Bukefalos 28 år!

Den perfekta sitsen

C

C_L

Finns den perfekta sitsen?

Kan vi verkligen sätta in alla ryttare i en mall och säga: Gör såhär så funkar det!

?


En del elever anser sig sitta bekvämt men får inte grepp om hästens bakben

En del elever sitter obekvämt men har strålande härskarteknik över hästens bak-kärra

En del elever vet inte ens att hästens bakben går att styra och oroar sig mest över sin svank

Flertalet Ridlärare vormar fortfarande om axlarna som ska bak och magen som ska in (Och kan sen inte lösa problemet med den studsande eleven)


Medverka!


Lista, för dig de 5 viktigaste punkterna man bör tänka på för att nå en bit på vägen till den perfekta sitsen!


Låt oss föra en saklig diskussion som alla kan ha glädje av!


Jag hävdar och tror, som vanligt att vi behöver börja med ryttaren, utan häst först och främst för att se över rörelsemönster och balans hos denna, innan vi kombinerar ihop henne med hästen som i sin tur behöver vara kollad för rörelsemönster och balans.
 
Sv: Den perfekta sitsen

*att man sitter rakt över hästen
*att man rätar på sig
*att man böjer på armbågarna
*att man sänker hälarna
*att man sitter lodrätt

De sakerna gäller väl alla ryttare?
 
Sv: Den perfekta sitsen

Jag tycker att när man utbildar ryttare bör man ta det i nivåer, man kör samma schema igen och igen och för varje gång man börjar om höjer man ribban lite. Jag tror att den perfekta sitsen precis som den perfekta formen är väldigt individuell och måste anpassas dels till hur ryttaren är byggd och dels till vilken häst h*n sitter på. Fast jag får nog bara ihop tre punkter istället för fem ;)

* Man ska närsomhelst kunna bara "stänga av" all inverkan och bara glida med utan att störa hästen. Dvs sitta följsamt med kroppen utan att ge omedvetna signaler.

* Man ska kunna ge en hjälp utan att den påverkar resten av kroppen alltför mkt. Dvs skänklar man får inte handen automatiskt fastna. Koordination och avslappning är viktigt.

* Man ska kunna ge flera hjälper på en gång/tätt ihop utan att de påverkar varandra.
 
Sv: Den perfekta sitsen

Av det jag tänker på är följande 5 "viktigast" (just nu...)

*Att om hästen plötsligt försvann skulle jag stå i balans på backen
*Att mina ben och höfter (tänker mig en stor kulled i midjan) hör till hästen, de ska följa hästen utan att inverka - när jag inte vill något. När jag vill kommunicera så börjar jag med bäcken och sits och förstärker med skänkeln vid behov.
*Att mina armar upp till axelbladen hör till hästens mun och är följsamma hela vägen, avslappnat, när jag vill kommunicera så börjar rörelelsen i axlarna.
*Att inte räta på ryggen för mycket och tänka axlarna bakåt för då åker mina händer isär. Får tänka bröstben mot ländrygg för att inte kollapsa.
*Att jag tänker på att länga min yttersida när jag vill att hästen ska länga yttersidan..

Hmm. Upplever att jag numer snarare inverkar (eller strävar ditåt..) genom att inte vara följsam. Dvs stoppa rörelser i min kropp och därmed inverka..


Generellt.

Byggstenarna (Sally Swift)
Tänk tå upp istället för häl ned för att undvika spända ben
Använd sträckarmuskulaturen i kroppen för en stadig, stabil men samtidigt rörlig, följsam ram.
Låt hästen röra dig
Stabil bål, men följsamt bäcken
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta sitsen

Tror inte det finns ett riktigt korrekt sätt att sitta på, målen borde i princip vara samma alltid men vägarna att uppnå dem kan vara olika beroend epå häst, ryttare och disciplin.

5 viktiga punkter:

*Den neutrala sitsen - att inte inverka alls på hästen ibland (oavsett vilken typ av sits man rider i)

*Mjuk i handen (vilket kräver avslappning och stabilitet i axlar och överkropp)

*Sitt på tre punter (sittbenen + blygdbenet) med tyngt fördelad även till låren. Inte sitta tungt på rumpan.

*Stabilitet i bålen

*Kompensera för personliga brister - om man till exempel har ett snett bäcken eller ett mkt svagt ben kan man behöva hitta på sätt att kompensera för dessa brister genom att sitta på ett sätt som kanske inte är "korrekt" för andra.
 
Sv: Den perfekta sitsen

Tror alltihopa eg. kan sammanfattas i ett ord: KROPPSKONTROLL.
- Stabilitet i mage/rygg
- Följsamhet/Smidighet
- Kordination
- Balans

Sen får man gärna försöka tänka själv när man rider och skita i vad som är allmänt brukligt ibland. Alla ekipage är individer och alla passar inte i mallen i alla situationer. Think outside the box!
 
Sv: Den perfekta sitsen

Nej inte alla ryttare i samma mall. Det går ju inte när vi är så olika byggda, långa osv.
En bra sits är avspänd, stabil, i balans, följsam och känslig för hästens signaler.
 
Sv: Den perfekta sitsen

Tror alltihopa eg. kan sammanfattas i ett ord: KROPPSKONTROLL.
- Stabilitet i mage/rygg
- Följsamhet/Smidighet
- Kordination
- Balans

Sen får man gärna försöka tänka själv när man rider och skita i vad som är allmänt brukligt ibland. Alla ekipage är individer och alla passar inte i mallen i alla situationer. Think outside the box!

Jag håller med! Plus två saker till:
* Känsla
* Låta hästen röra sig
 
Sv: Den perfekta sitsen

Utan inbördes ordning och utan att tänka efter länge:

Man sitter i balans.
Man sitter i rörelsen.
Man har inre och yttre lösgjordhet.
Man kan behärska sig kroppsligt och mentalt.
 
Sv: Den perfekta sitsen

*Balans med hästen
*Lodräthet - om man tar bort hästen så hamnar jag ståendes
*Korrekt muskeltonus - stadga
*Tyngd i foten
*Lösa knän
 
Sv: Den perfekta sitsen

Vill bara tipsa om Sally Swift`s bok Centrerad ridning. Kanon! :banana:
 
Sv: Den perfekta sitsen

* Korrekt handställning
* Lodrät sits
* Sitta mitt över hästen
* Inverkan med bäckenet inte med handen (känsla)
* Bra passiv och aktiv sits (bra balans och mjuk/följsam)
 
Sv: Den perfekta sitsen

* sitt mitt över hästen i sadelns djupaste del på sittbenen och blygdbenet, där ska balansen vara så du ska kunna lätta på låren utan att trilla..

* knäna ska peka framåt, ta tag om lårets baksida och dra bak inre lårmusklen och placera låret mot sadeln, du kommer närmare hästen och låren stör inte knänas vinkling..

* lagomt långa läder, för korta läder ger alltför ofta stolsits om man inte verkligen har en bra grundsits..

* slappna av i vaderna och låt dem sluta om runt hästens bröstkorg..

* sträck på dig som när du skrivit klart en hemtenta på 8 sidor och pusta ut & slappna av med en överlägsen "jag är SÅ bra" hållning, avslappnade armar i vinkel..

det är vad jag tänker på när jag nu verkligen börjar lära mig att rida (har ju bara tagit 18 år.. )
 
Sv: Den perfekta sitsen

*att man sitter rakt över hästen
*att man rätar på sig
*att man böjer på armbågarna
*att man sänker hälarna
*att man sitter lodrätt

De sakerna gäller väl alla ryttare?

det gör väl så att man skjuter fram skänkeln och hamnar mot bakvalvet med rumpan...?
 
Sv: Den perfekta sitsen

*Avslappnad i hela kroppen
*Mjuk, följsam och "känslig"
*Lodrät sits
*Sitta mitt över hästen, inte vika ihop kroppen så fort det svänger
*Inte störa hästen
 
Sv: Den perfekta sitsen

ska lägga till en grej, när man svänger och vänder, tänk alltid "vänd dig och ta hästen med dig" hästen ska vända för vikt och ytter skänkel..
citatet kommer från en äldre handbok för ryttare som har hjälp mig mycket det senaste halvåret.. där finns alla skolorna beskrivna till punkt och pricka med bra bilder över vilka hjälper som skall användas och när.. :love:
 
Sv: Den perfekta sitsen

kl

En liten instickare; den perfekta sitsen finns, men har man ingen känsla för ridning, eller inte kan anpassa sig efter varje individuell häst, spelar det ingen roll hur bra du sitter. Det kommer fortfarande inte se bra ut! :)
 
Sv: Den perfekta sitsen

Väldigt många bra svar och funderingar, intressant att läsa och fint att se så många som tänker balanserat!

När vi pratar om den perfekta sitsen så ser vi ju beroende på erfarenhet och kunskap på olika saker och sätter högt, olika saker av vikt.

Som jag skrev i ursprungsinlägget tycker jag att det är viktigt att se till den enskilda individen, ryttaren sas först innan vi kopplar ihop henne med hästen.

Hur balanserar hon, hur är hennes position och hållning i övrigt, är hon en ledare eller följare (Enligt mig, Avgörande i ridning).

Vi har alla olika kriterier men har också en någorlunda gemensam mall ( I alla fall vi som gått på ridskola) som berättat eller berättar för oss om hur vi ska sitta och förhålla oss till hästen.

Denna gemensamma mall har på olika håll (Tack Gode Gud) spruckit upp och förändrats en del, dock, är det flera beröringspunkter kvar som är gemensamt.

Behöver det se vackert ut?

Vad är i så fall vackert?

I en annan mkt intressant tråd frågar TS

Kan en Dressyrryttare ha dålig hållning?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868240&highlight=Jacko

Mitt svar:

Definiera god hållning :D


Ja jag tror det.

Eller ja, jag är ganska övertygad om det.


Då det handlar om Koordination i ridning så vill jag påstå att även en krokig ryttare kan balansera sig själv samt hästen till samling och korrekta rörelser med kompensationsteknik och koordination.

Min största aha - upplevelse gällande god hållning var när DOB Ansåg att jag skulle platsa i en damsadel och när jag efter många om och men hamnade i en och fick en sits jag inte kunnat drömma om.

Fantastisk upplevelse!

SÅ rakt och välbalanserat!

Man har liksom inget val, kan inte krypa undan från en mkt, mkt, god hållning, bara att vackert sitta där som en drottning.

JUST den mentala aspekten, den drottninglika vill jag föra över på ryttaren, bara den lilla bilden kan resa dig från att vara potatis-säck till en ryttare som sitter vackert..

Men


Ger det dig bra koordination?


Vi behöver börja i den änden,balans, koordination, medvetenhet.

Sen HUR det egentligen ser ut behöver vi inte bry oss om

I BÖRJAN


För precis som med hästen, när dennes bakben hamnar där de ska så kommer huvudet på plats..




När vi har grepp om balans och koordination sitter vi som vi ska.

DET HJÄLPER INTE att tvinga oss in i en form, "gör si, gör så" för då skapar vi spänningar!

"Tänk si eller tänk så" hjälper ryttaren att slappna av istället, ett ex. är drottningbilden, känn hur ni sträcker på er!

Så..

Mina kriterier, som jag följer är förvisso ett mer luddigt kapitel och inte enligt "Hur det ska vara" enligt vare sig den eller den regeln men min personliga tro...

Helt utan inbördes rang:


Lycka

Vilja

Medvetenhet

Balans

Koordination



Underordnat dessa finner vi en uppsjö av delmoment som i sin tur hakar i varandra och samarbetar och om vi tittar på mina 5 viktiga delar ser vi att den mentala aspekten är högst aktuell.

Detta för att vi idag vet att tanken kommer först, handlandet efter.

Håll gärna igång tråden, jag har massor mer att säga och fundera över :D men håller det här så länge.



Carola
 
Sv: Den perfekta sitsen

ska lägga till en grej, när man svänger och vänder, tänk alltid "vänd dig och ta hästen med dig" hästen ska vända för vikt och ytter skänkel..
citatet kommer från en äldre handbok för ryttare som har hjälp mig mycket det senaste halvåret.. där finns alla skolorna beskrivna till punkt och pricka med bra bilder över vilka hjälper som skall användas och när.. :love:

Här har vi förvisso kommit så långt i boken som till ridning, men visst är det så! :)

Om inte ryttaren leder hästen blir det på hästens villkor och då ÅKER man häst, det är inte ridning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej alla, nu tänkte jag att efter allt som varit om sits och hur ryttaren sitter, inverkar på hästen osv så tänkte jag att nu startar vi...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
19 878
Senast: em76
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 474
Senast: Curtis
·
F
Ridning "Swing" är inte bara ett begrepp för golfare. Även ryttare behöver hitta svingen i sitsen för att följa med i hästens rörelser, menar...
Svar
19
· Visningar
1 993
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp