Dispans för gångart ?

urkella

Trådstartare
Tror ni det skulle va möjligt att få dispans för annan gångart på wras D & C tävlingar ?
Hade varit kul i framtiden att kunna va med på någon klubbtävling med nya hästen men han töltar istället för travar så frågan är om man får va med då :confused:
 
Jag vet inte svaret på din fråga, men vill bara tipsa dig om jobba för att träna fram traven. :) Ta hjälp av en bra islandstränare så är det sällan några problem. Rent generellt brukar jag tänka mycket böjda spår, lösgörande, lång och låg. Man kan ta hjälp av bommar. :) Travar han från marken?
 
Jag vet inte svaret på din fråga, men vill bara tipsa dig om jobba för att träna fram traven. :) Ta hjälp av en bra islandstränare så är det sällan några problem. Rent generellt brukar jag tänka mycket böjda spår, lösgörande, lång och låg. Man kan ta hjälp av bommar. :) Travar han från marken?
Det är ingen islandshäst jag har utan en paso peruano :) Han travar från backen men då det är stränga förbud att trava uppsuttet från varenda människa som jag varit i kontakt med som håller på med rasen, för traven gör att de får oren tölt så vill jag inte chansa på det :nailbiting:
 
Åhh, en Peruvian Paso!! Ursäkta mitt anglofierade namn på rasen, men jag mötte många av dem när jag bodde i Californien och de var verkligen underbara.....
 
@Lena Furberg
De är de verkligen :love: Jag har nog aldrig träffat en coolare och snällare häst än honom. Knappt hanterad unghingst och det tog bara ett par minuter att lasta och han stod som ett ljus hela vägen hem. Ihopsläpp sedan med min ena miniaryr hingst vilket gick super och de är så söta ihop :D Hovslagaren kunde verka honom ute i hagen. Så tror han kommer va en dröm att rida in sedan :love:
PSX_20160712_212857_zpssqdcrycy.jpg

PSX_20160712_214843_zpsw87bam3m.jpg

IMG_20160717_143604_zpseziwducn.jpg
 
@Lena Furberg
De är de verkligen :love: Jag har nog aldrig träffat en coolare och snällare häst än honom. Knappt hanterad unghingst och det tog bara ett par minuter att lasta och han stod som ett ljus hela vägen hem. Ihopsläpp sedan med min ena miniaryr hingst vilket gick super och de är så söta ihop :D Hovslagaren kunde verka honom ute i hagen. Så tror han kommer va en dröm att rida in sedan :love:
PSX_20160712_212857_zpssqdcrycy.jpg

PSX_20160712_214843_zpsw87bam3m.jpg

IMG_20160717_143604_zpseziwducn.jpg

Får jag komma å bo hos dig?
 
Tror ni det skulle va möjligt att få dispans för annan gångart på wras D & C tävlingar ?
Hade varit kul i framtiden att kunna va med på någon klubbtävling med nya hästen men han töltar istället för travar så frågan är om man får va med då :confused:

Jag hade skickat en fråga till förbundet, vill minnas att det finns information om dispens-ansökan på wras.se. Annars kan man ju alltid delta men kanske bli diskad/nollad. Det har hänt mig mer än en gång att det till exempel inte blev någon galopp i ett mönster och jag har fått fortsätta att vara med ändå :D
 
Man brukar få fortsätta rida i pleasure (iaf lägre klasser om det inte är väldigt många deltagare) även om man blivit diskad/nollad. Annars kan du ju bara fråga om du får ställa upp utan tävlan, är sällan några problem :)
 
Tja, det är väl samma sak som om man vill tävla andra grenar (t ex dressyr), det är ju bl a just gångarten som bedöms.
Jo men western har jag alltid tyckt varit mer öppet och inte är lika trångsynta som inom dressyren. Då de inom wras säger att western är för alla raser. Men tydligen inte då :down:
 
Jo men western har jag alltid tyckt varit mer öppet och inte är lika trångsynta som inom dressyren. Då de inom wras säger att western är för alla raser. Men tydligen inte då :down:
western klasserna är lika öppen för alla raser som de engelska. förutsatt att de fungerar för det man vill ha dem till, dvs vill man starta en tävling som bedömer gångarter så får man se till att hästen har de gångarterna, dvs man startar inte en islands tävling med ett halvblod eller köper en travare om man vill vara med på connemara riks ;).
men bara för att man inte kan tävla så säger ingen att man inte får träna.
 
western klasserna är lika öppen för alla raser som de engelska. förutsatt att de fungerar för det man vill ha dem till, dvs vill man starta en tävling som bedömer gångarter så får man se till att hästen har de gångarterna, dvs man startar inte en islands tävling med ett halvblod eller köper en travare om man vill vara med på connemara riks ;).
men bara för att man inte kan tävla så säger ingen att man inte får träna.

Trail tycker jag inte de bedömer gångarter mer hur man löser momenten. Du kan inte jämnföra wras med rasförbund. Är som att gämnföra en kurs i allmän lydnad för alla hundar med en ras utställning för schäfrar ;) Men får ta och släppa western ridningen och leta efter annat vi får satsa på. Vilket känns tråkigt då man kände sig "hemma" efter 8 år inom det. Men att bara träna utan mål är inget jag vill satsa på :(
 
Trail tycker jag inte de bedömer gångarter mer hur man löser momenten. Du kan inte jämnföra wras med rasförbund. Är som att jämnföra en kurs i allmän lydnad för alla hundar med en ras utställning för schäfrar ;) Men får ta och släppa western ridningen och leta efter annat vi får satsa på. Vilket känns tråkigt då man kände sig "hemma" efter 8 år inom det. Men att bara träna utan mål är inget jag vill satsa på :(
nej men även där är det ju som i andra bedömnings program att man ska lösa momenten i rätt gångart som programmet specificerat. även i we så måste man ha rätt gångart på rätt ställe.

men varför är det så förbjudet att trava just den rasen, tycker att de flesta hästar med pass eller tölt är 4 gångare, inte att man skippar traven helt.
 
@Buck du kan trava dom men traven försämrar deras tölt och gör lätt att den blir passartad. Så vill inte förstöra eller försämra det som "gör han speciell" om man säger så. Därför vill jag inte trava honom särskilt inte när man bara skulle ställa upp på klubbnivå. Känns som det skulle göra mer skada än nytta. Då han redan nu visar en stark trav och svag tölt i hagen gör det till ännu mera stopp till ta upp den från ryggen. Det får i så fall bli efter ett par år när han har byggt upp styrka och balans i tölten :)
 
Det var ju trist, hade inte velat släppa westernridningen :(

Men varför köpte du då en Peruvian Paso? Jag menar om man inte får trava dem uppsuttet..
Alla raser är välkomna i WRAS men alla som vill tävla måste ju följa Regelboken precis som inom alla andra grenar.
Sen dispens visst, prova för all del att skicka in en istället för att litet gnälligt hota med att sluta med westernridningen för att du inte får de svar du vill ha på nätet (precis som när folk hotar att säga upp sig om de inte den lön de vill av chefen på årets förhandling).
Det kan ju gå vägen men det är ju inte så att du är handikappad eller så och verkligen behöver en dispens. Det handlar ju bara om att du vill att din häst skall tölta bra i framtiden.
 
@Buck du kan trava dom men traven försämrar deras tölt och gör lätt att den blir passartad. Så vill inte förstöra eller försämra det som "gör han speciell" om man säger så. Därför vill jag inte trava honom särskilt inte när man bara skulle ställa upp på klubbnivå. Känns som det skulle göra mer skada än nytta. Då han redan nu visar en stark trav och svag tölt i hagen gör det till ännu mera stopp till ta upp den från ryggen. Det får i så fall bli efter ett par år när han har byggt upp styrka och balans i tölten :)
Fast det finns ju sånna islänningar också och det går att rida dem i alla gångarter ändå. Jag vill dessutom att mina skall ha en bra trav eftersom det är en bra gångart att jobba genom hästen i.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 559
Senast: Krummi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp