Det här med ridgymnasium

FlygandeGris

Trådstartare
Detta kanske är helt fel tråd att skriva inlägget i, aja.

Nu börjar det snart vara dags för mig att söka in till gymnasium och jag är så förvirrad. Jag tänkte först inte gå i ett hästgymnasium då jag inte gillar att typiskt "tjejiga tjejer" det är inte min typ helt enkelt. Men har kommit på att hästar är det ända som jag tycker är kul. Inte särskilt intresserad av teknik, ekonomi och allt vad det är. Så det blir nog ett hästgymnasium ändå.

Det jag tänkte fråga om är om någon gått i ett ridgymnasium så skulle det var jättesnällt om ni kunde skriva hur det var på just det gymnasiet. Jag ska i sånnafall bo på internat och ta med egen häst. Det jag är lite "smått orolig" om är: hagvistelse (hur länge hästen får vara ute om dagen + hag-kvalite), hur mycket tid man kommer spendera i stallet och såklart hur det är att bo på internat.

Skulle jättegärna vilja höra rekomendationer på olika ridgymnasium och hur det är att gå på just det ridgymnasiet.
 
Jag har tänkt gå på Vreta gymnasiet, dock vuxen utbildningen. Startade en tråd för inte så länge sedan ock folk på gymnasie delen sa också att det var sjukt bra där.
 
Skulle jättegärna vilja höra rekomendationer på olika ridgymnasium och hur det är att gå på just det ridgymnasiet.
Moderatorn ber att vi undviker ingående diskussioner om namngivna gymnasier. Vilket det än handlar om kommer det finnas både positiva eller negativa åsikter om dem.
Men diskutera gärna hur det fungerar generellt att gå på ridgymnasium.
 
Detta kanske är helt fel tråd att skriva inlägget i, aja.

Nu börjar det snart vara dags för mig att söka in till gymnasium och jag är så förvirrad. Jag tänkte först inte gå i ett hästgymnasium då jag inte gillar att typiskt "tjejiga tjejer" det är inte min typ helt enkelt. Men har kommit på att hästar är det ända som jag tycker är kul. Inte särskilt intresserad av teknik, ekonomi och allt vad det är. Så det blir nog ett hästgymnasium ändå.

Det jag tänkte fråga om är om någon gått i ett ridgymnasium så skulle det var jättesnällt om ni kunde skriva hur det var på just det gymnasiet. Jag ska i sånnafall bo på internat och ta med egen häst. Det jag är lite "smått orolig" om är: hagvistelse (hur länge hästen får vara ute om dagen + hag-kvalite), hur mycket tid man kommer spendera i stallet och såklart hur det är att bo på internat.

Skulle jättegärna vilja höra rekomendationer på olika ridgymnasium och hur det är att gå på just det ridgymnasiet.

Vill du jobba med hästar, menar du? Gymnasiet är ju i första hand en utbildning, ett steg på vägen mot jobb,, men jag hänger inte riktigt med på dina argument. Som jag förstått det är ditt huvudskäl till att välja hästgymnasium att du tycker de vanliga läsämnena är ointressanta, och huvudargumentet mot att inte göra det är att du tror att klasskompisarna kommer vara "tjejiga tjejer".

Inget av det verkar ha nånting med yrkesval att göra och hur du tänker att ditt gymnasieval är ett steg på vägen mot yrket du vill ha?

Vill du jobba med hästar så kan naturbruksgymnasium absolut vara bra. Vill du undvika kvinnodominerade miljöer verkar det direkt olämpligt att jobba med hästar, eftersom det är en så extremt kvinnodominerad bransch.
 
Kolla upp skolorna nogrannt! Om du kollar på gymnasium som inte har egna hästar utan samarbetar med ridskolor kan det vara bra att kolla upp dem också. Jag själv gjorde misstaget att välja ett gymnasium som gjorde väldigt bra reklam för sig. Blev väldigt besviken på själva skolan, och en av ridskolorna hade helt annan filosofi än mig vilket var påfrestande.
 
Finns ju gymnasium som inte är internat, med häst som en extra aktivitet bara.
Är bättre att ha en ordentlig gymnasie utbildning med häst vid sidan av. Är ju sällan folk fortsätter med häst som yrke efter rid gymnasium.
 
Jag gick ridgymnasium. Då med själva skolan i city och samarbete med ridskolor runt om. Vi var 30 tjejer i min klass, kan inte påstå att vi var spec tjejiga, men det blir lätt en spec stämning med bara tjejer. Men av dom 30 tjejerna är det vet jag vet 2 stycken som gått vidare till att jobba med hästar resten pluggar eller jobbar med annat.

Jag säger som andra, kolla upp skolorna, och även ridskolorna som man har ett ev samarbete med. Väljer du en skola som inte har egna hästar så får du räkna med att det blir en del åkande och ev. även släppande. Vår skola "tvingade" oss till att ha skor med stålhätta under stalltjänsten. Under ridningen så ville dom flesta av oss ha med stövlar, plus att vi skulle ta med tex säkerhetsväst och hjälm. Ridskolorna kunde inte ha ett utrymme för oss som vi kunde förvara våra grejer på.
I mitt fall vart det vanlig skola men med ridlektion en gång i veckan (plus stalltjänst samma dag). Vill man verkligen åt lantbruket och djuren så skulle jag rekommendera en skola med egna hästar och djur som finns på skolan. "Riktiga" lantbruksskolor brukar ju oxå ha andra program som lockar kanske lite mer killar om man är orolig över könsfördelningen på skolan...

En annan tanke är väl nu iom nya betygen och programmen är att se till att du verkligen har möjlighet att bli högskolebehörig. Säga att 3 års studier är bortkastade är fel, men det är jävligt surt att behöva plugga upp något efter studenten för att man kommit på vad man vill bli, det händer mycket under gymnasieåren så stäng inte alla dörrar. Är det så att du hittar ett intressant program (det finns många olika typer utav djurprogram, inte bara naturbruk inrk häst) men tror du kommer sakna ridningen, kolla med skolan om det går att under dom inviduellavalen välja till special idrott och då ridning.

Dom vänner som jag har haft som bott på internat har varit super nöjda med internaten och trivts jätte bra med det! Det som är att tänka på är ju tex hur långt hem det är. Kan du vara kvar över helgerna? En del skolor erbjuder tex bara elever med en viss sträcka till skolan att vara kvar över helgerna och då kan det bli knepigt om man har hästen på skolan men inte får vara kvar utan måste åka fram o tbx. Andra erbjuder bara mat över skoldagarna och inte över helgen. En del erbjuder bara lunch medans en del erbjuder frukost, lunch och middag.
Just den egna hästen verkar tyvärr inte vara prioriterad på skolorna utan kanske får sämre hage. Många jag känner har valt att ha hästen på ett stall nära skolan istället för på skolan.
 
Vill du jobba med hästar, menar du? Gymnasiet är ju i första hand en utbildning, ett steg på vägen mot jobb,, men jag hänger inte riktigt med på dina argument. Som jag förstått det är ditt huvudskäl till att välja hästgymnasium att du tycker de vanliga läsämnena är ointressanta, och huvudargumentet mot att inte göra det är att du tror att klasskompisarna kommer vara "tjejiga tjejer".

Inget av det verkar ha nånting med yrkesval att göra och hur du tänker att ditt gymnasieval är ett steg på vägen mot yrket du vill ha?

Vill du jobba med hästar så kan naturbruksgymnasium absolut vara bra. Vill du undvika kvinnodominerade miljöer verkar det direkt olämpligt att jobba med hästar, eftersom det är en så extremt kvinnodominerad bransch.

Är inte alls säker på vad jag vill arbeta med, det är ju galet att man ska behöva bestämma sånt när man bara är femton. Men just nu lutar det mot ridlärare eller unghästutbildare men jag är inte säker på att jag kommer känna likadant om ett år. Det är väl mest därför jag inte nämnde något om arbete.
 
Är inte alls säker på vad jag vill arbeta med, det är ju galet att man ska behöva bestämma sånt när man bara är femton. Men just nu lutar det mot ridlärare eller unghästutbildare men jag är inte säker på att jag kommer känna likadant om ett år. Det är väl mest därför jag inte nämnde något om arbete.

Man behöver inte alls bestämma sig, men man kan ju ägna det en tanke iaf. Det lät inte så på ditt första inlägg. Åtminstone är det en bra idé att ha koll på vilka dörrar man stänger genom sitt val. Det kan t ex vara bra att ha koll på om du är behörig till naturvetenskapliga utbildningar på högskolan efteråt, eller om man i så fall måste komplettera med naturvetenskapligt basår? Så du inte väljer bort saker utan att vara medveten om det.

Om där är många tjejer eller inte borde väl inte spela nån större roll?

Ridlärare och unghästutbildare kräver ju båda vidareutbildningar om man ska bli attraktiv på arbetsmarknaden. Så jag skulle åtminstone kolla vilka kvalifikationer de som kommer in där har, så vet du vad du behöver få ihop om det skulle vara så att du inte ändrar dig.

Om du inte alls vet vad du vill, utan bara tänker att det låter roligare att ha hästar än läsämnen på schemat nästa år, så skulle jag inte välja naturbruk, som är en yrkesutbildning till t ex stallskötare eller lantarbetare, utan mer allmän, teoretisk utbildning som ger allmän behörighet, typ Sam eller Natur. Så har du inte stängt några dörrar alls.
 
Vill bara inflika att du bör tänka på hur mycket du vill plugga och vad du absolut inte vill bli.
Naturvetenskapliga linjen krävs sällan för några andra yrken än de som kräver den högsta och längsta utbildningen, som läkare och civilingenjör. Samhäll täcker det mesta, teknik ännu mer osv. Om en utbildning inte täcker grundläggande behörighet borde kurserna gå att lägga till via individuella val och om du inte läser en "ren" yrkesutbildning (vilket naturbruk inte är) där du utbildas mot en yrkestitel så bör skolan kunna hjälpa dig att få den grundläggande behörigheten, speciellt om de förväntar sig att eleverna kommer utbilda sig vidare inom hästnäringen.

Jag gick ett ridgymnasium mitt i stan som hade sin hästutbildning på ridskolor och stall i området. Jag gick då en naturbrukslinje med inriktning häst och naturvetenskaplig profil (eller hur det nu var), och jag ångrar djupt att jag inte valde bort naturvetenskapen. Förstörde min studiemotivation och jag kommer aldrig någonsin ha nytta av det naturvetenskapliga då jag har noll intresse i de yrken som kräver det.

Stirra dig inte blind på vad som "ger mest möjligheter" utan tänk efter om det är möjligheter du någonsin skulle vilja utnyttja.
 
Detta kanske är helt fel tråd att skriva inlägget i, aja.

Nu börjar det snart vara dags för mig att söka in till gymnasium och jag är så förvirrad. Jag tänkte först inte gå i ett hästgymnasium då jag inte gillar att typiskt "tjejiga tjejer" det är inte min typ helt enkelt. Men har kommit på att hästar är det ända som jag tycker är kul. Inte särskilt intresserad av teknik, ekonomi och allt vad det är. Så det blir nog ett hästgymnasium ändå.

Det jag tänkte fråga om är om någon gått i ett ridgymnasium så skulle det var jättesnällt om ni kunde skriva hur det var på just det gymnasiet. Jag ska i sånnafall bo på internat och ta med egen häst. Det jag är lite "smått orolig" om är: hagvistelse (hur länge hästen får vara ute om dagen + hag-kvalite), hur mycket tid man kommer spendera i stallet och såklart hur det är att bo på internat.

Skulle jättegärna vilja höra rekomendationer på olika ridgymnasium och hur det är att gå på just det ridgymnasiet.

En gymnasieexamen är alltid en bra grund. Hur du tar dig dit spelar mindre roll. Min systerdotter går ridgymnasium och väljer att läsa de kurser som gör att hon får högskoleberhögighet och har många valmöjligheter på högskolan. Hon måste lägga till kurser om hon skulle vilja bli t.ex. läkare sen. Det går att läsa till efter gymnasiet. Se det inte som att du väljer yrke nu utan som att du skaffar dig en behörighet för att läsa vidare sen om du vill det. Vill du ha hästar i ditt liv under gymnasiet så välj ridgymnasium.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har precis börjat gymnasiet (ekonomi-ekonomi) och börjat tvivla på mitt val. Innerst inne vill jag gå ett ridgymnasium och jag...
Svar
4
· Visningar
585
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 058
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som går i åttan och tänker väldigt mycket på gymnasievalet. Jag har ridit i flera år och hästarna och ridningen är det...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Börjar i nian nu så det är dags att välja gymnasium. Det står emellan, vanlig teknisk eller natur. Men jag är dock väldigt sugen...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp