Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Katter kan gå långt om de bestämmer sig för det. Det bästa är att göra som @TinyWiny sa och ringa polisen samt testa med en chipläsare. Ring 114 114 så kopplar de dig rätt. Har ni polisstation någorlunda i närheten går det ju att besöka den men personligen tycker jag det är krångligt, det brukar vara långa väntetider.

Om du ringer 114 114 har de faktiskt en speciell djursamordnare tom på helgerna som man blir kopplad till. Det var henne jag ringde till i panik när Nikita smitit ut och *host* varit borta lite mindre än två timmar :o Hon var mycket trevlig, tog alla uppgifter och bad bara att jag skulle ringa tillbaka om hon kom tillrätta, vilket hon gjorde en timme senare. Näh jag är inte alls en hönsmamma. :angel:
 
Jag har gjort likadant, fast den katten (den första) var definitivt hemlös och i behov av att bli hjälpt. Det första vi gjorde var att kastrera honom, eftersom han inte ens var rumsren och kissade inne så det stank och huset fick utrymmas några timmar.

De andra 2 var grannens katter som VÄGRADE bo hos dem utan prompt skulle bo hos oss, trots att vi inte matade dem, hade arga gammelkatten (se ovan) och en stor hund som gärna sprang efter dem. Till sist gav grannen upp och de två blev våra :love:

Den fjärde hittade min man i skogen, en bitande kall vinterdag. Den var då pytteliten unge och hade knappast överlevt natten. Dumpad av nån människa eller lämnad av sin mamma, vem vet.

Jag skulle tipsa om att sätta upp en lapp här och där i området och efterlysa en ev ägare, innan ni tar hand om honom.

Katter :heartlove:
Tack! :bow:
Tycker det är jättesvårt att veta om katten är hemlös eller inte.
Det känns i alla fall bättre att ta hand om den än att inte göra någonting, även om ingenting känns riktigt rätt. :crazy:

Den har som sagt var uppehållit sig i området länge och jag tror den har vistats en hel del på vår tomt utan att vi har sett den alla gånger. Vi har många gömställen för en liten katt på tomten. ;)

Vi har även frågat runt närmaste grannarna utan att fått napp. Har även kollat sajter för bortsprungna katter (i hela landet ;)).
Skulle tagit den till veterinären idag för att kolla ev chip men vi hann inte med pga att jag var på jobbet hela dagen och sen kom vi på att vi måste införskaffa en kattbur för bilresan dit.
Får bli på måndag.

Eftersom vi har gett den mat och den kommer hit så har vi fortsatt att mata den. :down:
Det verkar inte som det går någon nöd på honom i alla fall.
Det verkar troligen som han är okastrerad också efter en lite noggrannare koll.
Ska ringa 114 114 också imorgon.
 
Ta katten till veterinären och låt dom kolla chip/tatuering. Du får ju snabbare napp än att krångla med halsband och lappar.
Förutsätter dock att katten är märkt såklart, vilket tyvärr inte alla är.
Träffat på en människa som matat en katt under några veckor och sedan låtit den bo inne hos sig i ungefär en vecka innan katten togs till veterinär (:grin:) Där visade det ju sig att katten var märkt och hade en ägare som saknat katten i över ett halvår och var helt ofattbart glad över att få sin katt tillbaka.
Ja, vi tänker också att kollar chippet först innan vi sätter upp lappar. Skulle åkt idag men hann inte pga jobb.
Jag hoppas ju helst att han är märkt och att det enkelt och smidigt går att få tag på ägaren. Tyvärr så känner jag mig inte så hoppfull eftersom jag konstaterat att det är en okastrerad hane. Det är troligen också en ung katt, den ser inte riktigt fullvuxen ut vilket gör mig orolig för att det är en övergiven kattunge.
Men jag vet ju inte säkert heller. Jag kan ju ha helt fel också och det är väl bra i sådana fall.
 
På kvällarna brukar Lukas komma in och hälsa en stund. Jobbar på att utöka sitt harem...
20729265_1385333061562663_1914527432209838294_n.jpg
 
Ja, vi tänker också att kollar chippet först innan vi sätter upp lappar. Skulle åkt idag men hann inte pga jobb.
Jag hoppas ju helst att han är märkt och att det enkelt och smidigt går att få tag på ägaren. Tyvärr så känner jag mig inte så hoppfull eftersom jag konstaterat att det är en okastrerad hane. Det är troligen också en ung katt, den ser inte riktigt fullvuxen ut vilket gör mig orolig för att det är en övergiven kattunge.
Men jag vet ju inte säkert heller. Jag kan ju ha helt fel också och det är väl bra i sådana fall.
Jaha, då var katten kollad och tyvärr hade jag rätt i mina misstankar. :(
Katten är en okastrerad hankatt, ca ett år gammal, inget chip, ingen id-märkning.

Ringde polisen idag och anmälde honom som upphittad katt. Satt 4 timmar i telefonkö. :wtf:
Nu på kvällen har jag satt upp lappar på min lokala Ica och imorgon ska jag fortsätta att sätta upp lappar.

Annars verkar katten trivas bra hos oss. Det är en otroligt rar katt. :love:
Han ligger för det mesta i vårt uterum och myser. Annars är han ute men verkar hålla sig i närheten. Ibland kommer han in i huset, men vi försöker ha honom så lite som möjligt i huset. Jag säger bara, katthår! :cautious:
Dessvärre verkar både jag och sambon mer eller mindre allergiska mot katt. Näsan och rinner så fort vi kommer nära. :crazy:

Fortsättning följer, antar jag....
 
Jaha, då var katten kollad och tyvärr hade jag rätt i mina misstankar. :(
Katten är en okastrerad hankatt, ca ett år gammal, inget chip, ingen id-märkning.

Ringde polisen idag och anmälde honom som upphittad katt. Satt 4 timmar i telefonkö. :wtf:
Nu på kvällen har jag satt upp lappar på min lokala Ica och imorgon ska jag fortsätta att sätta upp lappar.

Annars verkar katten trivas bra hos oss. Det är en otroligt rar katt. :love:
Han ligger för det mesta i vårt uterum och myser. Annars är han ute men verkar hålla sig i närheten. Ibland kommer han in i huset, men vi försöker ha honom så lite som möjligt i huset. Jag säger bara, katthår! :cautious:
Dessvärre verkar både jag och sambon mer eller mindre allergiska mot katt. Näsan och rinner så fort vi kommer nära. :crazy:

Fortsättning följer, antar jag....

Om jag varit i era skor hade jag byggt en "koja" åt honom utomhus så att han får en dräglig vinter om han väljer att stanna hos er (eftersom ni är allergiska och det inte funkar att ha honom inne). Plus att jag hade åkt till veterinären och kastrerat honom och vaccinerat.
 
Om jag varit i era skor hade jag byggt en "koja" åt honom utomhus så att han får en dräglig vinter om han väljer att stanna hos er (eftersom ni är allergiska och det inte funkar att ha honom inne). Plus att jag hade åkt till veterinären och kastrerat honom och vaccinerat.
Ja, vi ska se om vi får något napp på annonseringarna först.....
Men absolut, kastrering och vaccinering är ett måste om han ska stanna här. :)

Skulle katten stanna hos oss så får han vara inne ändå när det blir kallt. Skulle inte ha hjärta till annat....:crazy: Vi får ta allergitabletter i sådana fall. Har redan gjort det vid några tillfällen. :up:
Han går in i huset redan nu, då och då.
Den främsta anledningen till att vi är restriktiva nu är för att vi inte har någon kattlåda och för att vi tycker det är dumt om han vänjer sig för mycket vid att vara inne med oss om det nu är så att han har en ägare som hör av sig.
 
@Vallmo en ettårig okastrerad hankatt märker gärna revir. Har du otur kan han kissa ner allt och det beteendet befäst snabbt. Mitt råd är att kastrera omgående alternativt kontakta ett katthem om du inte kan ha honom kvar.

Jag har hittat ägaren nu!
Annonserade på min lokala FB sida och fick napp nästan direkt. Det var några som kände igen katten och gav mig namnet på ägaren som jag då taggade och fick kontakt med.

Han har precis varit och hämtat katten.
Talade om att vi hade varit och kollat chip och tipsade om att han kunde ju chippa och kastrera katten. :idea: Och sätta på den ett halsband så att det är lättare att identifiera katten.
Nä, kastrera skulle han inte för han skulle avla på den. Fast den har ingen stamtavla, men det var nog en raskatt. :banghead: Snarare en bondkatt med fin färg skulle jag tro. :angel:

Sen lyckades jag se lite längre ner att han hade annonserat på samma sajt som jag just hade hittat och då stod och där stod det i efterlysningar att katten har inget halsband. :banghead:

Ursäkta, men hur tänker folk? Låta en okastrerad hane gå ute, utan halsband och ingen chip trots att det är tänkt att ha som avelsdjur. :confused: Eller är jag överkänslig och sur för att jag saknar katten? :o
 
Jag har hittat ägaren nu!
Annonserade på min lokala FB sida och fick napp nästan direkt. Det var några som kände igen katten och gav mig namnet på ägaren som jag då taggade och fick kontakt med.

Han har precis varit och hämtat katten.
Talade om att vi hade varit och kollat chip och tipsade om att han kunde ju chippa och kastrera katten. :idea: Och sätta på den ett halsband så att det är lättare att identifiera katten.
Nä, kastrera skulle han inte för han skulle avla på den. Fast den har ingen stamtavla, men det var nog en raskatt. :banghead: Snarare en bondkatt med fin färg skulle jag tro. :angel:

Sen lyckades jag se lite längre ner att han hade annonserat på samma sajt som jag just hade hittat och då stod och där stod det i efterlysningar att katten har inget halsband. :banghead:

Ursäkta, men hur tänker folk? Låta en okastrerad hane gå ute, utan halsband och ingen chip trots att det är tänkt att ha som avelsdjur. :confused: Eller är jag överkänslig och sur för att jag saknar katten? :o

Ägarna är kompletta idioter och katten kommer att försvinna för dem igen (ev bort till er). Eller ännu värre, bli överkörd :cry: :cry:
 
Jag har hittat ägaren nu!
Annonserade på min lokala FB sida och fick napp nästan direkt. Det var några som kände igen katten och gav mig namnet på ägaren som jag då taggade och fick kontakt med.

Han har precis varit och hämtat katten.
Talade om att vi hade varit och kollat chip och tipsade om att han kunde ju chippa och kastrera katten. :idea: Och sätta på den ett halsband så att det är lättare att identifiera katten.
Nä, kastrera skulle han inte för han skulle avla på den. Fast den har ingen stamtavla, men det var nog en raskatt. :banghead: Snarare en bondkatt med fin färg skulle jag tro. :angel:

Sen lyckades jag se lite längre ner att han hade annonserat på samma sajt som jag just hade hittat och då stod och där stod det i efterlysningar att katten har inget halsband. :banghead:

Ursäkta, men hur tänker folk? Låta en okastrerad hane gå ute, utan halsband och ingen chip trots att det är tänkt att ha som avelsdjur. :confused: Eller är jag överkänslig och sur för att jag saknar katten? :o
Enormt oansvarigt.
Att inte bry sig om att nya kattungar kan sättas till världen som kanske blir hemlösa och fryser ihjäl.
 
Ägarna är kompletta idioter och katten kommer att försvinna för dem igen (ev bort till er). Eller ännu värre, bli överkörd :cry: :cry:
Ja eller råka i slagsmål, bli hemlös, svälta, frysa, sätta hundratals ungar till världen som ingen vill ha och tar ansvar för... Så sorgligt när folk inte tar ansvar för sina djur :cry:
Enormt oansvarigt.
Att inte bry sig om att nya kattungar kan sättas till världen som kanske blir hemlösa och fryser ihjäl.
Ja, eller hur!
Jag blev faktiskt uppriktigt ledsen över den inställningen. :cry:
Då har man ju varken kattens välbefinnande i åtanke eller eventuella ägare till okastrerade honkatter som blir dräktiga.
Som sagt, jag tipsade ju om chipmärkning. Hade katten haft det så hade ägarfrågor varit utomordentligt lätt att lösa. Eller ett halsband också för den delen.

Det är ju uppenbart att ägaren låter katten gå ute. O_o Vi har ju sett den många gånger här under en längre tid, vilket för mig är obegripligt eftersom den inte är kastrerad.
 
Ja, eller hur!
Jag blev faktiskt uppriktigt ledsen över den inställningen. :cry:
Då har man ju varken kattens välbefinnande i åtanke eller eventuella ägare till okastrerade honkatter som blir dräktiga.
Som sagt, jag tipsade ju om chipmärkning. Hade katten haft det så hade ägarfrågor varit utomordentligt lätt att lösa. Eller ett halsband också för den delen.

Det är ju uppenbart att ägaren låter katten gå ute. O_o Vi har ju sett den många gånger här under en längre tid, vilket för mig är obegripligt eftersom den inte är kastrerad.

Nästa gång den är hos er fångar du in den, lämnar in den till polisen och nämner att du tror det är xxx katt. Upprepa tills poletten trillar ner.
 
Nästa gång den är hos er fångar du in den, lämnar in den till polisen och nämner att du tror det är xxx katt. Upprepa tills poletten trillar ner.
Jag saknar kattskrället jättemycket. :o :cry:

Måste bara fråga alla ni som är kunniga på katt, han sa något om att den var en raskatt typ Burma eller Birma men att den inte hade någon stamtavla. Är det en raskatt då och hur funkar det om man avlar på den?
För mig ser katten ut som en "vanlig" katt som är gul-rödrandig med vitt bröst. Kan det verkligen stämma det där med raskatt?
Sambon har googlat men inte hittat någon sån ras som överensstämmer med kattens utseende annat än vanliga bonnkatter.

@Alexandra_W jag skulle inte ha hjärta att ta katten till polisen. ;) Han hatar att åka bil. :crazy:
 
Jag saknar kattskrället jättemycket. :o :cry:

Måste bara fråga alla ni som är kunniga på katt, han sa något om att den var en raskatt typ Burma eller Birma men att den inte hade någon stamtavla. Är det en raskatt då och hur funkar det om man avlar på den?
För mig ser katten ut som en "vanlig" katt som är gul-rödrandig med vitt bröst. Kan det verkligen stämma det där med raskatt?
Sambon har googlat men inte hittat någon sån ras som överensstämmer med kattens utseende annat än vanliga bonnkatter.

@Alexandra_W jag skulle inte ha hjärta att ta katten till polisen. ;) Han hatar att åka bil. :crazy:

Ingen stamtavla = huskatt. Punkt.
 
Jag saknar kattskrället jättemycket. :o :cry:

Måste bara fråga alla ni som är kunniga på katt, han sa något om att den var en raskatt typ Burma eller Birma men att den inte hade någon stamtavla. Är det en raskatt då och hur funkar det om man avlar på den?
För mig ser katten ut som en "vanlig" katt som är gul-rödrandig med vitt bröst. Kan det verkligen stämma det där med raskatt?
Sambon har googlat men inte hittat någon sån ras som överensstämmer med kattens utseende annat än vanliga bonnkatter.

@Alexandra_W jag skulle inte ha hjärta att ta katten till polisen. ;) Han hatar att åka bil. :crazy:

Nej, är den inte registrerad korrekt är det ingen raskatt utan räknas avelsmässigt som huskatt. Precis samma princip att en häst med arabhästföräldrar inte är en arab om den inte är korrekt registrerad i ARAB, arabhästföreningens registratur.

Edit: Tvåa på bollen :D
 
Ingen stamtavla = huskatt. Punkt.
Nej, är den inte registrerad korrekt är det ingen raskatt utan räknas avelsmässigt som huskatt. Precis samma princip att en häst med arabhästföräldrar inte är en arab om den inte är korrekt registrerad i ARAB, arabhästföreningens registratur.

Edit: Tvåa på bollen :D
Tack! :bow: Det var väl ungefär samma sak som sambon kom fram till också.

Tycker det bara är så konstigt att man som privatperson vill avla på sin huskatt utan stamtavla. :confused: Det är väl en sak om man har en hona, men hur tänker man om man har en hankatt, undrar jag? Hur omsätter man den aveln i praktiken, liksom? Jättekonstigt, verkligen! :cautious:

Nåväl, det kanske bara var något han sa för att jag frågade varför den inte var kastrerad. Verkar ju enklare att säga att man inte har råd med en kastrering i sådana fall. :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 072
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 276
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp