Bukefalos 28 år!

Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Det gick snabbt att skruva ihop! Lastpall och lite bräder :D

Vi har gjort två olika foderstationer i år, två såna bord i lilla hagen, sen i stora har jag tagit en gammal 'bur' för megavattendunkar och fixat till själva vattendunken så det blev en trekant:

28013_10151144441242616_527218126_n.jpg
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Mycket roligare när dom är pigga och framåt och jag tar det som ett tecken på att man lyckats med träningen! :)
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Härligt, i denna tråd ska jag försöka skriva mer och inte bara läsa...

I mellansverige har vi ju just nu massor med snö. Försöker köra mycket galopp och trav i djupsnön med min 9 åriga satan-i-gatan-pigga valack, men det går sådär. Tröttma verkar inte finnas i hans ordlista. Han blir bara suuuperpigg och det går knappt att få stopp.

Sen jag köpte honom i maj har vi VARENDA ridning (inklusive träning med instruktör) jobbat med lydnad. Både uppsuttet och från marken, mycket halt/stopp träning med halsring och sits och röst. Vissa dagar är bättre än andra men oftast är det full fart framåt. Aldrig sken, går att stoppa med one rein stop men OFTAST stängs det av. Prövar olika bett, går bra med sötmalmsbett men annars ingen skillnad. Tänder osv osv kollade, inga problem.
Jag tröstar mig med att han har fått bete sig som han vill i 9 år och att det tar tid att förändra....

Visserligen älskar jag hästar med GO och med eget humör men tålamodet börjar sina.
Tacksam för era råd.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Knapplån!

Härligt med en ny tråd :) Här kanske man vill bli mer aktiv :) :)

Älskar vintern gör vi både jag och Farri, härliga turer i massa snö med busig häst :D
Dom är ju för mysiga nu med all päls :heart :heart

Liten fundersam Farri..
481415_10151162913695222_284457052_n.jpg


Bokstavligen blivit "mulad" :D
532017_10151162915760222_1841678895_n.jpg


Så snäll med lillfölis min kille :heart
576408_10151169398670222_726301715_n.jpg


Mattes lilla röding :heart
15517_10151169399305222_1182823043_n.jpg
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Stort grattis till BE! Nu är det gjort, bara att njuta av det :-)
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Uppdaterar lite om mig själv också..


I April-Maj tar jag hem Rigel ( :bump: ) Han är 2 år och 8 månader nu.
Då ska vi bli bästa kompisar..

Har inte träffat honom på över 2 månader men det är en bit att köra så får bli när vädret tillåter. (Har just nu bara en Smart for-two :angel: )

Nästa år ska bli så himla härligt!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Åh så spännande!
Tänker du börja jobba med honom med en gång eller hur lägger du upp planen för honom?

Jag velar lite än hur jag ska göra med min -10:a. Antingen tar jag hem henne till juni och har henne hemma under hela sommaren och börjar markarbetet, eller så väntar jag till hösten och tar hem henne då. Hon är ju väldigt känslig och försiktig så markarbetet kommer få ta tid. Nu är det ju ingen brådska egentligen, men nog kliar det i fingrarna!
Det som talar för att jag väntar med att ta hem henne är att jag nog har många hästar här i sommar som det är, men åh som man längtar!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Smart idé med foderbordet. Jag ska revidera min plan för foderhäck.
Hade tänkt köpa pallkragar och slänga pall direkt på marken. Nackdelen med det är under den leriga säsongen, då foderhäck egentligen behövs, att hela lastpallen lär bli förstörd och murkna fort.
Detta med ben var mycket bättre. Dags att köpa lite mer virke - lastpallar har jag så det räcker.

Så här års, med snön, ser jag inga problem i att slänga grovfodret direkt på marken. Inget som trampas ner ändå, smulorna äts upp.
Men när det är lerigt...


Var ute en kortis med Snorri -09 igår kväll igen. Jobbade med att få honom att förstå tyglarna lite mer, och fick en rätt trevlig reaktion även om det förstås behöver arbetas med.
Han är pigg och glad, springer gärna och saktar gärna ner. Tar båda galopperna. Traven OK och ganska luftig när han får ha lite fart, blir väldigt fyrtaktig när han ska trava sakta. Kan göra något slags flytande övergång trån skritt till tölt som blir travtaktig när han plir pigg, till fyrtaktig trav, till ren trav.
Dessutom är jag säker på att jag fick en kort sträcka pass när vi tappade balansen ur galoppen.

Så en liten fyrochenhalvgångare eller förhoppningsvis femgångare är det jag har.
Han är jättetrevlig.
Tänkte rida honom ikväll också, sedan vila två dagar, sedan ridas tre dagar, sedan ställas av igen tills det blir vår.

Ska i mån av tid och vilja istället jobba mer med min korsningsponny -09 som är liten till växten och därför sent tagen under hösten.
Tur jag har att välja på.

Särskilt nu när underlaget växlar från kramsnö till icke kramsnö. Vid kramsnö, rida oskodda unghästar. Vid icke kramsnö, rida skodda "vuxna" hästar.
Optimalt!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja visst ska det bli underbart nu när våra bebisar närmar sig vuxenlivet! (äntligen!)

Han har alltid varit väldigt säker i sig själv och otroligt enkel så jag kommer inte behöva jobba så mycket med honom.
Ska träna/upprepa lite basic som att lyfta hovar, kunna stå uppbunden och bli borstad. Sen kommer han ledas in och ut från hagen varje dag fram till sommarbetet.

Sen får jag se hur kan ser ut i sommar :) Han har växt väldigt jämt och fint.

Jag har inte den lyxen du har tyvärr, äger bara en häst och lagt ner allt annat ridande. (Fast är och har varit bra sugen på att köpa hans mamma men det kommer aldrig hinnas med)

Snaaart :bump::D
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja äntligen närmar det sig! Känns lite smått overkligt...

Du får se till att uppdatera här ordentligt när han kommer hem, är kul att följa och se hur det går för jämnåriga!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja det ska jag göra. Jag är bra på att bildbomba :D

Sen känner jag samma sak, vill veta allt om hur det går för våra 10or.

Du har inga nya bilder på din? :)
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Niela om du skulle vilja det så kan jag komma ut och ta några bilder på er utomhos någon gång i januari? Skulle vara roligt att leka lite med kameran, det är ett tag sedan jag använde den nu.

Vi behöver inte ta några ridbilder utan bara mysbilder på er :-D Låter det som en bra ide? Jag vill bara ha något frivilligt objekt och Jorunn är sjukt snygg i sin isabellfärg mot snön!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Hehe, de är väl trevligt med lite fart och fläkt :devil:

Min gamling laddade som tusan en kvart innan vi kom fram till den välkända galoppbacken. Sådär halvkul eftersom vägen dit var vääääldigt ojämn och tätvuxen, så det gällde att hålla tungan rätt i mun och styra runt träden och inte genom dem :angel:
När han sen hade kutat full fart uppför den superlånga backen, bärandes på 100 kg övervikt dessutom (jag vet inte så skonsamt för de stackars små benen, på den tiden visste jag inte att han var fet eftersom alla såg ut så och alla tyckte att de skulle se ut så :o) så pustade han som en galning i ca 50 meter, sen var det dags för nästa backe. Full rulle!! :rofl:

Han hade ingen broms i början, tog bettet och drog upp huvudet. Så på honom lärde jag in stopp med spötappning på bogen istället. Funkade suveränt på honom.
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja det ska jag göra. Jag är bra på att bildbomba :D

Sen känner jag samma sak, vill veta allt om hur det går för våra 10or.

Du har inga nya bilder på din? :)

Det gillar vi!

Jag har tyvärr inte det, de senaste är dessa men dem tror jag att jag redan har visat?

644504_485551368135829_1825173539_n.jpg


393263_485551431469156_1614942898_n.jpg


De är från i början av september och sedan dess har jag faktiskt inte sett henne, så jag har ingen aning om hur hon har utvecklats! Ska försöka klämma in ett besök i januari, och hinner jag med det kommer det garanterat bilder!
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja dom har jag sett och hon ÄR fin! Ser ut lite som min i kroppen senast jag hälsade på honom. Man vet lixom att det gömmer sig något där under :D
 
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Skulle vi kunna göra. Jorunn ställer nog upp som modell, lite morötter och hon gör allt för en:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp