Bukefalos 28 år!

Råkade köpa en väst...

A-K.Eng

Trådstartare
Skulle bara in i hästbutiken och glo lite, kanske köpa en borste till man o svans.

Gissa vad jag kommer ut med. Jo, en säkerhetsväst! Av märket Racesafe från Källquist.

Har provat massor av sorter men inte gillat en enda och den här satt bra.

Anledningen att jag passade på var att det fanns bara ett exemplar kvar i den storleken och de skulle inte få in nya till hösten pga lång leveranstid, antar att det är likadant i andra hästaffärer.

Det står Beta klass 3 i den, European standard 2000 eller nåt. Och jag sa att jag skulle ha den till fälttävlan. Men något säger mig att det varit nåt skumt med just Racesafe-västarna, att de inte varit godkända tidigare, bara i USA. Men när det står European standard så borde den väl vara godkänd här?

Och så undrar jag om man måste ha såna där skydd för axlarna, ser att en del har det. Kan man köpa till axelskydd eller?

Den hade bra längd för ryggen, slog inte i i sadeln därbak, men hur lång måste den vara ifram? De revben som är fästa i bröstbenet täcks men inte de små på sidorna. Finns det några regler för det?

Ja, ni förstår, på stenåldern när jag red fälttävlan så fanns det faktiskt en och annan som hade väst... Har inte hållit på på länge så jag är vääääldigt dåligt uppdaterad. Hästen har blivit fyra år och det är dags att kolla upp saker o ting även om vi nog inte hinner med någon start i år.


Tack på förhand

AK
 
Sv: Råkade köpa en väst...

:D:angel::D

Haha, känner igen mig såväl.... Ska bara in och kika lite, kanske en ny borste...
Och så kommer man ut med ngt helt annat, helst ngt som ekonomin inte igentligen tillåter.
Men, svar på det där med västar har jag inte, red själv på "stenåldern" och har ingen koll nu. Jag SKA iof inhandla en väst till mig själv någon gång....

Keep on shopping:angel:
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Ska du köpa väst kan jag varmt rekomendera Outlyne västen!!! :bump:
Har hållt på med häst i 25 år nu och trodde ALDRIG att jag skulle säta på mig en väst, alla jag provat har varit vidriga. Men Outlyne västen är underbar!!! :love:

/zelma
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Var säljs den och vem tillverkar den?

Har aldrig hört talas om den.
 
Sv: Råkade köpa en väst...

AirOwear, samma som tillverkar zippa västarna :)
Outlyne västen är väl en produktutveckling på zippan skulle jag tro.

/zelma
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Fördelen är att den finns i så många storlekar och rygglängder samt är supermjuk.
Själv har jag tidigare haft problem med att hitta en som inte blir för lång och för klumpig, då jag är ganska kort i ryggen och har smal midja.
Men denna sitter som smäck! :D

/zelma
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Betalade 2350 för min, så det är väl inte den billigaste man kan hitta precis.
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Racesafe är originalet. Den är gdk. Det finns dock en enklare variant av Racesafe som bara är för galopp.
Annars finns det en del kopior av Racesafe också...
Båda tjejerna säger en gång Rcesafe - inget annat gäller. Då har de haft bla Kefly innan.

och ja det finns ärmskydd till. Det har mina tjejer.
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Skönt!

*pustar ut*


Har man lånat 2645 spänn av lillsyrran så vill man ju ha köpt nåt riktigt.

Men det där med axelskydd, är det krav på att använda det eller frivilligt?
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Börjes har en sådan likadan väst som det står Racesafe på för 1995:-... Beta klass 3.

Har jag köpt en onödigt dyrt?
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Börjes har en sådan likadan väst som det står Racesafe på för 1995:-... Beta klass 3.

Har jag köpt en onödigt dyrt?

mm det låter ngt dyrt men samtidigt så hade Börjes aldrig rätt storlekar när tjejernas kompis skulle ha. Hon gav 2300 i Sjöbo.
Kan inte dagens priser men vi gav mindre än på Börjes för 1 resp 2 år sedan.

Axelskydd är inte obligatoriskt men förutom fördelen att de skyddar så har man en plats till medicalcard. :D
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Jag köpte en äkta racesafe på Eurohorse i våras och där kostade dom bara 1500kr :laugh: Men då var det inga mellanhänder, säljaren kom från england. Hon hade jättemånga i fräcka färger och axelskydd fanns som tillbehör.
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Medical card är ett kort man måste ha i terrängen med personuppgifter och annat om det händer en olycka.

Men jag skulle egentligen låna tråden lite och fråga om någon har den nya västen från Kefly? Air o Wear heter den väl?
Den är iaf väldigt mjuk och formbar, kände på den i affären idag och den kändes väldigt skön :laugh: Är den så skön som den kändes, för den ser lite klumpig ut...?
Är det den som heter Outlyne förresten?

Nu har jag ju en ganska så ny Racesafe väst, men man kan ju alltid fråga iaf :D
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Medical card är ett kort man måste ha i terrängen med personuppgifter och annat om det händer en olycka.

Men jag skulle egentligen låna tråden lite och fråga om någon har den nya västen från Kefly? Air o Wear heter den väl?
Den är iaf väldigt mjuk och formbar, kände på den i affären idag och den kändes väldigt skön :laugh: Är den så skön som den kändes, för den ser lite klumpig ut...?
Är det den som heter Outlyne förresten?

Nu har jag ju en ganska så ny Racesafe väst, men man kan ju alltid fråga iaf :D

Ja den heter Outlyne och jag har precis köpt en sån!:love: Hade den på tävlingen i helgen och den är superskön! Väldigt bekväm men känns ändå som ett bra skydd. Jag hade en vanlig Zippa innan och denna är betydligt mer bekväm och med bättre passform. Jag är jättenöjd!
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Lite OT.

Men hur långt ner ska egentligen en väst gå i ryggen? Ska den skydda svanskotan eller sluta typ mitt på ryggen?
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Den ska egentligen skydda svanskotan, men jag gillar inte om den tar i sadeln där bak så jag har den lite kortare.

Novali01: Ok, tack! Låter ju bra, den kändes väldigt mjuk också. Fast den är liksom tjockare än RS västen, tycker alla Keflys västar ser lite klumpiga ut på, men det kanske inte denna gör?
Jaja, jag har fortfarande en väldigt bra, rätt så ny väst, som jag är nöjd med så jag ska ändå inte ha en sån :angel:
 
Sv: Råkade köpa en väst...

Den ska egentligen skydda svanskotan, men jag gillar inte om den tar i sadeln där bak så jag har den lite kortare.

Novali01: Ok, tack! Låter ju bra, den kändes väldigt mjuk också. Fast den är liksom tjockare än RS västen, tycker alla Keflys västar ser lite klumpiga ut på, men det kanske inte denna gör?
Jaja, jag har fortfarande en väldigt bra, rätt så ny väst, som jag är nöjd med så jag ska ändå inte ha en sån :angel:

Ja, Zippan ser ju lite klumpig ut men har aldrig nånsin känts klumpig. Racesafe funkar inte med min kroppsbyggnad så det var aldrig ett alternativ. Denna är ngt mindre klumpig även till utseendet o känns jätteskön på! Och jag gillar inte heller när de tar i sadeln men i o med att den är mjuk nertill så kan man ha den ända ned till svanskotan utan att det känns som om den tar i sadeln.
 
Sv: Råkade köpa en väst...

jag har en Racesafe o jag trivs super med den! :love: den enda västen som passar min kropp (lång överkropp o relativt smal), har en Child XL long back.

:bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 377
Senast: JennyLz
·
Utrustning såg att det fanns en sådan på h**ks i den modell jag ville ha. (en sådan med små plattor.) Nu undrar jag då hur den är? Det har ju varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 576
Senast: JenniferH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp