Bukefalos 28 år!

Desperat behov av råd

Sv: Desperat behov av råd

Aha jag trodde ni inte hört om rymningen innan. Okej. Då blev det ju så här ändå.
 
Sv: Desperat behov av råd

Att inte få rita sitt självporträtt med grönt hår kan jag absolut inte förstå!
På min sons förskola jobbar dom mycket med att barnen ska tänka själva och använda sin fantasi. Deras "motto" är Våga,Vilja,Kunna.
Om dom har fler sådana korkade instruktioner så förstår jag att din dotter inte vill lyssna.

Så pass små barn kan ha svårt att skilja på och förstå när en instruktion är viktig som tex att man absolut inte får lämna skolgården och när en instruktion inte är så viktig som tex att rita ett självporträtt som ser exakt ut som en själv.
Om dom får många instruktioner som dom inte förstår varför dom måste göra på ett visst sätt är det lätt att tänka "jaja det är väl bara en till konstig grej som dom vuxna har bestämt utan anledning"

Sen menar jag så klart inte att barn ska får göra precis som dom vill men ibland tror jag att vi vuxna bestämmer och lägger oss i för mycket.
Om barn ska kunna utvecklas måste dom få prova saker på sitt eget sätt (självklart inte farliga saker som att rymma från skilgården) och se vad som händer.

Rörigt inlägg men hoppas du förstår vad jag menar.
 
Sv: Desperat behov av råd

Jag har träffat pedagoger från Våga vilja som absolut inte hade tillåtit grönt hår ;-)

Jag tror det finns en tanke med kroppsuppfattning. Vart sitter delarna i ditt ansikte? Det blir ju tråkigt för vissa barn när det inte blir någon utmaning i vart ögonen osv sitter. Sen tycker en del barn det är roligt att blanda ihop sina egna färger. Nyanser. "Jag har lite ljusare hår". En del förstår inte alls poängen med det.

- Tänk om alla barn var exakt lika, sa jag till en bekant.

- Vad tråkigt, svarar hon.

- Men enkelt, tänkte jag vidare i någon hjärnslö dagdröm.
 
Sv: Desperat behov av råd

Att inte få rita sitt självporträtt med grönt hår kan jag absolut inte förstå!

Om dom får många instruktioner som dom inte förstår varför dom måste göra på ett visst sätt är det lätt att tänka "jaja det är väl bara en till konstig grej som dom vuxna har bestämt utan anledning"

Motargumentet mot det där är att barn även måste kunna ta instruktioner. Min unge hade lätt kunnat rita självporträtt med grönt hår, och han hade lätt kunnat tänka att "ja, ja, ännu en vuxenregel".

Och det är väldigt lätt att känna sympati för de egenskaperna hos barnet, väldigt lätt att ge det en alltigenom positiv tolkning.

Men, och det är ett viktigt men, den dagen barnet inte räknar på mattelektionen utan istället ritar vackra mönster av siffror i olika färger, eller tolfte gången barnet inte sätter på sig skorna när det är dags att gå ut med hela klassen för barnet har missat tillsägelsen, och den dagen väldigt många småsaker ser ut just så här - då är det inte enbart positivt längre, det är inte enbart ett tecken på att barnet är så fantastiskt kreativt, självständigt och begåvat. Och inte heller ett tecken på att vuxna bestämmer för mycket.
 
Sv: Desperat behov av råd

Prata med barnet, fråga, visa att du lyssnar på henne.

Min 3 åring kom hem i höstas och berättade att xxx och xxx hade stoppat fingrar i hennes rumpa.
Dagen efter tog jag upp det med personalen, berättade vad dottern sagt till mig och bad dom hålla koll på alla 3.
Min tjej är otroligt naiv och öppenhjärtad, hade inte varit ett dugg förvånad om hon ställt upp.

Har ibland perioder hon inte vill gå på dagis för andra barn är dumma mot henne. Frågar jag vad som händer får jag inte svar på varför. Väl där har hon jättekul .
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 272
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 883
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp