Bukefalos 28 år!

Det här med utställning

Myggan_ox

Trådstartare
Hejsan!

Jag har lusläst en mängd info kring det här med utställningar och är jättesugen på att ställa ut min lilla ragdoll (renras).

Nu är det såhär att hon är feltecknad i ansiktet för sin färg, dvs hon har vad jag kan förstå en för bred vit bläs. Är jag dum som vill ställa ut henne ändå? :o Kommer jag/vi bli alldeles "mobbad" på utställningen? I mina ögon är hon ju bäst i hela världen..... :D

Som jag förstår det är det ok att ställa ut henne men att hon t ex inte kan bli champion, vilket inte gör något för mig! Det jag är intresserad av är att få en bedömning på typ osv. då hon eventuellt ska få kattungar. Jag vill nämligen Inte ta en kull på en katt som inte uppfyller rasstandarden i övrigt.

Min kattklubb ska anordna kurs för nybörjarutställare, som jag tänkte gå på iaf.
//Magda!
 
Sv: Det här med utställning

Jag bara måste säga det: champion är den lägsta titel man kan ta! Jag trodde också det var jättebra i början :)

Jag har faktiskt inte alls koll på ragdolls och deras teckning, men har hon inga diskvalificerande fel tycker jag du kan testa! På fifeweb.org kan du se ragdollens standard och specifika diskvalificerande fel.
 
Sv: Det här med utställning

Ok. Tack för svaret! :)

Ja, har försökt att läsa på om ragdollens standard och frågat runt och läst 100 forum typ.... Hon är en mitted, korrekt tecknad i övrigt förutom att hon har för bred bläs. Dom får dock ha en bläs men det står inte hur bred eller inte den får vara.... :confused:
Är det någon vänlig själ på bukefalos som kan hjälpa mig? Blir hon diskad för detta eller får hon bara neddrag på poängen? :)

Kram Magda!
 
Sv: Det här med utställning

belle2.jpg


Här kommer en bild på hennes jättebläs, taget med mobilkamera så kvaliteten är inte super.
/Magda
 
Sv: Det här med utställning

Gud vad söt liten "stjärn"!
OT: ska jag ha raggis vill jag ha blåtabby mitted
OnT: håller med, TS ser väl bicolor ut? Kan inte bicolor ha vita tossingar?
 
Sv: Det här med utställning

Kollade länken och de flesta ser ju ut ha helvita ben, men flera med sockor finns ju också.
TS, hör med din katts uppfödare! Det är nog enklast.
 
Sv: Det här med utställning

Ja visst är han fin! Eller var kanske man ska säga. Var tvungen att ta bort honom för två månader pga HCM. Blev bara drygt två år :(

När det gäller bicolor så läste jag att vita ben är att föredra. Vilket jag antar betyder att endast vita tassar är okej men ett minus.

Till TS; kolla med uppfödaren som MsLuna sa för jag tror inte det är någon mitted du har :)
 
Sv: Det här med utställning

Tack för alla svar!!

Ja jag har tittat nu och hon kanske är en bicolor.... För hon är ju väldigt lik dem på bilderna... :O
Alltså, hur ska en bicolor se ut under? Hon är helvit under hela magen.
Sedan har hon ju vita tassar fram, väl avgränsade, inte strumpor. Vita bakben.
Har pratat med uppfödaren som med samråd med en annan uppfödare bestämde henne som en mitted, jag har aldrig tänkt mer på det.Det är ju en hel värld det här med färgerna....
 
Sv: Det här med utställning

Så här står det i rasstandarden;

Colorpoint: Pointsfärg: - öron, mask, ben och svans - ska vara väl definierad och i harmoni med kroppsfärg.

Fel; Päls: Vita fläckar

Bicolor: Pointsfärg: - öron, mask och svans - ska vara väl definierade. Masken ska ha en omvänt vitt "V".
Kroppsfärg: ska ha en nyans ljusare än pointsfärg, med eller utan vita fläckar på ryggen. Buken ska vara vit utan fläckar. Vita ben är att föredra.
Nosläder: Rosa.

Fel; Öron: Vitt på öronen
Svans: Vitt på svansen.

Mitted: Pointsfärg: (förutom tassar, haka och den möjliga vita strimman/teckenet på nosryggen eller pannan) väl definierad och i harmoni med kroppsfärg, som hos Colorpoint.
Vit haka, med eller utan en smal vit strimma/tecken på nosryggen.
Vit strimma sträcker sig från under hakan och löper ner på undersidan mellan frambenen till svansens bas.
Vita vantar på på frambenen; bakbenen bör vara vita som minst upp till hasen och som mest upp till mitten av låret.
Färgade fläckar i detta område är acceptabla.
Nosläder: motsvarar pointfärgen eller rosa.

Fel; Huvud: Avsaknad av vit haka.
Ben: Mörka fläckar på de vita vantarna.
Päls: Mörka fläckar på buken. Avsaknad av vit bukstrimma.

Så i mina ögon är hon en solklar bicolor men utan helvita ben vilka är att föredra. Och så länge hon inte har vitt på öronen eller svansen så följer hon standarden. Är lite förvånad hur två uppfödare har kunnat få henne till mitted? Men det kanske finns någon ragdolluppfödare här som är mer insatt i de olika varianterna.
 
Sv: Det här med utställning

Funderade på om det kunde ha något med genetik att göra? Att den parningen inte kan ge bicolor och att man därför satt henne som mitted.

Men jag kollade hemsidan och hon är ju efter en Mid High White Bicolor och en Mitted. Och googlar man på mönsterutfall så är chanserna 1/4 Mitted, 1/4 Bicolor, 1/4 Mid High White Bicolor och 1/4 High Mitted Bicolor. Så om hon både "kan" vara en bicolor och ser ut som en så förstår jag inte varför hon skulle vara mitted? Väldigt intressant måste jag säga :)
 
Sv: Det här med utställning

Det är en mitted.

En Bi-Color har helvita ben, de som har vita tofflor är mitted. Däremot skulle jag kalla henne highwhite just pga bläsen.
 
Sv: Det här med utställning

måste lägga till att hon är verkligen väldigt dock-söt och har jättefin ögonfärg. Jag kan inte tillräckligt om ragdoll för att kunna säga ngt om katten i övrigt. (jag har två själv, som är väldigt olika i typ, färg, storlek osv, ingen av dem är utställd)
 
Sv: Det här med utställning

Är du säker? I de versioner som jag hittat av rasstandarden står det bara att vita ben är att föredra?

Och på Ragdollklubbens hemsida (som jag länkade till tidigare) finns det flera katter under Bicolor-galleriet som bara har sockor?
 
Sv: Det här med utställning

Hihi.. Det verkar då inte så lätt detta. ;)
Det här med att läsa in sig på standarden är också en djungel (tycker jag) eftersom det är så mycket "tolkningar".

I vilket fall älskar jag katten och jag har jättebra kontakt med hennes uppfödare, är ju dock så att jag vill lära mig mer och därför jag postade i ett forum då jag upptäckt när jag tittar runt och läser att jag faktiskt inte vet om hon är bicolor eller mitted.... men det verkar inte vara helt glasklart ändå. :D
Men om man inget frågar, får man inget heller veta - eller hur? ;)

Kram
 
Sv: Det här med utställning

Moderatorn här på kattforumet, Cheeserica, är ju raggisuppfödare. Hoppas hon dyker upp och kan bringa reda :)
 
Sv: Det här med utställning

Ja det är ju jätteintressant detta! Har vänt och vridit på henne och tittat på bilder... :D Ska bli kul att höra vad någon som kan säger!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp