Bukefalos 28 år!

Det "nya bettet" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Cyllene

Trådstartare
Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Var på nationell hopptävling igår. 11 av 45 hästar i 1,45-hoppningen reds på ett bett jag inte sett förut, så antingen så har det visat sig vara ett mycket bra bett eller så härmar de varandra!

Men då är frågan vad det är för bett och hur det egentligen verkar på hästen!? :confused:

Det ser inte ut att vara särskilt trevligt. Det ser ut som en stång med en grej på mitten som har någon slags rulle på sig. Det är inte runt utan rakt och platt. Det är skänklar på det och de rider med två tyglar och ett tunt snöre löper över hästens nos.

De sålde dem i en monter bredvid banan och det kostan 2500 kr. :crazy:

Någon som ridit på detta bett och kan förklara det magiska? Det såg inte det minsta kul ut när man kollade på själva bettet - men hästarna såg ut att fungera fint på det.

/C
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

menar du detta?

combo-bit_03.jpg


Mikmar heter det och det har vart uppe en HEL del trådar om de i typ ett halvår.
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Yup! Det är det!

Med andra ord jag som är sen alltså! :D

Så går det när man bara rider unghästklasser... Ska söka på det o läsa gamla trådar!

/C
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Okej, nu har jag läst de gamla trådarna och det verkar som om de flesta tycker som jag - att det ser vidrigt ut.

Men då är ju siffran helt otrolig - ELVA AV FYRTIOFEM red på detta bett. Det var de 45 bästa i landet om man bortser från de som är på utlandsuppdrag osv. :crazy: :crazy:

Jag håller dock fast vid att hästarna gick bra. Det var snyggt (mjukt och följsamt) ridet och dessa hästar var inte mer spända/gick i högre form än några andra...

Men det måste ju vara "inne" att rida på dessa bett. Jag ser ingen annan förklaring...
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Jag diskuterar lite med mig själv här nu. :D

Nu har jag sett videon "Useful Information on the Combination Bit" - och bettet har faktiskt väldigt många olika alternativ. Våra toppryttare ska ha ett plus för att alla red med dubbla tyglar.

Däremot så kvarstår faktumet att jag inte förstår hur man kan utforma ett bett på detta sätt - inte när man vet hur en häst ser ut i munnen! :crazy:

Själva kombinationssystemet kan nog vara smart - men då är ju Mylerbetten "mjukare" utformade...

/C - förbryllad över detta!
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

hehe :D . kollade inte på videorna, men tycker att mundelen är hemsk utformad. Sen att det finns sådana som kan rida bra på ett sådant bett, det är ju tur. Toppryttarna kanske klarar av det, men alla andra som ser och tänker "oj va bra" och går hem för att pröva på sin egen :crazy: .
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Ja och varför ha en "tungfrihet", som ändå inte är en tungfrihet? Det ger absolut ingenting mer än möjligtvis obehag för hästen som troligtvis får problem att svälja och sitter bettet lite fel får den "tungfriheten" upp i gommen. :crazy:
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Massor med "amatörer" som rider på detta bettet också. Min kompis som tävlar 130 kallar dom för Terrorbett, ocj jag håller med!! :crazy: Argumentet brukar vara att hästen går såååå bra i form med mikmar, bättre än de nånsin gjort! Inte konstigt att den tar in och ned nosen när man drar åt med ett tunnt rep kanske.... :smirk:
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

fy f*n vad det såg hemskt ut!
aldrig att jag ens skulle komma på tanken att sätta på min häst detta bett! att det finns folk som kan rida "bra" på det tvivlar jag inte på, men är det inte bättre att försöka låta bli? :(
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

jag skulle inte ens rida på långa tyglar med ett sånt. Hur man kan välja att tävla hoppning med det begriper jag ABSOLUT inte!? :eek: :cry:
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Däremot så kvarstår faktumet att jag inte förstår hur man kan utforma ett bett på detta sätt - inte när man vet hur en häst ser ut i munnen! :crazy:

Jag tror nog att uppfinnaren till detta bettet vet hur en häst ser ut i munnen. Att bettet SER otäckt ut är ju faktiskt en helt annan grej än att det skulle kännas otäckt för hästen. Jag använder själv inte detta bettet, men jag har faktiskt sett ett par hästar som har varit lite oroliga i munnen och som varit väldigt spända i ridningen, blivit helt andra hästar i detta bettet. Visst är det mycket skit att ha en en hästs mun, men det är ju definitivt inte värre än att rida på tex kandar, eller?
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

*lånar din knapp*

Varför tycker ni att detta bett är så hemskt? Jag tycker det verkar ganska smart uppbyggt. Bettdelen är platt och har en stor anläggningsyta samtidigt som plattheten gör att den inte tar upp så stor plats i munnen uppåt som ett runt bett hade gjort.
Kan mycket väl tänka mig att många hästar gillar detta.
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Svarar både dig och Ramona.

Det är just den här kantigheten jag reagerar på. Visst tar det lite mindre plats i hästens mun - men det innebär ju också att det "händer mer" när det rör på sig. Förstår ni vad jag menar? Ju rundare kanter desto mjukar mot hästens känsliga mun?

Men nog kanske an det vara så att det passar hästmunnen- eftersom INGEN som ridit med det verkar vara negativt inställd till det...

Skulle nästan vilja prova det så man vet vad man pratar om.

/C
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Det är ju trevligt med ett platt bett, om det inte sitter fast i en hävstång som vrider upp det på högkant när man tar i tygeln. Om man dessutom har en utskjutade del som trycker upp i gommen skulle jag aldrig stoppa det i munnen på min häst. Nu vet inte jag hur Mikmarbetten är balanserade, det kan hända att de roterar väldigt lite även när man tar i tygeln, men då skulle ju inte skänklarna göra någon nytta alls.
Det finns platta bett som roterar i munstycket, dvs det ligger alltid med den breda sidan som anläggningsyta. Det verkar fungera bra på många hästar...
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Visst är det mycket skit att ha en en hästs mun, men det är ju definitivt inte värre än att rida på tex kandar, eller?

Jo det tycker jag faktiskt. Ett kandar med en riktig stång har en tungfrihet som underlättar för hästen att svälja. Den här har en tungfrihet som är fylld, vilket är helt absurt. Det ger absolut inget positivt.

Jag kan tänkta mig att oroliga hästar går bra emd detta i munnen just för att det fyller ut hela munnen = inte mycket plats att röra tungan på. :crazy:
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

Har själv detta bett och det är faktiskt i motsatts till vad det ser ut inte skarpt. Pelham är skarpare än detta. Funkar perfekt på en häst jag har som normalt rids med vanligt tredelat men är lite orolig i munnen på detta ibland vid hoppning, har tidigare provat att sätta på honom jaktstång och pelham men det är alldeles för skarpt för honom men mikmar accepterade han direkt, obs att jag var gång rider på detta bett helt utan nosgrimma för att kunna se hästens reaktion och än har INGEN häst gapat för att komma ifrån något obehag med bettet utan de är mkt tillfreds med bettet. Jag har funderat på att det nog är så att i och med detta platta utförande så fördelar man trycket på en mkt större yta i stället för punkttryck som ett vanligt orsakar. Kan samtidigt tillägga att bettet i stort sett inte rör sig alls vid normal tygelanvänding (beträffande att tungfriheten skulle gå upp i munnen).
Det finns en läderrem som spänns på undersidan av käken (typ kindkedja) vilket gör att denna går in innan bettet reser sig för mkt.
Så sammanfattningsvis kan sägas att trots att det ser ganska groteskt ut vid första anblicken så är nog inte utformningen så fel ändå med tanke på reaktionen på hästarna naturligtvis precis som vid all ridning med alla bett så beror ju mkt på ryttarens hand.
 
Re: Det \"nya bettet\" med ett snöre om nosen och dubbla tyglar?!?

en :bow: för nån som inte go with the flow
du kommer få en massa skit kastat på dej :D
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp