Bukefalos 28 år!

Distansritt på travare?

G

Gilan

Hej jag undrar om en travare kan klara sej bra i dom lättare klassaerna i distans?
 
Alla hästar klarar sig bra, om de har tränats rätt.
Därmed går det bra med travare också, så länge den är rätt igångsatt och rätt riden.

Många (varmblodiga) travare har ju stora steg, vilket kan vara till fördel vid tävling, om man rider smart.
 
En travhäst har inte bara möjlighet att klara sig bra inom de lättare klasserna, utan även inom de svårare. Travhästar är utmärkta distanshästar och finns där som utmanare till araberna.
Hälsning Maja
 
Jag kan hålla med de andra som svarat...travare är även dom bra distanshästar..., säger så med värme då jag har en travare själv (Hete Harry) och vi tävlar just nu 8 milare...å en 10 är planerad i slutet av säsongen... :p
Travare kan... :rofl:
 
Gå in på distanslistan och kolla! Det har funnits flera bra travare ändå upp i svårklass.

Senaste exemplet var väl Rufes Dew (jag och namn) som jag nog inte är ensam om att ha velat haft på en Top Twenty-lista
 
okej tack. Har aldrig ridit varken en travare eller distans i hela mitt liv. Jo en liten typ distans tävlingen som min ridskola anordnade på typ 1,5 mil eller nåt sånt.

men har läst en del om det och tyckt att dte verkar jätte kul. Så nu när jag ska köpa häst har jag bestämt att börja med lite distans.

Var först och tittade på ett halvblod jätte duktig verkligen bra utbildad lättlastad jätte fin m.m

Men sen såg jag en annons om en travare som var till salu bara några km ifrån mej. Var först skeptisk efter allt negativt man hört om dessa travare. men jag blev jätet kär så ska låna henne på prov nu..=)

Så jag undrade bara lite så om den hade en chans att kunna va med. Men nu vet jag. tack för alla svar.=)
 
Om du verkligen vill ha en distanshäst,så var kritisk i ditt
val av häst. Många börjar nog med distans på mindre bra hästar och då är det lätt att när man själv vill tävla lite högre klasser så småningom så räcker inte hästen till längre.(lång mening)
Jag har själv en travare som jag är mkt nöjd med men det finns många som inte passar till distans.
Mitt tips: om du inte själv har mkt erfarenhet så ta med någon som har det att titta på hästen. Var noga med att den inte har gamla skador från ev tidigare karriär.
Kolla exteriör och rörelser noga. Men hellre lite krokiga ben än en häst som inte bär sig själv i balans.
Välformade och rejäla hovar är oxå viktigt.
I övrigt blir hästen vad man gör den till,
mvh Paulina. :cool:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Twihard
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
831
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp