Safira

Trådstartare
2 av mina 3 katter har diarre nu. Alla katterna äter Mjau burkmat och har gjort det länge nu (iaf två år i rad) men nu helt plötsligt så har dom fått diarre.
Vad kan jag göra?
Ge torrfoder kan jag inte för det har aldrig funkat riktigt bra för deras magar och skulle jag ställa fram det nu så skulle dom äta det tills dom spyr.
Det är vuxna huskatter.
 
Sv: Diarre

Hur länge har de haft diarré?
Är de uttorkade? Isf viktigt få i dem vatten nu, du kan tex använda spruta (utan kanyl förstås) och spruta in i munnen.
Annars skulle jag säga steg 1 är att få slut på diarrén. Rå lammfärs med morotspuré brukar fungera bra.
 
Sv: Diarre

Är katterna avmaskade på länge, annars är det en bra början.

Sätt sedan katterna på begränsad skonkost något/några dygn ex. kokt vit fisk. (under detta/dessa dygn skall detta vara katternas enda kost)

På apoteket finns även diarsanyl och canicur som kan hjälpa till att lugna "upprörda magar".

Om ingen förbättring setts på ett par dygn så är det dags att kontakta vet.

/Swat
 
Sv: Diarre

Svarar båda.

Jo dom är avmaskade i januari senast så det var inte så längesen tycker jag. Uttorkade verkar dom inte var och dom busar och är som vanligt.

Ska testa med fisk imorgon när jag har varit på affären. Funderar på om jag ska låta dom fasta tills imorgon eller ska jag ge dom mat som vanligt?
 
Sv: Diarre

Katter bör till skilnad mot hundar inte fastas!

Så ge lite mindre portioner istället och om du är rädd för att de skall bli torra kan du blanda lite ljummet vatten med maten.

/Swat
 
Sv: Diarre

Okej då får dom lite mindre kvällsmat ikväll och mindre frukost imorgon bitti :laugh:
 
Sv: Diarre

Jo då, det går utmärkt fasta katten, fast inte lång stund. Jag skulle inte ge mat ikväll (givetvis vatten dock), och direkt imorgon köpa lammfärs och morotspuré.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: Sassy
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 294
Senast: Jamienoble
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 488
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp