Bukefalos 28 år!

Diarré - Proviva?

Alexandra_W

Trådstartare
Just som jag trodde att vi skulle klara den långa Quadrisolkuren utan magproblem (det är sista dagen idag) så slog det till. Möttes imorse av en obeskrivligt äcklig skimmelsvans och högar av mer eller mindre lös art. Antagligen har diarren satt in under natten och blivit värre för varje hög (alt är att han haft man den är på bättringsvägen och har HAFT bara under natten).

Jag hann ge morgondosen innan jag såg den, men skippar kvällsdosen (den är absolut sista).

Jag tror och hoppas att det rättar till sig ganska snart efter det, valacken är känd för sin 'plåtmage' och han har ju (iom förstoppningen han fick efter sövning) getts ALLT kraftfoder blött, och ganska stora mängder blött, så genom att ta bort det och sätta ut medicinen borde det ge sig på några dagar.

Han har fått magtarmbalans under hela medicineringen så där känns det som det inte är mycket mer att göra än att fortsätta ge det.

Men i förebyggande tänkte jag tippa i honom lite 'extra hjälp'. Jag brukar normalt ge A-fil, men den här herren är så anti fil att det inte existerar. Visst kan jag hälla i honom det med spruta i munnen, men han har varit en sådan pärla under hela boxvilan och har stått lös med huvudet över boxdörren två ggr/dag när jag kommit med Quadrisolen, så av rent mäsnkliga skäl så slipper jag gärna tuta i honom det absolut äckligaste han vet ;)

Men det borde fungera lika bra/dåligt med Proviva, och det finns ju i 'goda' smaker. Frågan min är hur proviva eg står sig gentemot filmjöl? Doseringen för filmjölk (§ liter/dag) kan jag ju, men gäller detsamma för Proviva, dvs är det ungefär lika mycket snälla bakterier i det, eller är det mer/mindre jmf med A-fil?

Ska kolla om Odal har ProKol hemma, har de det får han det istället, men om inte..
 
Vi blev tipsade av veterinären på kliniken om att ge proviva om våran häst skulle bli dålig i magen ,hon har också fått quadrisol. Jordgubb eller blåbär har gått hem här de sa att jag kunde ge Iliter per dag Lycka till
 
Jag köpte Hallon och Blåbär. Fast jag tror inte han kommer direkt tycka om något av dem, han är lite knäpp - han gillar inte sött (annat än socker). Men det fanns som ingen med besk smak ;)

Nu gav jag 2 dl i spruta i munnen, så han är jäättefin nu, blå tunga och blå läppar ;) Ska prova blanda i fodret ikväll.

FÖRR fanns det nypon med, det drack de frivilligt, men hittade ingen sån nu.

tack för doseringstipset, så dår han en liter idag och en imorgon då =)
 
Jag brukar köpa något som Proviva gör till hästar, fermenterad havre. kommer inte ihåg vad det heter, men jag köper det på ATGkliniken i Täby och det är - skitbra :D
Du kan ju ringa dem och höra om det finns att få tag på uppe hos dig, någon kanske har en påse över...
EquiPro?? Nä, minns inte, men det är bästa medlet mot kass mage!
(Jag tippar på att proviva har fler brabakterier än filen, för att svara på din fråga också)
 
Gå in och kolla på www.Dynavena.nu
"mashen" har hjälp många!!

1. Det är en medicinrelaterad diarré, dvs jag lägger inte om en välfungerande foderstat eller ge honom något NYTT fodermedel. Lägga om foderstaten långsiktigt finns ingen anledning, och att på en häst med diarré introducera ett NYTT foder är vansinne, då stör du ju en redan störd mage ännu mer.

2. Jag kommer icke att ge mina hästar foder från Dynavena. Jag ville ha tag i Dynavena Foaly till lillsnuttan här i slutet av förra året. Enda Dynavenaförsäljaren inom rimligt avstånd vägrade helt sonika ta hem Foaly och menade att de han hade hemma (minna inte vad det var) fungerade tilL ALLA hästar. Jag försökte förklara att de INTE passade mitt hö men höanalyser var bara trams.

Jag pratade även med Dynavenas 'huvudkontor' och möttes av samma sak.

Så, jag kommer inte använda Dynavenas foder ens den dag det passar i foderstaten. och jag lägger som sagt inte på NYTT foder på en häst med tillfällig diarré.
 
Jag brukar köpa något som Proviva gör till hästar, fermenterad havre. kommer inte ihåg vad det heter, men jag köper det på ATGkliniken i Täby och det är - skitbra
Du kan ju ringa dem och höra om det finns att få tag på uppe hos dig, någon kanske har en påse över...
EquiPro?? Nä, minns inte, men det är bästa medlet mot kass mage!
(Jag tippar på att proviva har fler brabakterier än filen, för att svara på din fråga också)

ProEquo heter det, det är ensilerad havre med magtarmbakterier isolerade från frisk hästtarm (enda preparatet som har det). Ser ut som och smakar som helhavre i filmjölk.

Och fullständigt OUTSTANDING mot dåliga magar.

Unghästen fick det (vi var just på ATG Täby *s*). tyvärr så får jag ju inte tag i ProEquo idag, man kan köpa hos vissa vet och från tillverkaren direkt, men inget av detta kan jag ju göra idag eller imorgon tyvärr och det är nu det behövs. Det har ju tyvärr också en begränsad hållbarhet så man kan inte spara det och ha 'utifall att heller' (jag hade ganska många påsar kvar när unghästen nödslaktas, och de fick jag ju slänga tyvärr).

Men jag håller med dig om att det är suveränt, men tyvärr får jag ju inte tag i det tillräckligt fort (och har inget hemma eftersom det har så kort lagringstid)
 
*Och därmed BASTA***

Japps =) Speciellt när det gäller Dynavena. Missade du hur ILSK jag var i vintras på dem? =) Fan, här ska man köpa deras svindyra foder och så FÅR man inte..*mutter* Det var ett av FÅ foder som (pga det låga mineralinnehållet) passade mitt hö. Men se nehe..

Sen är det iofs basta ang lägga på nytt foder på en störd mage med, och hade jag långvariga problem skulle jag ge nedan avhandlade ProEquo som sagt =)
 
Måste ha missat det ...men jag blev så full i skratt ...det riktigt MÄRKTES hur ilsk du var

*skrattar* Var du glad att du missade det, för det här var ingenting mot hur jag var DÅ. Sällan jag blir så jag spottar och fräser och blir sådär väldigt upprörd, men det där var ett av de fallen ;)
 
...och menade att de han hade hemma (minna inte vad det var) fungerade tilL ALLA hästar.

Har råkat ut för samma sak med Dynavena. Blev riktigt irriterad. :mad:

Det verkar inte som om de vill sälja sitt svindyra foder alls. :angel:

mvh Jessica
 
Equipro, jag var ganska nära med namnet ändå!

Men det var ju dumt av dig att slänga de påsar du inte kunde använda, du kunde gett dem till Dv eller nån, så att om ngn annan fick kris så fanns de....

Hur går det nudå, med blåbärssmaken? är han bättre?
(PS Jag glömde att det var veckoslut)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp