Bukefalos 28 år!

"DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Om du är helt oinsatt kanske det kan vara bra att inte så tvärsäkert uttala dig mot feminism?

Det går utmärkt att vara både människa och feminist för övrigt.;)
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

men ja kan inte påstå att ja uttalar mig tvärsäkert mot....
sm sagt, ja vet ju inget m det, så jag kan ju säga varken till eller från.

att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig, eftersom våra olika kön gör oss olika och därmed inte kan leva exakt lika under lika förhållanden. men samma sak gäller ju där, ja är egentligen helt oinsatt i ämnet, så jag bör kanske inttala mig om det.......

ujj, va svårt det är att förklara!!!!

om ja säger såhär då.
jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag vill bli behandlas som en kvinna, men inte särbehandlar.

jag gillar att män är män och kvinnor är kvinnor och tycker bla at kvotering pga kön är skit. åt båda hållen.

å det där med machomännen.
ja pratar inte m de machoman-dragen som ni tycks tro. men en man ska väl för guds skull vara man, varken mansgris eller supertoffel.
(precis sm att en kvinna ska vara kvinna, inte fjollig eller butchig)

nej ni.....
ja lägger ner detta nu å sätter mig bredvid Glimfeather.
popcorn.gif
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig, eftersom våra olika kön gör oss olika och därmed inte kan leva exakt lika under lika förhållanden. men samma sak gäller ju där, ja är egentligen helt oinsatt i ämnet, så jag bör kanske inttala mig om det.......

ujj, va svårt det är att förklara!!!!

om ja säger såhär då.
jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag vill bli behandlas som en kvinna, men inte särbehandlar.


Bekymret med att diskutera detta är att du gör din egen definition av jämställdhet. Jämställdhet är ett politiskt begrepp (wikilänk).

Ett jämställt samhälle är på en mer övergripande nivå än om du får blommor och choklad, även om de övergripande förändringarna skulle betyda stora skillnader i rättigheter och förutsättningar på individnivå.

Och vad vi gör i vår privata vardag har förvisso stor betydelse men jag har svårt att tänka mig att någon politiker som förespråkar ett jämställt samhälle offrar sin karriär på att syssla med detaljnivåer som "hålla upp dörren" även om denne skulle ha åsikter om det.

Åtgärderna (kvotering, pos särbehandling, delad föräldraförsäkring osv) för att komma dit är en egen diskussion och inte en unison kör av feminister på ena sidan och samstämmiga antifeminister på andra sidan.

Dessa diskussioner är alltid fulla av halmgubbar och antifeministiskt cementerat missnöje. Det är svårt att ta en diskussion med cementerat missnöje och vanföreställningar. Det blir som med negerbollarna.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig

:eek: Förstår du vad du skriver? Du tycker alltså att det är BRA med ett ojämställt, förtryckande samhälle!?

Du, jag är glad över att till exempel ha rösträtt och det är inte personer som dig som jag har att tacka för det. :mad:
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

men en man ska väl för guds skull vara man, varken mansgris eller supertoffel.
(precis sm att en kvinna ska vara kvinna, inte fjollig eller butchig)

men varför kan inte människor få vara som de vill vara? eller som de bara råkar vara? vad har du för rätt att säga att vissa beter sig fel, att de måste ändra på sig?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

*KL*

ATT NI ORKAR tjafsa om dessa förbannade könsroller!

Helt ärligt kan jag inte fatta hur ni lyckats totalsabba en tråd, som startade som ett skämt, till den dödsallvarliga diskussion som det istället har spårat ur till :mad: :mad: :mad:

GE er eller skaffa en EGEN tråd :smirk:


Till TS: Tack för rolig läsning :bow:
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

men ja kan inte påstå att ja uttalar mig tvärsäkert mot....
sm sagt, ja vet ju inget m det, så jag kan ju säga varken till eller från.

att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig, eftersom våra olika kön gör oss olika och därmed inte kan leva exakt lika under lika förhållanden. men samma sak gäller ju där, ja är egentligen helt oinsatt i ämnet, så jag bör kanske inttala mig om det.......

ujj, va svårt det är att förklara!!!!

om ja säger såhär då.
jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag vill bli behandlas som en kvinna, men inte särbehandlar.

jag gillar att män är män och kvinnor är kvinnor och tycker bla at kvotering pga kön är skit. åt båda hållen.

å det där med machomännen.
ja pratar inte m de machoman-dragen som ni tycks tro. men en man ska väl för guds skull vara man, varken mansgris eller supertoffel.
(precis sm att en kvinna ska vara kvinna, inte fjollig eller butchig)

nej ni.....
ja lägger ner detta nu å sätter mig bredvid Glimfeather.
popcorn.gif

Men vad är en man då? Och vad är en kvinna?
Är en kvinna mindre kvinna för att hon kör motorcykel och klär sig i jeans, t-shirt och skinnjacka? Är jag mindre kvinna som inte sminkar mig särskilt ofta och ibland lämnar dottern hos dagmamman i urtvättade, snedvridna mysbyxor och slitna jympaskor?
Är en man mindre man för att han åker konståkning?
Är jag konstig som inte finner pumpade muskler och beskyddande män attraktiva?

Jämlikhet och feminism handlar ju om att vem som helst ska få göra som de vill.
Det handlar inte om att man ska tvinga flickor att leka med bilar och pojkar att ha rosa tyllkjol eller att alla barn ska klär i beige. Utan att flickor ska få lov att leka med bilar om de vill och att pojkar ska få ha rosa tyllkjol om de vill utan att någon dömer dom.
Jag är lika uppmuntrande när dottern ser en lastbil likaväl som en häst. Hon ska få gå både på hockeymatcher och hopptävlingar. Detsamma gäller sonen. Sen kommer de säkert bli färgade till viss del av mitt djurintresse och makens musikintresse, men de kommer få välja sina egna fritidsintressen.

Något jag verkligen vill lära mina barn är att acceptera olikheter. Man är inte sämre om man är gothare, uteliggare, homosexuell eller har glasögon och tandställning. Och man är inte bättre om man har 1000 högskolepoäng eller går klädd i det senaste modet.

Feminister vill ha ett samhälle där man som kvinna inte blir bortvald från ett jobb på grund av sitt kön, blir trakasserad för att man är polis eller brandman eller blir kallad hora för att en kjol slutar ovanför knäna.

Jag hade kunnat skriva mer, men nu vaknade sonen och vill ha mat. :)
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

ja säger inge mer nu, har munnen full av popcorn. :D
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

*KL*

ATT NI ORKAR tjafsa om dessa förbannade könsroller!

Helt ärligt kan jag inte fatta hur ni lyckats totalsabba en tråd, som startade som ett skämt, till den dödsallvarliga diskussion som det istället har spårat ur till :mad: :mad: :mad:

GE er eller skaffa en EGEN tråd :smirk:


Till TS: Tack för rolig läsning :bow:

Men om man börjar med ett inlägg som syftar till att bekräfta och förstärka de könsroller vi har idag, så får man nog stå ut med att det blir lite reaktioner.

Ungefär som att man få stå ut med att det blir reaktioner om man startar ett inlägg med rasistiska eller antisemitiska skämt.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

ja säger inge mer nu, har munnen full av popcorn. :D

Med andra ord, här har flera människor lagt ned tid och möda på att försöka förklara något för dig, som du säge dig inte ha en aning om, men ändå har starka åsikter om, och din respons blir att inte ens försöka förstå, utan istället sitta och fnissa? :crazy:

Trevligt...
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag vill bli behandlas som en kvinna, men inte särbehandlar.
[/IMG]

Sorry. Du kan inte få båda. Det är antingen eller.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

jämnställdhet börjar när vi kan acceptera att killar har snopp och tjejjer snippa och att vi ÄR olika. men för det inte ska BEHANDLAS olika.
vi har våra roller, med specifika egenskaper som är unika för könet.
problmenet är att vårt samhette sträver efter en mal, där alla passar inte och därmned stuper hela jämnstäldheten, för män och kvinnor kan aldrig bli likadana och passa i samma fack.

Att unga människor som du har den här inställningen gör mig faktiskt förtvivlad.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Med andra ord, här har flera människor lagt ned tid och möda på att försöka förklara något för dig, som du säge dig inte ha en aning om, men ändå har starka åsikter om, och din respons blir att inte ens försöka förstå, utan istället sitta och fnissa? :crazy:

Trevligt...

Det ar val anda upp till var och en? Hon kanske inte har intresse av att andra pa sig? De "andra manniskorna som odslat sa mycket av sin tid" hade ju kunnat gora annat an att forsoka sitta har och andra pa manniskor som inte vill andra pa sig.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sorry. Du kan inte få båda. Det är antingen eller.
jasså det säger du?
kan du förklara för mig varför det är på det sättet då?

Mabuse:
det är ju inte meningen att dissa era försök, men jag är helt enkelt inte nog intresserad av ämnet i sig.
om jag hade varit mer intresserad, så hade ja nog tagit mig tid till att sätta mig in i ämnet, men intresset är lika med noll tyvärr.

jag har aldrig blivit negativt särbehandlad pga av mitt kön, jag har haft samma lön, samma villkor och samma krav på mig som alla mina andra arbetskamrater.
visst har killarna försökt hjälpa mig lyfta och bära tunga saker, mer av omsorg, men ja har alltid tackat nej och klarat det själv.

det jag har skrivit är just mina tankar, absolut ingen lag på hur det är och inte.

å trani:
just pga såna reaktioner väljer jag att sluta diskutera denna saken. en åsikt utesluter inte en annan och ja har väl aldrig någinsin sagt att kvinnor ska ha mindre rättigheter i samhället!!?!!??!!??!!
rösträtt är väl en självklarhet!!??!!??!!?!!?
tror du ja ä nån slags antik sak sm bakar bullar, förlitar mig på min sambs inkomst och dammsuger hela dagarna? tänk om i så fall.


Jämlikhet och feminism handlar ju om att vem som helst ska få göra som de vill.
Det handlar inte om att man ska tvinga flickor att leka med bilar och pojkar att ha rosa tyllkjol eller att alla barn ska klär i beige. Utan att flickor ska få lov att leka med bilar om de vill och att pojkar ska få ha rosa tyllkjol om de vill utan att någon dömer dom.
Jag är lika uppmuntrande när dottern ser en lastbil likaväl som en häst. Hon ska få gå både på hockeymatcher och hopptävlingar. Detsamma gäller sonen. Sen kommer de säkert bli färgade till viss del av mitt djurintresse och makens musikintresse, men de kommer få välja sina egna fritidsintressen.

kolla, en till som tänker som mig.
fast ja kallar det knappast femenism, snarare humanism.

Men vad är en man då? Och vad är en kvinna?
man har en snopp - kvinnor har en snippa.
Är en kvinna mindre kvinna för att hon kör motorcykel och klär sig i jeans, t-shirt och skinnjacka? Är jag mindre kvinna som inte sminkar mig särskilt ofta och ibland lämnar dottern hos dagmamman i urtvättade, snedvridna mysbyxor och slitna jympaskor?
absolut inte mindre kvinna på något sätt.
Är en man mindre man för att han åker konståkning?
ja. :D haha, nej, så klart han inte är.
Är jag konstig som inte finner pumpade muskler och beskyddande män attraktiva?
nej, det är du inte, men JAG tycker inte att det är attraktivt med omusklade manskroppar. är jag knstig för det? alla tycker ju olika å tur är väl det, annars skulle det bli ett jävla spring efter de grabbar som uppfyller våra krav.

till den dödsallvarliga diskussion som det istället har spårat ur till :mad::mad::mad:

men det har den ju inte?
vi diskuterar ju som vuxna männiksor i ett diskutionsforum, och sällan slutar trådar på diskutionsforum på samma ställe där de börjar.


å en sak till....
om man som kvinna blir negativt särbehandlad i ett sammanhang så är det faktiskt upp till kvinnan själv att hävda sin rätt och ta sin plats, inte falla in i en martyrroll, bli liten och hjälplös och be högre makt om hjälp.
jag har aldrig blivit särbehandlad på det sättet, men å andra sidan har jag aldrig heller låtit mig bli särbehadlad på det sättet.
jag har inga svårgiheter att erkänna mina brister, att vara kvinna är knappast en av dom.
det är faktiskt inte en va mina tillgånar heller.
det är ju bara det jag råkar vara.
en människa med en typ av genitalier.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Att unga människor som du har den här inställningen gör mig faktiskt förtvivlad.

å vilken inställning har jag då?
jag tycker att ja har en väldigt sund inställning om ja får säga det själv.....
å tydligen, om man läser flera andra inlägg, så ligger mina tankar snarlikt feminismens tankar, även om jag vägrar att använda det ordet.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Så det du vill få sagt är att du vill ha jämlikhet och inte likhet. ;)
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

å trani:
just pga såna reaktioner väljer jag att sluta diskutera denna saken. en åsikt utesluter inte en annan och ja har väl aldrig någinsin sagt att kvinnor ska ha mindre rättigheter i samhället!!?!!??!!??!!
rösträtt är väl en självklarhet!!??!!??!!?!!?
tror du ja ä nån slags antik sak sm bakar bullar, förlitar mig på min sambs inkomst och dammsuger hela dagarna? tänk om i så fall.
Alltså du skrev såhär:
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig,

Du kanske borde slå upp ordet "jämställd" i en ordbok?

Jag kan hjälpa dig på traven. Saxat från ne.se:
www.ne.se skrev:
jämställd

jäm`ställd adj. jämställt
ORDLED: jäm--ställ-da
• som har samma rättigheter och skyldigheter som annan person; särsk. om kvinna i förh. till man {→jämlik}: 1920 blev den svenska kvinnan juridiskt ~ med mannen
KONSTR.: ~ med ngn, ngra är ~a
HIST.: sedan 1880
Eller du kanske tycker att vad en har mellan benen ska avgöra vilka rättigheter och skyldigheter en har?
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Det ar val anda upp till var och en? Hon kanske inte har intresse av att andra pa sig? De "andra manniskorna som odslat sa mycket av sin tid" hade ju kunnat gora annat an att forsoka sitta har och andra pa manniskor som inte vill andra pa sig.

Fast här vad det ju inte fråga om att ändra sig, här var det frågan att ta till sig information som man får presenterad, eller med vilje vara kvar i okunnighet. Sen kan man givetvis på basis av den nya kunskapen välja att stå fast vid sin ursprungliga åsikt.
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

antagligen och mest troligt var det nog fel av mig att skriva
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig
när jag kanske skulle förklara min ståndpunkt genom att skriva
ett samhälle där våra unika egenskaper som man och kvinna blir utplånadetill förmån för det ett jämnlikt samhälle.

på nått sätt måste det ju gå att kombinera den det manliga och kvinnliga (egenskaperna, INTE stereotypen) och jämnställda i ett samhälle, utan att för den sakens skull gå miste om charmen med det manliga ch kvinnliga ch det unika för var och en.

diskuterade detta vid middan med sambon.
han hörde på radion att homosexuella ska få betala sina provrörsbarn själva.
givetvis ska dom det tycker ja, såvida de inte kan bli gravida på naturlig väg. visar det sig att äggen är värdelösa ska de bekostas av staten, men väljer de själva att avstå den naturliga befruktningen får de punga ut med pengarna själva. en självklarhet tycker jag.
ett hetrosexuellt par som inte har sex av någon anledning får ju inte bekostat av staten, så varför ska ett homosexuellt par få det?
för att de inte vill ha sex med motsatt kön?
det finns ju andra sätt än penetration att bli gravid på.

där har ni min ståndpunkt i ett nötskal.
ska en, så ska alla och slipper en, ska alla ges möjlighet att slippa.
som värnplikten tex.
det ska va obligatoriskt för ALLA eller inte för nån.
ingen ska få fördel eller bli tvingad in i något pga sitt kön.

läste på wikipedia om jämnställdhet:
Jämställdhet är ett politiskt begrepp definierat som jämlikhet mellan könen. Jämställdhet innefattar mäns och kvinnors lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter och innebär att kön inte skall vara ett omotiverat hinder för personlig utveckling. Det inkluderar därmed bland annat samma möjligheter till samhällsinflytande, ekonomiskt oberoende, företagande, och utveckling i arbetet.

detta håller ja helt och fullt med om.

Som övergripande mål har jämställdhet ett brett politiskt stöd i många länder, bland annat Sverige. Vilka åtgärder det motiverar i enskilda sakfrågor är däremot föremål för omfattande debatt. När det råder ojämlikhet vad gäller andelen män eller kvinnor inom ett visst område är det ibland tillåtet med positiv särbehandling. Det gäller exempelvis om en arbetsplats har ovanligt få kvinnor, eller om utbildning lockar ovanligt få män.

å där faller det.
då är det ju inte jämnställt längre!
ska det vara jämnställt, så ska det vara det över hela linjen, ingen ska särbehandlas åt nått håll.
vill inte så många män bli undersköterskor, så vill dom väl inte det, whats the fuzz'bout?
vill ja komma in på en typisk manliga utbildning, så ska väl ja kämpa lika hårt som männen för att få bra utbildning? eller ska ja då helt plötsligt ha en fördel av att vara kvinna? nej tack, inte för min del iallafall........
 
Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

När det råder ojämlikhet vad gäller andelen män eller kvinnor inom ett visst område är det ibland tillåtet med positiv särbehandling. Det gäller exempelvis om en arbetsplats har ovanligt få kvinnor, eller om utbildning lockar ovanligt få män.[/I]

å där faller det.
då är det ju inte jämnställt längre!
ska det vara jämnställt, så ska det vara det över hela linjen, ingen ska särbehandlas åt nått håll.
vill inte så många män bli undersköterskor, så vill dom väl inte det, whats the fuzz'bout?
vill ja komma in på en typisk manliga utbildning, så ska väl ja kämpa lika hårt som männen för att få bra utbildning? eller ska ja då helt plötsligt ha en fördel av att vara kvinna? nej tack, inte för min del iallafall........

För mig är särbehandling en underdisussion till själva feminismen. Man kan vara feminist utan att gilla särbehandling.

Och särbehandling kan absolut diskuteras här, bara du/andra inte tror att bara man är feminist så står man för särbehandlingen. Det gäller alltså att inte blanda ihop päron med äpplen.

Sedan är det skillnad på att välja det underrepresenterade könet, när två har likvärdig bakgrund/utbildning och att välja det underrepresenterade könet trots att den personen har en sämre utbildning/erfarenhet. Det sistnämnda är inte aktuellt i Sverige, om jag förstått det hela rätt.

Personligen tycker jag att det är självklart att man ska välja det underrepresenterade könet för att jämna ut klyftorna. Men det är kluvet- eftersom man då lätt förleds att tänka att klyftorna ska jämnas för att de båda könen representerar ngt och att de kompletterar varandra, vilket jag inte alls håller med om. Det är en fälla, anser jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp