Bukefalos 28 år!

distanssasdeln = ingen dressyrsadel

A

Amia

rider ett arabiskt fullblod som e distanshäst, men jag rider inte distans, han e så rund om ryggen och har ingen manke så han kan inte han nån "riktig" sadel utan får ha distanssadel hela tiden, (typ en westernsadel utan horn), och när jag rider dressyr på honom så e inte det det skojigaste med den sadeln,

hur gör ni? rider ni i eran distansdael eller kan man komma på nån annan lösning?
 
Har du funderat på en bomlös sadel? Det finns såna som är trevliga att rida dressyr i också...
 
Testa en bomlös! Finns många som har dem att rida Akademiskt i. Torsion har även en dressyrmodell.
 
Jag hade en Stübben Siegfried mot dressyr som jag red dressyr (och distans) i förut men har nu bytt till en Big Horn westernsadel och min häst går mycket bättre i dressyren med den och jag har bättre sits så nu är det bara synd att jag inte får tävla i den!

Hur mycket har du ridit dressyr i den? Jag tycker att jag får bättre kontakt med hästen i min westernsadel och som sagt var - han går bättre och jag sitter bättre.
 
jovisst går han bättre i den än i en vanlig dressyrsadel, men det e ju nytigt att rida i en distansadel i ett ridhus :o
 
vet intejust nu, kan ta reda på det ikväll då jag ska rida honom.
 
Några bra länkar eller så? Behöver bra lösningar till årets tävlingar, då ägaren till hästen jag planerar att tävla endast äger en sadel, en dressyrsadel (som min rygg desstuom inte gillar till 100%)...
Kan EVENTUELLT låna en westernsadel från en i stallet, men det är ju osäkert om den ens passar! Och om de ska ut på tävling/träning samtidigt är det ju kört!
Jo, just det! Vet en allroundsadel som passar bra på hästen, och någorlunda för mig, men det är inte heller fär 100%-igt att det går att låna den till tävling...

Tips?

(Lånar tråden lite! :angel:)
 
Hur vet man vad som passar en bäst? Har ju inte direkt råd att chansa...
Eller kan man kanske låna nånstans för att prova?

Vet du vad skillnaden är mellan dessa tre?
 
Jag tror bestämt du kan få hem alla tre sadlarna på prov, det står nog på deras hemsidor. Jag rider i en BareFott (och en FitForm, men de säljs tydligen inte längre). Båda är bekväma för både mig och hästen.
Skillnaden mellan de tre, förutom till viss del utseende, vet jag inte så mycket om. Men det har varit massa trådar om bomlöst på forumet för hästutrustning, gör en sökning.
 
Det är inte bra vare sig för dig eller hästen att låna en sadel till enbart till tävling.
 
Jag är medveten om detta. Meningen har aldrig varit att ha sadel bara till en tävling, utan rida med den lite då o då hemma oxå. Fortfarande en tillfällig lösning.
Jag har ju ett sadelproblem, och vill föröska lösa det...
 
sadeln heter (?) Prestige Trekker by Appaloosa. Nån som har bild på den?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: Mearas
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp