Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att det funkar bra med urlastning (använder ni fronturlastning eller backar)? Kan man flytta mellanväggen vid lastning? Har ni sadelskåp och hur mycket plats har ni där då? Hur reglerbara är fram och bakbommarna? Har ett halvblod och en D-ponny, är lite rädd att D-ponnyn ska komma under bakbommen 🙈
 
Vilken årsmodell och modell kollar du på? Jag har ett äldre Fautras Oblic från 2005 och är enormt nöjd. Inget jättelyxigt släp då det ändå är 19 år gammalt men gediget byggt, step up, bra ventilation, ligger stabilt och rymlig sadelkammare.
 
Vilken årsmodell och modell kollar du på? Jag har ett äldre Fautras Oblic från 2005 och är enormt nöjd. Inget jättelyxigt släp då det ändå är 19 år gammalt men gediget byggt, step up, bra ventilation, ligger stabilt och rymlig sadelkammare.
Tack, härligt att höra att de håller länge! Kollar främst på Provan, men har hyrt ett JMS för nästa veckas veterinärbesök och får se vad jag säger efter det. Oavsett vilket vill jag dock ha aid-systemet. Tänker inte äldre än 12 år. Tycker din häst det är okej att backa ut eller har det varit krångligt att vänja vid step-up? Och upplevde du att det kom ut många Fautras på begagnatmarknaden när du kollade? :)
 
Tack, härligt att höra att de håller länge! Kollar främst på Provan, men har hyrt ett JMS för nästa veckas veterinärbesök och får se vad jag säger efter det. Oavsett vilket vill jag dock ha aid-systemet. Tänker inte äldre än 12 år. Tycker din häst det är okej att backa ut eller har det varit krångligt att vänja vid step-up? Och upplevde du att det kom ut många Fautras på begagnatmarknaden när du kollade? :)
Hon hade aldrig åkt i en step up innan så hon blev lite förskräckt första gångerna hon skulle backa av men ger man det bara lite tid och inte stressar bak dem brukar det gå fint. Min har en liten halvramp man kan fälla ut om man behöver rulla upp något, halmbal tex, eller om någon häst tycker det är otäckt att backa av. Den är inte lika lång som en vanlig ramp utan typ hälften.
 
Hon hade aldrig åkt i en step up innan så hon blev lite förskräckt första gångerna hon skulle backa av men ger man det bara lite tid och inte stressar bak dem brukar det gå fint. Min har en liten halvramp man kan fälla ut om man behöver rulla upp något, halmbal tex, eller om någon häst tycker det är otäckt att backa av. Den är inte lika lång som en vanlig ramp utan typ hälften.
Okej, tack så mycket!
 
Vi har en provan från 2011, det enda släp jag skulle kunna tänka mig att byta till är ett Oblic. Frambommen har ett par lägen, våra hästar är 160-170 och har alla det högre läget. Med aidsystemet så går det inte att reglera bakbommen, men den är mycket bredare än en vanlig bom, kanske 20 cm? Vi har haft en häst som tyckte det var lite svårt att backa ut, av kanske 6-7 hästar vi haft under de här åren. Men han lärde sig på ett par-tre gånger. Att lasta in har inte varit något problem med någon av dem, varken vuxna hästar eller unghästar. Vi har även åkt med sto och föl, då har vi tagit bort mellanväggen bakom stolpen. Det går även att ställa den åt sidan om man vill lasta brett. Ett föl ville inte gå in med mamma, han fick gå in genom framdörren istället! Då såg han mammas nuvud och det blev lättare för honom. Vi kör rätt ofta två hästar, och jag tycker det är bra med hingstväggen fram då även om vi har hästar som känner varandra. Men jag har faktiskt kommit med min häst och hämtat en kompis häst (en D-ponny för övrigt, den åkte med samma bomhöjd som våra) och åkt till ett event - det funkade bra det med. Jag tycker ärligt talat att det är det överlägset bästa släpet på marknaden och skulle aldrig byta till något annat märke. Vi köpte vårt nytt 2011, dyrt, men värt det. Och det är idag värt nästan samma pengar som vi gav för det då säger vår släpverkstad som även säljer Fautras. Nackdelen är väl att det kommer ut få på begagnatmarknaden, och de har ett högt andrahandsvärde. De som har dem är helt enkelt lite för nöjda med dem :D
 
Vi har en provan från 2011, det enda släp jag skulle kunna tänka mig att byta till är ett Oblic. Frambommen har ett par lägen, våra hästar är 160-170 och har alla det högre läget. Med aidsystemet så går det inte att reglera bakbommen, men den är mycket bredare än en vanlig bom, kanske 20 cm? Vi har haft en häst som tyckte det var lite svårt att backa ut, av kanske 6-7 hästar vi haft under de här åren. Men han lärde sig på ett par-tre gånger. Att lasta in har inte varit något problem med någon av dem, varken vuxna hästar eller unghästar. Vi har även åkt med sto och föl, då har vi tagit bort mellanväggen bakom stolpen. Det går även att ställa den åt sidan om man vill lasta brett. Ett föl ville inte gå in med mamma, han fick gå in genom framdörren istället! Då såg han mammas nuvud och det blev lättare för honom. Vi kör rätt ofta två hästar, och jag tycker det är bra med hingstväggen fram då även om vi har hästar som känner varandra. Men jag har faktiskt kommit med min häst och hämtat en kompis häst (en D-ponny för övrigt, den åkte med samma bomhöjd som våra) och åkt till ett event - det funkade bra det med. Jag tycker ärligt talat att det är det överlägset bästa släpet på marknaden och skulle aldrig byta till något annat märke. Vi köpte vårt nytt 2011, dyrt, men värt det. Och det är idag värt nästan samma pengar som vi gav för det då säger vår släpverkstad som även säljer Fautras. Nackdelen är väl att det kommer ut få på begagnatmarknaden, och de har ett högt andrahandsvärde. De som har dem är helt enkelt lite för nöjda med dem :D
Tack så jättemycket för svaret!
Ja det är inte många på begagnatmarknaden och det blir så otroligt svårt att veta vad som är ett rimligt pris då 🙈 Men men, jag har ju inget akut behov av att köpa ett släp exakt just nu
 
Jag har en Fautras JMS, och planerar att någon gång i framtiden uppgradera till provan eller (om ett ekonomiskt under sker i min privatekonomi :p ) oblic. Säger som ovan, jag är inte intresserad av något annat märke eftersom jag är så nöjd med min nuvarande. Jag använder bara fronturlastningen, tycker det är så smidigt. På min nästa önskar jag mig sadelskåp!
 
Justja, sadelskåp, det har vi! Jag tycker det funkar bra när man kör med en häst, att få in två sadlar, särskilt två dressyrsadlar, går, men är väldigt trångt. Jag hade önskat att man hade kunnat välja ett högre sadelskåp om man har stora hästar och alltid har frambommen på högsta läget. Sadelskåpet (iaf som det var 2011) är anpassat efter att man har bommen på lägsta läget. Har jag en dressyr, en hopp hänger jag alltid dressyrsadeln överst, det funkar helt ok.
 
Jag har ett Fautras Provan från 2007 och är verkligen så nöjd. Hästarna går rakt på, står helt stilla och aldrig blivit svettiga (trots att jag nån gång kört genom Stockholm när det var över 30gr varmt ute😬).

Nu har jag d-ponny och shettis som jag ibland kör tillsammans. D-ponnyn har jag på lägsta vanliga bomhöjden och det passar perfekt för henne, medan jag gjort nya fästen för shettisen. När jag kör en häst får de åka brett med helbom bak. Lastar vanligtvis ur bakåt vilket inte är nått problem alls men lastar också ibland ut framåt, skönt att ha valmöjligheten.

Har också sadelskåp. Får in dressyrsadel+övrig utrustning och hö, lite trångt kanske men det funkar bra ändå, skönt att slippa ha sånt i bilen. Jag har två dörrar framåt med öppningsbara fönster framåt. Brukar binda upp hästen vid sadelskåpet, så kan hon stå och äta hö i släpet medan jag fixar iordning, smidigare blir det inte🤗

386657E8-F2F2-42BB-BECE-B9ECCF227DAC.jpeg
 
Fautras Oblic, 2019 Tung som as, kräver BE i princip. Men helt fantastiskt ur hästsynpunkt. Har ingen mellanvägg utan hästen går in och bestämmer själv om han vill åka baklänges eller framlänges. (Sätter självklart fast honom, när han väl bestämt sig) Sadlar i släpet, kan öppna långsidan som på bilden, då har han span på hela omgivningen när man blir stående länge.
Hade problem tidigare att han gick över bommen, nu finns ingen bom att gå över. Har aldrig misslyckats att lasta svåra hästar i släpen, tror storleken och step-up-en är väldigt inbjudande.
Oblic och Indio.jpg
 
Tack så jättemycket för alla svaren, verkligen toppen att höra vad andra tycker! Har klämt på en JMS idag och båda hästarna gav den godkänt (eller ja, en ena är alltid klurig att lasta. Men det var inte klurigare än vanligt). Och jag var imponerad, definitivt en Fautras jag vill ha :D Får väl se vad jag kan hitta på begagnatmarknaden det närmsta.
Ser ut som att sadelskåpen i princip alltid sitter på vänster sida. Jag lastar alltid på vänster sida och tycker det känns som att det blir trångt när man ska under bommen. Är det bättre plats än det ser ut på bilder (eller lastar folk med öppen framdörr kanske)? @warg @Emmi :)
 
Tack så jättemycket för alla svaren, verkligen toppen att höra vad andra tycker! Har klämt på en JMS idag och båda hästarna gav den godkänt (eller ja, en ena är alltid klurig att lasta. Men det var inte klurigare än vanligt). Och jag var imponerad, definitivt en Fautras jag vill ha :D Får väl se vad jag kan hitta på begagnatmarknaden det närmsta.
Ser ut som att sadelskåpen i princip alltid sitter på vänster sida. Jag lastar alltid på vänster sida och tycker det känns som att det blir trångt när man ska under bommen. Är det bättre plats än det ser ut på bilder (eller lastar folk med öppen framdörr kanske)? @warg @Emmi :)
Ja lastar alltid med öppen vänster framdörr, ibland med båda öppna. Till unghästen fäller vi även frambimmen vid lastning då han tycker det är lite otäckt när människan böjer sig ner under bommen. Den är jättelätt att bsra fälla upp igen när man är inne.
 
Ja lastar alltid med öppen vänster framdörr, ibland med båda öppna. Till unghästen fäller vi även frambimmen vid lastning då han tycker det är lite otäckt när människan böjer sig ner under bommen. Den är jättelätt att bsra fälla upp igen när man är inne.
Okej, tack! 🙏🏻
 
Tack så jättemycket för svaret!
Ja det är inte många på begagnatmarknaden och det blir så otroligt svårt att veta vad som är ett rimligt pris då 🙈 Men men, jag har ju inget akut behov av att köpa ett släp exakt just nu
Jag har precis letat släp och skulle ha ett Ifor eller Fautras, så jag har dammsugit varenda annonssida och återförsäljare under några veckors tid. :D Det kommer inte ut speciellt många Fautras på annons, men emellanåt dyker det ju upp fynd och då lär man vara snabb som blixten om man ska hinna köpa (det för 28 000 hade inte aid). Jag kom fram till att jag var tvungen att ha en Promax för att min häst är så pass stor, så det blev en Ifor HBX511 istället då det kändes mycket mer prisvärt för mig och det har en rejäl sadelkammare. Fautras ville jag ha p g a aid-systemet (plus att det är fina släp), det är ju en suverän uppfinning.

Hade en svårlastad häst förut och då hyrde jag ett JMS bara för att testa step up-lastningen. Det tog några minuter, sen gick hon rakt in flera gånger utan tjafs. Det är inget problem att lasta ur bakåt, Fautras är så låga och hästarna lär sig snabbt. Dock skulle jag inte köpa ett JMS, tycker att du gör rätt i att satsa på Provan. Om du inte har bråttom så kan du ju ligga och spana på marknaden tills det dyker upp ett kap.

Kolla alla annonser, så kommer du att se vad ett rimligt pris är. En nyare Provan med aid brukar kosta 130-150 000 kr. Dock så verkar marknaden vara ganska tuff för de dyrare släpen, så det går säkert att förhandla lite. Mitt Ifor fick jag för 32 000 kr mindre än vad säljaren hade begärt från början.
 
Jag har ett äldre Promax och är väldigt nöjd. Ska byta upp mig till ett Oblic inom en snar framtid har jag tänkt. Köpte mitt Promax för 50 k för sju år sen och får nog igen pengarna utan större problem om jag säljer det. Nackdelen är förstås att det är rätt tungt.

Det många inte vet är dock att livstidsgarantin på golven hos Fautras bara gäller om släpet är servat på rätt typ av verkstad årligen. Det är inte mitt och var heller inte det när jag köpte det, har dock inga som helst tecken på att golvet skulle behöva bytas. Det enda som jag behövt åtgärda mer än normal service och smörjning är bromsbackar.
 
Tack så jättemycket för svaren 🙏🏻 Har en tänkt budget nu och sitter och spanar på begagnatmarknaden, får se om det dyker upp något men jag har ingen direkt brådska 😁
 
Jag har en Fautras JMS, 1.5-hästars med Aid-system och den är helt underbar. Typade ned den till 1300 kg när jag köpte den begagnad så jag får dra den med min bil på B- kort. Jag kan åka själv till träningar och tävlingar och kan välja att lasta ut bakåt eller framåt. Har sadelskåp och det går att få plats med 2 sadlar, träns, borstar mm men man måste pussla. Har ju just nu min häst utlånad på foder och min idiot till make försökte sälja den för 29000! Inte aktuellt!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Lemeie
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 067
Senast: KAROLIJNAH
·
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 002
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 776
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp