Djup tandköttsficka

De måste vara stilla och det är ganska bökigt att sätta röntgenplattan i rätt vinkel. Man kan inte röntga med samma teknik som på oss människor pga anatomin i hundens mun. Svårt att förklara så här.
Dessutom är plattan väldigt dyr så man vill inte riskera att den blir tuggad på.

Ja eftersom de ska vara stilla med en platta i munnen på olika ställen (precis som för oss människor) så måste de vara sövda. Utrustningen är dyr så hunden får absolut inte tugga.
Jag har kunnat röntga min ena hund vaket men det är exceptionellt och gjordes enbart för att jag är personal och har en extremt duktig hund.
Risken att få utrustning förstörd och dåliga bilder är annars för stor.
Ja, då förstår jag att man inte vill riskera något när det är så dyrt. Jag är rätt säker på att min förra hund hade klarat det, men de jag har nu hade inte legat tillräckligt stilla. Poppy kanske beroende på humör, men inte Bella eller Pärla för Bella är en dramaqueen deluxe och Pärla blir rädd när hon inte förstår vad som händer och man inte kan lugna henne pga hennes dövhet. Så jag hoppas verkligen att tänderna de har kvar håller sig fina för det är så läskigt att behöva söva dem, speciellt Pärla när hon är så liten, har blåsljud, lite trånga luftvägar och börjar bli gammal
 
En tanke som kom upp nu. En bekant sa för ett tag sedan att hon låtit dra alla tänderna på sin hund. Jag minns dock inte om alla var dåliga eller om de sista drogs i förebyggande syfte pga gammal hund.
Är det något man gör? Drar alla i förebyggande syfte när man ändå måste dra många som är dåliga? På mina så lät de vissa tänder som ligger i riskzonen sitta kvar för att de kan bli bättre av tandborstning, men jag känner att jag hade nog hellre låtit dra dem också för att undvika att de måste gå igenom detta igen. Nu är det ju redan över så tänderna sitter ju där de sitter, men det var som sagt en tanke som kom upp
 
Och ännu en tanke 😅 Poppy har ju inga tänder alls i överkäken nu. Är det inte risk att det gör ont när tänderna i underkäken ligger direkt mot tandköttet?
 
Ja eftersom de ska vara stilla med en platta i munnen på olika ställen (precis som för oss människor) så måste de vara sövda. Utrustningen är dyr så hunden får absolut inte tugga.
Jag har kunnat röntga min ena hund vaket men det är exceptionellt och gjordes enbart för att jag är personal och har en extremt duktig hund.
Risken att få utrustning förstörd och dåliga bilder är annars för stor.
Min röntgades oxå vaken,hon är lydig o lugn o vetten litar på att jag vet vad som går o inte. är lite anti narkos mm efter alla trubbnosar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 041
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 075
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Majskolven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp