Bukefalos 28 år!

Denna finns på ridning men tror den ska vara hær istællet

J

J3O

Vet inte var denna tråden ska vara men ændå!

Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit (først ponny riding med ledare) 1 ggn i veckan sen hon var 3 år och ær idag 6 ½ år. Jag funderar nu på att køpa en ponny till Mathilda eftersom hon verkar tycka att detta ær vældigt kul. Hela familjen håller på med hæstar (mamma, jag och lilla syster æven min stora syster har rigt nær hon va yngre). Jag och mamma har idag redan vars en hæst.
Rambo (min); værldens gull unge, korsning angloarab-nordsvensk travare, 1.72, ingen barnhæst.
Lafayette; værldens snællaste, halvblod, 1.56, riktigt snæll mot barn.
Men dessa hæstar ær før stora før henne och jag skulle gærna vilja att hon utbildar sig bættre æn på rid skola.
Hon red Lafayette igår i paddocken men hon ær før stor før henne æven om allt gick bra (någorlunda, Lafayette blev rædd vid ett tillfælle och hoppade till 2 steg och Mathilda var næra på att ramla av).
Mathilda ær jætte duktig, kan både rida lætt och galoppera och har "hoppat" vid något tillfælle.
Nu ligger det till så att hær ær min plan;
1.Kontakta folk som vill sælja sina ponnier och hitta en passande
2.Ha først på lån i ca 3 månade så att vi ser att allt blir bra.
3. Køpa ponnien och låta Mathila utbilda sig. Kan æven ridas i "form" då och då av mig (væger 55kg)
4. Nær Mathilda vægt ur så kan vi ha lite avel om det ær ett sto annars pensionera han hos oss.
Krav på ponnien;
1. Snæll att rida och snæll istallet
2. frisk
3. Inte før gammal (runt 16år ær ok)
4. Kan skritt, trav och galopp (restan kan jag læra den
5. Kan bæra mig men inte ær før stor før Mathilda

Jag planerar oxå att ta en medryttare till eftersom det inte ær många barn som orkar rida 6 ggr i veckan.

Ekonomiskt klarar jag det. Men det ær så att det ær jag som skøter hand om och rider både Rambo och Lafayette idagens læge och det blir mer jobb før mig. Vi vill inte att hon ska vara medryttare någonstans eftersom vi vill ha hæstarna på samma stall. Sen kan jag ju aldrig vara 100 hon kommer att klara av allt. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på allt det hær och råd speciellt om hur jag ska gøra?!?!
:confused:
 
Jag hade väntat! Hon mår bättre av att få rida på ridskolan mer först. Du vet ju inte vad hon tycker om hästar om något år eller två? De barn jag har träffat som haft egen häst sedan barnsben de har alla tröttnat på sina ponnyer- skitit i dom och de få gånger de ridit har det varit full galopp i paddocken direkt för att sedan inte göra något mer med hästen än att ställa ut den i hagen igen.

Din dotter kommer att uppskatta en egen häst mycket mer om hon får jobba lite för det. Risken är att en egen ponny så här tidigt skapar press på henne och när man är under press är det inte lika roligt längre.

Hade det vart min dotter hade hon kanske fått en ponny som 12åring? När hon är gammal nog att förstå vilket arbete det kommer kräva av henne, och har hunnit med några fler år på ridskolan. Hon kanske hittar en skötponny på ridskolan som man kan köpa till henne i 12års present eller nåt :) (tänk o få se den minen när favorithästen står med rosett om halsen )
 
Det ær inte min dotter utan min lilla syster och jag skaffar då denna ponny både før mig och før henne.. (jag tycker det ær nyttigt att rida lite olika hæstar ibland) Mest før henne då så klart.. Vi skulle sjælvklart ha medryttare till så oxå. Men vi rider hela familjen och jag tror (hoppas mest då) att hon har lika stort intresse som oss.

Men jag e så osæker... :confused:
 
Syster.. sorry - jag läste inte så ordentligt visst :o

Gör som du känner själv :) Det viktiga är att du skall vara nöjd med ditt val. Väg upp för o nackdelar och diskutera med föräldrarna, de kanske har något smart att komma med?
Lycka till!
 
Jo, min mamma har jag pratat med och hon sæger att det avgør jag sjælv. Det ær ju jag som rider och skøter hand om mammas hæst idagens læge och gjort det ett bra tag och hon vet att jag kan ta ansvar før hæstar och hon vet att om jag skaffar en ponny till Mathilda så fixa det (få med Mathilda o.s.v.) Pappan ær inte ens lønt att tala med før han intresserar sig inte ens. Det ær så oxå att Mathilda har en svår period hemma nu nær min mamma och hennes pappa har avslutat allt och flyttat især och jag vill gøra nåt før henne och en ponny kommer både hon och jag ha glædje av. Ska titta på en gammal arab med fin stam på søndag som tydligen ska vara jætte snæll.. Får se hur det går och hu entusiastisk Mathilda blir. Jag har ju sagt det oxå att jag vill ha den på prov så man ser om Mathilda pallar trycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp