DHL paket på villovägar, vad gäller?

vackerdag

Trådstartare
Hur gör ni när ni beställer varor som endast skickas ut med DHL och bor på landet?
De har nu flertalet gånger skickat mina beställda paktet ut till en ort drygt tre mil hemifrån och åt helt fel håll. Vid kontakt påstår de att de inte kan ändra då de utgår från postnumrets mittområde!? Ingenstans i mitt postnummerområde är det nära till den orten men ja, det kunde kundservice inte göra något åt.

Jag kommer inte att åka drygt 6 mil för att hämta paket så dessa beställningar har gått i retur. Ena företagetet var mycket förstående och tog bara tillbaka paketet. Andra företaget kommer att kräva mig på en returavgift som jag kommer att bestrida men vad gäller egentligen? Tidigare kom alla varor till en ort nära mig så det här började i höstas och därför trodde jag det bara var tillfälliga misstag annars hade jag inte beställt från någon som bara sänder ut med DHL.
 
Om det inte är hemleverans lämnas det på ICA 12km härifrån. Kan även lämnas längre bort men då ringer föraren och frågar om det är ok.

Företagspaketen hamnar på terminal 7mil härifrån. Eller i värsta fall 10 mil bort.
 
Hur gör ni när ni beställer varor som endast skickas ut med DHL och bor på landet?
De har nu flertalet gånger skickat mina beställda paktet ut till en ort drygt tre mil hemifrån och åt helt fel håll. Vid kontakt påstår de att de inte kan ändra då de utgår från postnumrets mittområde!? Ingenstans i mitt postnummerområde är det nära till den orten men ja, det kunde kundservice inte göra något åt.

Jag kommer inte att åka drygt 6 mil för att hämta paket så dessa beställningar har gått i retur. Ena företagetet var mycket förstående och tog bara tillbaka paketet. Andra företaget kommer att kräva mig på en returavgift som jag kommer att bestrida men vad gäller egentligen? Tidigare kom alla varor till en ort nära mig så det här började i höstas och därför trodde jag det bara var tillfälliga misstag annars hade jag inte beställt från någon som bara sänder ut med DHL.
Meddela den du lägger beställningen hos om du önskar en specifik utlämningsort. Jag jobbar med sånt och när kunder har önskemål är det jättelätt att ändra utlämningsställe, men det måste göras när leveransen bokas till DHL, i efterhand kan vi inte ändra, så det behöver meddelas vid varubeställningen.

Självklart ska inte företaget stå för returkostnaden, du ska vara vansinnigt glad över att någon gjort det. Det är dyrt och knappast företagets fel att du inte hämtat ut det, eftersom DHL automatiskt väljer det närmsta (ska vara närmsta i alla fall) enligt postnumret.
 
Självklart ska inte företaget stå för returkostnaden, du ska vara vansinnigt glad över att någon gjort det. Det är dyrt och knappast företagets fel att du inte hämtat ut det, eftersom DHL automatiskt väljer det närmsta (ska vara närmsta i alla fall) enligt postnumret
Alltså det här kan inte vara rätt och om du jobbar med "sånt" borde ni göra något åt att fel servicepoint står utsatt när kunder skickar paket med DHL. Du menar att om DHL skickar paketet till norra sverige och jag bor i södra så är det mitt fel? Vi HAR ett ställe som ligger nära oss men det skickas till helt fel ort....
 
Om det inte är hemleverans lämnas det på ICA 12km härifrån. Kan även lämnas längre bort men då ringer föraren och frågar om det är ok.

Företagspaketen hamnar på terminal 7mil härifrån. Eller i värsta fall 10 mil bort.
I ditt fall hade jag definitivt inte beställt enklare varor på nätet. Stora saker som möbler kanske men inte medicin från Apotea t ex eller annat smått. Åker du 10 mil för att hämta ut ett hälsokostpreparat, medicin eller liknande?
 
När jag bodde på andra ställen än där jag bor nu, hade jag ett utlämningsställe som inte var lämpligt för mig, var riktigt krångligt att hinna dit och hämta ut paketet och dels var det ena en omväg.

Jag har dock bara haft bra kontakt med DHL, min däck skickades med dom, skulle egentligen levereras hem, enligt kundtjänst kunde de inte ändra leveransadressen, så de la in i bokningen att föraren skulle ringa mig. Han ringde och jag frågade om han kunde leverera på mitt jobb istället då jag ändå inte var hemma utan ute och körde, han blev jätteglad att han slapp åka hem till mig (bodde då på landet) och på mitt jobb finns folk som tar emot osv.

I värsta fall om jag inte hade varit hemma hade jag kanske fått hämta ut paketen på DHL, bara 3 mil hemifrån. :)
 
I ditt fall hade jag definitivt inte beställt enklare varor på nätet. Stora saker som möbler kanske men inte medicin från Apotea t ex eller annat smått. Åker du 10 mil för att hämta ut ett hälsokostpreparat, medicin eller liknande?

Nej jag beställer inte varor till mig privat i företagets namn ;)

Min postis lämnar nästan alla Apotea-paket på trappen hemma trots ej utkörning :) Väljer PostNord som standard på Apotea etc.
 
Alltså det här kan inte vara rätt och om du jobbar med "sånt" borde ni göra något åt att fel servicepoint står utsatt när kunder skickar paket med DHL. Du menar att om DHL skickar paketet till norra sverige och jag bor i södra så är det mitt fel? Vi HAR ett ställe som ligger nära oss men det skickas till helt fel ort....

Det stället kanske inte har avtal med DHL mer?
 
När man beställer brukar det ju stå var man får hämta?
Säljarens fel är det ju knappast.
Jag beställde däck och eftersom PostNord paket har min portkod så gick det inte att leverera. Fick åka 2,5 mil enkel resa för det. Surt? Ja. Firmans fel? Nä.
 
Självklart ska inte företaget stå för returkostnaden, du ska vara vansinnigt glad över att någon gjort det. Det är dyrt och knappast företagets fel att du inte hämtat ut det, eftersom DHL automatiskt väljer det närmsta (ska vara närmsta i alla fall) enligt postnumret
Alltså det här kan inte vara rätt och om du jobbar med "sånt" borde ni göra något åt att fel servicepoint står utsatt när kunder skickar paket med DHL. Du menar att om DHL skickar paketet till norra sverige och jag bor i södra så är det mitt fel? Vi HAR ett ställe som ligger nära oss men det skickas till helt fel ort....
Fast hur ska jag veta att det är "fel" ställe för kunden? Jag ser hur långt det är, extremt sällan det är över två mil, de som önskar en specifik ort meddelar det vid beställning så kan jag ändra i så fall. Vid väldigt stora avstånd ringer jag givetvis kunden och frågar, men jag har aldrig varit med om att DHLs förval är längre bort än något annat, så ditt förra ställe kan mycket väl ha avbrutit avtalet med DHL.

Jag kan omöjligt veta på vilken ort kunden helst hämtar sitt paket om inte kunden meddelar det.
 
Självklart ska inte företaget stå för returkostnaden, du ska vara vansinnigt glad över att någon gjort det. Det är dyrt och knappast företagets fel att du inte hämtat ut det, eftersom DHL automatiskt väljer det närmsta (ska vara närmsta i alla fall) enligt postnumret.
Det är inte självklart tycker jag.
Kunden köper en vara inklusive leverans, och varan skickas till ett annat ställe än till kunden. Det går att argumentera för att det är det säljande företagets "fel" att kunden inte hämtar ut varan. Det är knappast speditörens fel, eftersom denne sannolikt uppfyller sitt avtalade åtagande gentemot avsändaren, varken mer eller mindre.
 
[...] eftersom DHL automatiskt väljer det närmsta (ska vara närmsta i alla fall) enligt postnumret.

Just det tycker jag är väldigt knepigt, varför inte bara ta närmaste ställe oavsett postnummer?
Jag bor på gränsen mellan två kommuner, med följden att jag har närmaste utlämningsställe i grannkommunen. Men jag får paketen till närmaste ställe enligt postnumret vilket blir en omväg för mig att hämta. Jag beställer grejer tillräckligt sällan att det inte stör mig, men om jag beställt ofta så hade det varit ett problem.
 
Sist det kom paket med Schenker eller DHL var det utlämningsstället närmast man är skriven det skulle hamna på - inte där man uppgav att det skulle hamna. Blir när två mil istället för att jag kan ta det när jag ändå åker förbi. Dvs även om det står på fraktsedeln var det skulle hämtas ut så gör de på det viset om man är privatperson.
Med utkörning så vet jag inte vad de håller på med! Finns nån hemma hela dagen men de åker bara förbi på vägen och sen säger de att en inte var hemma. Möjligtvis ringer de och får de inget svar så far de vidare - fånigast är när de stannar och lägger i lapp i lådan men inte bemödar sig om att gå upp på gårdsplanen.
 
Ett dumt bokningssystem som inte låter kunden välja själv, medför mer jobb för alla. För egen del tar det betydligt längre tid för mig att hämta, jag tar det när jag har vägarna förbi. Tar de ett ställe lite längre ifrån, kör jag förbi dagligen. Men om systemet väljer, får det ligga en vecka för jag måste åka enda ärendet.

Vilket givetvis blir olägenheter för utjämnaren som inte vill förvara mitt paket.
 
Det är inte självklart tycker jag.
Kunden köper en vara inklusive leverans, och varan skickas till ett annat ställe än till kunden. Det går att argumentera för att det är det säljande företagets "fel" att kunden inte hämtar ut varan. Det är knappast speditörens fel, eftersom denne sannolikt uppfyller sitt avtalade åtagande gentemot avsändaren, varken mer eller mindre.
Fast vad räknas som till annat ställe? Det är ju inte hemleveranser som erbjuds.
 
Just det tycker jag är väldigt knepigt, varför inte bara ta närmaste ställe oavsett postnummer?
Jag bor på gränsen mellan två kommuner, med följden att jag har närmaste utlämningsställe i grannkommunen. Men jag får paketen till närmaste ställe enligt postnumret vilket blir en omväg för mig att hämta. Jag beställer grejer tillräckligt sällan att det inte stör mig, men om jag beställt ofta så hade det varit ett problem.
Fast det brukar kunna lösas med ett meddelande om önskat utlämningsställe ihop med ordern. Inget konstigt alls. Har vi dessutom ändrat en gång väljs det stället automatiskt vid nästa order från samma kund.
 
Där jag jobbar har vi bla paketutlämning varpå vi ibland får kunder från en annan ort som surar över att behöva åka till vår ort för att hämta ut sitt paket.

Problemet är att deras ort har inte DHL-ombud, bara Schenker och Postnord. Därför kommer deras DHL till oss, vilket blir närmaste ombudet i förhållande till deras postnummer- det baseras inte var kunden jobbar någonstans eller oftast har vägarna förbi.
 
Jag har ett litet paket på gång. På hemsidan stod ett avhämntningsställe väldigt nära mig , MEN det är inte mitt ställe enligt Postnord. Ska bli kul att se var det hamnar. Leveranstiden är redan längre än lovat.
 
Jag väntar just nu på ett dhl-paket som de skickat till fel ombud. Det tog två dagar för dem att skicka till fel ställe, få se hur länge det tar att skicka rätt. Enligt spårningen är det tillbaks på terminalen nu. Under helgen uppdateras det ju inte så jag väntar otåligt … behöver det i morgon men det hinner nog inte fram till dess.
Jag hade valt ett ombud som finns i kvarteret. Det finns ett ombud i grannkvarteret också, ändå valde dhl att skicka till ett ombud längre bort med annat postnummer. Smart? :down:
 

Liknande trådar

Äldre Har beställt ett paket för drygt 2,5 vecka sedan. Har inte fått någon orderbekräftelse på mail som utlovas på hemsidan och ingen faktura...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: durachiny
·
Äldre Någon här som vet hur det funkar med DHL express? Beställde julklapp till sambon för en vecka sen ungefär. 2 dagar leverans sa personen...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp