Bukefalos 28 år!

Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hahaha..
Snacka om känna igen sej. jag gjorde en likadan för några somrar sen.

Hästen bodde på box pga operation, jag hade jättebråttom. Mockade snabbt och så ut till gödselcontainern (med en bräda upp, ja). I vanliga fall brukade jag kasta i skiten- eftersom jag tyckte det var alldeles för stor risk att knata upp på den branta brädan- jag hade varit på väg av ett par gånger.. Men idag, efter nattens regn och med stressen tänkte jag inte alls, sprang smidigt upp för träplankan, tappar fotfästet, trillar framlänges, trycker ner skottkärrans handtag och dränks i hästskit (och halm). Åker dessutom baklänges ner för plankan tillsammans med skiten, som retsamt studsar överallt.

Lyckligtvis såg ingen mej, men jag fick ju betydligt mer bråttom med hästskit och halm över halva stallplan..

/ Lavinia, som numera står i fullservice-stall..
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

kl*

Tror nog detta räknas som rätt pinsamt. Jag gör gärna som hästarna, alltså när en häst säger till en annan t ex backar dem upp med rumpan mot den andra, "piper till" och hotar med benet.

Iaf så stod jag och mockade i hagen helt omedveten om att en hel dagisklass stod och kollade på hästarna. Sen kommer ponnyn fram och tycker hon ska vara lite fräck och bita mig i rumpan. Varpå jag börjar skutta baklänges, pipende/skrickande (hur man nu är beskriver det ljudet) på ett ben (alltså för att hota henne lite i att om hon gör så igen får hon sig en spark). För att sedan upptäcka att jag har en hel dagisklass som står och fnissar åt mig :angel:
Måste sett rätt dumt ut :o


Även pinsamt när jag rider förbi ridskolan i byn, som jag då trodde skulle vara rätt tom, men det visade sig vara tävling. Där kommer jag i princip det fulast jag äger (bla. mjukisbyxor med hål i knäet ochfärg på). Färger som skär sig otroligt och ett träns som är ihopbyggt av 5 st olika. Visst inte så pinsamt om inte min häst hade bestämt sig för att hon nu allt skulle visa upp sig. Så hon börjar gå i någon typ av uppvisnings passage med svansen rakt upp och nacken hög och fint kröckt. Vad gör man, där sitter man och ser dum ut.
Såg säkert ut som om jag föröskte styla lite:p
Sen när vi kommit förbi ridhuset, saktar hon av och frustar lite nöjt, sänker huvudet och lägger en brakare. Snyggt bara underbart snyggt :rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Min ena avramling såg nog en aning dum ut. Eftersom Dökkiv är liten (knappt 142 cm) och pallen hög behövde jag bara lägga benet över honom när jag skulle sitta upp. Onödigt att sätta fötterna i stigbyglarna. Men en gång blev han rädd för spöet jag hade i handen och drog iväg just som jag skulle sätta mig i sadeln. Eftersom han genade tvärt hamnade jag först på sidan och sedan på marken. Tror inte det var någon som såg oss :)

Andra (och tredje) pinsamheten var på en uteritt. Vi skulle trava på en traktorstig. Dökkvi går och tittar höger, mot några hästar som går i en hage. Plötsligt går han en 90-graderssväng åt vänster, rakt ut i rapsfältet. Jag tror han blev lika förvånad som jag. Han skrittade snällt ut men under hela resten av ritten föll det små gula blommor från hans utrustning. Dagen efter gjorde han precis samma sak igen. *s*
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag var yngre, ungefär 14 år, så var jag på väg till ridhuset med min islandshäst. Jag ledde honom då de va väldigt halt på vägen. Många bilar körde förbi och tittade, vinkade och pekade på oss och jag vinkade glatt och tyckte det var så kul att alla var så vänliga och hälsade. när jag kom fram och skulle hoppa upp så såg jag att sadeln hade snurrat runt och hängde under magen på min häst :D jag skämdes såååå, för det måste ha sett så dumt ut!! o min häst protesterade ju ingenting utan verkade tycka att de va helt naturligt att sadeln hängde under magen istället :p

Hahahaha dagens skratt :) Vilken syn!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

...
När jag fick stopp på henne stallde hon sig och sket en enorm hög av nervositeten och sen vägrade hon gå framåt.
...

:rofl::rofl:
Herregud, jag grät av skratt!


Så tokigt det kan bli ibland :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Vet inte om alla tkr att det här är så pinsamt, men det tyckte iaf jag och min kompis :P

Hon red sin medryttar ponny till ridhuset och jag var med för att släpa bommar och hjälpa henne :) Vi kommer fram och där är det en massa privat ponnyer och ponnymammor. Vi går in på banan och jag ska börja ta ner bommar. Problemet är bara att jag är rätt kort, så jag når inte upp att ta ner bommarna :P Så min kompis får hoppa av sin häst och jag leder runt den medans hon får släpa bommar ^^ Vi orkar bara ta ner tre och kör lite cavaletti. Hon rider på det några gånger sen måste vi rida hem. Jag börjar bära på bommarna, men jag får inte upp dem ;) Så min kompis får hoppa av igen och ta upp dem, stackarn :/ :) Alla ponnymammor som stod på läktaren måste undrat vad vi höll på med ;D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag brukar också alltid hamna i pinsamma situationer, (iaf vad mina kompisar tycker!)

Jag och min ponny var på en lokalhopptävling. Som vanligt var jag alldeles för sent ute, så pappa skulle hjälpa mig. Han börjar med att sätta senskydden bakochfram...:D som tur var så märkte jag det och hann ändra på dom. Sen så ska jag sitta upp... I stressen så glömmer jag spänna sadelgjorden, så sadeln börjar snurra. Men istället för att kliva ner på marken igen, så tar jag i ännu mera och såklart åker över på andra sidan med huvudet före rakt ner i en LERPÖL!!!:angel:
Jag är snabbt uppe igen och är skitförbannad! Sadlar snabbt om igen och ryter åt stackars pappa att kasta upp mig. såklart håller jag på att trilla över igen...
15-20 min senare är jag iaf inne på banan och alla kollar konstigt på mig när jag kommer in på banan med ridbyxor som är 20% vita och 80% grå. Dessutom lera i ansiktet och hela hjälmen:D
För att göra det hela ännu bättre så vägrar vi ut oss på tredje hindret. Jag var skitsur på (stackars) ponnyn! Men efter en timme kunde jag skratta åt allt, vilket ALLA redan hade gjorde!!

Hoppas ni skrattar också åt min smidighet!:banana::banana::banana:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Oj, oj, jag har alldeles för många pinsamma/roliga saker som hänt mig under min tid med häst men jag kan väl nämna två av de senaste:

1. Jag skulle sitta upp på min häst på ridvolten (sitter alltid upp från stol) och hade spänt sadelgjorden de hål jag brukar få spänna den, utan att tänka på att han kommit igång och börjat tappa lite överskott så att säga. Sätter glatt foten i stigbygeln och vips! så står jag på backen igen utan en aning om vad som hänt. Hästen hade tappat rejält med vikt och det avslöjade verkligen att jag tänkte vara lat och lade lite för mkt vikt i stigbygeln vid uppsittning. Fick ställa mig och sadla om på banan samtidigt som jag frenetiskt såg mig omkring och hoppades att ingen sett (hade bara stått ca 1½ vecka i mitt nya stall då...)

2. Fick för mig att av någon underlig anledning rida barbacka på min bredryggiga och runda pålle. Sagt och gjort, ut på volten för att sitta upp med hjälp av ridgjord (som sedan skulle kopplas loss). Problemet var bara att den där ridgjorden verkade vara insmord med såpa och jag var inte särskilt smidig. Efter x antal försök att på olika sätt komma upp och snöpligt glida ner samtidigt som jag panikartat försökte hålla mig kvar fick jag inse mitt nederlag. Som tur (?) var kom en av de andra i stallet ut just då och jag fick vackert be henne om hjälp. Det hela slutade med att hon fick DRA mitt ben över hästens rygg... Jag har aldrig varit så tacksam för att jag har en snäll och lugn häst som då.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

för många år sedan när jag hade mitt gamla snälla sto, och en annan var tonnåring och kanske inte alltid så fokuserad på just hästen hände det många rolig saker.

vid ett tillfälle var vi ute i skogen och kom fram till en avspärrning, av gammal vana gick jag och hästen in i hagen utan att se oss för. efter ca 1 minut kom det 20 galopperande får mot oss och tyde sig nu till sin nya flock ledare. de var överallt, bakom framför och under oss. det tog mig 1 timma att ta oss ur hagen utan att vi fick me oss alla fåren hem.

ett annat tillfärlle skrittade jag ut barbacka på lång tygel, lungt och sansat tar vi oss runt rundan jag i mina tankar och hon i sina. när vi har tagit oss ner för hälften av en mycket brant backe bestämmer sig mitt sto för att det kliar på frambenet och kör ner huvudet för att klia sig. själv åker ja ruchbana ner för hennes hals och hammnar sittandes på rumpan framför henne.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

:rofl::rofl: Den va bra!!!!

När jag var yngre prövade jag på att tävla i dressyr, det var för nybörjare
något som den ridskolan hade..
Jag var jätte nervös.. det började jätte bra, läktaren var halv full..och dem hade tre allvarliga domare som stirrade på mig..
Då mitt i denna tystnad lägger hästen av en sån brakare... det ekade i hela ridhuset, och jag min dumstrut vräker ur mig " Det va inte jag!!!"...
Dem flesta som satt på läktaren fick gå ut för dem kunde inte sluta skratta..
har inte vågat mig på att tävla i dressyr igen sen dess...
:o

Tror det var andra gången jag red i ridskola så jag var som sagt nybörjare, vi skulle rida ut.
Red en jätte snäll häst men den var hopp glad och det visste inte jag.
Mitt i skogen så red alla över ett litet dike i lugn trav men inte jag.. full galopp och världens hopp över detta lilla dike.
Slutade med att jag satt bakom öronen på denna häst, när ridläraren vände sig om och såg mig... hennes min var betalbar,,,
:confused:

/ Lillan
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Skulle hjälpa till lite när ett sto skulle betäckas, en stod å höll i stoet och en stod med hingsten i en box och väntade och hon ropade och frågade en del grejor om stoet b.la frågade hon om stoet "blinkade" och jag som stod brevid (har aldrig varit med vid en betäckning) gick fram å tittade på stoets ögon och svarade "näääe, hon blinkar inte" :D Hon menade om stoet "blinkade" där bak under svansen inte om hon blinkade med ögonen. Funderade en del vad stoets blinkningar med ögonen hade för betydelse för betäckning, innan jag begrep vad hon menade, inte lätt när man aldrig varit med om nåt sånt.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha :)

det pinsamaste som jag har varit med om (extremt pinsamt) haha :P

Va när jag skulle visa min pojkvän att hans häst kunde galoppera igenom vattnet utan att dumma sig, så jag red på en stor terräng bana och hade en ganska hög galopp mot vattengraven där vi skulle galoppera igenom och sedan hoppa upp, hästen hade öronen spetsade och ökade farten hela tiden tills vi kom fram till graven, där nitade han så jag flög med huve rätt ner i allt vatten. kan ju lova att alla stog och skrattade dom låg dubbel vikta alla på hela banan, jag skrattade också men efter det så insåg jag att hans häst vet exakt vad jag säger så nu mer gör jag sakerna utan att säga de hahahahahha :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

NU ska jag berätta något som hände mig i somras och som är väldigt pinsamt! :P

Jag var i stallet och mockade och utfodrade hästarna en dag, och som tack så fick jag rida en sväng på en av ridskolehästarna.
Det hade precis regnat den dagen och det var lerigt och blött så jag ville inte rida ut, så jag bestämde mig för att rida på sandbanan (som var lerig och blöt den med) det var ganska många folk som satt på "läktaren" och tittade och där satt även en kille som går i min klass och som jag tycker är söt, så jag sitter upp på hästen och sträcker på mig lite extra ;) När jag har värmt upp hästen börjar vi galoppera och efter ett varv mitt framför ögonen på killen så tvärstannar hästen (precis bredvid en lerpöl) och jag hinner inte alls med så jag for av mitt i lerpölen och mitt framför mig står killen och bara skrattar, jag bara kände hur det blossade till i kinderna av pinsamhet! :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*kl*

Var ute och skrittade barbacka en tur i våras på stadens mest joggar-täta område. När vi kom fram till den brantaste klätterbacken kan jag förstås inte stå emot, lite klättring är väl alltid bra? Så med halvlånga tyglar påbörjar vi klättringen, halvvägs upp inser pållen min att det här var ju jobbigt (:eek:) och far iväg i galopp den sista biten. Jag lyckas som tur är ta tag i manen i sista sekunden och unviker att åka rutschkana ner för rumpan, men det var inte många centimeter till godo. Kan säga att det var ett par joggare som stannade och stirrade när jag kom farande i full galopp uppför backen med slängande, lösa tyglar, sittandes på hästens rumpa och med ett stadigt tag i manen.

När vi kom upp stannade pålle, vände sig om och tittade förundrat på mig medans jag kravlade mig tillrätta.

Manen blev lite kortare och tunnare den dagen :angel:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hahaha..

Påminde om en grej jag gjorde i höstas.

Då var pållan relativt nyinköpt och vi red en "lugn" tur med en annan häst i skogen. Hittade lite skojiga hinder som vi hoppade- roligt tyckte pållan och skötte sej galant! Sen visade det sej att vår väg tog slut och vi fick vända- tog hindrena igen- fortfarande superduktig häst.

Sen skrittade vi hemåt på skogsstigen vi ridit till hindrena.. Jag sitter halvt bakvänd och pratar med kompisen, häst skrittar snäll på långa tyglar (snabbt, men snällt). Plötsligt inser jag att jag flyger, är väl ca 50 cm över hästryggen och undrar vad som hänt.. Landar framför sadeln och tackar min lyckliga stjärna att unghäst inte fick tokpanik av dunsen (hon var lite känslig) och stack, för då hade jag legat på backen..

Så, vad hände?? Jo, men där var en vattenpöl man kunde hoppa som hinder!! Min kompis låg dubbelvikt hela vägen hem- det såg tydligen väldigt skoj ut..

Senast idag hoppade vi en gren som också "kunde vara" ett hinder!!!
Min häst ger mej glädje varje dag!!

/ Lavinia, som red 2 timmarstur idag:-)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag var yngre, ungefär 14 år, så var jag på väg till ridhuset med min islandshäst. Jag ledde honom då de va väldigt halt på vägen. Många bilar körde förbi och tittade, vinkade och pekade på oss och jag vinkade glatt och tyckte det var så kul att alla var så vänliga och hälsade. när jag kom fram och skulle hoppa upp så såg jag att sadeln hade snurrat runt och hängde under magen på min häst :D jag skämdes såååå, för det måste ha sett så dumt ut!! o min häst protesterade ju ingenting utan verkade tycka att de va helt naturligt att sadeln hängde under magen istället :p

:rofl: otroligt roligt!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Kanske inte pinsamt, men det klumpigaste måste varit när vi hade barbackaridning på ridskolehästarna och jag fick tinkerkorsningen som springer in på mitten o bockar om man inte håller ordenkligt på yttertygeln, så jag fattar galopp och släpper ena handen o forsätter galoppera till han börjar bocka och springer in på mitten och tvärstannar plötsligt så jag gör en snygg kullerbytta ner för halsen och alla börjar garva ;)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hahah era stackare :D

det pinsammaste jag någonsin har gjort är när jag var ny på tävlingsbanorna och jag skulle tävla min andra eller tredje tävling.Vi hade klippt min ponny och hon var som en tickande bomb.Jag var skiträdd för att jag skulle hoppa LC och jag hade aldrig hoppat det innan.Iaf så kom vi in på banan,och dellina var pogg och visste vad hon skulle göra.Starten gick och hela banan gick bra tills omhoppninen.Då vid sista hindret så kom jag fel och dellina vinglade till en aning.Jag öppnade munnen och skrek som en stucken gris, men inte av rädsla utan "yihoo"! alla började skratta på läktaren, och jag kom 2:a.. visst det gck bra, men det var så pinsamt sen nör jag fått min rosett.Då skrek alla på läktaren "yihoo" till mig på ärevarvet. Sen i slutet så tappade jag hela stigbygeln.. asså hela lädret lossnade (fattar ni??).... jag höll på att dö :o
:rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Tror inte att jag gjort så mkt på hästryggen faktiskt, har väll hänt att man inte lyssnat ordentligt på ridläraren och ridit helt fel väg eller liknande men sånt händer xD
Annars kommer jag ihåg en gång på min förra medryttarhäst, vintern för 2 år sedan. Det var ruskigt kallt och hade snöat massor, och vi var påväg till ridhuset som låg ca 50 meter bort. Jag ledde honom eftersom vägen till ridhuset bara var is, svinhalt! Gick med två andra tjejer jag inte kände så bra, och jag gick först. Lyckades halka, ramla in i hästen och till slut slå i marken. Hästen, som var lite nervig, blev rädd och började försöka backa ifrån klumpen som låg och sprattlade på marken, och jag släpades snällt efter då jag vägrade släppa tyglarna och det var för halt för att komma upp xD Fick till slut hjälp av en av de andra tjejerna, då insåg jag att de smart nog gick på sidan av vägen intill diket där det inte fanns nån is, istället för mig som gick i mitten av isiga vägen...

Sen har jag ett par pinsamma barbacka"uppsittningar" bakom mig. Tex en gång på ett ridläger insisterade alla på att jag VISST kom upp på min d-ponny om jag bara tog tillräckligt med sats! Ridläraren vägrade hjälpa mig upp, alla andra hade redan fått hjälp/tagit sig upp själva och tittade på mig. Så jag sprang, hoppade upp på ryggen...bara det att hela hästen höll på att välta omkull under mig. Jag kom inte ens upp tillslut. Många skratta efter det, hästen var jättearg på mig:P
Hände väll nått liknande i somras när jag skulle upp på en islandshäst barbacka. Hon var också lite nervig så när jag hängde där började hon tölta runt och av någon anledning hoppade jag inte ner igen. Och mångamånga såg...:P
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Så, vad hände?? Jo, men där var en vattenpöl man kunde hoppa som hinder!! Min kompis låg dubbelvikt hela vägen hem- det såg tydligen väldigt skoj ut..

Senast idag hoppade vi en gren som också "kunde vara" ett hinder!!!
Min häst ger mej glädje varje dag!!

/ Lavinia, som red 2 timmarstur idag:-)

Det låter som min pärla:love: hon hoppade över skuggan av en brevlåda på en stolpe:D det kunde ju ha varit ett hinder;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp