drutta

Trådstartare
Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁
Har frågat veterinären förut om det kan vara det, men han menade på att då borde hon ha dålig aptit samt gå ner i vikt. Hon är snarare för tjock och lägger på sig väldigt lätt. Ska ringa kliniken på onsdag och fråga om vi inte kan prova behandla för magsår i alla fall.
Dom symptomen som jag misstänker kan bero på magsår är:
*mat-aggressiv
*bra aptit men äter alltid hö innan kraftfoder samt är kinkig med krubbmaten
*periodvis matt och orkeslös. Vissa perioder betydligt piggare men dom matta perioderna kommer allt oftare
*gasig i magen vid rörelse men normal träck
*irriterad på sadelgjord och tycker inte om att bli borstad på magen samt strupen
*hostar ibland vid ansträngning. Idag gick hon omkull på en isfläck och hostade direkt efter vilket fick mig att börja fundera på om magsyran kanske skvalpar upp och triggar hostan?

Upplever att gasighet och hosta uppkommer i samband med att hon är matt och orkeslös men det andra är i stort sett alltid.
För tillfället tycker hon också att det är jobbigt att lyfta bakbenen men det kan ju också bero på något annat.

Så det jag framför allt undrar är om gasig mage och hosta kan vara symptom på magsår?
Undrar även hur prognosen för en häst som haft fång och eventuellt har magsår kan se ut? Hon får inte bli för tjock så vet ej hur fri tillgång på hö skulle funka. 🙁
 
Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁
Har frågat veterinären förut om det kan vara det, men han menade på att då borde hon ha dålig aptit samt gå ner i vikt. Hon är snarare för tjock och lägger på sig väldigt lätt. Ska ringa kliniken på onsdag och fråga om vi inte kan prova behandla för magsår i alla fall.
Dom symptomen som jag misstänker kan bero på magsår är:
*mat-aggressiv
*bra aptit men äter alltid hö innan kraftfoder samt är kinkig med krubbmaten
*periodvis matt och orkeslös. Vissa perioder betydligt piggare men dom matta perioderna kommer allt oftare
*gasig i magen vid rörelse men normal träck
*irriterad på sadelgjord och tycker inte om att bli borstad på magen samt strupen
*hostar ibland vid ansträngning. Idag gick hon omkull på en isfläck och hostade direkt efter vilket fick mig att börja fundera på om magsyran kanske skvalpar upp och triggar hostan?

Upplever att gasighet och hosta uppkommer i samband med att hon är matt och orkeslös men det andra är i stort sett alltid.
För tillfället tycker hon också att det är jobbigt att lyfta bakbenen men det kan ju också bero på något annat.

Så det jag framför allt undrar är om gasig mage och hosta kan vara symptom på magsår?
Undrar även hur prognosen för en häst som haft fång och eventuellt har magsår kan se ut? Hon får inte bli för tjock så vet ej hur fri tillgång på hö skulle funka. 🙁
Hur tänker du att magsyran skulle skvalpa upp ända från magsäcken, upp i svalget för att ge hosta?
 
Hur tänker du att magsyran skulle skvalpa upp ända från magsäcken, upp i svalget för att ge hosta?
Jag greppar efter halmstrån..
Menade väl inte riktigt att det skvalpar upp i svalget, men hade någon tanke på att det irriterar på något sätt och hästen reagerar med att hosta.
 
Jag greppar efter halmstrån..
Menade väl inte riktigt att det skvalpar upp i svalget, men hade någon tanke på att det irriterar på något sätt och hästen reagerar med att hosta.
Nu är jag inte veterinär eller expert på ämnet, men hästar har en magmun mellan foderstrupe och magsäck, som ska hindra mat mm att komma tillbaka upp. Därav att hästar inte kan rapa eller kräkas. Så länge inte hästen har något fel på magmunnen, så låter det långsökt att hostningarna skulle ha något med ev magsår att göra tyvärr.

De behöver inte förlora aptit eller gå ner i vikt vid magsår. Jag har haft häst med magsår som inte fick sådana symptom. Han gick dessutom på lösdrift, fri tillgång till grovfoder samt ingen stärkelse i kraftfodret. I väntan på provbehandling/utredning kan du kanske fundera hur fodringsrutiner, ev stress mm ser ut?
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 075
Senast: Korven
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 835
Senast: Madick
·
Hästvård Hej, ny på sidan här. Jag har ett pensionerat fullblod som under de senaste 6 åren blivit väldigt lös i magen med illaluktande träck...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
26 806
M
Hästvård får jag också snart,men nu gäller det min häst. Hon fick kolik idag för 2:a gången på 1,5 månad.Något hon aldrig tidigare har haft(hon...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: henrik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp