Bukefalos 28 år!

Det här med veterinärer verkar inte fungera för mig!

J

josse_horses16

Hejsan…
Det här med veterinärer verkar inte fungera för mig…
Min häst fick ett sår på bakbenet. Ett litet från början, men det växte och växte, så jag ringde vet. men hon hade inte tid att komma ut utan ställde några frågor om såret… Jag sa att hon blödde lite, och att det börjat vara lite grann. Hon skrev ut celeston. Jag hämtade ut salvan men läste på den att man ”bör undvika öppna sår”. Jag vågade inte använda salvan utan väntade några dagar och ringde ut en annan veterinär. Han blev arg på den andra vet. som skrivit ut salvan och sa att jag gjort rätt som inte använt salvan.
Han skrev ut en annan salva som jag dagen efter hämtade ut. Inotyol, jag använde den och den fungerade sådär… Men jag läste på den nu att inotyol bör inte användas vid vätskande eller infekterade sår! När vet. 2 var ut så var minst en kvadrat decimeter helt varigt! hon blödde lite, men det var i högsta grad infekterat.
Min hovslagare gav mig rådet att prova aloe vera. Den salvan har gett bäst resultat.
Av två veterinärer och en hovslagare så var hovslagaren bäst, och definitift billigast, 1200 kostade besöket från en vet och salvorna kostade lite under hundralappen var…
Det känns lite underligt… Jag har tappat förtoendet lite för vet.


Kanske man måste välja ett av två dåliga ibland, men då kan väl vet. informera om detta. Att det egentligen inte bör användas men att jag skriver ut det ändå därför att…

Men men… Det kanske blir så ibland… =/
Kramizar/Jossan
 
Har också haft otur med veterinärer. Nu har jag ju tack och lov aldrig haft en skadad häst, men har tagit ut veterinär i förebyggande syfte, såsom vaccinationer, tandkontroll m.m. Har aldrig blivit nöjd, antingen har de slarvat igenom kontrollerna, verkat hästrädda, gjort ett dåligt jobb med tänderna m.m. Om en veterinär inte är bra på hästens mun kan de väl säga det när man undrar om de kan göra en tandkontroll??? Hittade tillslut en bra vet. till min förra häst, men nu har man ju flyttat igen...Suck!!!
 
Veterinärer har bara en kort genomgång av hästens tänder under sin utbildning. Ska man ha nån som är duktig ska det vara nån med hästens tänder som specialintresse. Annars anlita en tandläkare.
 
Ja, och just därför frågar man ju innan om de är kunniga inom detta område. En veterinär borde ju sätta hästens hälsa i första rummet, och då såga att de inte utför tandkontroller om de inte innehar tillräckligt med kunskap... Men många verkar göra detta ändå...
 
Till nästa gång så kan du fråga efter Stomahecid (tror jag det heter), det är ett puder man har till stomi"sår" på människor. Kanon att pudra på vätskande sår då det släpper ingom vätskam men ingen smuts, ska sitta 24h och sen rengör man däremellan.
 
Prova att koka ur såret med väteperoxid 3 %, finns på apoteket. Inityol verkar ju jätteläskigt att ta på sår- visst det skyddar mot väta men snacka om att stänga in bakterier...huh!
 
Till nästa gång så kan du fråga efter Stomahecid (tror jag det heter), det är ett puder man har till stomi"sår" på människor. Kanon att pudra på vätskande sår då det släpper ingom vätskam men ingen smuts, ska sitta 24h och sen rengör man däremellan.

´Hej! lite sent svar... men men.. tack så jätte mycket, det verkade ju jättebra! Det ska jag komma ihåg!!

Tack igen!
 
Prova att koka ur såret med väteperoxid 3 %, finns på apoteket. Inityol verkar ju jätteläskigt att ta på sår- visst det skyddar mot väta men snacka om att stänga in bakterier...huh!

okej... smart jö! jag provade det... vi hade just köpt hem det för vi tänkte att det kan va bra o ha, så kom du med detta tipset! Tack så mycket!! kramiz
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 270
Senast: Otherside
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 022
Senast: Sirap
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 691
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp