Bukefalos 28 år!

Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kassiopeja skrev:
Antagligen för att jag inte är villig att göra det som krävs eftersom det, som det verkat hittills skulle krävas antingen STRYK eller nåt annat som skrämmer skiten ur henne. :crazy:
Jag håller dock med dig om att det är NH-mässigt att ha fler idéer på lager än hästen har knep, men tyvärr så är den här hästen så inihelskotta smart att jag fick brist på knep/idéer. Det är ju därför jag har lämnat bort henne (se om någon annans knep och idéer funkar bättre?) och det är förmodligen också därför som frågan är ställd här på forumet...

Hon verkar ju helt nöjd med att gå och nappa i bettet.. vi vet inte vad man kan göra för att få henne att SLUTA med det (för att då se vad hon gör istället om hon inte KAN nappa i bettet). Vi VILL rida henne på bett (om det hjälper någon att förstå problematiken bättre kan vi väl LÅTSAS att hon är tänkt att bli min dressyrhäst, fär då MÅSTE man ju (tydligen) ha bett och bettlöst som superlösning går bort... :smirk: ) och vi vill få henne att sluta med nappandet.
Vi efterfrågar tips och trix och får bara skit för att:
a) hästen nog har ont och vi är bara elaka som inte fattar det?, eller
b) vi är arroganta jävlar som vägrar ta andras råd (även om de inte ens berör problemet som sådant).

Oh well.
*suckar tyngst gör*
/JES

Ok, om vi skippar respektfrågan, det är en lite känslig bit som jag förstått (vilket jag också tycker). Så hänger det ändå ihop lite med ridningen. Det hör visserligen ihop med ridtipsen jag försökt ge (men måste ha uttryckt på ett klumpigt sätt :p ) men om vi BARA fokuserar på själv problemet komemr vi till följande slutsats:

1. Det ÄR en ovana. Mental spänning eller testande.
2. Sättet att få bort det är i viss mån irrelevant, huvudsaken är att vara konsekvent och att få resultat.

Men ett tips är som sagt att ta det som en olydnad och tillrättavisa på ett tydligt men milt sätt, t ex ett ryck i ena tygeln för att visa hästen att det är obehagligt och ge en "a-ha så där var inget trevligt att göra"-upplevelse, sen är det bara tålamod och KONSEKVENS som gäller oavsett vilken resultatgivande metod man väljer. En ovana tar ett tag att bryta eftersom det är det mentala det sitter i, t o m personligheten. Att ändra någons personlighet/reflexbeteende tar tid så välj en metod du själv tror på och var väldigt konsekvent. Att inte bry sej om det tror jag inte är någon lösning i det här fallet.

Jag tycker absolut inte "ni" är arroganta j*vlar som inte tar andras råd (som du uttryckte det) snarare kändes det som att Alexandra_W misstolkade mina inlägg trots att jag försökte vara övertydlig och när det händer upprepade gånger blir det frustrerande :p men jag ska inte klanka ner på folk som inte är tankeläsare så jag ber om ursäkt för det.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola skrev:
1. Det ÄR en ovana. Mental spänning eller testande.
2. Sättet att få bort det är i viss mån irrelevant, huvudsaken är att vara konsekvent och att få resultat.

Men ett tips är som sagt att ta det som en olydnad och tillrättavisa på ett tydligt men milt sätt, t ex ett ryck i ena tygeln för att visa hästen att det är obehagligt och ge en "a-ha så där var inget trevligt att göra"-upplevelse, sen är det bara tålamod och KONSEKVENS som gäller oavsett vilken resultatgivande metod man väljer.
Tror du att det blir så stor skillnad då för hästen att man rycker i ENA tygeln jämfört med att hon själv rycker sig i munnen i båda tyglarna rätt så hårt. Hon är ju inte en okänslig häst, men hon KAN vara det till en helt otrolig grad när hon själv vill, vilket gör det svårare att "komma åt henne" i de lägena.
Känner mig aningen skeptisk till att hon skulle se det som ett (tillräckligt?) stort obehag att få ett ryck i munnen när sådana ryck är något som hon ger sig själv stup i kvarten?? :confused:

/JES
som inte tar så illa upp som det ibland kan verka. Jag är rätt så prestigelös faktiskt när det gäller att be andra om hjälp med problem jag inte själv kommer på en lösning på.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tasja skrev:
Min 6 åring som är riden för instruktör regelbundet (1-2 ggr v) sen september har först NU (i juni) börjat orka gå i rätt form ett helt pass.
Definiera gärna "ett helt pass"? Hur länge? Med vilka krav? Det blir nog lättare om vi båda vet vad vi pratar om för typ av pass? *tror*

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Nu kommer jag in igen utan att ha läst hela tråden - men jag vill gärna se att man vänder på det.

Varför tycker hon det är värt att precis som du säger, rycka sej själv i munnen? VAD får hon ut av det? En milli-sekunds "total okontakt" med handen?
Där kan faktiskt inte vi på nätet hjälpa så mycket, det är snarare ett jobb för häst-tandläkare, equiatriker, veterinär eller annan kunnig person (tex tränare) som kan se hästen in action.

Men som jag skrev innan, jag tror fortfarande att man letar i fel ände. Problemlösning;
1 Har hästen ont? (nej, det har hon inte, säger ni iaf ;) ) 2 Sitter utrustningen optimalt? (ja, som jag förstår det) 3 Vad gör RYTTAREN för fel?

Först när man verkligen kommit igenom dessa frågor kan man börja leta i vad HÄSTEN gör för fel. Oftast har man hittat lösningen långt innan.
Det där med ovanor, olater och annat tror jag inte riktigt på, jag har också mycket svårt att tro att en fullt frisk häst som har passande utrustning skulle göra sej sånt besvär (det gör ju säkert, som du är inne på, ont för henne att rycka - nån motivation till den tillfälliga smärtan måste hon ju ha) för att göra det hon gör - OM det "bara" är någon sorts "protest" mot att "jobba". De flesta fullt friska hästar som har passande utrustning, tycker ju det är rätt trevligt att börja komma igång och komma "in" i sin kropp och gör man på rätt sätt (återigen, ryttaren är nyckeln!) brukar man få POSITIVT gensvar relativt fort.
Handlar det om en häst som HAFT ont tidigare och fått in det i sitt nervsystem, är det givetvis en lång väg att komma tillbaka, men återigen tycker jag inte det verkar vara något som VI på nätet kan hjälpa - hitta en vettig tränare, är den kunnig ska den mycket väl kunna ge lite nycklar. Om inte annat ryttar-mässigt.

Bá några tankar :)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Eftersom hon inte är mycket riden (?) så skulle jag säga att ett pass är 20 min inkl skrittarbete.

Är hon i bra kondition kallar jag ett pass 40-45 min inkl skritt före och efter samt skrittjobb i passet.

På min häst är ett pass 45 min (exkl skritt 10 min före och efter då jag går med henne alltså noll jobb). I september jobbade vi trav lättridning (volter, snett igenom, början till sidvärts) och galopp lätt sits rakt fram. Nu i juni jobbar vi trav nedsittning öppna, skänkelvikning början till sluta, samlar och rider mellantrav och i galopparbetet samla-länga och förvänd. Så kraven har ökat i takt med att hästen är starkare och samtidigt har formen stabiliserats. Vi har inte brytt oss i formen mer än att mjukt hålla emot och erbjuda ett stöd när hon fladdrat med huvudet.

När jag red ut när hon var som fladdrigast hade jag en martingal (eller en graman dom värsta dagarna) för att inte vingla för mycket hit och dit.

Så det är ett pass för mig och det är dom kraven som ställs på min häst i dagsläget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag tror inte hon får ont av att släppa stödet i tygeln för någon sekund och sen lägga sig tillbaka i stödet. För det är så jag fattat det att hon släpper stödet och därför blir det ett ryck. Inte att hon rycker från stöd och form framåt/uppåt och gör ett ryck.

Är det på det sistnämnda sättet har jag helt missuppfattat det hela och då faller ju min teori.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Vad var så skrattretande med förslaget att använda halsförlängare?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tasja skrev:
Jag tror inte hon får ont av att släppa stödet i tygeln för någon sekund och sen lägga sig tillbaka i stödet. För det är så jag fattat det att hon släpper stödet och därför blir det ett ryck. Inte att hon rycker från stöd och form framåt/uppåt och gör ett ryck.

Är det på det sistnämnda sättet har jag helt missuppfattat det hela och då faller ju min teori.


Du har missuppfattat. Hon går med stöd, drar (snabbt) in huvudet så tygeln slackar, och sen rycker hon till i bettet, dvs rycker (lika snabbt) ut en liten bit FÖRBI 'grundläget' eller vad man ska kalla det, för att såfort hon gjort det återgå till att gå med stöd. Tygellängd oförändrad och det går SNABBT från början till slut. Så hon rycker varken uppåt eller bara släpper stödet.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

älgen skrev:
Vad var så skrattretande med förslaget att använda halsförlängare?
Att jag vet att Alex ser rött bara man säger gummisnodd... Lite av ett internt skämt kanske man kan säga? :D

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Det var ett förslag av många och jag har mig veterligen inte tvingat henne att använda något av mina förslag heller. :smirk:
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Efter att ha studerat hästarna journaler lite noggrannare, kan jag konstatera att jag haft samma problem här..

I mitt fall växte det bort utan vidare åtgärd...

"Fallet" var/är ett livigt sto och botas numer med ett ordentligt travpass.
Ryckandet kan komma tillbaka när hon är orastad av någon orsak, annars märks ingenting.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

evis skrev:
Det där med ovanor, olater och annat tror jag inte riktigt på, jag har också mycket svårt att tro att en fullt frisk häst som har passande utrustning skulle göra sej sånt besvär (det gör ju säkert, som du är inne på, ont för henne att rycka - nån motivation till den tillfälliga smärtan måste hon ju ha) för att göra det hon gör - OM det "bara" är någon sorts "protest" mot att "jobba". De flesta fullt friska hästar som har passande utrustning, tycker ju det är rätt trevligt att börja komma igång och komma "in" i sin kropp och gör man på rätt sätt (återigen, ryttaren är nyckeln!) brukar man få POSITIVT gensvar relativt fort.
Nyckelorden i ditt inlägg är "de flesta fullt friska hästar" och "brukar man få (positivt gensvar)". Men det här är inte vilken liten dam som helst. Jag har haft henne i fem år och inte hittat någonting alls som motiverar henne det allra minsta och sorry, inte för att jag själv anser mig vara världens bästa ryttare, men jag har iaf ridit in några hästar förut och hon trotsar ALL logik dagligen och stundligen. T.ex. är hon mjuk och lyhörd när hon vill och skiter blankt i att det klånkar i bettet eller hänger sig i handen när hon INTE vill och har hon frusit fast så kan du bränna av en raket bakom henne.. hon tänker INTE gå. En åsnekorsning kanske? Grå och allt? :D

Men tack iaf för dina tankar. Alla teorier mottages och gås grundligt igenom och prövas också i praktiken om vi inte redan har gjort det på ett eller annat vis redan och VET att det inte funkar...

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

älgen skrev:
Det var ett förslag av många och jag har mig veterligen inte tvingat henne att använda något av mina förslag heller. :smirk:

Jag anser gummisnodd/halsförlängare vara blan de sämsta otyg som uppfunnits, i knapp ledning före pessoabettet :devil: Här lägger jag tid, tid och åter tid att lära hästarna en grundläggande grej, att jag vill hela tiden ha en sökning FRAMÅT-NEDÅT. Även om de rids i en hög, tävlingsmässig form säg, så ska SÖKNINGEN framåt-nedåt finnas där och ger jag efter ska de följa handen framåt-nedåt. Det är en av de absoluta grundstenarna.

Att då hänga på någonting som OMÖJLIGGÖR det känns allra minst korkat, för att inte tala omr ent idiotiskt på en ung häst under grundutbildning.

Jag har inget emot hjälptyglar, men endera ska de vara av typen som JAG har kontroll över eftergiften på (t ex graman där jag genom att ge full eftergift på den kan erbjuda full frihet framåt-nedåt), eller en som fungerar oberoende men ger full eftergift FRAMÅT-nedåt, och där vet jag bara en - chambon. Chambon överlistar dock den här hästen på en pisskvart, vilket i sig är ganska fascinerande att studera.

Så den dag jag frivilligt hänger på en häst en snodd (och ja, jag har provat under dagar under mindre vetande) så är det dags att låsa in mig och ta ifrån mig hästarna ;) Däremot, det är Kassiopejas häst, och det är hon som betalar *s*. Så den dag hon säger att nu SKA hästen ha snodd, så kommer hästen få snodd (och jag kräva total ansvarsfrihet..)

Och efter Kassiopeja och jag känt varandra sen 90-talet så vet hon mycket väl att säga gummisnodd till mig är som att vifta med ett rött skynke ;)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Det är ett fritt land och du får gärna låta bli att använda den om du vill det. :bow:

det jag opponerade mig emot var att bli idoitförklarad för att jag nämde den som en lösning av flera. :smirk:
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kom förästen på en sak till att testa...

Sätt på henne en lek kjädja och se vad som händer.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

älgen skrev:
Det är ett fritt land och du får gärna låta bli att använda den om du vill det. :bow:

det jag opponerade mig emot var att bli idoitförklarad för att jag nämde den som en lösning av flera. :smirk:

Fast jag idiotförklarade väl inte? Andra får använda den bäst de vill.

Hmm, läk kädja, lek kedja? Utveckla/förklara?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

stavar som en kratta :o

lek kedja ska det vara. en grov kedja som fästs ihop med bettet, sitter som ett bett, men hänger lösare i munnen.

Avsett att få häst en att "leka" med bettet och suga på det.

I ditt fall tippar jag på följande resultat: hom grejar ännu mer så du får plocka bort den, eller har huvudet stilla och leker med bettet istället.

Kedjan utesluter alltså inte bettet utan sitter tillsammans med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Beror på hur du spänner snodden....... På mitt sätt ger den omedelbart eftergift när hästen går i rätt form.

Tasja ~ rider på pessoa och använder snodd vid löslongering
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tror säkert att du redan har testat detta. När jag ridit hästar som har betett sig så som din häst gör har jag fått det förklarat av min tränare att jag ger hästen ett för litet stöd och att det är därför den joxar. Vill själv inte ha en häst som man håller hårt i och är därför mer av lätt stöds typen. Dock har hästarna gått bättre när stödet blivit bättre. Detta har då gällt 4-åring som äldre mer utbildad häst.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Nu har jag faktiskt läst igenom allt, men snabbt och en aning slarvigt så om jag uprepar det någon redan har skrivit så ber jag om ursäkt.

1. Går bakbenen som de ska? De flesta munproblem som inte beror på smärta eller utrustningen brukar väl trots allt ha sin förklaring i bakkärran.

2. Kan det vara så att slackandet försvinner om du kan korrigera bort ryckandet? Det borde bero på vad som motiverar hästen att slack-rycka. I så fall kanske en snäll inspänning trots allt kan fungera? Jag skulle inte välja graman eller thiedemann-tygel (du anar säkert att det jag föreslår är en trekantstygel/Wienertygel), men det beror på att min sits och hand inte är tillräckligt stadig för att förbli stabil och följsam i sådana situationer. Jag tappar balansen om hästen rycker till och tappar därför också ridningen. Med en inspänning som "tar rycket" (men som självklart är passiv däremellan) rycker hästen mot sig själv, min hand påverkas inte och jag kan fortsätta att rida. Om du är så stadig och säker i din sits och din hand så stabil och oberoende att du kan förbli oberörd av hennes slackryckande så kanske gramanen kan funka. Det det du väl bäst själv.

Däremot så inbillar jag mig att om det är detta som är problemet så ska det lösa sig tämligen snabbt om man sätter på en hjälptygel. Hästen är smart skriver du, och då borde den inse tämligen omgående att ryckandet inte längre fungerar. Om den inte slutar på - vad vet jag, 10 minuter? - skulle jag nog söka lösningen på annat håll, dvs i bakbenen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 069
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 660
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 538
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 715
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp