Ridgymnasium

Matilda_0000

Trådstartare
Hej! Börjar i nian nu så det är dags att välja gymnasium.
Det står emellan, vanlig teknisk eller natur. Men jag är dock väldigt sugen på ridgymnasium.
Min fråga är då, vilka ridgymnasium är de bästa i Sverige? Och finns det ridgymnasium där man kan gå alla de ämnena som man går när man går på ett vanligt teknik eller natur gymnasium? Blir väll dock väldigt mycket plugg om man ska lära sig om hästar samtidigt. Gör man ett ridprov till ridgymnasiet och hur går det till? På vilken nivå ligger det? :)
 
Jag har inget svar på dina frågor, men finns det inte något mittemellan, tex tekniskt gymnasium med ridprofil eller ridning som specialidrott?
 
Hej! Börjar i nian nu så det är dags att välja gymnasium.
Det står emellan, vanlig teknisk eller natur. Men jag är dock väldigt sugen på ridgymnasium.
Min fråga är då, vilka ridgymnasium är de bästa i Sverige? Och finns det ridgymnasium där man kan gå alla de ämnena som man går när man går på ett vanligt teknik eller natur gymnasium? Blir väll dock väldigt mycket plugg om man ska lära sig om hästar samtidigt. Gör man ett ridprov till ridgymnasiet och hur går det till? På vilken nivå ligger det? :)
Det finns ju naturbruksgymnasium där du kan läsa naturvetenskap med hästprofil. Då läser du alla naturämnen som matte, kemi, fysik etc plus olika hästämnen (vilka brukar skilja sig mellan olika skolor). Jag gick på Bollerup som ligger på Österlen i Skåne, men det finns gott om andra skolor med liknande utbud. Det är inget antagningsprov till naturbruksgymnasium, det får man inte ha :) Däremot om du vill gå ett elitidrottsgymnasium så tror jag du måste göra antagningsprov, oftast krävs det att du har med egen häst också.
 
Fråga din studievägledare :) Utbudet varierar mkt. Det finns ju även de som har riksintag (du kan söka från hela landet) och de som inte har det (bara de i närområdet kan söka tex de flesta naturbruksgymnasium). Personligen tycker jag att de med riksintag är de man ska titta på om det är ridningen man vill ha fokus på, det betyder att de har nåt som inte finns överallt och därför har de fått riksintag. Tex Strömsholm.
Många som bara har specialidrott ridning vid sidan av en vanlig linje, tycker jag är rätt dåliga vad jag sett genom åren. Det kan vara vilken ridlärare som helst som håller i ridningen och planeringen är ju inte riktigt alla gånger vad man önskar. Det blir lite som att rida vanliga kvällslektioner på skoltid men inget mer.
 
Det finns ju naturbruksgymnasium där du kan läsa naturvetenskap med hästprofil. Då läser du alla naturämnen som matte, kemi, fysik etc plus olika hästämnen (vilka brukar skilja sig mellan olika skolor). Jag gick på Bollerup som ligger på Österlen i Skåne, men det finns gott om andra skolor med liknande utbud. Det är inget antagningsprov till naturbruksgymnasium, det får man inte ha :) Däremot om du vill gå ett elitidrottsgymnasium så tror jag du måste göra antagningsprov, oftast krävs det att du har med egen häst också.
Okej, hade kanske tänkt lite mer ridning istället för bara häst kunskap. Men jag ska kolla på det.
 
Hej! Börjar i nian nu så det är dags att välja gymnasium.
Det står emellan, vanlig teknisk eller natur. Men jag är dock väldigt sugen på ridgymnasium.
Min fråga är då, vilka ridgymnasium är de bästa i Sverige? Och finns det ridgymnasium där man kan gå alla de ämnena som man går när man går på ett vanligt teknik eller natur gymnasium? Blir väll dock väldigt mycket plugg om man ska lära sig om hästar samtidigt. Gör man ett ridprov till ridgymnasiet och hur går det till? På vilken nivå ligger det? :)

På Helsingborgs ridgymnasium kan man läsa till full NA-behörighet. Vet dock inget om skolan eller antagning så du får kontakta dem om du är intresserad.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 222
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 545
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp