Bukefalos 28 år!

Den unika hunden

_Amazing_

Trådstartare
Vad tycker ni om programmet den unika hunden på kunskapskanalen ??

Tycker det var väldigt intressant.
Kan ni hålla med om att människan idag avlar mer på utseendet än mentaliteten på hunden?
Likheter och skillnader på vargen och hundens beteende..,vad tyckte ni??
Om man började från början och avla fram hundraser, hur tycker ni man skulle gått till väga för att slippa alla sjukdomar många renrasiga hundar har idag.?

Vill höra era åsikter:)
 
Senast ändrad:
Sv: Den unika hunden

Jag tycker det var intressant, även om jag inte sväljer allt de säger med hull och hår. Vissa saker var jag väldigt skeptisk till.

Däremot att det avlas mer på utseende och att det ska vara "vackert" än mentalitet och funktion, så ja, där håller jag absolut med. Det finns ju utställningsvarianter av sjukt många raser, vissa (säkert många) har gått från att vara arbetande raser till sällskapsraser och man kan få leta otroligt noga för att hitta en hund som faktiskt fungerar att arbeta med.

Att avla på utseende behöver absolut inte vara något dåligt. Låt oss säga att du fött upp en hund som är jättetrevlig, duktig, frisk, unika blodslinjer och snygg men har.. låt oss säga en halvdålig päls. Med rätt päls skulle hunden kunna arbeta ännu lite mer, utan att det blev jobbigt för den på något vis. Parar man då den hunden med en annan lika bra hund, eller lite bättre om det finns, som dessutom har perfekt päls, ja då ökar ju chansen att valparna blir bättre än sina föräldrar. Det kan ju absolut ses som "utseendeavel", men utseendet påverkar ju funktionen och det är funktionen jag tycker att många verkar glömma.

Sedan tycker jag det är intressant det här med varg- och hundbeteende. Nu minns jag inte precis vad de sa i filmen om det mer än att hundar tar hjälp av människan och vargen inte gör det. Men just att de beter sig olika känns det som om många bortser från. Hur ofta hör man inte "Du borde göra si och så med din hund, för i en vaaaargflock är det minsann såhär!"?

Jag vet inte hur man kunnat slippa alla sjukdomar som hundar har idag (och att bara uttrycka det som att renrasiga hundar har sjukdomar gillar jag inte). MEN däremot hade det ju varit toppen om fler personer idag testat sina hundar mot de sjukdomar som det finns risk att hunden har, varit öppen med vilka resultat man fått och sett till att inte använda sjuka hundar i aveln.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 694
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 409
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 487
Senast: s957
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 839
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp