Bukefalos 28 år!

Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Ja, det finns många bra imamer, dock så kan det bli färre av dom om Saudiarabien köper upp och bygger ut majoriteten av alla svenska moskéer med Saudilärda imamer samt sprider sin "lära" till vanliga muslimer i Sverige. Folk som är trygga i sin tro kommer förmedlingen inte köpa deras "lära", men unga män som är nya i sin tro kan falla offer.

Ordet Imam pa Arabiska betyder ledare. En Imam ar gruppen's (communities - vad heter det pa Svenska?) religosa ledare och valjs av de som gar till Mosken, alltsa av gruppen. Det viktiga ar att han ar en "vis" person ... utbildnings niva eller ens las och skriv kunskaper ar oviktiga sa lange han kan "pa ett vackert satt" rabbla Koranen utantill.

Saudi har varit mycket "givmilda" i att dela ut pengar till Muslimer runt varlden for att bygga mosker och satta in Imams som passar deras synsatt ... dar den forlegade synen pa kvinna och familj harskar och sprids i mosker runt varlden.
 
@Wysiwyg Vi är helt överens om problematiken kring Saudiarabien och imamer därifrån. Jag tror dock att det är omöjligt att stifta en lag som säger att religiösa samfundet X får inte anställa människor utbildade i landet Y. Det kan knappast vara görligt.
 
@niphredil Nej självklart. Det som i så fall skulle kunna vara aktuellt är att ha tvingande svenska utbildningar för religiösa ledare. Dock är det förstås stora problem med ett sådant förslag också. Vem är religiös ledare, vem ska utbilda dem och vad är "rätt" lära?
 
@niphredil Nej självklart. Det som i så fall skulle kunna vara aktuellt är att ha tvingande svenska utbildningar för religiösa ledare. Dock är det förstås stora problem med ett sådant förslag också.
Ja, jättestora problem verkligen. Jag är absolut inte för en sådan lagändring.
 
Ja, jättestora problem verkligen. Jag är absolut inte för en sådan lagändring.
Ja jag håller med. En sådan lag skulle ju inkräkta på demokratin kan jag tycka.
Dessutom skulle vi ju behöva inventera alla religioner/samfund i Sverige för att "kontrollera" deras ledare.
 
@Wysiwyg Vi är helt överens om problematiken kring Saudiarabien och imamer därifrån. Jag tror dock att det är omöjligt att stifta en lag som säger att religiösa samfundet X får inte anställa människor utbildade i landet Y. Det kan knappast vara görligt.

När du skriver det här så komme rjag att tänka på exempel med folk som blivit utvisade pga de har sökt jobb på fel sätt - senast läst jag om nån snubbe hade fått jobbet via LinkedIn och inte via arbetsförmedlingen - booom enkel resa ut ur Sverige. Jag har svårt att tänka mig att imamer har sökt sina jobb via arbetsförmedlingen - hur får dom arbetstillstånd?
 
När du skriver det här så komme rjag att tänka på exempel med folk som blivit utvisade pga de har sökt jobb på fel sätt - senast läst jag om nån snubbe hade fått jobbet via LinkedIn och inte via arbetsförmedlingen - booom enkel resa ut ur Sverige. Jag har svårt att tänka mig att imamer har sökt sina jobb via arbetsförmedlingen - hur får dom arbetstillstånd?
Som jag förstått det så har man svårt att påverka vilka som väljs till Imamer i moskéer eftersom det mesta är väldigt toppstyrt och som jag förstått det så har även Saudiarabien ett finger med på varje hörn. Dvs både med att finansiera bygget till att utbilda imamer. Inte i alla moskéer givetvis, men i på tok för många.
 
Som jag förstått det så har man svårt att påverka vilka som väljs till Imamer i moskéer eftersom det mesta är väldigt toppstyrt och som jag förstått det så har även Saudiarabien ett finger med på varje hörn. Dvs både med att finansiera bygget till att utbilda imamer. Inte i alla moskéer givetvis, men i på tok för många.

Den biten förstår jag - men jag funderar på om de per automatik får uppehållstillstånd? vilka går på sidan av att få/söka arbetstillstånd? Nu tänker jag i generella termer.
 
http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/

Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även bevisats vara sant. Inte så förvånande kanske.

Det finna alltså imamer i Sverige, utbildade i Saudiarabien enligt den salafitiska läran.
Trots att några enstaka i den förra tråden påstod att salafism inte är en extrem tolkning så har jag svårt att tro det, bland annat P1 har ett inslag om salafism och en intervju med den berörda imamen där den fundamentala (och ofta även militanta) tolkningen förklaras av kunniga personer.

Har man sett dokumentärer om flera moskéers dolda agenda i Sverige så förstår man hur farligt det här är för unga religiösa eller vilsna män. Det ser vi även resultat på bland antalet IS terrorister som rest till Irak och Syrien.
P1 om salafism och samtal med imamen Abo Raad: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/712020?programid=416

2012 avslöjade man att flera moskéer i Sverige uppmanar misshandlade kvinnor att ha sex med sina män - trots att de inte ville det samt att absolut inte gå till polisen vid misshandel. Flera moskéer som besöktes i dokumentären, utom två stycken i Stockholm ( en i Rinkeby) samt någon mer, uppmanade kvinnor att hålla tyst och istället underkasta sig mannen.
Googla Örebro Moské - misshandel.
http://na.se/nyheter/sverige/1.1660044-sex-av-tio-moskeer-uppmanar-till-lagbrott


Problemet finns, och det går inte att förneka.

Vad händer nu tror ni?
Hur får man stopp på det här vansinnet? Salafismen håller tydligen på att etablera sig och ta över flera svenska moskéer och det är ett fenomen som sker världen över. Hur konstigt det än låter så tyder mycket på det enligt rapporter från moskéer osv.
Borde Sverige utbilda sina egna imamer?
Borde vi sätta stopp för religiösa predikare som är lärda i diktaturer?
Annan lösning?

Kina har nu börjat begränsa religionsfriheten då flera muslimska salafi-extremister försökt infiltrera något större organ.

Vad gör man åt religiösa tokstollar som lever i en parallell verklighet/samhälle pga sin tro?

Jag tänkte skriva någonting mer, men kommer inte på vad just nu.

Snälla håll god ton!
Jag tycker att det här är ett problem och jag tycker att den är direkt kopplad till hedersförtryck och våld. Jag förstår inte att inte blir större reaktioner på att vi har 70 000 individer i åldern 16-25 år i Sverige upplever begränsningar i förhållande till äktenskap och/ eller att familjen ställer upp villkor för val av partner (gammal statistik från 2009, hinner inte leta efter ny just nu).
Tänk då hur många som lever under hedersförtryck/våld totalt i Sverige!
Jag har hedersförtryck och våld nära mig och jag blir galen.
Man vill/får inte bryta in eller störa eftersom det är kultur eller religionsrelaterat och det för man inte kritisera. Då blir det ett nedra liv.
Stackars, stackars alla kvinnor, flickor och hbtq-personer i vårt land som lever under det här förtrycket varje dag.
Och vi står och ser på...
 
Jag tycker att det här är ett problem och jag tycker att den är direkt kopplad till hedersförtryck och våld. Jag förstår inte att inte blir större reaktioner på att vi har 70 000 individer i åldern 16-25 år i Sverige upplever begränsningar i förhållande till äktenskap och/ eller att familjen ställer upp villkor för val av partner (gammal statistik från 2009, hinner inte leta efter ny just nu).
Tänk då hur många som lever under hedersförtryck/våld totalt i Sverige!
Jag har hedersförtryck och våld nära mig och jag blir galen.
Man vill/får inte bryta in eller störa eftersom det är kultur eller religionsrelaterat och det för man inte kritisera. Då blir det ett nedra liv.
Stackars, stackars alla kvinnor, flickor och hbtq-personer i vårt land som lever under det här förtrycket varje dag.
Och vi står och ser på...
Ja det är hemskt. Har en barndomsvän som blev hotad till döden av sin bror och pappa. Dom försökte lura henne till Kurdistan för att ha ihjäl henne pga att hon "skämt ut" sin släkt. Socialen gjorde ingenting. Som tur är så bor inte hennes pappa i Sverige.

Hennes familj är inte extremt religiös på något vis och skulle jag inte känna henne väl så hade jag aldrig gissat att dom är just muslimer.
 
Ja det är hemskt. Har en barndomsvän som blev hotad till döden av sin bror och pappa. Dom försökte lura henne till Kurdistan för att ha ihjäl henne pga att hon "skämt ut" sin släkt. Socialen gjorde ingenting. Som tur är så bor inte hennes pappa i Sverige.

Hennes familj är inte extremt religiös på något vis och skulle jag inte känna henne väl så hade jag aldrig gissat att dom är just muslimer.
Det är det som är lite skumt. Jag trodde i min enfald att det bara var i ytterst religiösa familjer detta hände.
Men i ett av fallen är det en ytterst anpassad och integrerad familj där kvinnan får arbeta och mannnen vidareutbildar sig. En helt vanlig svensk familj på ytan. :(
 
Det är det som är lite skumt. Jag trodde i min enfald att det bara var i ytterst religiösa familjer detta hände.
Men i ett av fallen är det en ytterst anpassad och integrerad familj där kvinnan får arbeta och mannnen vidareutbildar sig. En helt vanlig svensk familj på ytan. :(
Jo, så är det även i detta fall. Dom varken ber eller går till moskén. Alla har arbete och dom kan även prata om "allt", men vid ett tillfälle utsattes hon för mordförsök genom att bli strypt av sin bror som sa att hon skulle dödas men han klarade inte av att slutföra det. Hon fick bo hos mig en period och då blev även jag hotad av brodern...
 
Jo, så är det även i detta fall. Dom varken ber eller går till moskén. Alla har arbete och dom kan även prata om "allt", men vid ett tillfälle utsattes hon för mordförsök genom att bli strypt av sin bror som sa att hon skulle dödas men han klarade inte av att slutföra det. Hon fick bo hos mig en period och då blev även jag hotad av brodern...
Hade det skett i en familj där alla är "etnisk svenska" hade det givit rubriker.
I Sverige känns det som att vi tyst samtycker och därmed medverkar. :cry:
 
Något jag tror att vi lätt glömmer när vi pratar om religiös radikalisering är att vi som vuxit upp och lever i ett huvudsakligen sekulärt samhälle har svårt att begripa vilken grad av motivation som kan uppstå genom religiös övertygelse. Det finns mycket få, om ens något, andra sammanhang eller arenor i dagens Sverige där man hittar personer som är så engagerade i en sak att de med glädje kan tänka sig att ge sitt kroppsliga liv för den. Det handlar givetvis inte enbart om islam, utan om alla trosinriktningar på fundamentalistisk nivå. Men de kristna korstågen och tanken att med tvång och våld forcera kristendom på andra människor slutade västvärlden ju i större skala med för sådär tusen år sedan. Det står nog utom allt tvivel att vi har grupper av människor i Sverige idag som är villiga att göra den slutgiltiga uppoffringen för att påtvinga andra sin tro, och det engagemanget tror jag vi har svårt att relatera till i vår sekulära begreppsvärld. Det tror jag är starkt bidragande till att vi har svårt att motarbeta sådan extremism, eller ibland ens diskutera den.

Med färre ord: nej, det finns nog fortfarande inte många våldsbejakande religiösa extremister i Sverige. Men de som finns är betydligt farligare än de flesta av oss har möjlighet att relatera till.
 
Hade det skett i en familj där alla är "etnisk svenska" hade det givit rubriker.
I Sverige känns det som att vi tyst samtycker och därmed medverkar. :cry:
Ja, det var verkligen obehagligt då jag vet hur långt han är beredd att gå. Jag hotade med att polisanmäla honom och en vecka senare tog han tillbaka hotet mot mig. Men jag kan inte föreställa mig hur rädd min vän var undrar den här perioden. :mad:
 
Jag diskuterar det du tar upp. Sett ur det som jag betraktar som ett vidare perspektiv.
Du borde insett att man inte kan diktera vad andra vill diskutera när man startar en tråd.
Men vad tusan har min åsikt om nynazister och annat tjafs att göra med min tråd!? Man kan diskutera vidare men starta en egen tråd om du inte är intresserad av att diskutera det tråden är avsedd för.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp