Bukefalos 28 år!

Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

@BernT De använder sig förmodligen av samma förklaringsmodeller som alla män som slår sina partners.

Våld mot kvinnor är ett patriarkaliskt problem. Vissa religioner och kulturer är mer patriarkaliska än andra, varför många problem blir otroligt mycket större och tydligare där.
 
Mitt intryck är att omvärlden är mer bekymrad över extrem islamism i Sverige än vad vi svenskar själva är. Tyvärr känns det till stor del som om islamofober och brunskjortor äger diskussionen inrikes. Handlingsplaner mot våldsbejakande extremism är något som först ganska nyss börjat skapas i kommuner, och på nationell nivå känner jag inte till något särskilt energiskt proaktivt arbete - det verkar mer handla mer om reaktion än om aktion, i bästa fall.
Jag tror att radikalisering av muslimer (och förvisso även av andra religiösa eller ideologiska grupper men nu pratar vi om islam) är ett problem som nog behöver tas på större allvar.
Alltså jag fattar verkligen inte varför folk inte bryr sig? Som du säger så äger ofta nazister och väldigt dpåligt insatta hela debatten. Muslimerna får kämpa både mot förtryck från extremister och från nynazister, jag undrar om inte detta skapar social isolering med tiden då även vanligt folk slutar kämpa. Sverige tycks inte riktigt bry sig om problemet. Sorgligt!
 
Senast ändrad:
Nog har jag också reagerat på att @Sporthorse verkar lägga ett otroligt fokus på just problem kopplade till muslimer och Islam. Det känns lite märkligt och ärligt talat unket. Having said that...


...så jag tycker nog att man kan diskutera farliga religiösa samfund utan att nödvändigtvis vara tvungen att också diskutera nazism. Det här är superallvarligt och otroligt farligt och absolut något som behövs talas om. Jag har läst om hur flera moskéer i olika förorter blir mer och mer extrema och detta påverkar våra ungdomar som bor här och kan komma att påverkas av det.

Att skita i problemen som finns i vår
a svenska moskéer är att skita i alla dem som kan komma att påverkas negativt av det som pågår. Och nej, då menar jag inte SD:s lintottar utan faktiskt muslimska ungdomar först och främst.

Det är en känsla som är helt fel ute, den känslan tror jag uppstår pga att vi är så vana att slåss mot rasism att man tillslut är rädd att lyfta problem inom islam. Då stämlas man som islamofob. Min förra tråd handlade om wahhabism (en ännu mer radikal form av islam). Även där blev jag påhoppad och kallad diverse saker. Men det är viktigt att VÅGA stå upp mot all form av extremism, hat, hot och våld. Tro mig, jag skrev det då, och jag skriver det igen: det här problemet kommer bli mycket större om man inte kämpar redan nu! Sverige tycks blunda för problemet och verkar tro att det bara är muslimernas problem, men det är samhällets problem. Och det krävs en lagändringar för att få stopp på galenskaperna som drabbar en redan utsatt grupp hårdast.
 
@Sporthorse Jag har igenom åren många gånger lyft vad jag tycker är problem inom islam och även andra svåra saker; hedersrelaterat våld till exempel. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit kallad rasism eller islamofob.

Din andra tråd där du ville "veta mer" kändes också unken.
 
TS kan läsa om imamen Abd al Haqq Kielan från Eskilstuna om hen vill ha en motvikt i debatten. Det är ett stort reportage om honom i senaste numret av Dagens Samhälle, nr 18. Bör finnas att läsa på nätet.
Ja, det finns många bra imamer, dock så kan det bli färre av dom om Saudiarabien köper upp och bygger ut majoriteten av alla svenska moskéer med Saudilärda imamer samt sprider sin "lära" till vanliga muslimer i Sverige. Folk som är trygga i sin tro kommer förmedlingen inte köpa deras "lära", men unga män som är nya i sin tro kan falla offer.
 
@Sporthorse Jag har igenom åren många gånger lyft vad jag tycker är problem inom islam och även andra svåra saker; hedersrelaterat våld till exempel. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit kallad rasism eller islamofob.

Din andra tråd där du ville "veta mer" kändes också unken.
Då vet jag det, men jag tar inte åt mig. Jag vet vart jag står och folk som känner mig vet att jag är så långt ifrån rasist och islamofob man bara kan komma. Jag har i hela mitt vuxna liv kämpat emot hat och stått upp för dom svaga. Är uppvuxen i förorten och har flera vänner från alla världens hörn, så din känsla är helt fel ute.
 
Är uppvuxen i förorten och har flera vänner från alla världens hörn, så din känsla är helt fel ute.
Det här är ett sidospår men: det där är världens sämsta argument. I min kommun har vi jättemånga utlandsfödda och de allra flesta har gått i skolan och är vänner med jättemånga invandrare. Ändå är SD snorstort.

Så man kan absolut vara jätterasistisk även om vuxit upp i förorten (hallå, kolla bara var SD finns, det är inte bara i Skåne) och har utländska vänner.
 
För att ta till en bukeklassiker - källa på det tack.

Vad vet du om vad "Sverige" gör?
Well, just för att man inte gör några lagändringar trots att problemet varit känt sedan länge - flera år tillbaka.

Sverige gör saker, men det går lite väl segt. Och vanliga svenskar tycks inte riktigt våga/orka engagera sig.

Hur kan det tex vara möjligt att man utbildar sig i Saudiarabien och sedan är imam i Sverige? Hur kan det vara OK att Saudiarabien sponsrar religiösa friskolor och moskéer i Sverige?
Motbevisa mig gärna.
 
@tanten Jag tycker absolut att det görs för lite när det är problem som i första hand drabbar invandrare. Hedersrelaterat våld, hade man skitit i det så länge om det hade drabbat svenska tjejer? I think not.

I min kommun görs ytterst få insatser för att nå unga i de sämre delarna av förorten. Likaså i kommunen där jag arbetar. Min vardag, min verklighet, är att många med utländskt påbrå som bor i förorterna är väldigt lämnade åt sitt öde. Jag tycker att det är fruktansvärt sorgligt.
 
Det här är ett sidospår men: det där är världens sämsta argument. I min kommun har vi jättemånga utlandsfödda och de allra flesta har gått i skolan och är vänner med jättemånga invandrare. Ändå är SD snorstort.

Så man kan absolut vara jätterasistisk även om vuxit upp i förorten (hallå, kolla bara var SD finns, det är inte bara i Skåne) och har utländska vänner.
Kanske det, men resten av min text stämmer verkligen inte in på SD supporter. SD är ett skrämmande parti som jag aldrig någonsin hade röstat på, och det blir inte roligt om SD kommer till makten eller ökar i styrka.
 
Hur kan det tex vara möjligt att man utbildar sig i Saudiarabien och sedan är imam i Sverige?
Varför skulle man inte kunna vara utbildad i ett annat land och sedan arbeta i Sverige? Givetvis måste det vara upp till arbetsgivaren, det religiösa samfundet, att avgöra vad dess anställda ska ha för utbildning.
 
Kanske det, men resten av min text stämmer verkligen inte in på SD supporter. SD är ett skrämmande parti som jag aldrig någonsin hade röstat på, och det blir inte roligt om SD kommer till makten eller ökar i styrka.
Må så vara men argumentet faller oavsett och jag kommer alltid att vända mig emot det när det ploppar upp.

Och jag håller med dig om SD.
 
komma. Jag har i hela mitt vuxna liv kämpat emot hat och stått upp för dom svaga. Är uppvuxen i förorten och har flera vänner från alla världens hörn, så din känsla är helt fel ute.
Världens äldsta och lamaste bortförklaring? Att häva ur sig div. skit för att sedan använda bekanta/grannar/kollegor/vänner/etc som förkläde för att legitimera åsikten... Men så bra att du inte tar åt dig om folk reagerar på din approach, verkligen ödmjukt
 
Varför skulle man inte kunna vara utbildad i ett annat land och sedan arbeta i Sverige? Givetvis måste det vara upp till arbetsgivaren, det religiösa samfundet, att avgöra vad dess anställda ska ha för utbildning.
Vad krävs för att ändra på det? Vem styr i det religiösa samfundet? Vilka finansierar det religiösa samfundet? Finns det utbildningar för imamer i Sverige? Om inte, så vore det absolut någonting att diskutera, tycker jag.
 
@tanten Jag tycker absolut att det görs för lite när det är problem som i första hand drabbar invandrare. Hedersrelaterat våld, hade man skitit i det så länge om det hade drabbat svenska tjejer? I think not.

I min kommun görs ytterst få insatser för att nå unga i de sämre delarna av förorten. Likaså i kommunen där jag arbetar. Min vardag, min verklighet, är att många med utländskt påbrå som bor i förorterna är väldigt lämnade åt sitt öde. Jag tycker att det är fruktansvärt sorgligt.
Kanske har jag en något blåögd bild. I så fall är det trist.
 
Vad krävs för att ändra på det?
Hur man ska ändra på att de religiösa samfunden får avgöra vad för utbildning de vill att deras anställda ska ha? Jag håller inte med om att det är något man ska ändra på.
Vilka finansierar det religiösa samfundet?
Ja, det får du nog gräva i.
Kanske har jag en något blåögd bild. I så fall är det trist.
Jag tror att det beror otroligt mycket på var man är någonstans. Olika kommuner är ju olika bra på saker och ting. Min dystra bild är att många i förorten specifikt växer upp med trista om ens några förebilder och en känsla av utanförskap. Det är sorgligt, och gynnar ingen förutom riktigt dåliga krafter.
 
Hur man ska ändra på att de religiösa samfunden får avgöra vad för utbildning de vill att deras anställda ska ha? Jag håller inte med om att det är något man ska ändra på.

Ja, det får du nog gräva i.

Jag tror att det beror otroligt mycket på var man är någonstans. Olika kommuner är ju olika bra på saker och ting. Min dystra bild är att många i förorten specifikt växer upp med trista om ens några förebilder och en känsla av utanförskap. Det är sorgligt, och gynnar ingen förutom riktigt dåliga krafter.
Sen är det trist att många i förorten är så otroligt ointresserade av politik. Då menar jag förorter i Stockholm.
Många tror att politik inte angår dom. Det är väldigt farligt.
 
Hur man ska ändra på att de religiösa samfunden får avgöra vad för utbildning de vill att deras anställda ska ha? Jag håller inte med om att det är något man ska ändra på.

Jag tycker det där är en svår grej.

Jag har fått intrycket av att väldigt många moskéer får medel av Saudiaraben samt utbildar imamer där. Det ser jag ändå som ett problem. Saudiarabien är ju bland annat ett patriarkat av helt annan magnitud än Sverige. Jag tänker, kanske felaktigt, att imamer som är utbildade där löper större risk att (enligt religion och sed) bland annat tolka kvinnans roll enligt Saudiarabiska seder. Dock tänker jag att det finns väldigt många andra religiösa samfund i Sverige som anser att "kvinnan ska tiga i församlingen". Hade varit väldigt intressant om en dold kamera hade kunnat filma präster i de mer extrema kristna församlingarna också för att se hur de reagerade på till exempel misshandel.

Ovanstående bara funderingar utifrån TV-programmet som hade dold kamera och tog upp misshandel i nära relation med imamer runt om i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp