Det här med ridskolor?!

Hur man lär ut beror ju på nivån på ryttaren. Man kan inte kräva att en obalanserad nybörjare ska kunna rida med vikter utan då börjar man med att lära ut hur man styr med tyglarna så de faktiskt kan styra hästen. Ju duktigare ryttaren blir ju finare bli hjälperna. Samma sak med händerna. En obalanserad nybörjare som kanske är osäker behöver ha en lägre hand för att enkelt kunna ta tag i man eller sadel. När balansen sitter så kan man börja jobba mer med hur man sitter och hur man håller händerna. Lägg även till att de får rida hästar som kanske är för stora eller för små och i sadlar som inte riktig passar dem.

Sen visst finns det dåliga ridskolor också. Jag fick på 80- och 90-talet lära mig att en häst går i form när den knäcker av i nacken och för att få den att knäcka av i nacken så ska man såga den i munnen. Jag hoppas sånt inte förekommer idag.
 
@mamman

Jag vill också tillägga att när man är ensam med en instruktör så kan denne specialanpassa instruktionerna. Om du hela tiden har handen för lågt så kan instruktionen att hålla händerna vid naveln få dig att höja handen lagom mycket utan att du för den skull placerar den vid naveln egentligen, det samma gäller ryggning. Om du fortfarande lutar dig framåt när du tror du rätat upp dig kan instruktionen "luta dig tillbaks" göra susen för att du ska sitta rak i ryggen. Så kan man inte gör a på en ridskola då flera personer med olika fel hör instruktionerna.
 
Jag har hört att ridskolor lär ut barn på fel sätt bara för att få spara på hästarna.

Och att dom lär ut lärarna att dom inte ska ge barnen så mycket feedback för att barnen är inte där för att lära sig, dom är där för att ha kul.

Om dom inte har kul så slutar dom och då får dom inte in lika mycket pengar.

Jag fick lära mig att man bara skulle dra i tyglarna för att rygga hästen, på ridskola.
När vi fick in en privat lärare visade sa hon att man lutade sig bakåt drog bak benen och tryckte till. Det funkade mycket bättre.

Varför lär dom inte barnen rätt ifrån början?
Har ni hört att det är så?
Har ni några åsikter?
 
Faktum är att jag har jobbat på en ridskola (början av 2000-talet) där styrelsen hade liknande ideer - men som tur var är de otroligt få! Här var det en mycket liten ridklubb ute i "obygden" med relativt okunnig (läs gammaldags?)styrelse. Jag minns långdragna diskussioner på styrelsemöten där jag fick enormt mothugg när jag hävdade att ungdomarna skulle lära sig saker (!). "Barnen ska ha roligt!" "Du får sluta att krångla till det - föräldrarna förstår inte vad du gör" (Då hade jag gått igenom varför en häst bör arbeta i balans..) Kadriljer och gymkhana vad det som styrelsen helst såg att jag arbetade med - och det viktigaste var att eleverna kunde ridvägarna. När jag började där fanns det elever som ridit i åtta år som inte hade en aning om halvhalter (hemskt uttryck - jag vet), tempoväxlingar eller några dressyrrörelser. De satt prydligt, stilla (med händerna i manken) på halvlång tygel och kunde hålla sig kvar i alla gångarter och var hejare på att vända snett igenom från två håll... Det värsta var att dessa elever trodde att de var experter - i deras lilla bubbla Jag blev inte långvarig.. Men jag vet att det fanns elever som ridit där som sedan bytt ridskola och känt sig snuvade på en massa undervisning - "varför har jag inte fått lära mig något på alla dessa år".

I det här fallet hade det alltså ingenting att göra med att spara hästar utan var helt enkelt denna styrelses mål med sin ridskola. Eller snarare föräldrar som själva inte hade någon annan ridbakgrund än att åka häst i skogen = ridningens mål och mening.

Undrar om det är denna ridskola TS kanske rentav menar...???
 
Nu kommer jag att sluta följa denna tråd efterssom att vissa perssoner har missuppfattat den här tråden. Det jag skrev i början av tråden var för det mesta inte mina ord. Det är sådant jag har hört! Eller så var jag otydlig.

Jag kände dock igen mig i vissa situationer då jag red i 8 år på ridskola med samma lärare som jag hade första dagen jag kom dit och lät mig på ett annorlunda sätt nu när jag har privat lärare.

Jag blev besviken, ledsen och irriterad av att höra några av era elaka och hårda svar och får inte ut något mer av den här tråden.

Jag har tagit till mig allt ni har skrivit. Jag har även kommit på anledningar till att man kan uppleva att ridskolan gör så eller en anledning till att ridskolan ska göra så. Men både possitiva och negativa anledningar.

Det var inte meningen att det skulle bli någon "lag och utklassnings" tråd.
 
Jag tror snarast du har fått det om bakfoten. Det finns en massa ridskolor i Sverige, en del bra och en del dåliga, det finns dock inte en gemensam nämnare som du tycks tro, i att medvetet lära ut dålig ridning. Det blir rätt absurt med en trådstart som din som sågar alla ridskolor och deras undervisning. Det är få som medvetet lär ut fel, troligen lite fler med okunnigt och oengagerat folk och sedan har vi den stora massan med ganska okej undervisning, åtminstone till en viss gräns. Har man hästar som går max LA (ofta LB) och grupper med ibland 10-15 elevereller så är det smått omöjligt att lära ut högre ridning. Man fastnar lätt efter ett tag.

En annan helt annan aspekt som förekommer är att vissa instruktörer har en tendens att racka ner på andra och mena att deras väg är den rätta och alla andra är skit. Får man då bättre hjälp än tidigare (vilket man bör få om man inte behöver dela ridläraren) och så blir det lätt mer eller mindre hjälte dyrkan.

Hade du startat en tråd om de generella bristerna i ridskolor och målat upp en lite mer trovärdig bild hade fler hållit med. Det finns säkert massor som av brister ute i ridskolevärlden, dock sällan de du pekar på.
 
Själv går jag på ridskola och lär riktigt mycket har utvecklats något enormt.
Min instruktör lär oss bakdel vändning mm !
Hon är som värsta proffset hon kan så mycket har alltid tips som hjälper red en riktigt pigg häst som bara de mer erfarna får galoppera på. Jag fick då rida han, hade ridit jam lite innan. Hade svårt att få stopp på honom hon gav mig tips och sa vad jag ska göra mm, allt funkade och nu är han min favo ponny ♥
Det jag menar är att det varierar från ridskola till ridskola och instruktör till instruktör.
Min är väldigt duktigt och vet vad hon gör/säger ;)
 
Hej!

Inte för att tala om hur dåligt man lär sig när det är negativ feedback. Sådär ska du inte göra- nej men hur sjutton SKA jag göra då?? Plus att inte är ett ord hjärnan gärna missar så man gör precis tvärtemot vad man ska.

För att lära sig behöver man mycket positiv feedback- "det där var bra, fortsätt med det" och tips på förbättringar "om du gör såhär istället för det där så kommer det bli ännu bättre". Den positiva feedbacken ska ALLTID vara mer än den negativa (iaf när jag läste till ridledare). Det man gör mindre bra är också bra att förklara varför det inte är bra "när du lägger händerna så korsas benen i underarmen och då blir händerna och armarna mycket mindre rörliga".

Rent generellt vet jag att det finns ridlärare som lär ut åt h-e fel men det betyder ju inte att alla ridskolor gör likadant.

/Lavinia

Sån tur att mina tränare inte lyssnar på dig, usch vad trist att jämnt få höra vad man gör fel. Jag får höra vad jag ska göra och vad jag gör bra. Jag skulle bli nojig och felprogramerad om jag fått höra "höj inte hälen", " sänk inte handen", "nu glömde du yttertygeln igen", "hästen ska inte vara högerställd", "titta inte ner", "fel"<paus> "fel", <paus>"fel"....
 
Jag förstår precis vad du menar. Ridskoleridning och privatridning, det är två helt skilda saker ofta. Jag kan ju säga att det tog tid för mig att lära om och göra rätt när jag hade slutat på ridskolan. När jag köpte min häst, välutbildad och känslig så fick jag tänka om ganska rejält när det gällde ridsättet.

Visst lärde jag mig en del på ridskolan ändå, tex balans och en del sådant. Fick ju ändå en säker grundsits på ridskolan som har hängt med.
 
Senast ändrad:
Den ridskolan jag jobbade på hade ponny ridning med ålder 3-6 år i mina grupper.
Det lektionerna gick ut på var att ha roligt och i det hitta balans och mod så det var ute ridning, slalom banor, pant gömme, under hökens vingar kom, ut på galopp banan mm och man fick hålla i sadel eller manen Hur mycket man ville.
Sedan vid av skrittningen sjöng vi ramsor om sitsen.

När dom gick från den åldern jag hade till nästa där det ingick mer dressyr och hoppning fanns inga större problem med balans, sits eller mod utan det var bara att köra vidare.
 
Jag förstår precis vad du menar. Ridskoleridning och privatridning, det är två helt skilda saker ofta. Jag kan ju säga att det tog tid för mig att lära om och göra rätt när jag hade slutat på ridskolan. När jag köpte min häst, välutbildad och känslig så fick jag tänka om ganska rejält när det gällde ridsättet.

Visst lärde jag mig en del på ridskolan ändå, tex balans och en del sådant. Fick ju ändå en säker grundsits på ridskolan som har hängt med.
När jag ridit på ridskola några år och testade att rida icke ridskolehästar så blev jag upprepade gånger rillfrågad om det inte var stor skillnad på hästen. Jag märkte inget, den var inte ett dyft känsligare än många av de ridskolehästar jag ridit.

Om det blir stor skillnad i ridsättet beror på hästen i fråga ( om den är känslig eller inte till exempel) och på vad man fått för undervisning. Det finns olika skolor om hur man ska rida samt olika skickliga instrutörer och självklart kan det då bli skilnader, men det kan det även bli om man byter häst eller ridskola/instruktör.

Jag var exemeplvis på en ridresa utomlands på ett ställe med en svensk instruktör. Hon började första lektionen med att deklarerar att till skillnad från i Sverige så ride vi mest med sätet här och inte med handen, precis som om alla i Sverige skulle rida på samma vis och då med handen primärt.
 
Nu kommer jag att sluta följa denna tråd efterssom att vissa perssoner har missuppfattat den här tråden. Det jag skrev i början av tråden var för det mesta inte mina ord. Det är sådant jag har hört! Eller så var jag otydlig.

Jag kände dock igen mig i vissa situationer då jag red i 8 år på ridskola med samma lärare som jag hade första dagen jag kom dit och lät mig på ett annorlunda sätt nu när jag har privat lärare.

Jag blev besviken, ledsen och irriterad av att höra några av era elaka och hårda svar och får inte ut något mer av den här tråden.

Jag har tagit till mig allt ni har skrivit. Jag har även kommit på anledningar till att man kan uppleva att ridskolan gör så eller en anledning till att ridskolan ska göra så. Men både possitiva och negativa anledningar.

Det var inte meningen att det skulle bli någon "lag och utklassnings" tråd.
Fast man ska inte lyssna på allt man "hört", det är bättre att skaffa sig en egen uppfattning. Det du hört stämmer t ex inte överens med den ridskolan jag rider på eller har ridit på, så man ska inte dra alla ridskolor över en kam efter något man hört.

Tycker det är tråkigt att du väljer att fly tråden när du inte får dom svar du tänkt dig. :/
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 728
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 159
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
906
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp