Bukefalos 28 år!

Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustning!

Havsluft

Trådstartare
Du ska på din livs dressyrträning. Du kommer bli filmad och många kommer att se filmen under flera år framöver. Det här är under den varmare årstiden så du behöver inte ha vinterkläder. Hur klär du dig och utrustar hästen? Det bör vara tidlöst men oerhört snyggt.
Tröja/skjorta? Färg, märke?
Ridbyxor, färg, märke?
Träns, sadel, schabrak, lindor. Färg, märke, modell?
Är märke överhuvudtaget viktigt?
Beskriv gärna färgen på din häst eller bifoga en bild !
Många kommer diskutera ditt utseende tillsammans med hästen framöver...
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Jag hade nog valt något klassiskt och enkelt.
Min häst är rödfux och jag tycker att hon är vacker i mörkt rödbrunt läder.
Så ett enkelt rödbrunt träns utan krusiduller och en rödbrun sadel till.
Ett creamefärgat schabrak till från mias eller equiline med creamefärgade lindor till.
Jag hade nog haft ett par bruna eller blå ridbyxor från pikeur och en creamefärgad piké till.
Svarta ridstövlar och svart ridhjälm till.

Med andra ord ungefär som jag brukar se ut på träning förutom att dressyrsadeln och tränset för tillfället är svart.

Märke ser jag som totalt oviktigt, jag vill ha passform som passar mig och min häst och design som jag tycker är fin.
 
Senast ändrad:
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

* För enkelhetens skull beskriver jag mig och ridskolehästen *
Hon är mörkbrun, men går väldigt mycket åt kastanje-röda hållet.

Jag
Hjälm: Samshield - Brun med Swarovski-kristaller och ljusrosa "kant".
Överdel: H&M - Ljusrosa/vitrandig skjorta
Handskar: Roeckl - Bruna
Byxor: Pikeur - Ljusbruna/mörkt cremefärgade helskodda
Skärp: Hubertus - Brunt med rosa kristaller
Stövlar: König - Bruna
Spö: Döbert - Ljusbrunt

Hästis
Träns: Otto Schumacher - Brunt
Pannband: Otto Schumacher - Brunt med ljusrosa Swarovski-kristaller
Sadel: HdR Anthenor - Brun (ur mitt perspektiv, vet inte alls om den passar henne egentligen, hon har en Stübben Siegfried i verkligheten...)
Schabrak: Mia RS - Ljusbrunt/mörkt cremefärgat med rak kant och ljusrosa kantband
Lindor: Mia RS - Ljusbruna/mörkt cremefärgade

Så jag skulle alltså köra på i grunden klassiska färger (brunt/cremefärgat) men med "modernare" detaljer och färger (swarovski-kristaller och ljusrosa)
Tror vi hade sett jättesnygga i det :D
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Kl

Tack för era bra svar!

Spännande, låter jättefint. Måste googla :D!
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Väljer nåt enkelt och snyggt ur befintlig garderob. Troligen hade hästen haft svarta lindor runt om och ett vitt schabrak. Eventuellt svarta boots med ludd. Vanliga tränset med blingat pannband och remontnosgrimma. Childericsadeln på förstås. Jag hade haft mina vanliga grå ridbyxor, vit piké och svart slipover. Lackade tävlingsstövlarna hade åkt på och min vanliga JW-hjälm.

Med förutsättningarna att man ska orka se sig själv flera gånger tror jag verkligen på stilrent och enkelt och inga modefärger.
 
Senast ändrad:
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Håller helt med om det sista där. Inte massa färger och modegrejer som 3 rader strasspannband och sådant utan satsa på tidlöst, enkelt och elegant.
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Instämmer också. Själv skulle jag köra i vitt på lindor och schabrak, svart läder på både Childericsadeln och rundsydda OS tränset, pannband med XL stora stenar.
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Hej!

Jag hade haft vinröda manchesterridbyxor och en beige-brun tröja (som är tajt och har en smart söm mitt i ryggen så tränaren lätt ser om jag sitter snett.

Pållan hade gått med dressyrsadeln, eller kanske barbacka om tränaren accepterat det- hon går alltid bäst barbacka. Med sadel skulle det bli en vinröd vojlock under (gissningsvis en jag sytt själv, eftersom dagen vojlockar är för tjocka för frökens känsliga rygg). Vinröda lindor runt om och boots fram så inte skorna ryker.

Skulle eventuellt ta fram tävlingstränset, men gissningsvis blir det vanliga tränset och kapsonen (eftersom fröken inte ska gå med bett mer än nödvändigt pga munskada).

Fröken är skimmel, passar super i vinrött (har ärvt färgen från förra hästen som också var skimmel).

För mig är märke helt oviktigt, utrustning och kläder ska passa och vara sköna. Funktion före märke och utseende. :-)

/Lavinia
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Åhh, det låter jättesnyggt!

Jag har en svart häst, och vårt dressyrläder är svart. Jag tycker om att klä upp oss i lila, men ska filmen visas vitt och brett hade jag nog inte tagit det mest lila jag har.

Antingen ett mörkgrått schabrak med lila kant, eller kört till med det vita Anna Scarpati-tävlingsschabraket med lila och silver passpoal. Vita lindor alt vita luddskydd.
Gråa ridbyxor och en vit topp med några lila ränder på.
Har bara en hjälm: Uvex uvision.
Svarta stövlar, vita och svarta roekl-handskar.

Just det, självklart mitt pannband med 3 olika lila swarowskistenar på. :love:
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

jag:
hjälm (svart)
pike (svart)
ridbyxor (grå)
stövlar (bruna. för jag har inga andra än bruna ;)) https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd....720/417959_10151373560606315_1100885105_n.jpg
handskar (svarta)

hästen:
träns (brunt med vit fodring) https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1234403_10151573849406315_1240330716_n.jpg
dressyrsadel (brun)
schabrak (grått med vit/silver passpoal) https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/422198_10150957031316315_2034866463_n.jpg
benlindor (vita)
boots (vita)
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Vilken skoj tråd, jag hoppar in här fast jag inte tävlar dressyr (än?), men träningsscenariot är sannolikt :).

Det mesta är från min befintliga garderob...

Hästis är brun och skulle ha på sig:
Eskadron-schabrak, grönt med liten orange och vit kant.
Gröna lindor.
Svart dressyrsadel
Svart remontträns med mörkbrun fodring i nacke och nosgrimma (specialbeställt från selmakare).

Jag skulle ha på mig:
Mörkbruna ridstövlar, samma som sweep har :).
Svarta ridbyxor
Grön pikétröja
Svart ridhjälm och svarta handskar.

Är ingen märkesnörd, det är ingen vits ändå då pålle är xx-full i mycket och jag är lång och bredaxlad jag med :P.
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Kl

Tack igen för alla bra svar!

Vad tycker ni är snyggast/tidlösast? Skjorta eller piké?
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Beror helt på hur dom sitter, passform är allt. Och vad gäller skjortan så är det superviktigt. En piké är mycket mer förlåtande.
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Min häst är rödfux (tänk riktigt kopparfärgad) så jag hade haft:

hans vaniljfärgade schabrak med blå passpoal.
benlindor i samma färg
Hans svarta träns med pannband (ej orginal) som är dekorerat av små metallfyrkanter (vet att det heter ngt särskilt), varannan är blank och varannan borstad. Silver.
Vår svarta dressyrsadel från Jensen.
Själv hade jag haft ett par mörkblå ridbyxor och en piké allt långärmad klassisk tröja i samma färg som schabrak och lindor.
Vanlig svart sammetshjälm
Svarta läderstövlar och mitt apdyra dressyrspö :D
 
Sv: Din viktigaste dressyrträning nånsin där du dessutom blir filmad, beskriv utrustn

Tröja/skjorta? Färg, märke?

Svart tröja med vit polo under.

Ridbyxor, färg, märke?
Svart, beige, ljusbrun eller vit. I dagsläget troligtvis beige.

Träns, sadel, schabrak, lindor. Färg, märke, modell?
Enkelt huvudlag med troligtvis engelsk nosgrimma, möjligen ingen alls.

Helst inget under sadeln alls, men nuvarande sadlar kräver det, så det hade nog blivit en svart eller vit vojlock i så fall. Schabrak om jag rider i skolsadeln.

Eftersom jag har ett kallblod nu används inte lindor, men på ett varmblod hade vita bandage varit obligatoriskt.

Är märke överhuvudtaget viktigt?
Helt oväsentligt!

Beskriv gärna färgen på din häst eller bifoga en bild !
Brun nordsvensk med mjölmule och ljus undersida. Hittar ingen bra bild på henne just nu.

Många kommer diskutera ditt utseende tillsammans med hästen framöver...
Troligtvis, eftersom vi är så stilrena och klassiska att det är grovt omodernt... :p
 

Liknande trådar

N
Utrustning Någon mer än jag som känner att det blivit mycket fixering på matchande plagg inom ridningen? Samma färg på lindor/skydd som på...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 849
Senast: Bananens
·
F
Utrustning ... blir tillfrågade att rida på en clinic, säg på Flyinge, och vem som helst får komma dit och titta. Vad klär ni er själva och hästen...
Svar
14
· Visningar
1 398
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp