Bukefalos 28 år!

"Dimma" över ögat

I

Idka

Min inackodering skadade ögat häromdan, det svällde upp rejält och rann lite, men försvann dan efter. Ägaren misstänkte att hon blivit stucken av ett bi eller nåt.

Jag såg själv aldrig när hon var svullen. Men idag när jag kolla till henne såg allt normalt ut, förutom att hon har en stor ljusgrå/blå "dimma" över ögat, täcker mitten av nederdelen av ögat. Jag har inte sett det förut och antar att det har med skadan att göra...?

Ingen vet. har kikat på henne så jag är lite orolig för henne, det ser ju ut som ett stort ärr? :confused:
 
Sv: "Dimma" över ögat

Vid en skada på hornhinnan blir det i regel en vit/grå grumlig hinna över. Ni bör ju få det kollat av veterinär om det finns någon skada på hornhinnan så att hästen kan få rätt behandling.
Ögonskador kan vara svåra att få bukt med. :(
 
Sv: "Dimma" över ögat

Håller absolut med CosmicQueen - få ut vet. och kolla upp det, det låter som en hornhinneskada.

Om den lämnas obehandlad, eller om skadan går igenom hornhinnan, så riskeras hela ögat utan rätt behandling.
Ögonproblem kan bli riktigt allvarliga om de inte behandlas i tid. :crazy:
 
Sv: "Dimma" över ögat

min medryttarhäst har sån "dimma" över ena ögat från en gammal skada. Jag tror han fick en pinne i ögat eller nåt.. Han ser sämre med det ögat än det andra. Det hände så långt innan jag började så jag vet inte riktigt vad det var för direkta skador på ögat och så. Men det kan nog vara bra att kolla upp!
 
Sv: "Dimma" över ögat

Precis, ut med veterinär snabbt!

Hade en häst som hos tidigare ägarna hade fått en hornhinneskada som yttrade sej ungefär som det du beskriver. Behandling dröjde och hästen hann utveckla "ärr" i hornhinnan, i ett "kors" (typ X) - något som störde honom varje sommar & vinter, på sommaren reagerade han på damm (fick ögoninflammation) och på vintern antagligen pga allt solblänk i snö & is (ögoninflammation). Första åren vi hade honom så kunde man häva det rel lätt med kortisondroppar, behövdes bara 1 eller 2 gånger så var ögat ok igen. Men så en gång så svarade inte inflammationen. Efter att han varit behandlad i 3 mån, så hade vi två val - ta bort hästen eller ta bort ögat. Ögat opererades bort...

Ganska onödigt från första början, hade ögat kommit "under behandling" fort nog från första början hade det aldrig behövt bli så dåligt.
 
Sv: "Dimma" över ögat

Tack för era svar! :bow:

Min häst fick en skada i ögat i höstas så jag tog ut vet. akut eftersom jag vet att ögonproblem är stora problem.

Men det är ju inte så lätt när det inte är ens egen häst. Men nu vet jag att det kan vara en rejäl skada iallafall... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 075
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Piek
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 949
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 222
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp