invända lite emot, har fått hand om flera hästar som haft mycket problem med tappskor, tills jag börjat sko dem med STÖRRE skor, just av tidigare nämnda orsak, att skon blir mer stabil med mera stöd. En var under hela sitt liv (9 år då) skodd med högst 5-6 veckors mellanrum för att skorna inte satt kvar längre, utan de skodde om så fort han tappade en sko. Då jag var och skodde honom första gången tänkte jag att ägaren inte var nöjd eftersom hon inte hörde av sig något mer, men efter 13 veckor ringde hon och sade att de hade börjat glappa, men hon var tvungen att se hur länge de satt(hästen hade tämligen dålig tillväxt, men det har blivit bättre). Nu är kusen 17 år och har under de åren jag har skott honom haft ca 5 tappskor.

Fantastaskt roligt att se differensen på hovarna!!!! :bump:
 
Ja, jag skulle vilja påstå att det är minst lika stor skillnad i rörelsemönster på de 2 hästar som sett värst ut =)
Jag har lärt mig en sjujäkla läxa, det är ett som är säkert !!
 
Före-bilderna var ju det det värsta jag sett! Det är oerhört viktigt med rätt vinklar genom kotor och leder och Hästens ben är kroppens 4 pelare. Hoven är som ett fundament. Jag är glad att du äntligen lyckats få tag på en ordentlig hovslagare! Finns det nya bilder?
Hästen har ju, som skrivits tidigare i tråden, haft problem med SI led vä sida och under dessa nu 6 månader vi yrat runt mellan veterinärer/hovslagare/equiterapeut har det även hittats begynnande spattförändringar vä has.
Att han snedbelastar åt höger och sätter muskler dåligt på vä sida är känt för min ET och mig och jag har övningar/stretchningar/masseringsschema sedan flera år för att balansera upp på bästa sätt och hästen har fungerat klockrent i flera år med hjälp av detta.

Nu uppdagas det vid hovslagarbyte att alla !!! 4 hovarna är snedverkade lutande åt höger - och många av de ränder som ser ut som foderränder är inte det utan belastningsränder, ej runtgående utan existerande på höger sida på alla 4 hovar.
Den är alltså överbelastad åt höger på alla 4 hovar, vilket ju definitivt inte gör saken bättre.
Han har inte haft en chans att muskla sig rätt helt enkelt !

De stora foderränderna och vinkeländringarna ( som liknar fångränder) är med all säkerhet efter senaste kortisonbehandlingen där hästen behandlades med kortisoninjektioner under lång tid för sina luftrörsproblem.
Hästen är ju även, förutom ledbehandlad med kortison *flera, även långtidsbehandlad av och till under åren med kortisoninhalationer.
Det är nog den troligaste orsaken till hovkvaliten ihop med någon slags brist, som ingen av de andra hästarna uppvisar, och jag har fått tips om hovtillskott att ge för att se om det kan hjälpa honom samt rekommenderat hovsmörj som är beställt.
Fram till den kommer gör jag enligt hovslagarråd så att jag blötlägger hovarna dagligen och smörjer sedan med vaselin vid kronranden, och ja - det görs även om du inte ser något tecken på det på bilderna ...

Hästens alla problem kommer ju inte att försvinna bara sådär men vi får åtminstone en chans nu att göra det bästa av det, se bara skillnad på vänster framben i bilden nedan - före och efter hovslagaren och lägg märke till hur mkt rakare det blivit.
Som sagt har han varit rejält snedverkad och det kommer ta ett tag att komma helt tillrätta med det.

Jag har plötsligt en engagerad hovslagare, full med tankar, ideer, tips och råd som tror han kan fixa det här med tid.
Tid till equiterapeut är redan ordnad, efter hovslaggarråd, om ett par veckor för genomgång av muskler nu när han är på och ändrar vinklar mm och trot eller ej - men just nu, idag - efter 6 månaders cirkus - har jag en ohalt häst ...


71eba4d4-1ce5-4858-9d63-607c3cde457a.jpg
 
Jag brukar ta fram denna tråd och visa mina hästkompisar när vi kommer in på hovar.

Som skräckexempel på hur dåligt en häst kan bli skodd på klinik och hur bra en ägare sedan kan göra saken genom att ta tag i saken och skaffa ny hovslagare.

Det är helt fruktansvärt hur en klinikhovslagare och veterinär kan ansvara för dessa hovar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp