Grundridning

Jag har jobbat med väldigt många överrörliga hästar som gått svårklassrörelser. Ingen har fått skador/smärta av det.
Min egen häst är också hypermobil överallt på en extrem nivå, som sin matte. Framför allt har han även ett bakknä som saknar skålningen i skelettet som stabiliserar ngt, har slappa ligament och därav är extra känslig där. Han har blivit 0,5 grad halt två ggr. Båda de gångerna hände det efter att han stått längre tid och en gången fick en pinne i andra bakbenets hov och när han vrickade kotan i andra benet i hagen. Båda ggr har han då avlastat skadan i andra benet och då överansträngt knäet som är felskapt.
Men att gå svårklassrörelser funkar fint eftersom det stärker honom. Och DET är sunt för hypermobila. Med tex piaff, piruetter etc kan du skydda sådana individer.
Jag har gärna rörliga hästar och upplever inga problem att hålla dem fräscha när de håller igång.
Om du rider svårklassrörelser på ett stärkande sätt på en överrörlig häst är du troligen en väldigt duktig ryttare. Jag fixar det personligen inte på ryggen (skulle nog kunna markträna en sådan däremot)

Rider man på den nivån så kan man naturligtvis välja en sådan häst.

Jag misstror dig absolut inte, men hur många rider som du?
 
Jag tror verkligen att nyckeln är låta träningen ta tid. Det är ju inte jättelänge sedan som hästens bästa ålder för de höga klasserna ansågs var 15 år. Nu är det inte ovanligt med 8-åringar, tror faan att hästarna inte håller. Jag har en lusitano som är en ras som generellt anses vara överrörliga och min har också ganska veka kotor. Hon har en väldigt mjuk gång och är jätteskön att sitta på men jag har medvetet anpassat träningen för att hon ska få ett friskt långt liv.
Luditano är ju oftast både mindre och mer kompakta än SWB samt kortare rörelser och håller därför ofta bättre. (Ja generellt, men du vet väl själv om din Lusitano är 175 med megasteg eller om ditt swb är 160)

Men ja skynda långsamt är en konst som glömts bort
 
Vår hoppare (som tjänat 100 på travet innan sin hoppkarriär hade vi inga problem med försäkringen för nu när vi behövde behandla, så nej. Det stämmer inte. I vårt fall har vi inte gjort någon riktig besiktning heller, däremot följer hästen, som alla andra våra hästar, vetchecks etc före och efter tävlingssäsong vilket såklart kan påvisas för ett försäkringsbolag men som de inte efterfrågade nu när vi gjorde hältutredning..
Sådan här myter finns om blandrashundar också. Suck säger jag bara.

Sedan hade man ju knappast behövt en försäkring på kallbloden, de går ju inte sönder 🤣.

Det handlar bara om att förneka att de där fina är trasiga hela tiden.

Det skickades runt ett inlägg på FB om hur du vet att du har ett SWB, du har en egen box på kliniken med namnskylt och allt

(Det fanns ngt sarkastiskt om kallblod och broms på den listan också)
 
Då måste du vara typ unik. Ingen i min närhet har lyckats få den 'vanliga' ridhästförsäkringen till en travare (som gått löp) utan att få reservationer på benen.

När jag försäkrade min vbl travare med ridhästförsäkring så frågade jag om alla ben och hovar var försäkrade och kollade så att det inte skulle bli reservationer och tydligen är hela min häst försäkrad, inklusive den hov som hon hade hovbensfraktur på för 8 år sedan som gjorde att hennes korta travkarriär tog slut. Om det nu inte stämmer så har försäkringsgubben i telefon ljugit mig rätt upp i ansiktet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag försäkrade min vbl travare med ridhästförsäkring så frågade jag om alla ben och hovar var försäkrade och kollade så att det inte skulle bli reservationer och tydligen är hela min häst försäkrad, inklusive den hov som hon hade hovbensfraktur på för 8 år sedan som gjorde att hennes korta travkarriär tog slut. Om det nu inte stämmer så har försäkringsgubben i telefon ljugit mig rätt upp i ansiktet.
Det stämmer, det är bara myter som sprids
 
Jag kan ju bara säga vad jag har för erfarenheter.

Och de är att de som hackar ner på mig ofta har en trasig swb som de inte kan rehaba

Ofta vanliga människor med vanlig lön och inte dåliga, men inte heller bra.

De som är riktigt skickliga och har kunskap, tur kontakter och plånbok att köpa en stjärna som passar dem är oftast bara glada att jag hittar mitt.

Det är klart det fortdäfarande finns guldkorn kvar från de fina stostammarna vi hade, men dagens avel premierar ngt som faktiskt inte passar någon ryttare

Alla halvblod går inte sönder, alla travare är inte skadefria. Jag håller med Sissi till 100 %
https://fb.watch/oGUNIVMEt7/
 
Det är positivt att höra, men det säger inte att majoriteten har det så. Jag tycker ändå att det inte är något som ska avlas på. Överrörlighet ger större risk för skada och det är ett problem för leder, ligament och muskler. Jag känner en häst som haft svårt att vara ridhäst pga. överrörlighet, det blev ingen dressyrstjärna av den hästen. Jag har också själv överrörliga leder och tränar regelbundet i flera sporter, men det är ändå ett problem att ha sådana leder.
Visst kan det bli för svårt för vissa.
Men ska allt överrörliga bort får vi sluta med Islänningar, araber, fullblod, Frieser, PRE, Lusitano etc etc.
Nu HAR vi ju en hög överrörliga hästar. Vi kan ju inte bara skjuta dem. Så folk kanske behöver fundera på om det är lämpligt att rida på dem som man tex gjort på gamla militärstammen.
Och då ev ge dem mer tid och rida dem i början så att man inte tar ut dem i max rörelse och i så att säga hela ledens rörelser ut i ytterlägen med innan hästen är stark nog.
 
Om du rider svårklassrörelser på ett stärkande sätt på en överrörlig häst är du troligen en väldigt duktig ryttare. Jag fixar det personligen inte på ryggen (skulle nog kunna markträna en sådan däremot)

Rider man på den nivån så kan man naturligtvis välja en sådan häst.

Jag misstror dig absolut inte, men hur många rider som du?
Vilka svårklassrörelser är det du upplever sliter på hästen?
Eller öht vad sliter på en häst som går svårklass?
 
Visst kan det bli för svårt för vissa.
Men ska allt överrörliga bort får vi sluta med Islänningar, araber, fullblod, Frieser, PRE, Lusitano etc etc.
Nu HAR vi ju en hög överrörliga hästar. Vi kan ju inte bara skjuta dem. Så folk kanske behöver fundera på om det är lämpligt att rida på dem som man tex gjort på gamla militärstammen.
Och då ev ge dem mer tid och rida dem i början så att man inte tar ut dem i max rörelse och i så att säga hela ledens rörelser ut i ytterlägen med innan hästen är stark nog.
Nej så drastiska behöver vi inte vara, men man ska akta sig för att premiera den här typen av häst tycker jag. För det är inte hållbart för hästarna om det som får höga poäng på tävling till exempel är de som är ohållbart överrörliga i lederna. Sen så tror jag inte riktig överrörlighet är vanlig inom alla de raser du nämner. När jag skriver överrörlighet så menar jag ju hypermobila leder - ostabila leder. Det tycker jag är mer framträdande hos varmblod i dressyr, men om det är vanligt bland fullblod känner jag inte till (har inte haft den erfarenheten iallafall).
 
Sådan här myter finns om blandrashundar också. Suck säger jag bara.

Sedan hade man ju knappast behövt en försäkring på kallbloden, de går ju inte sönder 🤣.

Det handlar bara om att förneka att de där fina är trasiga hela tiden.

Det skickades runt ett inlägg på FB om hur du vet att du har ett SWB, du har en egen box på kliniken med namnskylt och allt

(Det fanns ngt sarkastiskt om kallblod och broms på den listan också)

And here you go again målandes med bred pensel 🙄

Min vän hade en 7 årig kallblodstravare som fick tas bort och förra hösten tog jag bort min 4 årige kallblodstravare med toppstam vilket för övrigt var för jävla knäckande.för jag köpte honom JUST för att jag ville ha en frisk och sund häst (haha tji fick jag!).

Gällande försäkring av fd travare kan även jag intyga att ridhästförsäkrar man dem så gäller försäkringen precis som för vilken häst som helst. Fd galoppörer också för övrigt.
 
Alla halvblod går inte sönder, alla travare är inte skadefria. Jag håller med Sissi till 100 %
https://fb.watch/oGUNIVMEt7/
Det finns inga skadefria hästar även om kallblodstravarna är bra nära. Brukar skoja med mitt ombud om det som håller med. Och min man tycker att vi skulle ha staketförsäkring istället. Så skönt att slippa oroa sig hela tiden.

Förs skrev tidigare att en tip top försäkring kostar 400 kr mån för kallblodet och 1400 för swb och det är ca 350% mer för swb
 
And here you go again målandes med bred pensel 🙄

Min vän hade en 7 årig kallblodstravare som fick tas bort och förra hösten tog jag bort min 4 årige kallblodstravare med toppstam vilket för övrigt var för jävla knäckande.för jag köpte honom JUST för att jag ville ha en frisk och sund häst (haha tji fick jag!).

Gällande försäkring av fd travare kan även jag intyga att ridhästförsäkrar man dem så gäller försäkringen precis som för vilken häst som helst. Fd galoppörer också för övrigt.
Vad tråkigt att höra. Statistiken säger att det är 350% mer på swb, men det hjälper Hu inte dig
 
Det finns inga skadefria hästar även om kallblodstravarna är bra nära. Brukar skoja med mitt ombud om det som håller med. Och min man tycker att vi skulle ha staketförsäkring istället. Så skönt att slippa oroa sig hela tiden.

Förs skrev tidigare att en tip top försäkring kostar 400 kr mån för kallblodet och 1400 för swb och det är ca 350% mer för swb

Ja och det är ganska logiskt. Det finns betydligt fler halvblod, de används i sport i betydligt större omfattning och är ofta mer drulliga.
Jag har haft alla möjliga och omöjliga skador på mina hästar, inga ridrelaterade dock, olika raser och typer av hästar.
 
Nej så drastiska behöver vi inte vara, men man ska akta sig för att premiera den här typen av häst tycker jag. För det är inte hållbart för hästarna om det som får höga poäng på tävling till exempel är de som är ohållbart överrörliga i lederna. Sen så tror jag inte riktig överrörlighet är vanlig inom alla de raser du nämner. När jag skriver överrörlighet så menar jag ju hypermobila leder - ostabila leder. Det tycker jag är mer framträdande hos varmblod i dressyr, men om det är vanligt bland fullblod känner jag inte till (har inte haft den erfarenheten iallafall).
Det är vanligt i dessa raser ja. Hypermobilitet tar sig ju inte bara i uttryck av stora rörelser med benen. Det är ju i betydligt fler leder än dem det kan förekomma. Och låååångt från alla hypermobila har ens stor gång.
Jag jobbar en hel del med rehab(som tränare) och har ren sambo som är leg kiro och jobbar med ekipage. Vi möter båda en överrepresentation av hypermobilitet i de raserna gentemot andra. Känner ingen veterinär eller rehabtränanare som inte upplever samma.
 
Det är vanligt i dessa raser ja. Hypermobilitet tar sig ju inte bara i uttryck av stora rörelser med benen. Det är ju i betydligt fler leder än dem det kan förekomma. Och låååångt från alla hypermobila har ens stor gång.
Jag jobbar en hel del med rehab(som tränare) och har ren sambo som är leg kiro och jobbar med ekipage. Vi möter båda en överrepresentation av hypermobilitet i de raserna gentemot andra. Känner ingen veterinär eller rehabtränanare som inte upplever samma.
Ja, precis det är vi överens om. Det betyder inte stor gång, det betyder hypermobila leder och det kan beröra alla leder och beröra hästar som inte har stor gång eller är varmblod precis som du skriver. Det är precis min upplevelse.
Jag kan inte uttala mig om alla raser och om det är vanligt hos dom, det hade varit missvisande. Jag har ingen större erfarenhet av PRE till exempel. Det hade varit intressant att se statistik om det gjorts en studie på överrörlighet, för att se var trenden är övervägande.
 
Fattar inte varför ts är så rasistisk/hatisk mot swb? Själv ser jag mig som hästälskare över lag med mer el mindre intresse för olika raser beroende på min inriktning. Dock är grunden att jag gillar hästar.
Fast sånt där kan vi undvika. Du behöver inte hålla med henne, men hon har rätt till att utrycka sin åsikt utan att bli kallad för hästrasist. Sådant där prat hör inte hemma i en vettig diskussion.
 
Fast sånt där kan vi undvika. Du behöver inte hålla med henne, men hon har rätt till att utrycka sin åsikt utan att bli kallad för hästrasist. Sådant där prat hör inte hemma i en vettig diskussion.
Nämen varför ska hon få spy galla över en ras? Det är inte ok öht.
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 242
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 548
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 452
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp