Bukefalos 28 år!

Den perfekta sitsen

Sv: Den perfekta sitsen

precis.. men en korrektsits ska ju inte bara fungera när hästen står stilla heller utan fungera i alla gångarter och alla skolorna.. :)

men det tar tid att lära sig.. lååång tid.. men det är ju det som är tjusningen, man blir aldrig fullärd..
 
Sv: Den perfekta sitsen

precis.. men en korrektsits ska ju inte bara fungera när hästen står stilla heller utan fungera i alla gångarter och alla skolorna.. :)

men det tar tid att lära sig.. lååång tid.. men det är ju det som är tjusningen, man blir aldrig fullärd..

Man måste börja på steg ett för att kunna gå vidare till steg två.

:)
 
Sv: Den perfekta sitsen

Tänker på att jag ibland, senast idag, känner ngt slags lycka då jag rider den vita damen.
Då jag ryktade efteråt såg jag bilden av mig själv som en stolt person, att jag fick vara den som hästen accepterade, alltså att det handlar om uppskattning för det samspel man kan få uppleva på hästryggen. Ett slags glädje över acceptansen?
 
Sv: Den perfekta sitsen

Tänker på att jag ibland, senast idag, känner ngt slags lycka då jag rider den vita damen.
Då jag ryktade efteråt såg jag bilden av mig själv som en stolt person, att jag fick vara den som hästen accepterade, alltså att det handlar om uppskattning för det samspel man kan få uppleva på hästryggen. Ett slags glädje över acceptansen?


:bow::bow:

Vilken underbar insikt!
 
Sv: Den perfekta sitsen

Man måste börja på steg ett för att kunna gå vidare till steg två.

:)
så du sitter alltså nu och säger att man ska börja sin ridkarriär genom att bara sitta på en stillastående häst och träna på sitsen.. vad händer då när hästen börjar trava? vet kroppen då hur man ska följa med i rörelserna för att bibehålla den goda sitsen om man aldrig ridit på en häst i trav förut?

korrekt sits hör ihop med att rida hästen korrekt.. jag tycker inte att man får hästen i korrekt/god form om man inte har korrekt/god sits.. och likaväl kommer inte sitsen att bli korrekt/god om inte hästen går i korrekt/god form..

under det stadiet då man åker häst tränar man upp sin balans och kroppskontroll och lär känna hästens rörelser så att våran kropp vet hur hästen rör sig under oss.. innan kroppen och hjärnan vet det kan man inte tvinga sig in i korrekt/god sits för man kommer bara att bli rubbad när hästen inte rör sig som den ska därunder..
 
Sv: Den perfekta sitsen

så du sitter alltså nu och säger att man ska börja sin ridkarriär genom att bara sitta på en stillastående häst och träna på sitsen.. vad händer då när hästen börjar trava? vet kroppen då hur man ska följa med i rörelserna för att bibehålla den goda sitsen om man aldrig ridit på en häst i trav förut?

korrekt sits hör ihop med att rida hästen korrekt.. jag tycker inte att man får hästen i korrekt/god form om man inte har korrekt/god sits.. och likaväl kommer inte sitsen att bli korrekt/god om inte hästen går i korrekt/god form..

under det stadiet då man åker häst tränar man upp sin balans och kroppskontroll och lär känna hästens rörelser så att våran kropp vet hur hästen rör sig under oss.. innan kroppen och hjärnan vet det kan man inte tvinga sig in i korrekt/god sits för man kommer bara att bli rubbad när hästen inte rör sig som den ska därunder..

Nej. Jag sitter här och sager att man ska börja utan häst, med sig själv, sin egen balans, sin egen koordination, sin egen symmetri.

Utan sin egen kroppskontroll och kroppsmedvetenhet kan man aldrig dirigera hästen för da vet man inte skillnaden pa hästens rörelser och sina egna och kan inte, aldrig, skapa en bra position pa hästen.
 
Sv: Den perfekta sitsen

Kan inte lista min mening om den perfekat sitsen.
Den perfekta sitsen är olika för olika individer, människa som häst..

Det går inte att stöpa alla efter samma mall.

En perfekt sits stör hästen så lite som möjligt, helst inte alls!
En perfekt sits tillåter hästen att svinga sin rygg.
En perfekt sits underlättar hästens arbete..
En perfekt sits är en balanserad och avvägd sits..

Kan skriva mycket mer men får räcka för nu.. :)
 
Sv: Den perfekta sitsen

Det tror jag är väldigt viktigt!
Jag tänker att det bästa för min balans är då jag går i ostigad terräng, gärna oländigt, med mycket kryp, huk, hopp osv.
Lite som med jämförelsen att träna på gym mot en allsidig kroppsträning. Tror det är svårt att undvika att bli alttför stark i vissa muskelgrupper om man inte är riktigt kunnig. Lätt att pumpa på med det man tror man behöver, och kanske glömma antagonisterna, tex
Förresten tänker jag likadant om att träna hästen. Om det inte är så att man behöver träna upp specifika muskler av ngn anledning. Tex har min häst haft problem med biceps femoris, men med massage och mycket övningar är de påväg tillbaks.

Jag rider båda våra hästar, och min egen ger mig genast kvitto på hur jag hanterar balansen - om jag kajkar så visar hon det direkt, medan den andra är mer som en traktor. Nyttigt att rida min pålle!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej alla, nu tänkte jag att efter allt som varit om sits och hur ryttaren sitter, inverkar på hästen osv så tänkte jag att nu startar vi...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
19 878
Senast: em76
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 473
Senast: Curtis
·
F
Ridning "Swing" är inte bara ett begrepp för golfare. Även ryttare behöver hitta svingen i sitsen för att följa med i hästens rörelser, menar...
Svar
19
· Visningar
1 993
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp