Bukefalos 28 år!

Det gröna gräset!

Sv: Det gröna gräset!

Det har med los i magen har vi inget som helst problem med (overlag)
Sen fodrar vi ju hela vintern med rena lusernkuber uppblott i vatten istallet for ho till frukost och lunch. Detta blir ju som superfarskt ho med ren (i princip) protein och jo, nagon kan ju fa lite sprutt pa tarmarna men inte mer an normalt i ett femton hastars stall.
Observera att vara (som regel) inte gar ute 24/7 men val en bra stund pa dagen och rejalt med gras ar det. Man sag inte benen alls i juni forra aret sa da fick grannbonden komma in och kora av det hela. Det resulterade i 168 rundbalar koho! Kan ju tillagga att graset ar av den magrare varianten, alltsa inget super bete.
 
Sv: Det gröna gräset!

Mina starthästar går på sommarbete från ca maj till sept. Beror lite på väder. Har även 2 ute året om då den ena inte tycker om att stå inne ens när det är ruskväder.
Dom får bara gräs och lite kraftfoder på sommaren. Upplever att dom blir bättre i magarna av att äta det dom är skapta för,gräs:). Har heller aldrig tyckt att dom har varit "stinna". Vid bra bete och god tillgång äter dom vad dom behöver och inte mer.
 
Sv: Det gröna gräset!

kan ju berätta en ganska kul grej. Han som jag har min treåring med har hållt på med travhästar hela sitt liv och verkligen lyckas få fram några bra hästar.
Han var på en föreläsning på travet nån gång på slutet av 80-talet. Han som höll i den föreläsningen (en ganska känd travnisse som syns ganska mycket i tv i samband med trav) var sponsrad av krafft eller något annat märke.(minns inte vilket)
Han propsade iallafall på att tävlingshästar absolut inte skulle äta gräs för de gjorde att dom presterade så mycket sämre. Dom skulle bara äta krafft och hö för de var det allra bästa.
Då räckte han som jag hästen med upp handen och sa:
-Mina hästar äter då alltid gräs på sommaren. Det har dom alltid gjort och kommer alltid att göra.

-Jaha ja. Vad är de då för hästar du har? säger föreläsaren ganska spydigt.

- Ja den ena var tvåa i sprintermästaren och den andra som är pensionär nu har tagit uppemot 100 segrar.

Föreläsaren blev knäpptyst och högröd i ansiktet och hela salen med åhörare började applådera!
Ganska uppkäftigt!
 
Sv: Det gröna gräset!

Det växer väl inte överdrivet med gräs i den äldre kallblodshingstens hage, men det som väl växer upp får han äta. ;) Däremot får han inte gå på riktigt grönbete några längre perioder eftersom han äter upp sig till storlek tunna på nolltid.

Det är så olika beroende på häst också. Varmblodsstoet fick gå på bete förra året, men hon var mycket petigare med maten än kallbloden är, och hade svårt att gå upp i vikt, så för henne var det nog bara bra att få lägga på sig lite.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 459
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp