"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Man ska ALDRIG ge bort en häst!

Sälj den för ett pris som överstiger slaktvärdet md ett par tre tusenlappar (minst!) eller låt avliva den själv, så du vet vad som hänt den.

Att ge bort sin häst till någon man knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Att ge bort sin häst till någon man knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!
Synnerligen kortsynt åsikt.
Oansvarigt kan jag hålla med om att det är om man inte ställer krav på mottagaren och utformar gåvobrev (eller köpeavtal) så att ett bedrägligt förfarande från mottagarens sida blir kostsamt.

Det är i de aktuella fallen den mottagande (köpande) parten som är oansvarig och dessutom omoralisk (som det verkar), inte givaren (säljaren).
Tänk lite till och lägg ansvaret där det hör hemma!!

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ja, kan bara hålla med om att det är bedrägeri av högsta rang att lura till sig en häst på falska premisser. Vart är vi på väg? Finns det ingen moral eller förståelse kvar? Alla som har hästar, hundar och andra djur och ser dem som familjemedlemmar lider med Er som blivit drabbade. Att medvetet lura till sig djur som betyder oerhört mycket för de forna ägarna är oerhört lågt!! Man kan snart inte lita på någon (det är lika hemskt med de djur som inte någon för talan för). Tyvärr förstör den här typen av märkliga typer för så många andra som har rent mjöl i påsen.:mad:! Vi måste skapa en beredskap mot lurendrejerier av detta slag, frågan är bara hur? Känner att jag gått igång på detta fullständigt och skulle önska att det fanns någon form av svart lista över tvivelaktiga köpare. Finns det, eller ska man starta det?

Ps Alla vill leva!! Wahth goes around comes around:devil:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Synnerligen kortsynt åsikt.
Oansvarigt kan jag hålla med om att det är om man inte ställer krav på mottagaren och utformar gåvobrev (eller köpeavtal) så att ett bedrägligt förfarande från mottagarens sida blir kostsamt.

Det är i de aktuella fallen den mottagande (köpande) parten som är oansvarig och dessutom omoralisk (som det verkar), inte givaren (säljaren).
Tänk lite till och lägg ansvaret där det hör hemma!!

LIA

jaha så nu låstes den andra tråden.. mkt märkligt va?
Och till Peter Lundin vill jag säga: OK nämndemän då ?
Förresten så förekommer en jury även i svenska domstolar i sk yttrandefrihetsmål...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Tack Lillfi :)

Det är väl konstigt med saker o ting, speciellt hur man resonerar på vissa håll inom skaran hästfolk när någon blivit utsatt för ett brott.

Ska samma rätts principer tillämpas utanför hästvärlden???

exempelvis:

Går du på krogen och är tjej med utmanande kläder och blir våldtagen. Skyll dig själv.....alla vet ju att det händer när man är utmanande klädd...:confused:....det är till o med riktigt oansvarigt att vara utmanande klädd....

Går du på gatan en sen natt och blir nedslagen och rånad. Skyll dig själv.....alla vet ju att det händer ofta......:confused:....det ju riktigt oansvarigt, du skall ju ta taxi.

Ger du bort en häst/säljer billigt och hästen slaktas/säljs/missbrukas. Skyll dig själv det vet ju alla att det händer.....det är oansvarigt att inte slakta hästen själv i stället....

osv osv....sjukt tänkesätt enligt mig. :(

Tack gode gud - att polisen i alla fall inte tycks anse att det bara är att skylla sig själv och gilla det uppkommna läget......

Jag kan för övrigt inte driva en civilrättsprocess förrän jag vet vad som hänt Ametist - vilket gåvomottagaren envist vägrar både mig och journalister att få klarhet i. Polisen kommer nu att försöka hjälpa till med att klargöra detta genom ett förhör med VL.

När jag vet vad som verkligen hänt Ametist då kan jag beroende på svaret, välja att göra ett civilrättsmål av detta, och i så fall efter en eventuell rättegång enligt brottsbalken.

Enligt min jurist så har LIA fullkommligt rätt i sitt resonemang.

Det är lite av ett moment 22 i nuläget tills svaret på frågan finns "Var är Ametist?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Även till Gunnar!

Märkligt? Både ja och nej.
Det värsta, faktiskt trots det som är skrivet i tråden, är att man från och med nu inte vet vad man får skriva eller inte! :eek:

Får en moderators påståenden inte ifrågasättas, hur faktamässigt felaktiga dom än är?
Får en moderator stänga en tråd bara för att hon ska slippa besvara svåra men självklara frågor?
I tråd efter tråd förekommer heta och ibland ännu tuffare diskussioner Bukemedlemmar emellan. Ingen som reagerar på det så länge inte det leder till klara personangrepp. Men ska inte samma ställningstagande gälla även moderatorer?

Ber om ursäkt för om jag i o m detta inlägg ännu en gång klampat över gränsen för vad som får skrivas visavi moderatorer och även denna tråd därmed låses.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Det är väl konstigt med saker o ting, speciellt hur man resonerar på vissa håll inom skaran hästfolk när någon blivit utsatt för ett brott.

Ska samma rätts principer tillämpas utanför hästvärlden???


Men brott är knappast bevisat än?

Om du är ute och cyklar och ställer cykeln, då låser du den.Eller hur?
Det är bara dumdristigt att inte göra det, det finns gott om idioter som stjäl.

Och inte tvekar du när du inte lämnar nyckeln i bilen, dessutom låser du den?

Du låser säkert dörren till ditt hus, just för att ingen tjuv ska komma in för lättvindigt för att stjäla.

lite snabbt tre exempel där du lägger möda på att skydda egendom, utan att tycka det är konstigt.

Precis som det är med att ge bort eller sälja en skadad häst billigt.
Man ska kunna göra det, men det finns alltid idioter som utnyttjar situationen vare sig det nu är till slakt eller sälja vidare för att tjäna en peng.Det är inte samma som att tycka det är rätt gjort, jag förstår inte hur den vinklingen kan komma in att någon försvarar beteendet?.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Men brott är knappast bevisat än?

Om du är ute och cyklar och ställer cykeln, då låser du den.Eller hur?
Det är bara dumdristigt att inte göra det, det finns gott om idioter som stjäl.

Och inte tvekar du när du inte lämnar nyckeln i bilen, dessutom låser du den?

Du låser säkert dörren till ditt hus, just för att ingen tjuv ska komma in för lättvindigt för att stjäla.

lite snabbt tre exempel där du lägger möda på att skydda egendom, utan att tycka det är konstigt.

Precis som det är med att ge bort eller sälja en skadad häst billigt.
Man ska kunna göra det, men det finns alltid idioter som utnyttjar situationen vare sig det nu är till slakt eller sälja vidare för att tjäna en peng.Det är inte samma som att tycka det är rätt gjort, jag förstår inte hur den vinklingen kan komma in att någon försvarar beteendet?.


Ok - om du är ute och cyklar och glömmer/skiter i att låsa cykeln är det inte stöld då - utan bara korkat gjort av cykelägaren???? Möjligtvis kan det påverka ersättningsbeloppet från försäkringsbolaget men är lika väl fortfarande STÖLD. Både rättsligt och moraliskt.

Glömmer du låsa dörren om dig - är tjuven inte brottslig då?

Saker och ting ska kallas för det de är - det finns inget ansvar för brottet hos brottsoffret inom svensk lag.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Men brott är knappast bevisat än?

Om du är ute och cyklar och ställer cykeln, då låser du den.Eller hur?
Det är bara dumdristigt att inte göra det, det finns gott om idioter som stjäl.

Och inte tvekar du när du inte lämnar nyckeln i bilen, dessutom låser du den?

Du låser säkert dörren till ditt hus, just för att ingen tjuv ska komma in för lättvindigt för att stjäla.

lite snabbt tre exempel där du lägger möda på att skydda egendom, utan att tycka det är konstigt.

Precis som det är med att ge bort eller sälja en skadad häst billigt.
Man ska kunna göra det, men det finns alltid idioter som utnyttjar situationen vare sig det nu är till slakt eller sälja vidare för att tjäna en peng.Det är inte samma som att tycka det är rätt gjort, jag förstår inte hur den vinklingen kan komma in att någon försvarar beteendet?.

Märkligt resonemang...dessutom anser jag att risken att nån stjäl min cykel är betydligt mkt högre än att någon med " ett slipat rävspel" lurar av mig min käraste ägodel....
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Nyhetstrådar som detta handlar om kan enbart jag låsa.
Anledningarna till låsningarna har varit flera. Stora eller små påhopp åt olika håll. Diskussioner som inte kommer någonstans längre, eller har kommit att handla om andra saker än nyheten ifråga.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Även till Gunnar!


Får en moderator stänga en tråd bara för att hon ska slippa besvara svåra men självklara frågor?


LIA


Det är bara Gunnar som modererar och alltså låser trådar i just det här forumet. Alltså kan knappast Boj lastas för de trådar som låses här inne..
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ginnies,
man kan visa var ens sympatier/antipatier ligger utan att i klartext beskylla någon för det ena eller andra. Man kan, som i detta fall, komma med div halvkväda visor, vinkla uppgifter, ideligen påpeka petitesser och/eller undanta fakta till förmån/nackdel för ena eller andra parten.

Du har, i likhet med några andra, tagit parti mot Pjok (Givaren). Jag säger därmed inte att du tagit parti för Mottagaren, men det blir lätt den verkan. Ditt inlägg som jag svarar på här, är ett exempel på detta.
Jag kan för egen del svara att ...
jag låser aldrig cyckeln
jag tar ut nyckeln ur bilen men låser den sällan
vi låser huset enbart om vi lämnar det för längre tid
Varför gör jag/vi så? Jo, för att våra förutsättningar är sådana att det fungerar enklast och bäst!
Är jag/vi därmed att betrakta som ansvarslösa som skit ska ha på Buke? :confused:

Skulle situationen bli sådan, att jag inte kan ha kvar mina hästar, så skulle jag gladeligen sälja dom billigt eller ge bort dom (om jag inte kunde tjäna storkovan på dom förståss :) ). Jag skulle vara precis lika noggran med vilken person som skulle få förtroendet, oavsett jag gav bort dom gratis eller fick en massa pengar för dom. Pengarna är oväsentliga i det läget! Det viktiga vore att hästarna fick leva vidare och leva gott.
Eftersom jag är insatt i juridiken kring sälj/köp/ägande så skulle allt baseras på ett korrekt kontrakt. Och i likhet med givaren gör jag så gott jag kan!
Är jag därmed att betrakta som ansvarslös som skit ska ha på Buke? :confused:

Det vore, som omväxling, trevligt att från din och andras sida få lite resonemang om varför Mottagaren betett sig som hon gjort, utifrån dom uppgifter som hittills föreligger.
Så här kanske ;) :
Brukar du stjäla olåsta cyklar?
Brukar du stjäla eller tömma olåsta bilar?
Brukar du känna på bostadsdörrar för att kunna gå in och stjäla i tomma hus?

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

"Men brott är knappast bevisat ännu" skriver du som jag glömde kommentera....

Nej det är ännu inte bevisat och förhoppningsvis finns det inget brott. (Jag hoppas såååååå att Ametist fortfarande lever). Men eftersom VL vägrar visa honom så kvarstår faktum att OM så är fallet att brott har begåtts ATT MAN MÅSTE BÖRJA MED ATT GÖRA EN POLISANMÄLAN.

Therese har ringt om sin häst, Kristina har ringt om sin häst. Vi har alla samma erfarenhet av VL. Ingen av oss känner varandra sen innan eller har för övrigt någon pågående affär med VL. (vi fick kontakt via skriverierna här på bukefalos). Det är så många faktorer, som inte stämmer utan envist pekar åt ett o samma håll vilket är anledningen till att jag gjort en anmälan för att få klarhet i vad som skett.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag anser faktiskt att det är detta många av dessa diskussioner handlat om. Om en person lurat av dig hästen för att direkt skicka den till slakt är det synnerligen illa gjort och jag tror inte att någon sagt något annat här.
Beroende av vad som står i avtalet kan det säkert också vara avtalsbrott.

Om någon tar min olåsta cykel är det självklart ett brott och en brottsling, man får dock räkna med att brottslingen med största sannolikhet kommer undan helt utan straff. Och jag anser att man personligen får ta på sig och får skylla sig själv lite, eftersom man på ett enkelt sätt hade kunnat minska risken för att det skulle ha inträffat. Självklart är det inte mitt fel och jag är ingen brottsling om jag glömmer låsa cykeln. Men vill jag minska risken för att drabbas får jag försöka komma ihåg att låsa cykeln.

Man kan inte tro gott om alla och man måste anser jag själv arbeta för att motverka att man blir lurad, eller drabbad av brottslighet.
Jag har personligen blivit både lurad och drabbad av brottslighet, vilket självklart fått mig att tänka till några extra gånger på vad jag själv kan göra för att minska risken för att drabbas av samma sak igen.

Förstå mig rätt nu. Om personen som fått hästen verkligen slaktat den anser jag självklart att den personen är själva "boven" i dramat, den som gett bort den kan aldrig bli någon "bov".

Jag hoppas att denna diskussion framförallt leder till att folk kommer ihåg de kampanjer som fanns för några år sedan om att man aldrig skall sälja hästar under 10000 kr, då risken annars fanns att de hamnade på en slakttransport till Italien.

Jag hoppas verkligen folk förstår vad jag skrivit här och att det inte misstolkas som en del annat och det påstås att jag är någon slakteriföretagsbulvan eller liknande.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Mkr bra sagt och välformulerat!:banana:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Man ska ALDRIG ge bort en häst!

Sälj den för ett pris som överstiger slaktvärdet md ett par tre tusenlappar (minst!) eller låt avliva den själv, så du vet vad som hänt den.

Att ge bort sin häst till någon man knappt känner - det är väldigt oansvarigt, tycker jag!

Det är hårt, men jag håller med. Man kan aldrig skriva ett juridiskt hållbart kontrakt som skyddar mot att hästen slaktas, säljs vidare eller liknande.

Man ger inte bort en häst till främmande människor, PUNKT. Att dra paralleller med våldtäkter och stulna cyklar tycker jag bara är fånigt.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

jaha så nu låstes den andra tråden.. mkt märkligt va?
Och till Peter Lundin vill jag säga: OK nämndemän då ?
Förresten så förekommer en jury även i svenska domstolar i sk yttrandefrihetsmål...

Det finns en utmärkt sida att läsa på i de fall man är osäker på vad som gäller.

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____801.aspx

putte_nutte nämdeman i en svensk domstol
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag anser faktiskt att det är detta många av dessa diskussioner handlat om. Om en person lurat av dig hästen för att direkt skicka den till slakt är det synnerligen illa gjort och jag tror inte att någon sagt något annat här.
Beroende av vad som står i avtalet kan det säkert också vara avtalsbrott.

Om någon tar min olåsta cykel är det självklart ett brott och en brottsling, man får dock räkna med att brottslingen med största sannolikhet kommer undan helt utan straff. Och jag anser att man personligen får ta på sig och får skylla sig själv lite, eftersom man på ett enkelt sätt hade kunnat minska risken för att det skulle ha inträffat. Självklart är det inte mitt fel och jag är ingen brottsling om jag glömmer låsa cykeln. Men vill jag minska risken för att drabbas får jag försöka komma ihåg att låsa cykeln.

Man kan inte tro gott om alla och man måste anser jag själv arbeta för att motverka att man blir lurad, eller drabbad av brottslighet.
Jag har personligen blivit både lurad och drabbad av brottslighet, vilket självklart fått mig att tänka till några extra gånger på vad jag själv kan göra för att minska risken för att drabbas av samma sak igen.

Förstå mig rätt nu. Om personen som fått hästen verkligen slaktat den anser jag självklart att den personen är själva "boven" i dramat, den som gett bort den kan aldrig bli någon "bov".

Jag hoppas att denna diskussion framförallt leder till att folk kommer ihåg de kampanjer som fanns för några år sedan om att man aldrig skall sälja hästar under 10000 kr, då risken annars fanns att de hamnade på en slakttransport till Italien.

Jag hoppas verkligen folk förstår vad jag skrivit här och att det inte misstolkas som en del annat och det påstås att jag är någon slakteriföretagsbulvan eller liknande.

Jag förstår precis vad du menar men jag menar också att de flesta "ser om sitt eget hus" så att säga...problemet i detta fall är att fallet är så unikt att det inte går att jämställa med dessa vardaglig saker ... Om man nu tom har skrivit in villkor i gåvobrevet .. det hade ju lika gärna kunnat röra sig om en försäljning, det handlar ju även där att hitta RÄTT mottagare till hästen... och att då med ett "finslipat rävspel" lyckas få sin vilja igenom anser jag vara väldigt ovanligt och mkt svårt att skydda sig mot.. Det är inte hela världen om man får sin cykel stulen.. man kan köpa en ny!! Här kan vi inte köpa nån ny , folk får sina liv förstörda istället!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp