Bukefalos 28 år!

Det här med säkerhetsväst ..

Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Det är typ ... hm, hur ska jag förklara. Det är någon slags väst som man använder inom typ ... andra sporter haha. Typ, snowboard lr nåt sånt där.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

kolla även på ladugårdsinrede i kvänum. ladugardsinrede.se där hadde dom körvästar. pris ja för mycket. men men är det nått man måste ha så är det bara att bita ihop och handla. ja tycker det är en bra grej mer säkerhet på trav banorna. jag sörjer faktiskt jim frick. hoppas innerligt att han kommer tillbaka. och hörni det börjar gå fort nu på traven. personlig säkerhet måste gå före allt annat inte bara på banan även hemma i stallen och transporterna glöm ej heller stallbackarna.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Vad gäller för "panel-västarna"? De med många små paneler som man passar in med snören? Jag tycker de är suveräna...

"Skyddsväst/säkerhetsväst (§47 Tävlingsreglementet)
Fr.o.m. 1 januari 2010 är det krav för alla nya licensinnehavare av körlicens att i lopp, samt vid all annan körning på ban-, stall- och träningsområdet, använda CE-märkt säkerhetsväst avsedd för hästsport.
Fr.o.m. år 2012 gäller kravet som säkerhetsväst för samtliga (även de utan körlicens), vid all körning på ban-, stall- och träningsområdet. Se annons i Proposition mars 2010.
Säkerhetsvästar som är godkända för travlopp ska vara CE-märkta och avsedda för hästsport (alla nivåer 1 - 3). Dessutom ska västarna vara försedda med rygg- respektive bröstplatta."
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

"Skyddsväst/säkerhetsväst (§47 Tävlingsreglementet)
Fr.o.m. 1 januari 2010 är det krav för alla nya licensinnehavare av körlicens att i lopp, samt vid all annan körning på ban-, stall- och träningsområdet, använda CE-märkt säkerhetsväst avsedd för hästsport.
Fr.o.m. år 2012 gäller kravet som säkerhetsväst för samtliga (även de utan körlicens), vid all körning på ban-, stall- och träningsområdet. Se annons i Proposition mars 2010.
Säkerhetsvästar som är godkända för travlopp ska vara CE-märkta och avsedda för hästsport (alla nivåer 1 - 3). Dessutom ska västarna vara försedda med rygg- respektive bröstplatta."

Undrar när vi får se Stig H och Svanstedt i såna där hemma på gårdarna :D Skulle icke tro detta dock;) löjligt krav från STC bara.:crazy:
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

men ja skulle nog tro att detta krav gäller vid banan inte hemma :) på tex axevalla våran hemma bana. så är nog kravet på väst vid all vistelse i området i sulky eller träningsvagn precis som med hjälm krav.

precis som ghost skrev,poängterade.

"Skyddsväst/säkerhetsväst (§47 Tävlingsreglementet)
Fr.o.m. 1 januari 2010 är det krav för alla nya licensinnehavare av körlicens att i lopp, samt vid all annan körning på ban-, stall- och träningsområdet, använda CE-märkt säkerhetsväst avsedd för hästsport.

alltså banan,träningslingorna. och i stallområdet (stallbacken) som sakt sitter man i tränings vagn så är det hjälmkrav så vad är det för fel med västkrav kan man vänja sig med travhjälm så kan man nog det med säkerhetsväst.

detta gäller inte hemma vid träning. men jag tycker att det borde göra det :D (retas lite med er :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Tsss ;)

För min del skulle jag aldrig sätta en sån där sak på mig så travet i Sverige är slut för min del.

Känns nästan löjligt den har ju absolut ingen effekt om du inte blir sparkad rakt på en platta. Eller om man ramlar ur rakt på ryggen så känns som sagt löjligt.
Undrar om det inte bara är en fluga som kommer försvinna igen när tillräckligt många klagar på det. Ännu så vet jag inte många "stora" som använder dessa västarna. (Kontio tror jag iaf har haft en ett tag men ingen annan i hans klass vad jag vet)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Tsss ;)

För min del skulle jag aldrig sätta en sån där sak på mig så travet i Sverige är slut för min del.

Känns nästan löjligt den har ju absolut ingen effekt om du inte blir sparkad rakt på en platta. Eller om man ramlar ur rakt på ryggen så känns som sagt löjligt.
Undrar om det inte bara är en fluga som kommer försvinna igen när tillräckligt många klagar på det. Ännu så vet jag inte många "stora" som använder dessa västarna. (Kontio tror jag iaf har haft en ett tag men ingen annan i hans klass vad jag vet)


Ungefär som hjälmen då? När jag började hade man bara hjälmen i provlopp och vanliga lopp. Annars hade man en keps med broderad travhäst, vintertid med öronlappar.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Från Royal 1.795 kr.
9932_2435.jpg


Tur att man har hästarna hemma på gården, hade inte stått ut med att köra i väst. Dom är väl mest anpassade till "smala" kuskar *harkel*. Kanske ska sluta värma själv efter 2012, om alla då måste ha väst!:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

lite synd att ni tänker så det är juh trots allt eran säkerhet men men. även om ja sitter i en bil och har en säkerhetsbur och riktiga bälten så ska ja inte andvända hjälm och brandsäker overål samnt hanskar och skor. jaja men men. det är juh ochså så att ni får tänka på att urustningen kommer att utväklas så jag tor att det kommer va mer bekvämare i framtiden så som med allt annat inom sport och fritid.

ps: jag cycklar utam cyckelhjälm gör du det? :O ds. hahahaha *retas*
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

adielsson kör väll med väst, och några till "större" gör det med vad jag vet.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Har testat en S.K. bekväm väst liknar den på Juvels bild.
Den är vedervärdig att ha på sig och känns som om man har ett extra skelett utanpå kroppen. Man tappar känslan i att köra hästen, när man konstant blir störd av plattor och skit.
Cyklar inte längre men hade bara hjälm när jag var i terrängen.
Har inte använt hjälm sen jag började köra häst annat än någon enstaka gång när det regnar det är "störtkrukorna bra till iaf. Dom håller regn ;) :angel:
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Exakt samma som nu då:idea::angel::p

Faktiskt inte på vår bana, där kör alla med hjälm. Fast det berr väl på vad man tycker man har att skydda?

Ett proffs hamnade ju på "mig" när hans häst drog för ett par år sen. Han är inte återställd ÄN. Jag hade väst... :angel:

En annan gång hade jag inte väst... Hemma i skritt. :eek:
Den skadan hade jag inte fått med västen. Jag hade heller inte hjälm den gången men det var sista gången jag körde utan hjälm för jag tror inte skallen mått så bra av den där landningen heller.

Rumpan024.jpg


Så jag håller inte med dig, det finns västar som funkar och är sköna, det gäller bara att hitta rätt modell som passar en. :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av...
2
Svar
29
· Visningar
3 100
Senast: Wilfa
·
Utrustning Tjong i medaljongen sa det och sedan fick Strindlund tugga grus i morse :o Kom då på igen att jag funderar över om det finns en...
Svar
10
· Visningar
3 242
Senast: Kittty
·
Fälttävlan Skulle bara in i hästbutiken och glo lite, kanske köpa en borste till man o svans. Gissa vad jag kommer ut med. Jo, en...
2
Svar
21
· Visningar
2 969
Senast: amandatuffe
·
Dressyr Jag har alltid varit ganska anti säkerhetsvästar, i synnerhet när man bara rider dressyr. Men sen jag var tvungen att ta bort min...
Svar
9
· Visningar
2 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp