Det här gäller alla kortare transporter???

Snowball

Trådstartare
Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning.

står det på Jordbruksverkets hemsida under rubriken Det här gäller alla kortare transporter. Kan en häst verkligen ligga ner i en vanlig tvåhästars transport med bom och mellanvägg? Och kan den i såfall ta sig upp utan att hamna under bommen? Många släp har ju idag mjuk mellanvägg men i en tvåhästars finns det ju då stor risk att den andra hästen trampar på den liggande hästens ben?

De flesta transporter är ju två hästars där hästarna åker i färdriktningen med en mellanvägg och bom framför. Och visst var det så att man vara tvungen att ha frambom i de släp där hästarna åker i färdriktningen? Men då det kan väl inte finnas plats för en stor häst att lägga sig ner i naturlig ställning. Även i andra släp där hästarna åker diagonalt eller baklänges så är ju platsen inte mycket större för det. Såvida man inte tar ut hela inredningen men det är ju inte tanken. Jag trodde dessutom att hästen skulle stå så trångt som möjigt ur lastsäkringssynpunkt?
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Jag trodde dessutom att hästen skulle stå så trångt som möjigt ur lastsäkringssynpunkt?

Det trodde jag också, eller rättare sagt tror jag att det är så. Jag kan inte förstå hur man kan få till det att hästen ska kunna ligga i transporten?
Det borde ju också per automatik innebära att enhästars transporter inte är tillåtna.
Jag undrar hur SJV tänkt när de skrev de här bestämmelserna.....
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Jag kommer nog att maila Jordbruksverket och fråga för detta kan väl ändå inte stämma? Två hästars transporter är ju gjorda för två hästar men då skulle man ändå bara få köra en häst för den ska kunna lägga sig ner? Och alla transporter som fortfarande finns där mellanväggen är en hel skiva där kan ju inte en stor häst lägga sig heller?
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Det gäller även längre transporter tydligen, vilket innebär alla transporter över 50km, och det är ju inte så svårt att komma upp i...

Att hästen ska kunna lägga sig ned faller ju på sin egen orimlighet, det är ju rent ut sagt farligt!

Man sätter ju fast hästen på ett sånt sätt att den varken ska kunna gå över frambommen eller krypa under den!?
Frambom och bakbom är ju där av en orsak: säkerhet. Om hästen kan lägga sig ned och sedan reser på sig kan den ju hamna under bommarna!

Jag förstår inte hur de har tänkt där :confused: . Har de som skrev reglerna någonsin transporterat en häst öht?
 
Senast ändrad:
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Att hästen ska kunna lägga sig ned faller ju på sin egen orimlighet, det är ju rent ut sagt farligt!

Man sätter ju fast hästen på ett sånt sätt att den varken ska kunna gå över frambommen eller krypa under den!?
Frambom och bakbom är ju där av en orsak: säkerhet. Om hästen kan lägga sig ned och sedan reser på sig kan den ju hamna under bommarna!

Jag förstår inte hur de har tänkt där :confused: . Har de som skrev reglerna någonsin transporterat en häst öht?

Ja precis det var därför jag fick en smärre chock när jag läste det. Men det står verkligen så på deras hemsida. Och det ska gälla alla transporter om jag fattade det rätt. Jag har hört talas om en del hästar som reser mycket och länge som får åka i lastbil och då har en egen box alltså minst tre gånger tre meter och som då ibland lägger sig ner under färd. Men det är nog bara enstaka fall
 
Senast ändrad:
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Jag ringde SJV:s kundtjänst ;)

Killen jag pratade sa att de också reagerat över formuleringen när de såg den igår och att de försökte få tag på de som skrivit den för att höra hur de hade tänkt.
Han trodde att en uppdatering skulle komma snart.
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Oh hade de öppet så här i mellandagarna? Det är inte bara jag som reagerat i alla fall jag trodde ett ögonblick att jag blivit senil eller ordblind eftersom det jag läste kändes så fel.

Jag skulle bra gärna vilja höra förklaringen till varför det skrevs på det viset?
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Det måste ha blivit fel från jordbruksverkets sida. I Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9 föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur står följande särskilda bestämmelser om tama hästdjur:
6 kapitlet 9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 § En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Jo visst måste det ha blivit fel men är det inte konstigt att de inte granskar det som läggs ut på deras hemsida bättre? Det är ju ändå en myndighet? Eller är det ett statligt verk? Vad är det egentligen? Snart vågar man ju inte tro på någonting utan att dubbel kolla.

Till Trix ja mycket bra intiativ att du ringde upp. Ändras det inte snart ska jag också ringa för än så länge står det fortfarande samma sak
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Det som står på deras hemsida stämmer inte.

Vid långa transporter, dvs mer än 8 timmars restid, ska hästen kunna ligga ner, dock är det vanligaste att man stannar någonstans på vägen så att hästen inte behöver åka så länge i transporten.

Allting under 8 timmar räknas som en kort transport, men om det är inom 50 km så behöver man oftast inget kompetensbevis för att köra dem. Det är lite av en vetenskap att få rätsida på alla påbud osv.
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Nu har jordbruksverket ändrat formuleringen och nu blev jag ännu mer konfunderad

Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.

Vadå om det behövs? När behövs det?

Fortfarande så måste man i så fall ta ut all inredning i en transport och fortfarande får du inte köra en häst som står upp i färdriktningen utan frambom. Hur ska man veta om hästen behöver lägga sig ner? Är det vid sjukdom då?
Men längre upp står det En häst som är sjuk eller skadad får inte transporteras och längre ner står det Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven Så sjuka hästar är ju redan undantagna

Behöver verkligen en frisk vuxen häst överhuvudtaget lägga sig ner under en kortare transport?
Försökte ringa jordbruksverket men fick inte tag i den personen som är ansvarig för just häst
 
Senast ändrad:
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Saken ar val den att de personer som sitter pa jordbruksverket, eller rattare sagt de som skriver lagarna formodligen aldrig sett en hast och har ingen aning om saker.. Nu sager jag inte att ALLA ar helt blasta, men fran de svar man far ibland fran folk dar (SJV), borjar man ju undra..

En hast ligger valdigt sallan som vuxen, och endast nar han/hon kanner sig trygg i sin "flock". Unghastar och fol forstas ligger ner, men nar ser man en hast ligga ner? Aldre hastar ligger sallan ner, da det ar svart for dem att ta sig upp. som sagt, ar de trygga i sin flock ligger de ner, men annars aldrig.

Och att en hast ligger ner i transport ar idiotiskt.. Farligt ocksa.. Hade tva unghastar i transport fran Amsterdam till Varmland och de stod hela tiden, bortsett fran nattvila da de var i box och la ner. Men en hast behover kunna sta i transport for att halla balance.

Sa om saker later konstigt, ar det nog inte helt sant...Aven vad reglerna sager...
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Ja ibland undrar man var reglerna kommer ifrån, jordbruksverket har en hel konstiga regler. Men frågan är vem som ska bestämma när det eventuellt behövs att hästen ska kunna ligga ner i transporten. Ägaren (förhoppningsvis) eller någon annan? Om man mot förmodan blir stoppad av någon nitisk myndighetsperson som snöat in sig på att alla regler SKA följas och anser att min häst behöver ligga ner, ska jag ställa mig och plocka ut mellanväggen mitt på motorvägen då? För faktum kvarstår att i de flesta transporter är det i stort sett omöjligt för hästen att lägga sig ner och ännu svårare för den att komma upp?

Jag ska sända iväg ett mail sill SJV och se vad jag får för svar
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

"om det behövs" gissar jag kan betyda tex om man transporterar föl, som ju inte får bindas upp och som ligger ner betydligt mer än en vuxen häst, eller om man har en (ovanlig) häst som föredrar att ligga ner under transport (vilket faktiskt är mer trafiksäkert än om de står upp eftersom tyngdpunkten kommer längre ner och inte flyttar sig i sidled).
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

Pratade med ansvarig på Jordbruksverket i annat ärende och samtalet kom även in på detta. Han sa att de hade fått påpekande om det här och han trodde texten var ändrad, vilket jag sa tt den inte var. Han skulle kolla. tydligen beror det på en miss i kommunikationen mellan hans avdelning och de som la upp texten.

Vi får väl se när det ändras :)
 
Sv: Det här gäller alla kortare transporter???

"om det behövs" gissar jag kan betyda tex om man transporterar föl, som ju inte får bindas upp och som ligger ner betydligt mer än en vuxen häst, eller om man har en (ovanlig) häst som föredrar att ligga ner under transport (vilket faktiskt är mer trafiksäkert än om de står upp eftersom tyngdpunkten kommer längre ner och inte flyttar sig i sidled).

Ja föl är ju en sak. Och visst tyngdpunkten blir ju lägre om hästen lägger sig ner. Men det som oroar mig är hur i allsin dar en stor häst (vuxet halvblod på säg 600 kilo) överhuvudtaget ska kunna ta sig upp igen? Går det om transporten är inredd med mellanvägg och frambom? Vilket de flesta transporter är. Och blir det inte väldigt stor viktförändring/lastförskjutning om hästen ska resa sig under färd?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 393
Senast: Robina
·
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp