Grundridning

Men vad menar du med för mycket kapacitet? Känslighet? Rörlighet? Att gångarterna är så bra så de är ett problem för ryttaren? T.ex. en överrörlig häst blir ju inte mindre överrörlig vilken ryttare du än sätter på. Veka kotor är ett problem, men det är ju även ett avelsproblem då, att hästarna inte håller.
Stora gångarter, stora hästar och överrörlighet i kombination blir svårt att få hållbart.


Överrörlighet går att hantera med styrketräning. Obalans förvärrar.
 
Ja man får ju komma ihåg att man faktiskt till stor del betalar för hästens utbildning. Välridna och välutbildade hästar är inte billiga. Sen går det ju hand i hand att det främst är de mer talangfulla hästarna som utbildas av proffs, framförallt för att få ägare av mer "medelmåttiga" hästar är villig att betala så mycket pengar för att få sin häst utbildad.
Utbildad häst får man gärna köpa, föt svår har jag mer emot
 
Jag tycker det blir problematiskt att peka finger åt alla som köper en bättre häst än deras egen kunskapsnivå, för att de har ekonomiska möjligheter. Om jag hade haft pengar så hade jag väldigt gärna köpt en sådan där välutbildad lusitano som man kan se åttaåriga barn (gissar ålder) rida WE med. Så otroligt fräckt :love: De sitter som en liten fluga och kommunicerar så fint med handen buren och byter galopp med en liten svepning med höften. Häst och ryttare i harmoni. Om jag bara vore miljonär….
Det är inte utbildningen som är problemet utan steget på swb idag
 
Sedan är ditt första påstående helt fel. Får hästen en ridhästförsäkring gäller den som vanligt. Besiktning ua och att hästen inte används i trav är det enda som krävs på mitt bolag iaf.

Ja? jag skrev tydligt att OM HÄSTEN GÅTT PÅ TRAVET får du ingen ersättning. Det är en av sakerna man behöver vara medveten om när man skaffar försäkring. Och kan också lätt göra den billigare.
 
Ja? jag skrev tydligt att OM HÄSTEN GÅTT PÅ TRAVET får du ingen ersättning. Det är en av sakerna man behöver vara medveten om när man skaffar försäkring. Och kan också lätt göra den billigare.
Men det är fel. Om hästen nu är ridhäst så är det inga reservationer om du får en ridhästförsäkring utan reservation.

Den får inte starta medan den har ridhästförsäkringen.

Tyckte det var jättetydligt vad jag skrev. Du har fel helt enkelt.

Alltså om hästen gått 100 lopp till och med 2023 kan den eventuellt ändå få ridhästförsäkring från tex 1 januari 2024 och får då inte starta efter det datumet.

Det är ingen rättighet att få ridhästförsäkring, men vanligt. Alla mina har ridhästförsäkring utan reservationer.

Travhästförskringen täcker inte det du säger. Så viktigt att kolla vilken försäkring man har.
 
Men det är fel. Om hästen nu är ridhäst så är det inga reservationer om du får en ridhästförsäkring utan reservation.

Den får inte starta medan den har ridhästförsäkringen.

Tyckte det var jättetydligt vad jag skrev. Du har fel helt enkelt.

Alltså om hästen gått 100 lopp till och med 2023 kan den eventuellt ändå få ridhästförsäkring från tex 1 januari 2024 och får då inte starta efter det datumet.

Det är ingen rättighet att få ridhästförsäkring, men vanligt. Alla mina har ridhästförsäkring utan reservationer.

Travhästförskringen täcker inte det du säger. Så viktigt att kolla vilken försäkring man har.

Då måste du vara typ unik. Ingen i min närhet har lyckats få den 'vanliga' ridhästförsäkringen till en travare (som gått löp) utan att få reservationer på benen.
 
Då måste du vara typ unik. Ingen i min närhet har lyckats få den 'vanliga' ridhästförsäkringen till en travare (som gått löp) utan att få reservationer på benen.
Låter jättekonstigt. Har tre stycken i två bolag, varav det ena är det största. Två har hela travkarriärer. Har haft ytterligare en också med lång karriär.

Och ja, jag läser mina försäkringsbrev, noga och dubbelkolla med den senaste då jag tog över ridhästförsäkringen. Lyckades t o m höja vetvården på den utan besiktning.

Har bara behövt ua besiktning vid ändringen.

Tror dina vänner har kvar travhästförsäkringen för att den är billigare.

Eller så tror det att det inte är någon idé. Så kan det va när man är så säker att man inte läser meddelandena.
 
Ja? jag skrev tydligt att OM HÄSTEN GÅTT PÅ TRAVET får du ingen ersättning. Det är en av sakerna man behöver vara medveten om när man skaffar försäkring. Och kan också lätt göra den billigare.
Vår hoppare (som tjänat 100 på travet innan sin hoppkarriär hade vi inga problem med försäkringen för nu när vi behövde behandla, så nej. Det stämmer inte. I vårt fall har vi inte gjort någon riktig besiktning heller, däremot följer hästen, som alla andra våra hästar, vetchecks etc före och efter tävlingssäsong vilket såklart kan påvisas för ett försäkringsbolag men som de inte efterfrågade nu när vi gjorde hältutredning..
 
Stora gångarter, stora hästar och överrörlighet i kombination blir svårt att få hållbart.


Överrörlighet går att hantera med styrketräning. Obalans förvärrar.
Ja det är svårt att få hållbart. Men det gäller ju för alla ryttare, oavsett nivå. Överrörlighet går att hantera, ja, men det går inte att ta bort. Balans hjälper, men det är fortfarande ett fysiologiskt problem. Även en toppryttare som gör alla rätt kommer inte kunna förhindra att överrörligheten påverkar hästen och sliter på den snabbt. Men en överrörlig häst borde man inte köpa på sig. Överrörlighet borde vi inte avla på heller.
 
Ja det är svårt att få hållbart. Men det gäller ju för alla ryttare, oavsett nivå. Överrörlighet går att hantera, ja, men det går inte att ta bort. Balans hjälper, men det är fortfarande ett fysiologiskt problem. Även en toppryttare som gör alla rätt kommer inte kunna förhindra att överrörligheten påverkar hästen och sliter på den snabbt. Men en överrörlig häst borde man inte köpa på sig. Överrörlighet borde vi inte avla på heller.
Men jag tänker att det till viss del handlar om träning. En överrörlig häst har lättare för vissa saker men behöver tränas för att hålla. Träning som är anpassad till varje individs styrkor och svagheter, så att inte vissa muskler och leder blir överutvecklade eller underutvecklade. Det samma gäller tex veka kotor, en kota åt det vekare hållet ger ju ett sviktande steg. Sen finns det ju ytterligheter naturligtvis.
 
Men jag tänker att det till viss del handlar om träning. En överrörlig häst har lättare för vissa saker men behöver tränas för att hålla. Träning som är anpassad till varje individs styrkor och svagheter, så att inte vissa muskler och leder blir överutvecklade eller underutvecklade. Det samma gäller tex veka kotor, en kota åt det vekare hållet ger ju ett sviktande steg. Sen finns det ju ytterligheter naturligtvis.
Ja, en överrölig häst måste verkligen stärkas och jobbas i balans för att förebygga skador, men överrörlighet kan inte skapas eller tas bort om det blir tydligare. Har en häst överrörliga leder så har den det. Sen får man anpassa arbetet runt om. Veka kotor beror också på hur hästen är byggd, och det är ju inte så hållbart heller.
Att ha överrörliga leder som människa kan innebära till exempel att man behöver längre återhämtning efter fysisk aktivitet än andra, samt att man får ont i lederna. En viss typ av arbete passar en mindre. Jag kan tänka mig att hästar med överrörlighet dras med liknande problem.
 
Ja, en överrölig häst måste verkligen stärkas och jobbas i balans för att förebygga skador, men överrörlighet kan inte skapas eller tas bort om det blir tydligare. Har en häst överrörliga leder så har den det. Sen får man anpassa arbetet runt om. Veka kotor beror också på hur hästen är byggd, och det är ju inte så hållbart heller.
Att ha överrörliga leder som människa kan innebära till exempel att man behöver längre återhämtning efter fysisk aktivitet än andra, samt att man får ont i lederna. En viss typ av arbete passar en mindre. Jag kan tänka mig att hästar med överrörlighet dras med liknande problem.
Jag tror verkligen att nyckeln är låta träningen ta tid. Det är ju inte jättelänge sedan som hästens bästa ålder för de höga klasserna ansågs var 15 år. Nu är det inte ovanligt med 8-åringar, tror faan att hästarna inte håller. Jag har en lusitano som är en ras som generellt anses vara överrörliga och min har också ganska veka kotor. Hon har en väldigt mjuk gång och är jätteskön att sitta på men jag har medvetet anpassat träningen för att hon ska få ett friskt långt liv.
 
Jag tror verkligen att nyckeln är låta träningen ta tid. Det är ju inte jättelänge sedan som hästens bästa ålder för de höga klasserna ansågs var 15 år. Nu är det inte ovanligt med 8-åringar, tror faan att hästarna inte håller. Jag har en lusitano som är en ras som generellt anses vara överrörliga och min har också ganska veka kotor. Hon har en väldigt mjuk gång och är jätteskön att sitta på men jag har medvetet anpassat träningen för att hon ska få ett friskt långt liv.
Ja, jag tror det går bättre för de hästar som är överrörliga men som man ger tid och rätt förutsättningar, än de som man skyndar upp i klasser. Sedan ska man nog inte tävla dom för länge heller, om man har planer på det.
 
För att svara på sista frågan, jag råkade säga att jag har fd travhästar och då kom massa dumma kommentarer som att de inte kan galoppera. (Som vi nog har reviderat till har lite sämre förutsättningar för galopp).

Sedan är ditt första påstående helt fel. Får hästen en ridhästförsäkring gäller den som vanligt. Besiktning ua och att hästen inte används i trav är det enda som krävs på mitt bolag iaf.

En massa dumma kommentarer?
Ingen har påstått att de inte kan galoppera.
Jag är absolut inte emot travare, precis som jag inte är emot islänningar, shettisar, nordsvenskar osv. De passar bara inte till det jag vill göra.

Jag har jobbat i travatall, både kört och motionsridit. De flesta var supertrevliga!

Men personligen vill jag har en häst avlade för ridning, som har bärkraft naturligt istället för påskjut.
Sen att de som inte vill ha travare köper hästar från försäljningsstall med rygg och nackproblem 😅
Alltså va?

Min är inte superflashig men hon rör sig trevligt är mjuk och rund direkt från start. En fröjd att rida varje dag 😍
 
Jag skulle ha förtydligat, jag tänkte på tävling i högre klasser främst. Att vara överrörlig och utföra svåra rörelser ser jag inte som hållbart ett längre tag, utifrån det jag vet om överrörlighet.
Jag har jobbat med väldigt många överrörliga hästar som gått svårklassrörelser. Ingen har fått skador/smärta av det.
Min egen häst är också hypermobil överallt på en extrem nivå, som sin matte. Framför allt har han även ett bakknä som saknar skålningen i skelettet som stabiliserar ngt, har slappa ligament och därav är extra känslig där. Han har blivit 0,5 grad halt två ggr. Båda de gångerna hände det efter att han stått längre tid och en gången fick en pinne i andra bakbenets hov och när han vrickade kotan i andra benet i hagen. Båda ggr har han då avlastat skadan i andra benet och då överansträngt knäet som är felskapt.
Men att gå svårklassrörelser funkar fint eftersom det stärker honom. Och DET är sunt för hypermobila. Med tex piaff, piruetter etc kan du skydda sådana individer.
Jag har gärna rörliga hästar och upplever inga problem att hålla dem fräscha när de håller igång.
 
Jag har jobbat med väldigt många överrörliga hästar som gått svårklassrörelser. Ingen har fått skador/smärta av det.
Min egen häst är också hypermobil överallt på en extrem nivå, som sin matte. Framför allt har han även ett bakknä som saknar skålningen i skelettet som stabiliserar ngt, har slappa ligament och därav är extra känslig där. Han har blivit 0,5 grad halt två ggr. Båda de gångerna hände det efter att han stått längre tid och en gången fick en pinne i andra bakbenets hov och när han vrickade kotan i andra benet i hagen. Båda ggr har han då avlastat skadan i andra benet och då överansträngt knäet som är felskapt.
Men att gå svårklassrörelser funkar fint eftersom det stärker honom. Och DET är sunt för hypermobila. Med tex piaff, piruetter etc kan du skydda sådana individer.
Jag har gärna rörliga hästar och upplever inga problem att hålla dem fräscha när de håller igång.
Det är positivt att höra, men det säger inte att majoriteten har det så. Jag tycker ändå att det inte är något som ska avlas på. Överrörlighet ger större risk för skada och det är ett problem för leder, ligament och muskler. Jag känner en häst som haft svårt att vara ridhäst pga. överrörlighet, det blev ingen dressyrstjärna av den hästen. Jag har också själv överrörliga leder och tränar regelbundet i flera sporter, men det är ändå ett problem att ha sådana leder.
 
En massa dumma kommentarer?
Ingen har påstått att de inte kan galoppera.
Jag är absolut inte emot travare, precis som jag inte är emot islänningar, shettisar, nordsvenskar osv. De passar bara inte till det jag vill göra.

Jag har jobbat i travatall, både kört och motionsridit. De flesta var supertrevliga!

Men personligen vill jag har en häst avlade för ridning, som har bärkraft naturligt istället för påskjut.
Sen att de som inte vill ha travare köper hästar från försäljningsstall med rygg och nackproblem 😅
Alltså va?

Min är inte superflashig men hon rör sig trevligt är mjuk och rund direkt från start. En fröjd att rida varje dag 😍
Jag kan ju bara säga vad jag har för erfarenheter.

Och de är att de som hackar ner på mig ofta har en trasig swb som de inte kan rehaba

Ofta vanliga människor med vanlig lön och inte dåliga, men inte heller bra.

De som är riktigt skickliga och har kunskap, tur kontakter och plånbok att köpa en stjärna som passar dem är oftast bara glada att jag hittar mitt.

Det är klart det fortdäfarande finns guldkorn kvar från de fina stostammarna vi hade, men dagens avel premierar ngt som faktiskt inte passar någon ryttare
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 242
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 548
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 452
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp