Bukefalos 28 år!

"Den här hästen får inte fång"

Rie

Trådstartare
var det en hovslagare som sade åt mig vid ett samtal om min häst.
Hur kan h*n vara så tvärsäker på det? Finns det några belägg för hur hästar ska vara skapta för att få fång?

Jag håller inte alls med. En mycket lättfödd halvblodsherre som oftast blir fet på enbart bra hö borde väl vara mer i riskzonen än ett svårfödd varmblod till exempel. Eller har jag fel?
Det skulle ju vara bra i så fall, att min häst inte "kan" få fång...
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

Alla hästar kan få fång då det uppkommer av obalans i mage-tarm. Exempelvis av kolhydratöverbelastning eller för mycket vårgräs med fruktaner mm mm mm
Kan även uppstå av obalans i ämnesomsättningen och sjukdommmar kring det, IR cushing.
Ingen häst går säker, tyvärr!
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

Du har helt rätt så kan man inte säga.
Fång kan drabba en fulltränad häst i tävlingskondition.
Men det händer mycket mycket sällan.
När det gäller de hästar som får fång så finns indikationerna och varningstecknen ofta där långt innan.
Jag ser ofta att hästar som får fång på våren har haft svårt att släppa vinterpälsen. Överhuvudtaget så är pälsen är ofta dassig och utan lyster på hästar som får fång.
Överviktiga hästar är klart överrepresenterade.
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

KL
Man kan lägga till att det finns en rasaspekt på fångbenägenhet.
Ponnyer och sannolikt kallblod har lägre tröskel för att få fång. De har oftare "lättfödda gener". Överutfodring av dessa leder lättare till fetma och ämnesomsättningsrubbningar som ökar fångrisken. HH
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

Frågade du inte varför han sa så? SKulle vara väldigt intressant att höra...
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

Jag håller inte alls med. En mycket lättfödd halvblodsherre som oftast blir fet på enbart bra hö borde väl vara mer i riskzonen än ett svårfödd varmblod till exempel. Eller har jag fel?


Hej, jag håller inte alls med. Min tanke är att en lättfödd häst inte är i behov av en hög foderstat medans en svårfödd häst är i behov av en hög foderstat. Ju högre foderstat ju större borde väl risken vara för fång, eller tänker jag fel??

Detta fungerar ju naturligtvis inte med hästar på lösdrift så vida man nu inte ser till att dom vid fodring separeras och fodras individuellt utifrån lättfödd individ respektive svårfödd individ. Har hästarna dessutom fri tillgång på grovfoder så är det logiskt att den lättfödde får ett foderfång anfall före den svårfödde.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet utifrån foderfång.
 
Sv: "Den här hästen får inte fång"

Nja, jag vet inte det. De hästar jag vet av som haft fång är två russ ( ett fick avlivas eftersom han uppenbarligen haft fång tidigare enligt veterinär och nu fick hovbensrotation, och han var ganska fet) tre nordsvenskar (alla ganska runda, en fick avlivas i hagen) och ett betesrunt halvblod efter en regnomgång och därpå varmt och solsken med följd att flera hästar i området drabbades enligt veterinär.

Ingen av dessa var i hög kondition snarare utan kondis.

En av nordsvenskarna fick fång i oktober på betet som var nerbetat men de fick hö i stället. Ägaren misstänker en sommarstugeägare som har erkänt att han gav hästen lingonavkok vid tidpunkten för fånget. Jäst lingonavkok kanske? Nordisar äter det mesta, den hästen gjorde det i alla fall. "Hon åt så glatt".

Så jag håller mig till tanken att lättfödda hästar har lättare för att få fång.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 182
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 086
Senast: Juli0a
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp