Bukefalos 28 år!

"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Grejen är att såna villkor inte är juridiskt hållbara (om nu inte något ändrats sen sist jag kollade upp detta). Såld vara är såld, då gör köparen precis vad han vill med den.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Fast hästen är ju inte stulen, så att jämföra med en stulen cykel blir ju helt fel.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag tycker inte att den tråden var värre än många andra som får fortsätta. Samtidigt tycker jag det är synd att vi inte fick klarhet i dom juridiska uppgifter Boj framförde och som jag anser vara felaktiga. Detta inte minst eftersom många kan tro att hon hade rätt.

Jag hoppas verkligen folk förstår vad jag skrivit här och att det inte misstolkas som en del annat och det påstås att jag är någon slakteriföretagsbulvan eller liknande.
Det är det säkert ingen som tar miste på din inställning och ditt resonemang. Tråkigt bara att detta inte delas av alla.
Även jag har varit utsatt för att bli lurad och drabbad av brottslighet och därför har jag i likhet med dig lärt mig att bli försiktig, ja närmast misstänksam.
Med den bakgrunden skulle jag aldrig bemöta den drabbade på det sätt som skett i dom olika trådarna. Jag vet hur lätt det kan vara att bli duperad och jag vet hur noggrann man måste vara för att minska riskerna, för elliminera dom går inte.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Grejen är att såna villkor inte är juridiskt hållbara (om nu inte något ändrats sen sist jag kollade upp detta). Såld vara är såld, då gör köparen precis vad han vill med den.
Ta du och kolla igen!

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Om någon tar min olåsta cykel är det självklart ett brott och en brottsling, man får dock räkna med att brottslingen med största sannolikhet kommer undan helt utan straff. Och jag anser att man personligen får ta på sig och får skylla sig själv lite, eftersom man på ett enkelt sätt hade kunnat minska risken för att det skulle ha inträffat. Självklart är det inte mitt fel och jag är ingen brottsling om jag glömmer låsa cykeln. Men vill jag minska risken för att drabbas får jag försöka komma ihåg att låsa cykeln.

Man kan inte tro gott om alla och man måste anser jag själv arbeta för att motverka att man blir lurad, eller drabbad av brottslighet.
Jag har personligen blivit både lurad och drabbad av brottslighet, vilket självklart fått mig att tänka till några extra gånger på vad jag själv kan göra för att minska risken för att drabbas av samma sak igen.

Att låsa sin cykel är väldigt enkelt - hur gör man nu då om man vill ge bort en häst och undersöka att det är en ärlig människa man har att göra med???? Jag tycker inte att det är jämförbart på det sättet - principen om brottsling/brottsoffer går däremot att jämföra. Man får inte/kan inte ringa till dem som vet huruvida någon är ärlig och fråga, det är sekretess belagt.

Jag tog reda på så mycket jag kunde om VL innan hon fick Ametist. Vi var två som intervjuade henne och hon fick komma två gånger till min gård innan jag gav svar JA. Det går fortfarande inte att gadera sig genom att motverka brott till 100 %. Att slakta en fullt frisk häst (kunde inte ridas i samlad form som var det enda förbehållet) är så grotesk tanke att det inte ens kom på fråga att även ta bort Ametist med en trotjänaravlivning. Jag har själv varit gåvomottagare från uppfödaren och tror säkert att de flesta är helt ok som tar emot en gåva eller köper billigt en äldre häst. Att säga att det inte skall förekomma beroende på någon enstaka oärlig känns konstigt.

Sen tror jag inte att du beroende på din åsikt här - att du håller VL om "ryggen".
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Att anmäla på dom grunderna är väl ok även om det bara är brott mot livsmedelslagen som det kan bli något av eftersom du knappast kan ha lidit ngn ekonomisk skada av att mottagaren ev brutit mot villkoren i överlåtelsen. Att däremot dra igång en sån här kampanj i media utan några bevis tycker jag är magstarkt.
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Fast hästen är ju inte stulen, så att jämföra med en stulen cykel blir ju helt fel.
Helt rätt, fast i o f s var det väl inte Lillfi som tog upp det här med cykel?

I det här fallet torde bedrägligt förfarande, svikande av överenskommelse och/eller kontraktsbrott vara vad det handlar om. Påföljd och konsekvenser för Mottagaren är jag osäker på, men krav på att visa upp hästen för Givaren borde vara ett minimum. Kan inte M göra det, borde ersättningsanspråk kunna bli aktuellt. Men som jag redan sagt, så hänger mycket på hur gåvoavtalet utformats.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Även om hästen slaktats så har knappast DU drabbats av något brott men väl av ett svek
PL
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Grejen är att såna villkor inte är juridiskt hållbara (om nu inte något ändrats sen sist jag kollade upp detta). Såld vara är såld, då gör köparen precis vad han vill med den.
Men den där biten anser jag vara färdigdiskuterad nu!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

I det här fallet torde bedrägligt förfarande, svikande av överenskommelse och/eller kontraktsbrott vara vad det handlar om.

LIA

Visst är det så, men hur det är utformat verkar vi ju inte få reda på, men jag har på känn att det inte finns någon konsekvens/vite inskrivet om hästen nu skulle slaktas/säljas utan att fd ägaren kontaktats före.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ska jag vara ärlig ansåg jag att du mesta tjaffsade med Boj för tjaffsandets skull. Jag tror ni i princip hade samma åsikt om det juridiska.
Sålt är sålt men visst kan det med väldigt speciella avtalsvillkor finnas möjlighet att få en kompensation för avtalsbrott.
Men för de flesta och när man enkelt vill förklara vad som gäller är det enklast att säga sålt är sålt.

Visst kan det vara lätt att bli lurad, och visst är det hemskt tråkigt med det som hänt givaren i detta fall.

Personligen anser jag som en del andra skrivit här, om man själv vill ha full koll på vad som händer hästen, behåll den. Om detta inte är möjligt och man vill ha full koll. Avliva hästen på ett bra sätt och så att du själv vet att den faktiskt är död.

Att lämna iväg på foder ger dig fler möjligheter att ta tillbaka hästen, men den kan slaktas och säljas vidare även om den är utlämnad på foder och tvister om vem som faktiskt ägde den kan uppstå.

Att sälja eller ge bort den innebär som jag ser det att hästen lämnar dig och du skall räkna med att det kan vara sista gången du ser den eller hör något om den.

Har du otur dör den i en trafikolycka på vägen hem till den nya ägaren har du tur kanske hästen blir kvar i samma stall och du kan pussa på den varje dag. Men räkna med att den nye ägaren kanske flyttar eller säljer hästen vidare då du faktiskt inte äger den längre.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Att anmäla på dom grunderna är väl ok även om det bara är brott mot livsmedelslagen som det kan bli något av eftersom du knappast kan ha lidit ngn ekonomisk skada av att mottagaren ev brutit mot villkoren i överlåtelsen.
Hon kan ha lidit psykisk skada som kan innebära ersättning.
Om det är som det verkar, att Mottagaren plockat in "sällskapshästar" för att sedan slakta dom, så kommer antagligen fler aspekter än livsmedelslagen in i bilden. Hur ser det t ex ut i bokföringen.

Att däremot dra igång en sån här kampanj i media utan några bevis tycker jag är magstarkt.
Givaren behöver för sin del inga bevis- hon vet ju vad som hänt henne! Den som behöver och ska bevisa något är Mottagaren. Nämligen att hon håller hästen som överenskommet och enligt avtal. Tills så sker ser jag inte varför Givaren ska hålla tyst.

Även om hästen slaktats så har knappast DU drabbats av något brott men väl av ett svek
Bedrägligt förfarande är såvitt jag vet brottsligt.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Att anmäla på dom grunderna är väl ok även om det bara är brott mot livsmedelslagen som det kan bli något av eftersom du knappast kan ha lidit ngn ekonomisk skada av att mottagaren ev brutit mot villkoren i överlåtelsen. Att däremot dra igång en sån här kampanj i media utan några bevis tycker jag är magstarkt.
PL

Så du menar på fullt allvar att endast pga av att man lidit ekonomisk skada skule ha nån sorts rätt till upprättelse... vad är det för resonemang??? Sen tycker ajg du ska svara på min fråga till dig i mitt förra låsta tråden om EMPATI!! Har du hört talas om det ordet??
och "bara" brott mot livsmedelslagen... nu blir jag riktigt irriterad!!!
kampanj i media!! Tacka f*n för det!!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Då skall du få lite mer information här Peter Lundin

Jag har inte "dragit igång" någon kampanj mot VL i massmedia. Massmedia kopplades in via en myndighetsperson som haft med de omtalade att göra i ca 15 års tid.

Jag har därefter blivit uppringd av massmedia Tidningen Ridsport, Kristianstads bladet, Norra Skåne, Kvällsposten och Alingsås Tidningen. Jag har berättat min historia och massmedia har ringt till min motpart. Svaren min motpart gett står att läsa i samtliga artiklar.

Jag har däremot dragit igång tråd här på buke med syfte att söka fler som blivit drabbade och det har jag lyckats hitta 2 stycken till.

Jag har av det som framkommit gått till polisen och berättat min historia. Polisen kan antingen gå vidare med en utredning eller avfärda min anmälan. Nu har polisen valt att göra en utredning och det är också polisen som rubricerar ett ärende - inte jag.

Vad är det som jag gjort fel enligt dig?????? Tycker du att jag bara ska vara tyst?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ska jag vara ärlig ansåg jag att du mesta tjaffsade med Boj för tjaffsandets skull. Jag tror ni i princip hade samma åsikt om det juridiska.
Sålt är sålt men visst kan det med väldigt speciella avtalsvillkor finnas möjlighet att få en kompensation för avtalsbrott.
Men för de flesta och när man enkelt vill förklara vad som gäller är det enklast att säga sålt är sålt.

Visst kan det vara lätt att bli lurad, och visst är det hemskt tråkigt med det som hänt givaren i detta fall.

Personligen anser jag som en del andra skrivit här, om man själv vill ha full koll på vad som händer hästen, behåll den. Om detta inte är möjligt och man vill ha full koll. Avliva hästen på ett bra sätt och så att du själv vet att den faktiskt är död.

Att lämna iväg på foder ger dig fler möjligheter att ta tillbaka hästen, men den kan slaktas och säljas vidare även om den är utlämnad på foder och tvister om vem som faktiskt ägde den kan uppstå.

Att sälja eller ge bort den innebär som jag ser det att hästen lämnar dig och du skall räkna med att det kan vara sista gången du ser den eller hör något om den.

Har du otur dör den i en trafikolycka på vägen hem till den nya ägaren har du tur kanske hästen blir kvar i samma stall och du kan pussa på den varje dag. Men räkna med att den nye ägaren kanske flyttar eller säljer hästen vidare då du faktiskt inte äger den längre.

Men vad är problemet?? Vem har pratat om full koll?? Det är ingen som har krävt full koll, det måste ni ju fått om bakfoten eller spekulerat vilt i själva!! Det enda som P ville var att få se hästen i en hage.. thats it! dessutom var det ju en bit den skulle fraktas iallafall så hon hade ju inte iallafall kunnat haft full koll...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

KL Även om hästen är slaktad med ett pass där ngt är inskrivet som livstids karens behöver det inte innebära brott mot livsmedelslagen.
Flera preparat har hamnat på en undantagslista med 180 dagars karens istället för livstid(tex pleg).
Vidare har jag sett fall där preparat som haft MRL-värde på andra djur men inte på häst har skrivits in som livstidskarens.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp