Bukefalos 28 år!

dessa specialfoder.

Sv: dessa specialfoder.

men royal canin är ju det enda han äter nu (pratar om urinstenskatten nu)!! så det är egentligen inte ett bra foder då? han har smakat på hills, men föredrar rc & specific har han inte ens rört.
 
Sv: dessa specialfoder.

Jag tycker som sagt inte om RC, men jag tror inte att varken Hill's eller Specific är bättre faktiskt. Specifics torrfoder innehåller som regel inte ens kött. Fisk på sin höjd och lite ägg.
 
Sv: dessa specialfoder.

hmm ok. men det är ju bara dom 3 märkerna som har detta specialfodret väl mot urinsten eller har jag missat nått annat?
 
Sv: dessa specialfoder.

Ja, det är väl bara de som har torrfoder mot denna åkomma. Burkmaten är oftast av bättre kvalité. Specifics våtfoder är super, men det spelar ju ingen roll om katten inte vill äta av maten.
 
Sv: dessa specialfoder.

nä han vill ju inte äta någon burkmat, fattar inte varför han tycker att det är så äckel päckel, det enda som går är ju mest rc & sedan hills, specifics & brukmaten kan man glömma. men jag är glad att han äter något nu iallafall av detta specialfordet. men jag låter alla 3 sorterna båda mjuk & torr stå framme så får han välja.
 
Sv: dessa specialfoder.

Sol skrev:
Det är inte skrämselpropaganda. Det är fakta. Katter är väldigt känsliga för svält.

Nu hoppar jag rätt in i tråden, men jag tänkte fråga lite om detta. Gäller det bara när katten plötsligt slutar äta helt eller nästan helt? Min tant äter nästan inget alls vissa dagar, men sån har hon varit hela livet.

Ena dagen sätter hon kanske på sin höjd i sig en tugga torrisar och slickar bort såsen från whiskasbullarna, men nästa dag äter hon upp en halv skål torrfoder. Hon sover ju väldigt mycket såhär på ädre dar också, så hon gör väl inte av med så mycket energi.

Är det ok så länge hon kör "varannandags-svält", och det inte sker några plötsliga förändringar?
 
Sv: dessa specialfoder.

Det handlar om "plötslig svält". Sedan måste även en katt ha underhudsfett för att den ska kunna få fettlever. Antagligen är det pga. detta som hemlösa katter sällan påträffas med fettlever. Många av dem har ju inget underhudsfett (iaf inte efter en höst/vinter) och därför kan fett inte transporteras till levercellerna och inflammeras.
 
Sv: dessa specialfoder.

Nu när jag gått och blivit med njursjuk katt, så är jag överlycklig att jag inte skämt bort mina sötnosar. De har fått äta vad som bjuds eller inte alls. Samtliga tycker att njurmaten är JÄTTEGOD!

Så mitt tips är också: var hård! De äter när de är hungriga.
 
Sv: dessa specialfoder.

har också kommit fram till det att han äter faktiskt när han blir hungrig, även fast det tog ett tag & han inte direkt slänger i sej maten. men han äter mer & mer för varje dag som går. har insett nu hur viktigt det verkligen är att han bara äter detta specialfodret.
 
Sv: dessa specialfoder.

Bra! Fortsätt hålla honom på specialfodret. Det är hans liv det gäller.

En veterinär fick mig att byta från Specifics specialnjurfoder till ett dietfoder som "också skulle funka för urinstenskatter". Jo tjena. Den katten dog ett halvår senare. Av urinstenskomplikationer. (Och inte tappade vare sig han eller hans kompis nån vikt under tiden heller).

Känner mig fortfarande som en grymt dålig matte som bara lyssnade på vad veterinären sa och inte kollade upp att det hon sa verkligen var sant.
 
Sv: dessa specialfoder.

Sol skrev:
1 sl på 2 dygn ska räcka för att slippa fettlever, men ja. Katter är väldigt känsliga för svält och fettlever uppträder snabbt hos dem. Det är ett problem eftersom de gärna är kräsna.

Hur yttrar sig fettlever, märker man det direkt eller kan det finnas där utan att man märker det?

Min katt fick ju inte i sig mycket mat under de dagar hon var däckad av kattpesten. Jag tror inte hon åt något under tisdag natt, onsdag och onsdag natt, hon fick sprutor med näring hos veterinären på torsdagen men det är ju ändå inte mat, fredag åt hon ingenting, sprutor hos vet igen (låg inne med dropp i 6 timmar), lördag började hon äta igen. Detta var strax före jul.

Kan detta ha skadat henne? Vår "karantän" har ju hävts nu så vi får åka till veterinären utan att de knorrar ;), borde jag åka in och kolla henne?
 
Sv: dessa specialfoder.

Mår hon bra nu är det ingen fara, och ska det någonsin behandlas så måste det ske fort. Risken är störst för katter som ändrat sitt ätmönster fort, tex feta katter som helt plötsligt svälter.
Näringslösning hjälper, poängen är att katten inte behöver fresta så mycket på reserverma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 355
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp