Bukefalos 28 år!

Det försvunna flygplanet

Sv: Det försvunna flygplanet

Nu vet jag ingenting om detta planet eller flygbolaget, men är det inte ofta så att det är en ganska gammal maskinpark av flygplan som åker ovanför våra huvuden? Jag tror inte alla har tiptop-utrustning, och i vissa fall är det nog bara en himlans tur att inte fler flygplan störtar? (Jag hör till de som misströstar både flygplan och stora färjors förmåga att övervinna naturkrafter)
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Svarta lådan? Den har väl inget med radarn att göra egentligen, men den avger själv spårsignal? Jag vet inte, är okunnig och spekulerar bara!
Precis all elektronik kan störas ut, och det som maskerats legalt kan spåras och identifieras och avlyssnas.
Tekniken är faktiskt ganska simpel.

McG - Kunnig och spekulerar inte.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Nu vet jag ingenting om detta planet eller flygbolaget, men är det inte ofta så att det är en ganska gammal maskinpark av flygplan som åker ovanför våra huvuden? Jag tror inte alla har tiptop-utrustning, och i vissa fall är det nog bara en himlans tur att inte fler flygplan störtar? (Jag hör till de som misströstar både flygplan och stora färjors förmåga att övervinna naturkrafter)

Jo, men ibland tänker jag mig att de gamla beprövade maskinerna är säkrare än de nya, som då och då drabbas av barndomsproblem av olika slag, innan de testats tillräckligt i trafik. De flesta nya superjet:arna har ju diverse problem i början, som man inte räknat med.

Utrustningen kan väl moderniseras rejält, inbillar jag mig, uppdateras och förbättras, även om skalet är gammalt. Då tänker jag nu på utrustning som gör att flygplan kan lokaliseras med ganska stor exakthet, en lokalisering som uppdateras med sekunders mellanrum.

Men jag försöker också att inte tänka på min sårbarhet när jag sitter i ett passagerarflygplan....... Och jag åker inte färja med hytt..... :nailbiting:
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fast jag tänker mig i tider då drivmedel och skatter rusar i höjden, då konkurrens mördar och allt precis allt ska vara så billigt som möjligt (tom pilotutbildningar går på budget på sina håll) så är kanske inte kontinuerligt underhåll av äldre mackapärer alltid på topp. Jag menar, ryanair har fått rubriker på grund av att uppgifter läckt från hangarerna ang bristande säkerhet, detta antar jag indonesiska bolag, kanske inte är bättre än ryanair utan kanske till och med får ryan air att framstå som nitiska som inte tummar på något?
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fast jag tänker mig i tider då drivmedel och skatter rusar i höjden, då konkurrens mördar och allt precis allt ska vara så billigt som möjligt (tom pilotutbildningar går på budget på sina håll) så är kanske inte kontinuerligt underhåll av äldre mackapärer alltid på topp. Jag menar, ryanair har fått rubriker på grund av att uppgifter läckt från hangarerna ang bristande säkerhet, detta antar jag indonesiska bolag, kanske inte är bättre än ryanair utan kanske till och med får ryan air att framstå som nitiska som inte tummar på något?

Ja, och där litar jag snarare på flygbolagen än på planen de flyger....... Dvs jag litar inte speciellt på somliga Ryska flygbolag, även om deras plan är modernare än somliga andras. Jag hyser däremot t.ex. total (så total det nu går...) tillit till Virgin Atlantics gamla gamla Boeing 747 (Jumbojet) som flyger dag ut och dag in, år ut och år in, med så lite marktid som möjligt för ekonomins skull, men som jag ändå tror hålls i toppskick.

Kollar man olycksstatistiken så är det väl inte de "stora" ländernas stora flygbolag som störtar mest - om man bortser från terroristattacker? Jag vet inte men jag tycker det ser så ut.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

detta antar jag indonesiska bolag, kanske inte är bättre än ryanair utan kanske till och med får ryan air att framstå som nitiska som inte tummar på något?

Malaysian airlines har flugit sedan 1932, och har med detta forsvunna flygplan totalt tre olyckor (och denna ar oerhört mycket storre och varre an dem andra).

Det ar inte litet lagbudget flygbolag precis utan dem flyger over 35 000 passagerare varje dag over hela världen, om dem tummade med säkerheten sa borde dem ha mycket mer olyckor an dem har.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fast jag tänker mig i tider då drivmedel och skatter rusar i höjden, då konkurrens mördar och allt precis allt ska vara så billigt som möjligt (tom pilotutbildningar går på budget på sina håll) så är kanske inte kontinuerligt underhåll av äldre mackapärer alltid på topp. Jag menar, ryanair har fått rubriker på grund av att uppgifter läckt från hangarerna ang bristande säkerhet, detta antar jag indonesiska bolag, kanske inte är bättre än ryanair utan kanske till och med får ryan air att framstå som nitiska som inte tummar på något?

Det är ett malaysiskt bolag, inte indonesiskt. :) Och jag ser inte varför det skulle göra dem sämre än Ryan Air?
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Precis :) mitt intryck ar att det ar ett bra bolag, ett sådant jag aldrig har rad att boka biljetter med ;)

ska jag flyga lagbudget har kor jag med jetstar, jag skulle däremot aldrig flyga varesig jetstar eller Ryanair langre flygningar, jag varken litar pa dem eller klarar av deras stenhårda saten i mer an tre timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det försvunna flygplanet

Det är ett malaysiskt bolag, inte indonesiskt. :) Och jag ser inte varför det skulle göra dem sämre än Ryan Air?

Som sagt, jag har ingen aning egentligen, jag bara spekulerar. Och jag har sett rubriker som den som tidigare nämnts om en incident med kollision på en landningsbana, och om en partyhattskapten som flög det aktuella planet. Jag är inte påläst alls, men av rubrikerna att döma så ger de inte någon förtroendeingivande bild oavsett nationalitet det än månde vara på flygbolaget.
 
Sv: Det försvunna flygplan

Den tanken har slagit mig också. Det tar ju trots allt flera sekunder för ett plan att nå marken från hög höjd, även om det går fort. Ett nödrop bör ha hunnit skickats ut på den tiden, även om ingen förklaring hanns med så bör någon ha mottagit ett anropningsförsök åtminstone. Under förutsättning att inget hände innan, vill säga.

Eftersom jag är lätt flygrädd och flyger väldigt mycket så är jag ett hängivet fan av "Haverikommissionen" (logiskt va?). I många av de olyckor som de tagit upp har inga nödrop sänts. Ofta har piloterna haft fullt upp med annat och i de fall planet bryts sönder i luften så går det i en okontrollerad spinn.

Air France planet som bara försvann från radarn kom det inget nödrop från utan bara en automatiskt signal om elektronikfel. Där höll piloterna på i flera minuter med att få kontroll på ett stallande plan (enl haveriutredningen).
China airlines hade ett plan där en spricka i skrovet utvidgades i luften och stjärtpartiet lossade. Planet dök okontrollerat och bröts sönder av luftmotståndet. Inget nödrop.

Så nödrop står nog inte högst på listan vid en akutsituation. Vid mer långdragna förlopp (ex. motorhaveri men fortfarande luftburen) är det antagligen en annan sak.
 
Sv: Det försvunna flygplan

Eftersom jag är lätt flygrädd och flyger väldigt mycket så är jag ett hängivet fan av "Haverikommissionen" (logiskt va?). I många av de olyckor som de tagit upp har inga nödrop sänts. Ofta har piloterna haft fullt upp med annat och i de fall planet bryts sönder i luften så går det i en okontrollerad spinn.

Air France planet som bara försvann från radarn kom det inget nödrop från utan bara en automatiskt signal om elektronikfel. Där höll piloterna på i flera minuter med att få kontroll på ett stallande plan (enl haveriutredningen).
China airlines hade ett plan där en spricka i skrovet utvidgades i luften och stjärtpartiet lossade. Planet dök okontrollerat och bröts sönder av luftmotståndet. Inget nödrop.

Så nödrop står nog inte högst på listan vid en akutsituation. Vid mer långdragna förlopp (ex. motorhaveri men fortfarande luftburen) är det antagligen en annan sak.

Tack för den infon, då kan vi ju stryka det på konstigt-listan i alla fall. :)
 
Sv: Det försvunna flygplanet

fast manga av rubrikerna far man nog (som vanligt) ta med en nypa salt. Det har inte bekräftats av flygbolaget att partyhatts kaptenen var den som flog det forsvunna planet tex (däremot sager dem att dem tar påståendena allvarligt och undersöker det).

tyvärr har det visat sig i det har fallet att flesta ledtrådar som det basuneras ut om inte ar korrekta i slutandan. (jag och en van far förhoppningar allra minst tva ggr om dagen, vi ar borta en timme eller tva i föreläsning eller mote och nar vi kommer tillbaka har det visat sig att det inte var nagot).

KL

Kanns valdigt obehagligt att det bara kan forsvinna sa har :crazy: det ar ju liksom inte "bara" flygbolaget som har tappat bort en plan. Utan alla som ska halla kolla pa planen som inte ens vet vart det forsvann :crazy:
 
Sv: Det försvunna flygplanet

KL

Jag tycker att det verkar som ett solklart fall av kidnappning utförd av utomjordingar.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Nä, det känns ju mycket mer rimligt att ett stort flygplan försvinner helt spårlöst om det kraschade på det ställe det försvann från radarn... Med tanke på att det var knappt 250 passagerare ombord så var det knappast några 500 mobiler att ta hand om, tveksamt om alla hade två var. Det går nog alldeles utmärkt att störa mobiler eller skrämma folk nog mycket att de inte använder dem tills de lyckats samla in alla om man vill det.

OM det nu är så att uppgifterna om att planet flög i fyra timmar till efter det försvann från radarn stämmer så lär de ju knappast ha landat planet på en flygplats och skickat iväg alla passagerare att fritt ta sig till närmsta stad, vad skulle de tjäna på det?

Jag säger inte att det ena är mer troligt än det andra, det blir ju inte heller lättare av att olika sidor säger olika saker. Det känns lika orimligt att man inte hittar ett enda spår av ett plan när man vet var det har kraschat som att någon kapat det och lyckats få det att försvinna helt från radarn.

Vad jag dock vet är att jag inte litar det minsta på att kinesiska myndigheter talar sanning, kan något skada det egna landet så håller man tyst om det, utan tvekan. Det är väl knappast något nytt för nån. Så står det mellan kinesiska som vill dölja allt och amerikaner som hittar på konspirationsteorier känns det faktiskt ganska svårt att tro på nån. ;)

Nä det är ju sant. För det var ju bara en liten insjö det eventuellt har störtat i ju! Typ halva storleken av Vättern. Man borde ju hitta det på högst 30 minuter annars! O_o
Men ni har säkert rätt! De har säkert blivit kidnappade av Marsianer och hålls fångna på Mars! För det är ju världens enklaste sak att bara försvinna med ett flygplan och landa det i ett annat land utan att någon information sipprar ut i omvärlden. Ingen syns till och ingen passagerare hör av sig till sina anhöriga och säger att de lever och är ok.
För om ni var med på planet som försvann så skulle väl inte ni försöka kontakta era anhöriga och meddela att ni är ok?
Självklart måste det vara så... O_o

*IRONI*
 
Sv: Det försvunna flygplanet

För det är ju världens enklaste sak att bara försvinna med ett flygplan och landa det i ett annat land utan att någon information sipprar ut i omvärlden. Ingen syns till och ingen passagerare hör av sig till sina anhöriga och säger att de lever och är ok.
För om ni var med på planet som försvann så skulle väl inte ni försöka kontakta era anhöriga och meddela att ni är ok?
För den som väl tagit kontrollen över planet får man nog säga att det kan vara hyfsat enkelt. Svårast torde vara att undvika gränsövervakning, förutsatt att det främmande landet inte är med i leken.
Transpondrar kan enkelt stängas av (ex.vis alltid när planet står på marken), datalänkar också, och det är inte precis så att det krävs JFK för att landa en 777. Primärradar täcker långt ifrån alla hörn av klotet. Världen är full av nedlagda militära och civila flygplatser och till nöds användbara provisorier. Mobiltelefoner kräver mobilnät, vilket saknas i stora områden inom den tänkta fyratimmarsradien, och är hursomhelst som flera redan påpekat oerhört lätt att försätta ur funktion. Man får nog anta att OM någon tilltvingat sig planet i sin helhet så är de hyfsat motiverade, och då är den biten en non-issue.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Som sagt, jag har ingen aning egentligen, jag bara spekulerar. Och jag har sett rubriker som den som tidigare nämnts om en incident med kollision på en landningsbana, och om en partyhattskapten som flög det aktuella planet. Jag är inte påläst alls, men av rubrikerna att döma så ger de inte någon förtroendeingivande bild oavsett nationalitet det än månde vara på flygbolaget.

Planet är/var en relativt ny Boeing 777 (max 3 år).

Sedan kan nämnas att alla elektroniska signaler från planet kan stängas av från cockpit med undantag av svarta lådan (som aktiveras vid vissa Gkrafter) och motorernas "rapportering" till tillverkaren, i det här faller Är det Rolls Royce motorer och uppgifterna om signaler 4 timmar efter försvinnandet härstammar från just RR, de kan dock inte ge något svar på var planet befann sig eller kurs då sådana uppgifter inte ingår i programmet för underhåll och förbättring. Men uppgifterna stämmer väl med Malaysias flygvapens analyser som säger att planet vändt och flugit minst 4 timmar efter att transpondern släcktes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp