Bukefalos 28 år!

Det svaga bakbenet...

feel

Trådstartare
Jag jobbar just nu väldigt mycket med grunderna och rakriktningen på min häst, försöker stärka hans svaga vänster bakben.

Det är i galoppen problemen kommer, i höger galopp så blir det lite jobbigt eftersom vänster bak bär, men jag övar mycket fattningar, skolor, öka/minska osv och tycker att det inte är något större problem. MEN, vänster galopp (som egentligen inte borde vara något problem tycker jag)... han jobbar med vänster bak långt in under kroppen, balansen hamnar helt fel och hela vänstersidan liksom "hänger"/lutar inåt. Svårt att förklara men hoppas ni förstår hur jag menar? Det går inte att forma honom runt vänsterskänkel, heller inte att ställa vänster, eftersom vänster bak är så långt in under kroppen och höger bak är ca en halv hov utanför spåret. Jag försöker tänka lite sluta för att få "ut" det där vänstra bakbenet från kroppen, men då får jag hela magen+bogen in åt vänster också. Tips på övningar? Rider självklart för tränare som är toppen och som jag litar på men alltid intressant att höra om andra har liknande problem och hur de löst detta.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

kanske kan hjälpa att inte försöka korrigera "fel" hela tiden utan kanske jobba m liksidighet o rakriktning? det går jag alltid tillbaka till när jag kör fast och för mig hjälper det otroligt mkt.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Jag tänker inte i svagare bakben längre sen jag insåg att det är mera komplicerat än så. Det handlar mera om att hästen naturligt låter bakbenen ha olika "arbetsuppgifter, dvs skjuta på ELLER bära" Vi vill få dem att göra mera lika med båda bakbenen.

Sen går dom på fyra ben och då uppstår diagonaler som "gör olika" eftersom det ett bakben gör påverkar diagonala frambenet, de balanserar olika på de olika diagonalerna.

Min var tex livrädd att byta från sitt invanda sätt att arbeta, dessutom envis som en röd gris (eller rött sto snarare:angel:) och bara ville inte, det kändes otryggt för henne helt enkelt att göra saker på ett "annat sätt".

De flesta hästar är inte så envisa, som tur är.

Det har tagit lång tid att lära henne våga, nu är hon när hon är avspänd rätt lika om man tex ser henne från marken (enligt tränare också) men däremot så känner man emellanåt skillnaden, att hon har en viss tveksamhet åt ena hållet, eller kanske måste koncentrera sej mera. Om hon blir riktigt spänd och uppjagad så faller hon direkt tillbaka i sitt egna sätt att vilja gå (som vi automatiskt reagerar med att använda höger eller vänster mest automatiskt helt enkelt)

Men själva jobbet har handlat mycket om att våga balansera och bära på andra diagonalen och inte försöka motverka det genom att smyga över på den trygga.

Så - mycket rakriktande arbete, arbeta med båda sidor växla ofta. Stärka båda sidor mot att både bära och skjuta på. Håll koll på bogarna. Mkt sidvärts tex, samt att rida hästen rak på raka spår omväxlande med böjd på böjda spår, åt båda hållen.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Men det här handlar ju om rakriktning och liksidighet, att få hästen att jobba lika med båda sidor?
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Kloka ord.

För det här har ju blivit "invant" för honom, alltså att galoppera på det här sättet med vänster bak som "tvärar" lite in under kroppen hela tiden. Ska jag upp i klasserna och få ordning på allt annat så måste han ju lära sig att arbeta korrekt med det benet också. Det här har helt enkelt blivit ett bekvämt sätt för honom.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Jag uppfattade det inte så när du skrev, men det kan bero på x antal liter slem i huvudet... Alltså jag skulle gå ifrån att koncentrera på just det svaga bakbenet och bara rida hästen rakt fram till båda tyglarna för att komma ur det och se vad som händer. Inte göra övningar som bara ska främja det svaga utan övningar som stärker båda sidors bakben etc lika mycket.
Rak och rund häst.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Jag håller med flashlight om att det inte är så enkelt som "svagt" och "starkt" bakben. Båda är dåliga, på olika saker. :laugh:

Om revbenskorgen är i vägen kan bakbenet inte träda in under hästen, det är oftast detta som är felet, men vi människor ser det i regel som att ena bakbenet är "svagare". Vi är så dåliga på att känna våra rumpor, att vi känner inte när hästen böjer om i ryggraden (vilket den gör hur ofta som helst och hur snabbt som helst) och lägger revbenskorgen fel. Det är inget som är fel på hästen, alla hästar som inte är högt utbildade gör så. Och för all del, man kan komma rätt långt upp i klasserna och hästen är ändå inte korrekt i sin bröstkorg. :laugh:

Om du kommer åt ryggraden och verkligen ser till att bröstkorgen är där den SKA vara, och stärker hästen i detta (tänk på att det tar tid för hästen att bygga om sig och lära sig ett nytt rörelsemönster. ha tålamod!), kommer du inte att ha några problem. Men du börjar ditt noggranna arbete i skritt och ger dig DEN på att du ska lära dig känna när hästen böjer fel under sadeln. För det är det som är huvudproblemet, som jag ser det.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Jag gillar själv inte att leta fel, men bara för säkerhetsskull.....vet du säkert att han är ok i övrigt, ej ont nånstans...Om allt är o.k. har du provat att jobba honom från marken och försökt se vad han gör? Jobbar själv med vä.bak men det hänger mer ihop med att min skjuter ut hö bog. Nu skrattar väl alla ni gamla dressyrrävar.....men jag är ju bara en f.d. hoppryttare som försöker lära mig dressyr, så det där var väl kanske lite väl basalt.:bow:
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Det är väl det första man utesluter när man arbetar hästen, alltså om den har ont eller att tex utrustningen är felanpassad?
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Nästan alla halvblod skjuter ut högerbog, så du är inte ensam. Däremot har inte alla hästmänniskor koll på vad som händer! Oavsett om de är dressyrryttare eller hoppryttare! :D
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Men alltså bakbenet träder ju in under hästen, för långt in? Eller menar du att bakbenet inte träder in "korrekt" under hästen? För om man kollar på bakbenen när jag galopperar så är det som att han hela tiden går sidvärts i v. galopp, det hjälper ju inte heller att parera höger bak för det är på plats.

När du pratar om revbenskorgen, jag upplever det ju som att det inte går att forma honom runt vänster skänkel, det känns som att han kommer emot den hela tiden. Det borde ju vara det du pratar om? Intressant.

Det jag har varit med om på tidigare hästar är att de ställer ut ett bakben, men så är det inte i det här fallet därför har jag lite klurigare att lösa det.
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Håller med dej, du beskriver det på ett annat sätt, men samma sak, eller det som blir konsekvensen i hästens kropp:)

Det ger helt annan känsla för rakriktningen och förståelse för vad som behövs när man inser det:idea:

Så ts, sluta tänka svaga bakbenet:D Tänk helheten:idea:
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Troligen kastar han in ett rakt bakben under sig (som westernhästar gör) och för att få plats kan inte det går rakt inunder honom, det måste lite åt sidan.

Att du känner att han inte formar sig för vä skänkel är för att vänster revbenskorg är i vägen.

MEN: det kan också vara du och sadeln som halkat fel och då får du en annan sorts signaler från din rumpa. Det kan kännas som om det är på ett visst sätt - men kan vara tvärtom bara för att du inte sitter mitt uppe på hästen.

Så ner i långsam skritt och öva på din egen känsel i rumpestumpen är mitt tips. Be kompis stå på marken och observera hur han tar balansen i sin rumpa (vart kastar han balansen i häcken? En välutbildad häst håller balansen stilla i sin rumpa, oavsett benmönster), hur han går med bogarna i förhållande till bakdelen, hur han sätter ner fötterna, hur han tränger med magen, hur han tränger med bogen och om du kan sitta mitt över honom hela tiden i varenda millisekund.

Tyvärr är ridning en ganska exakt sport... ;)
 
Sv: Det svaga bakbenet...

En muskel tar det en månad att bygga upp
Ligament och senor upp till 6 månader
Mitt tips är att rida som om hästen har en snäv kjol på sig
korta samlade steg
detta är ren styrketräning och ska ridas försiktigt i början
lång hals så hästen har sin egen balans och inte använder bettet som sitt 5 :e ben
nacken högsta punkten så klart
detta är svårt men det bygger upp en häst som håller
 
Sv: Det svaga bakbenet...

Här hade vi nån som inte har koll ;)

Du har tagit ner tiderna för träningen av ligament och senor lite för mkt för min smak! Inom distansen brukar vi säga att det är 2-3 år som gäller, och jag tvivlar på att distanshästar skulle vara så annorlunda mot andra hästar ;)

Muskler och kondition däremot tar ca 6 månader.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp