Bukefalos 28 år!

"DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Då borde inte straighta par heller få hjälp. De kan ju också fixa det på egen hand.

ja, så länge det inte är nått medecinskt hinder i vägen. par som det har medecinska hinder får inte heller bekostat av staten. (eller har ja fel?)
och om lesbiska kvinnor ska få bekostat av staten, så ska ensamsteånde kvinnor åxå få det. och det får dom såvitt jag vet inte idag?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Ja, du har fel.

Det är ganska vanligt att man inte hittar några medicinska fel hos heterosexuella par som vill ha barn, och ändå sätter in fertilitetsbehandling. Man måste inte ha ett konstaterat medicinskt fel för att få hjälp.

Ensamstående kvinnor kan idag inte få insemination bekostat av staten, men det finns många som jobbar för att det ska bli så. Tanken idag är väl att ett barn ska ha två föräldrar, men som sagt är det ju bara några år sedan lesbiska fick börja inseminera, så det kommer väl så småningom. Lag- och attitydförändringar tar ju tid.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

ja, så länge det inte är nåt medicinskt hinder i vägen. par som har medicinska hinder får inte heller bekostat av staten. (eller har jag fel?)
och om lesbiska kvinnor ska få bekostat av staten, så ska ensamsteånde kvinnor åxå få det. och det får dom såvitt jag vet inte idag?

Par med medicinska hinder får bekostad hjälp.

Naturligtvis bör även ensamstående kvinnor få hjälp.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

ja, ska en så ska alla.

sen kan man ju diskutera det politiskt korrekta i att staten ska hjälpa ett barn till världen där det saknas en partner.
jag själv är jättekluven i detta, å ena sidan anser jag att alla ska ha rätt att få barn, även de ensamstående, å andra sidan har jag växt upp med frånvarande pappa och dåliga manliga förebilder och vet ju själv hur mycket skada det har tagit på mig....

å vilka är vi att bedriva kontrollerad avel på människor? alla människor har väl ett eget mdöme och kan själva avgöra vad de vill och inte och staten borde ju kunna erbjuda hjälp till de som behöver det? å nu när ja skriver det, så inser jag att ja säger emot mig själv så till den milda grad!
ja har precis skrivit att lesbiska borde få hjälp av staten att få barn......
n015.gif


jaja, den bjuder ja på.
a010.gif


å tillägg!!!!
par som har medicinska hinder får inte heller bekostat av staten.
ja menar jhu givetvis par som INTE har medecinska hinder......
 
Senast ändrad:
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Ja, och par som inte har medicinska hinder får också hjälp. Man måste alltså INTE ha ett konstaterat medicinskt hinder som heteropar för att få hjälp. Det räcker att det inte blir någon graviditet.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

det visste jag faktiskt inte.....
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Det är rätt vanligt, i 30% av fallen hittar man ingen medicinsk orsak till den ofrivilliga barnlösheten. Det var därför jag skrev att de som du kände som försökt i 4 år utan att bli gravida borde söka hjälp snarast, för med största sannolikhet kommer de aldrig kunna bli gravida på naturlig väg, hur mycket de än försöker. Även om de inte har något konstaterat medicinskt fel.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

fast i deras fall blev det konsaterat "fel" på båda parter och en liten provrörsbäbis är född.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Ja, så är det i 70% av fallen, att man hittar "fel" på en eller bägge av parterna. Och i 30% av fallen gör man det inte.

Oavsett vilket så är behandlingen en och densamma: IVF. Behandlingen i sig är alltid likadan oavsett om det är fel på kvinnan, mannen, ingendera eller båda två. Enda skillnaden är att om det är mannens spermier som är problemet så kan man behöva hjälpa spermierna på traven in i ägget (ICSI), men det är inget paret i fråga kommer märka något av, själva befruktningen sker ju på labbet.

Om du menar att det var paret som hade sex i fyra år enbart i syfte att bli gravida som sedan gjorde en IVF, så borde de sökt hjälp långt tidigare. Har man inte blivit gravid efter ett och ett halvt år av försök, så kommer man troligtvis inte bli det sedan heller utan hjälp. Att fortsätta i två och ett halvt år till att ha sex enbart för att försöka bli gravid är ett bra sätt att förpesta sexlivet helt i onödan.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Då borde inte straighta par heller få hjälp. De kan ju också fixa det på egen hand.

Tja...det har jag faktiskt aldrig tänkt på. :idea: Men det händer säkert. Alltså att ett par tar hjälp av en tredje person, eller kanske ett annat par. Kanske är vi lite för bortskämda med att sjukvården eller olika myndigheter ska fixa allt åt oss.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

sen kan man ju diskutera det politiskt korrekta i att staten ska hjälpa ett barn till världen där det saknas en partner

Där vet jag i alla fall vad jag tycker. Jag är helt emot det. Om man inte kan skapa en relation med en annan vuxen människa, så är det alltför osäkert om man kan skapa en god relation till ett barn.

Man behöver ju inte leva ihop med den andra föräldern. Man skulle kunna tänka sig ett vänskapsförhållande, eller en överenskommelse. Om man verkligen vill ha barn, får man anstränga sig så pass mycket att det finns ett föräldrapar för barnet man skapar!
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Tja...det har jag faktiskt aldrig tänkt på. :idea: Men det händer säkert. Alltså att ett par tar hjälp av en tredje person, eller kanske ett annat par. Kanske är vi lite för bortskämda med att sjukvården eller olika myndigheter ska fixa allt åt oss.

Men menar du allvar? Hur trevligt är det - och om det är kvinnan som inte blirgravid, ska man låna ett barn som grannfrun fött fram då eller?

IVF är ju en mycket effektiv behandling mot barnlöshet, ska vi inte använda den då, menar du, för att det är bortskämt? Kanske göra likadant hos tandläkaren, dra ut tänderna istället för att laga dem, för vi har blivit så bortskämda med vård?

Alltså, ibland tycker jag människor som inte har problem att bli gravida kan vara häpnadsväckande tank- och empatilösa.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Oj vad du är snabb att döma att det är oförmåga till vuxenrelationer det handlar om :crazy:

Om man inte kan skapa en relation med en annan vuxen människa, så är det alltför osäkert om man kan skapa en god relation till ett barn.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

kan berätta en sak man inte ska göra på sin syster(eller bror men har ingen sådann)
1 mosa ett äpple i hennes huvud...hon tyckte inte det var en bra inpackning för håret
2 duscha med kläderna på då får pappa spel när det ligger vatten överallt(soffan var inte så mysig efteråt :P
3 slå kullerbyttor i soffan saker från väggar kan trilla ner :P

detta har då jag själv gjort :O
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp