Deprimerad!

F

Flo-Jo

Måste skriva av mig...

Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern.
Världens goaste och finaste hund i mina ögon.
Go är han i övrigt för så många fler.
Nu till saken tanken var när jag köpte honom att sattsa stenhårt på att meritera upp honom Uställnings mässigt (eftersom det är där de stora intresset ligger) reser land och rike med mina älskade hundar.
Uppfödaren visste vad jag ville ha och hon hade en hane kvar ur kullen (dock var där bara tre valpar 2 tikar och en hane då min lile kille var den=)
De är svårt att från början se vad de blir av hundarna de tar sin tid allt ska på rätt plats osv, men han var nästan 9 fyllda månader när han kom till Sverige.
Uppfödaren som själv är uts domare och väldigt välkänd uppfödare med gott ryckte och tycker han är kanon fin.
Och självklart gör ju jag deta också.

Nu till saken.
Han är ställd på några inoff i sommar samt större valp utställningar där har han alltid slutat som BIR med mycket bra kritik domaren har önskat bättre bakvinklar men de kommer tänker jag.
Igår reste vi till huvudstaden för att ställa upp i hund -08..
Jag hade 2 av min hundar med mig personligen så trode jag mer på importen då min andra hund inte är ställd sen i sommras och ja han är lite sen.
Men akk akk... hund 2 slutade som bästa hane R vilken var konon bra.
MEN importen fick en 2:a EN 2:A.....:mad::mad::mad:
Med kritiken för dåliga bakvinklar!!!!
Uppfödaren till hund 2 var där och på pekade samma sak..
Jaha vad gör man nu är han 1 år kan dom bli bättre?
Kommer de va lönt att ställa honom mer?
Kan jag änvända honom i avel?
Fan allt snurrar..
Kanske är jag dööö löjlig men att pröjsa 25 000 för något som jag verkigen har trott på.
Pengarna är väl inte saken men ändå!
Kanske får jag påhopp för mina tankar utseende är inte de viktigaste jag kommer aldrig göra mig av med min älskade vän NEVER!
Men tanken på att få fler 2 or är ingen rolig tanke.
Ska ställa honom på My dog sen får vi se han får i så fall villa och växa till sig.
i övrigt är han en över go livskamrat och att inte glöma en kannon bra drag hund :love:
 
Sv: Deprimerad!

Alltså alla hundar som ställs mycket brukar väll då och då få sämre resultat även om de tom är eller blir CH. Vet iaf flera chihuahuor som är CH och har fått nån/några 2: or.
Det handlar trotts allt om en bedömning och olika dommare föredrar olika saker och tolkar standarden på lite olika sätt.

Inoff är väll dock inte så tillförlitligt som mall för hur bra hunden är utställningsmässigt.
 
Sv: Deprimerad!

Alla bra hundar har minst en 2:a. Man ska aldrig rätta sig efter endast en domares kritik. Gör en lista på de domare du inte ska anmäla just den hunden för fler gånger. Det är inte säkert att alla domare har samma åsikt om allting. T ex en domare är tandräknare, en annan är väldigt noga med rörelser, en tredje är noga med top line...............listan kan bli lång.

Min har fått hela skalan från BIS 1 till 0 i första omgången för att domaren tyckte har var alldeles för stor.
 
Sv: Deprimerad!

Jag har ställt hund i många år men aldrig fått en 2:a på mina egna förutom en gång och då var han jätte ur kondition fatar inte vad jag gjorde där.

Hade inte hört något om den här dommaren så de var svårt att få en bedömning.
Svar till ovan!
Att kritik osv på inoff är helt annorlunda de vet jag inoff utställningarna var bra som träning inte för någon typ av meritering.

Men visst suger de när man får en 2:a på något som man verkligen tror på!!!
 
Sv: Deprimerad!

En bekants bekant har en hund som började sin utställningskarriär med 2or och sämre, nu vid två års ålder blev den SUCH och på hund -08 BIM ck CACIB:D
Med andra ord är det inte kört än!
 
Sv: Deprimerad!

Det är sånt som händer och sånt man som utställare får lära sig att leva med…
Som exempel så ställde jag ut en av mina på en dubbel utst för några år sedan.
På lördagen cert/BIR/3:a i gruppen.
På söndagen en 2:a och hur mycket ”fel” som helst…
Vad som hade hänt under natten, det vet bara domaren

Domare dömer olika och har olika smaker, den perfekta hunden finns inte helt enkelt.
Din har tydligen dåliga bakbens vinklar, ok en del domare ser det som ett väldigt stort fel andra gör det inte…
Det gäller att hitta de som inte gör det!

Om du kan använda honom i avel eller ej?
Ja det beror självklart på väldigt mycket, hur det ser ut i ”släkten” alltså om det är ett vanligt fel i hans linjer samt hur tikens vinklar är (och hennes släkt)
Alla hundar har sina ”fel” avel handlar om att undvika att para två med samma fel (men gärna samma förtjänster)
Avel är aldrig enkelt, det är mycket man måste ta hänsyn till.
 
Sv: Deprimerad!

En hund som endast är ett år är ju långt ifrån klar i kroppen - även om den ofta vuxit klart på höjden.
Visst, det varierar från ras till ras, men jag vet att "min" ras, saluki, inte är helt färdiga i kroppen förrän de är iaf 4 år (och då menar jag med all kroppsmassa, vinklar osv).

Är en 1åring välvinklad och "perfekt" så tror jag INTE att den kommer vara det när den blir äldre - om den inte är av väldigt liten och väldigt lätt ras...

Dessutom betyder INTE en 2a att hunden är FUL.
En 2a betyder följande:
"En i typ och byggnad god hund, vars exteriöra fel inte är mer framträdande än att den kan sägas vara ett gott avelsresultat."

(citat från häftet "Utställnings- och championatbestämmelser" som gäller från 2008-01-01 som jag har framför mig just nu)

Jag blir ärligt talat mörkrädd när jag hör personer som säger att "allt är förstört" för att deras hund fått en 2a!
Inom många jaktraser så krävs det en 2a på utställning för att hunden ska kunna bli jaktchampion. Det är för att 2an betyder att det är en bra, fin rastypisk hund. 2an ska de då få för att visa att de inte bara kan jaga utan även är fina. Hade det bara varit 1orna som varit fina så hade det varit krav på 1a för att få jaktchampion.
 
Senast ändrad:
Sv: Deprimerad!

Jag var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger om, snacka om ilandsproblem ;) Jag förstår att du har lagt ut mycket pengar på din hund, men det är helt okej att få ett blått band på sin hund. Det är inte en undergång.

Jag vet flertalet champions som t om fått 3or i sin tidiga utställningskarriär. Alla domare gillar inte alla hundar, just den domaren tyckte att din hund hade dåliga bakvinklar, nästa domare kanske tycker att han har utmärkta bakvinklar.

Även om man köper en lovande utställningshund så vet man aldrig om den kommer nå hela vägen fram. Vet många valpar som funnit massor, men som aldrig nådde upp till toppen utan blivit enbart familjehundar pga diverse skönhetsfel.
 
Sv: Deprimerad!

Vissa domare "gallrar" hårdare än andra och så småningom lär man sig vilka domare det inte är lönt att ställa sin hund för. Min uppfödare var bla. till Finland på utställning och den domaren delade mest ut 2: or och 3: or och det även till champion-hundar, just uppfödarens tik fick en 2:a på den utställningen och några utställningar senare blev hon BIM och tog CACIB för en helt annan domare. Så som så många andra sagt: en tvåa är inte hela världen ;)
 
Sv: Deprimerad!

Lite OT kanske, men hur är reglerna i Finland om domare kan ge redan färdiga champions 1or, 2or osv?
I Sverige går ju inte det eftersom hundar i championklass enbart går konkurrensklass.
 
Sv: Deprimerad!

Borde vara samma som här i Sverige, att kommer det tex. en finsk hund hit som är FINCH men som vill bli SUCH så ställs den inte i championklassen eftersom dom inte tävlar om certifikat. Deltar den i tex. öppenklassen istället så är de ju med även i kvalitétsbedömningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Deprimerad!

Joo självklart är de så..
Bara för att man köper en hund vars föräldrar är multi Ch så behöver inte avkommerna bli deta.
Men nu var han 9 månader och ja han växer han kommer säkert inte bli klar på i allfall 1½ år MEN min tanke är kan vinklarna komma tillbaka..
Han hade vinklar som valp sen för 1-2 månader sedan så puff försvann dom.
Har en hund hemma som har varit väldigt över vinklad han är perfekt nu och för mig som aldrig har haft en undervinklad hund börjar ju tankarna snurra.

Avelsmässigt..tjaa de vet man ju aldrig de heller den tanken kommer inte ploppa upp förän han är minst 2..
 
Sv: Deprimerad!

Nu är jag inte helt hundra på att jag minns vilken ras du har, men jag har iaf varit med om MÅNGA hundar som när de växt klart är väldigt lika i typ den typ de var som småttisar. När de växer så växer de ju ofta ojämnt och "hit och dit" och då är det ju inte konstigt om någon del inte alltid hänger med.
 
Sv: Deprimerad!

Vet en kille som köpte en vuxen jämthundshanne för 50 000 kr från Finland, FiUCH, FiJCH.
Gjorde sin första svenska utställning på hemmaplan ett par månader efter att han fått hem jycken jycken fick en 3:a på nåder.
Det gick bättre sedan men hans tänkta avelshanne nedärvde inte på valparna så det var en 50 000 kr flopp!
 
Sv: Deprimerad!

Sen är det väl så att alla raser inte ser helt samma ut över hela världen? Jag vet att "min" ras såg rent "konstig" ut för en svensk i Ungern/Rumänien "and in that area" för ca 15-20 år sedan och att uppfödarna där tittade på Sverige för att finna en mindre, mer harmonisk typ som nu slagit igenom även där.

Så om din uppfödare i Ungern tyckte han såg kanon ut som 9 månader måste ju inte betyda att han följer svenska tycken och smaker till 100%?

Eller har jag förstått allt fel?

Jag vet ju att det finns rasstandarder som ska gälla, men precis som olika domare tycker och dömer olika så kan väl trender och smaker uppstå regionalt/tidvis också?

/Syrsa, okunnig på området men som måste lägga sig i överallt ;)
 
Sv: Deprimerad!

Det där stämmer mycket bra.

Det är inte heller så att den hund som följer rasstandarden bäst alltid är den hund som vinner..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe. Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min...
Svar
10
· Visningar
2 275
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 904
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 288
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 180
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp